Тема № 15. Організація бізнесу у галузі торгівлі

План

1. Основні засади організації торгівлі.

2. Супер та гіпермаркети.

3. Гуртова торгівля.

4. Мережева та пряма торгівля.

 

Ключові поняття і терміни: торгівля; організація торгівлі; торговельне підприємство; супермаркет; гіпермаркет; гуртова торгівля; оптова торгівля; мережева торгівля; прямі продажі

 

Після вивчення теми студент повинен:

§  Знати:

- особливості організації бізнесу в галузі торгівлі;

- ознаки за якими класифікують торгівлю;

- на яких принципах здійснюється оптова та роздрібна торгівля;

- які існують на сьогодні типи магазинів в Україні;

- особливості мережевої та прямої торгівлі їх переваги стосовно інших видів торгівлі.

 

 

1. Основні засади організації торгівлі

 

Торгівля – форма економічного зв’язку між виробництвом і споживанням, що здійснюється безпосередньо ринком.

Торгівляце особлива діяльність людей, яка пов’язана із здійсненням актів купівлі-продажу і є сукупністю специфічних технологічних і господарських операцій, спрямованих на обслуговування процесу обміну.

За своїм матеріальним змістом торгівля – самостійна галузь економіки, представляє обмін одного виду праці – товарів на інший еквівалентний праці – гроші.

Організація торгівлі являє собою сукупність упорядкованих і взаємодіючих організаційних елементів (торговельних підприємств, організацій, підсистем), що створюють цілісну систему, а також комплекс цілеспрямованих організуючих дій, що забезпечують функціонування торгівлі.

Отже, організація торгівлі охоплює організаційну структуру (організаційну побудову) і організаційну діяльність.

Об’єктом вивчення організації торгівлі є сфера торгівлі як цілісна соціально-економічна система та складові її організаційної структури.

Предметом організації торгівлі є відносини і зв’язки, що зумовлюють взаємодію внутрішніх елементів системи, а також процеси і дії організуючої спрямованості.

Глибина, сутність організації торгівлі може бути розкрита через її зміст, який виявляється в єдності структури й організаційних процесів.

Структура торгівлі містить елементи, організаційні відносини, зв’язки і взаємодію. Крім того, структура торгівлі як соціально-економічна система багатогранна і включає господарську, функціональну, управлінську, технологічну, соціальну, територіальну та інші види структур.

Основними елементами організаційної структури слід вважати:

- торговельні об’єкти, торговельні підприємства, (їх підрозділи), об’єднання, організації;

- підсистеми торгівлі: галузеві, функціональні, відомчі, територіальні та ін.;

- управлінські органи, підрозділи, служби.

 

 

2. Супер та гіпермаркети

 

Торговельне підприємство – це головна ланка сфери обігу, яка володіє господарською і юридичною самостійністю і здійснює просування товарів до споживачів шляхом купівлі-продажу, реалізуючи власні інтереси на основі задоволення потреб громадян на ринку.

Супермаркети – це відносно великі магазини самообслуговування з переважно продовольчим асортиментом, які частково нагадують колишні вітчизняні традиційні універсами.

Супермаркет (універсам) – великий магазин самообслуговування всередині жилої зони міста, що має торговельну площу понад 400 кв. м , з урізноманітненим асортиментом (більше ніж 5000 асортиментних позицій) продовольчих і непродовольчих товарів.

Виділяють такі різновиди супермаркетів:

1. Традиційні супермаркети – продовольчі магазини самообслуговування площею приблизно 2200 кв. м, що пропонують переважно продукти харчування. У традиційному супермаркеті пропозиція будь-яких непродовольчих товарів, наприклад, косметичних засобів, обмежена.

2. Супермагазини (суперстори) в середньому мають 3-5 тис. кв. м торгової площі і традиційно направлені на задоволення потреб людей у постійних покупках продуктів харчування і інших товарів. Як правило, вони пропонують також послуги пралень, хімчисток, ремонт взуття і ін. Останніми роками спостерігається поява супермагазинів, які насправді є гігантськими спеціалізованими магазинами, так званими «вбивцями» в своїй товарній категорії (вбивця категорій – це роздрібний торговець, що спеціалізується в одній категорії товарів). До супермагазинів також належать:

1) комбіновані магазини – є варіантом супермаркету у сфері лікарських препаратів. Магазин, в якому комбінуються продуктові та лікарські відділи, в середньому розташовується на 6 тис. кв. м торгової площі;

2) гіпермаркети – займають від 10 до 25 тис. кв. м і об’єднують в собі принципи супермаркету, магазину знижених цін і оптової торгівлі. Асортимент товарів, представлених в таких підприємствах роздрібної торгівлі, виходить за рамки товарів, що купуються щоденно, включає меблі, велику та дрібну побутову техніку, одяг і багато іншого. Найчастіше товар розташовується на примітивному прилавку, що вимагає мінімум зусиль з перенесення і транспортування з боку торгуючого персоналу. Покупцям, які погоджуються самостійно відвезти великі предмети з магазину, надається знижка.

3. Гуртові супермаркети – це магазини, що торгують продуктами харчування за низькими цінами. Запропонований набір послуг дуже обмежений, а приміщення оформлені за принципами раціональності і функціональності, без будь-яких прикрас.

Гіпермаркет магазин самообслуговування загальноміського значення з торговельною площею понад 3000 м2, з максимально широким асортиментом (більше ніж 15 тисяч асортиментних позицій) продовольчих і непродовольчих товарів.

 

 

3. Гуртова торгівля

 

Гуртова торгівля – це комерційна діяльність з купівлі-продажу великих партій товарів і послуг для професійного використання або кінцевого споживання через мережу підприємств з перепродажу кінцевим споживачам.

Оптова (гуртова) торгівля – торгівля товарами, призначеними для по- дальшого їх продажу або відповідного перетворення з метою продажу та надання пов’язаних з цим послуг.

Два види оптової торгівлі – торгівля продовольчими товарами (продуктами харчування) і торгівля непродовольчими товарами – разом утворюють велику за масштабами і важливу за значенням підсистему оптової торгівлі товарами широкого вжитку. Вона має на меті налагодження і відпрацювання господарських зв’язків між виробництвом і роздрібною торгівлею за умови забезпечення раціонального товаропросування виготовлених матеріальних благ і є активним важелем організації та розвитку як виробничих галузей, так  і роздрібної торговельної мережі.

Функціями оптової торгівлі у частині її взаємодії із представниками сфери виробництва є:

1) стимулювання і концентрація підприємницької діяльності всіх форм, видів і різновидів;

2) активна участь у проектуванні і формуванні виробничого асортименту товарів і послуг, піднесенні загального рівня якості виготовлюваних матеріальних благ;

3) організація й інвестиційне забезпечення процесу руху щойно виготовлених матеріальних благ зі сфери виробництва внаслідок повсякденного вдосконалення наявних і створення нових каналів товаропросування;

4) взяття на себе певної частини комерційного ризику, постійно супутнього життєвому циклу товарів і послуг на ринку; усунення або згладжування діаметральних суперечностей бізнесового ризику (успіх-поразка);

5) формування оптимальної концепції логістичного забезпечення сучасних виробництв відповідно до комерційних, справді ринкових засад, основною з яких є максимізація прибутку на фоні безумовного врахування комерційних інтересів інших суб’єктів ринку.

Оптова торгівля виконує також низку функцій, спрямованих на обслуговування потреб роздрібних торговельних підприємств та індивідуальних споживачів товарів і послуг. Ці функції передбачають:

1) постійне і системне вивчення попиту і поточної кон'юнктури всередині окремих сегментів товарного ринку і певних цільових ринків;

2) перетворення виробничого великосерійного асортименту в торговельний, адаптований до реальних можливостей наявної роздрібної та дрібнороздрібної торговельної мережі;

3) концентрацію матеріальних благ внаслідок власних і залучених основних та оборотних засобів з мстою створення передумов для ритмічного постачання торговельних підприємств у зоні обслуговування;

4) здійснення внутрішньоскладських технологічних операцій, супутніх процесу зберігання товарних запасів;

5) організацію своєчасної доставки товарів у роздрібну торговельну мережу;

6) проведення товарного і фінансового кредитування клієнтів-покупців (підприємств роздрібної торгівлі);

7) інформаційне обслуговування наявних і потенційних клієнтів з числа покупців оптових партій товарів або комплексу послуг.

Види гуртових організацій:

1. Закупівельні гуртові організації.

2. Спеціалізовані гуртові організації.

3. Агенти і брокерські контори.

4. Гуртові відділення і контори виробників.

 

 

4. Мережева та пряма торгівля

 

Мережева торгівля – форма продажу товарів, яка здійснюється через багаторівневу мережу торговельних агентів без участі посередників.

Під прямою торгівлею мається на увазі реалізація товарів чи послуг, при здійсненні яких необхідний прямий контакт з покупцем. Причому не тільки прямий контакт, а й місце збуту – це територія самого потенційного покупця.

Прямі продажі – це метод, суттю якого є індивідуальний контакт із споживачем.

Світова практика показує, що прямі продажі – це, насамперед, якість товару. Якщо продається неякісний товар, то, по-перше, його не куплять, по-друге, навіть якщо і куплять, то більше не звернуться. Прямі продажі регулюються юридично, адже споживач має ті ж права, що і покупець в супермаркеті, людина, яка займається прямим продажем, має точно такі зобов’язання, як і продавець, який має свою торгову площу або роздрібну точку. Також слід зазначити, що зручніше, ніж прямі продажі, для клієнта, не буває.

 

Резюме

 

1. Торгівля – це галузь господарства, яка виконує функції обігу товарів (забезпечує їх рух із сфери виробництва у сферу споживання); це комерційна діяльність з обороту, купівлі та продажу товарів.

2. Торговельне підприємство – це головна ланка сфери обігу, яка володіє господарською і юридичною самостійністю і здійснює просування товарів до споживачів шляхом купівлі-продажу, реалізуючи власні інтереси на основі задоволення потреб громадян на ринку. Супермаркет – великий магазин самообслуговування всередині жилої зони міста, що має торговельну площу понад 400 кв. м , з урізноманітненим асортиментом (більше ніж 5000 асортиментних позицій) продовольчих і непродовольчих товарів. Гіпермаркет – магазин самообслуговування загальноміського значення з торговельною площею понад 3000 м2, з максимально широким асортиментом (більше ніж 15 тисяч асортиментних позицій) продовольчих і непродовольчих товарів.

3. Гуртова торгівля – це комерційна діяльність з купівлі-продажу великих партій товарів і послуг для професійного використання або кінцевого споживання через мережу підприємств з перепродажу кінцевим споживачам.

4. Мережева торгівля – форма продажу товарів, яка здійснюється через багаторівневу мережу торговельних агентів без участі посередників. Під прямою торгівлею мається на увазі реалізація товарів чи послуг, при здійсненні яких необхідний прямий контакт з покупцем.

 

Контрольні запитання

 

1.   Дайте визначення поняттям: торгівля; комерція; організація торгівлі; роздрібна торгівля; оптова торгівля; супермаркет; гіпермаркет; збут товарів; мережева торгівля; прямий продаж; персональний продаж; конкурентні торги; закриті торги; аукціонна торгівля; підприємства самообслуговування; магазин-склад; немагазинна торгівля; торговельні автомати; торгівля за каталогами; продаж; посередництво.

2.   Яка відмінність між торгівлею та комерцією?

3.   Що є об’єктом і предметом організації торгівлі як економічної науки?

4.   Подайте класифікацію магазинів за типами. Опишіть кожний тип окремо.

5.   В чому полягає суть оптової торгівлі?

6.   Які види оптової торгівлі ви знаєте?

7.   В чому, на вашу думку, полягають функції оптової торгівлі?

8.   Назвіть відомі вам основні та допоміжні функції оптової торгівлі?

9.   Назвіть фактори, що можуть впливати на оптову торгівлю.

10. В чому, на вашу думку, полягає роль та яке значення має оптова торгівля в розвитку національної економіки?

11. Які переваги має оптова торгівля над роздрібною?

12. Що являє собою мережева торгівля? Які її особливості?

13. Що таке пряма торгівля?

14. Як ви вважаєте, чи тотожні поняття «організація торгівлі» та

«управління торгівлею»? Відповідь обґрунтуйте.