Практичні
завдання до теми 5
Завдання
1
Проведіть
аналіз чинників зовнішнього середовища вашого майбутнього підприємства
(бізнесу), або на прикладі будь якої відомої фірми. Для цього важливо виявити
тенденції і спрогнозувати напрями їх розвитку, визначити інтенсивність впливу
на бізнес-структуру. Потрібно також з’ясувати, чи є ці тенденції загрозою для
бізнес-структури, або передумовою майбутніх можливостей.
Для
узагальнення результатів роботи з аналізу зовнішнього середовища використайте
досвід західних фахівців (спеціальна форма «Резюме аналізу зовнішніх
стратегічних чинників» (табл.).
Послідовність
заповнення цієї форми така:
- у першому стовпчику зазначають 5-10 можливостей і таку саму кількість загроз;
- кожному чиннику присвоюють вагове значення за ступенем важливості його впливу
на бізнес-структуру. Сума ваг має дорівнювати одиниці;
- кожний чинник оцінюється за 5-бальною шкалою. Оцінка показує реагування
бізнес-структури на певний чинник;
- визначають зважені оцінки кожного чинника множенням його ваги на оцінку.
Підраховують сумарну зважену оцінку для підприємства.
Сумарна градація (з тією ж градацією, що і для оцінки кожного чинника) визначає
ступінь реагування бізнес-структури на певні чинники зовнішнього середовища.
Відповідно, якщо сумарно зважена оцінка:
а) знаходиться в межах 0-1,7 – реакція фірми на зовнішні чинники є незначною;
б) 1,7-3,3 – реакція фірми на зовнішні чинники є середньою;
в) 3,3-5 – реакція фірми на чинники зовнішнього середовища є досить високою.
У наведеному
прикладі оцінка 3,15 показує, що реакція компанії є середньою.
Завдання
2
Ви прагнете
розпочати власний бізнес в певній сфері. Щоб легко увійти в певну сферу бізнесу
і бути конкурентоспроможним в ній, у вас мають бути певні переваги перед іншими
бізнес-структурами. Для цього проведіть оцінку конкурентної сили майбутнього
бізнесу у порівнянні з 2-3-ма найбільшими вашими конкурентами у сфері, в якій
прагнете розпочати власну справу. Для виконання завдання прочитайте коментар.
Коментар
для виконання завдання: одним із способів визначення
конкурентоспроможності бізнес-структури є оцінювання конкурентної сили на базі
аналізу галузі і конкурентів. Для цього на першому етапі виділяють ключові
чинники успіху на розглянутому ринку. Після цього здійснюють оцінювання
розглянутої бізнес-структури та основних її конкурентів по кожному з виділених
чинників успіху. Шкала оцінювання може бути п’яти-, десяти- стобальною тощо
(табл. 4). Далі підраховують загальну оцінку кожної бізнес-структури. На
підставі загальної оцінки роблять висновок про конкурентну силу
бізнес-структури.