Форма № Н – 3.04

 

                          Луцький національний технічний університет                                    .

(повне найменування вищого навчального закладу)

Кафедра  будівництва та цивільної інженерії

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗАТВЕРДЖУЮ

Завідувача кафедри                         О.А. Ужегова

«        »   червня    2016 року

 

 

 

 

РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

 

                              «МЕТАЛЕВІ  КОНСТРУКЦІЇ»                                             .

(шифр і назва навчальної дисципліни)

 

спеціальності   «192 «Будівництво та цивільна інженерія»»                                      .                       

(шифр і назва напряму підготовки)

 

                             Факультет будівництва та дизайну                                                    .

(назва факультету)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2016 -2017 навчальний рік

Робоча програма з дисципліни «Металеві конструкції» для студентів спеціальності   «192 «Будівництво та цивільна інженерія»».

 

 

Розробник: Талах Л.О., к.т.н., доцент кафедри автомобільні дороги та аеродроми.

 

 

Робочу програму схвалено на засіданні кафедри автомобільні дороги та аеродроми

Протокол від  «   02     »   червня    2016 року № 15

 

Завідувача кафедри

автомобільні дороги та аеродроми                                   С.Я. Дробишинець

 

Перезатверджено:

Протокол від «____» ____________201___року №_____

Завідувач кафедри автомобільні дороги та аеродроми____________

 

Протокол від «____» ____________201___року №_____

Завідувач кафедри автомобільні дороги та аеродроми____________

 

Протокол від «____» ____________201___року №_____

Завідувач кафедри автомобільні дороги та аеродроми____________

 

Протокол від «____» ____________20___року №_____

Завідувач кафедри автомобільні дороги та аеродроми____________

 

Протокол від «____» ____________20____року №_____

Завідувач кафедри автомобільні дороги та аеродроми____________

 

© к.т.н., доц. Талах Л.О.

© Луцький НТУ, 2016 р.


  1. Опис навчальної дисципліни

 

Найменування показників

Галузь знань, напрям підготовки, освітньо-кваліфікаційний рівень

Характеристика навчальної дисципліни

денна форма навчання

заочна форма навчання

Денної форма навчання

Кількість кредитів:

Спеціалізація АДА – 3,0.

Спеціалізація ПЦБ – 2,5.

Спеціалізація МБГ – 3,0.

Заочна форма навчання

Кількість кредитів:

Спеціалізація АДА – 3,0.

Спеціалізація ПЦБ – 2,5.

Спеціалізація МБГ – 3,0

Галузь знань

0601 – "Будівництво та архітектура"

Нормативна

Спеціальності   «192 ― Будівництво та цивільна інженерія»»

Модулів – 2

Рік підготовки:

Змістових модулів – 6

4-й

4-й

Курсова робота

Семестр

Загальна кількість годин: Спеціалізація АДА – 90.

Спеціалізація ПЦБ – 75.

Спеціалізація МБГ –  90

7-й

8-й

Лекції

Тижневих годин для денної форми навчання:

7-й семестр:

аудиторних – 3 год,

самостійної роботи студента:

Спеціалізація АДА – 3 год.

Спеціалізація ПЦБ – 2 год.

Спеціалізація МБГ – 3 год.

Освітньо-кваліфікаційний рівень:

бакалавр

30 год.

6 год.

Практичні, семінарські

15 год.

6 год. (ПЦБ);

4 год (МБГ),

4 год. АДА)

Лабораторні

-

-

Самостійна робота

45 год. (АДА)

30 год. (ПЦБ)

45 год. (МБГ)

80 год. (АДА)

63 год. (ПЦБ)

80 год. (МБГ)

Курсова робота-

Вид контролю:

залік

залік

 

Примітка

Співвідношення кількості годин аудиторних занять до самостійної і індивідуальної роботи становить:

для денної форми навчання: 7-й семестр – 1:1 (АДА, МБГ); 1:1,5 (ПЦБ)

для заочної форми навчання: 8-й семестр – 1:8 (АДА, МБГ); 1:5,25 (ПЦБ).

2. Мета та завдання навчальної дисципліни

Метою даного курсу є загально – інженерна підготовка бакалаврів за фахом «192 ― Будівництво та цивільна інженерія»», які повинні вміло поєднувати теоретичну підготовку з  дисципліни та уміння виконувати розрахунки конструкцій при проектуванні будівель та споруд, конструюванні їх елементів, який має необхідні теоретичні та практичні знання для правильної оцінки переваг і недоліків металу як будівельного матеріалу, доцільності його використання у кожному конкретному випадку, правильно вибирає оптимальне конструктивне вирішення, знає і розуміє особливості розрахунку, монтажу та експлуатації.

Завдання курсу полягають у набутті студентами необхідних інженерних знань в області класифікації металевих конструкцій, їх ролі у створенні різних каркасів будівель; у вивченні матеріалів металевих конструкцій, їх складу, структури; залежностей властивостей від складу і структури, переваг та недоліків металу, як будівельного матеріалу, і практичних навиків їх використання; оволодінні основними принципами розрахунку та конструювання; умінні вибрати найекономічніші конструкції для проектованої будівлі чи споруди, їх монтажу та експлуатації; використовувати при проектуванні програмні комплекси та сучасні методи будівельного проектування.

У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен

знати:

- основні закономірності зміни властивостей металу в залежності від його структури та складу;

- стан та перспективи виробництва та використання нових ефективних будівельних конструкцій;

- способи підвищення довговічності металевих конструкцій;

- шляхи економії та зниження матеріаломісткості конструкцій;

- правила прийому, транспортування, зберігання та монтажу металевих конструкцій.

вміти:

- правильно оцінювати переваги та недоліки металу, як будівельного матеріалу;

- правильно вибирати та використовувати металеві конструкції, опираючись на конкретні умови експлуатації;

- самостійно доповнювати та узагальнювати теоретичні та практичні навики, необхідні для вирішення конкретних завдань у проектуванні металевих конструкцій;

- здійснювати контроль якості сировини та готових конструкцій, використовуючи при цьому досягнення сучасної науки і техніки;

- володіти раціональними прийомами пошуку та використання науково-технічної інформації з будівельних конструкцій;

- розраховувати та конструювати металеві конструкції;

-вибирати найекономічніші конструкції для проектованої будівлі чи споруди;

- оцінити стан будівельних конструкцій в експлуатованих будівлях і дати поради щодо підсилення або реконструкції цих конструкцій;

- використовувати при проектуванні будівель і споруд проектно-обчислювальні комплекси та сучасні методи будівельного проектування;

- використовувати нормативну документацію;

- виробити певну систему мислення, свої погляди, здатність бачити перспективи розвитку галузі в цілому.

 

3. Програма навчальної дисципліни

Модуль 1

Змістовий модуль 1

Тема 1. Вступ. Матеріали металевих конструкцій.

Лекція 1. Пропонована література. Короткий огляд розвитку металевих конструкцій. Галузі використання, переваги та недоліки, принципи проектування.

Сталі та алюмінієві сплави, що викорис-товуються в будівництві. Основи структури та хімічний склад сталей. Механічні властивості. Вплив способу виробництва, хімічного складу, термічної обробки та ін. на властивості сталей.

Лекція 2. Марки будівельних сталей та алюмінієвих сплавів. Вибір марок сталей для різних конструкцій. Корозія, вогнестійкість. Сортамент сталевих та алюмінієвих профілів, способи їх отримання.

Змістовий модуль 2

Тема 2. Основи розрахунку металевих конструкцій. Робота матеріалу та розрахунок елементів металевих конструкцій.

Лекція 3. Робота сталі при статичному навантаженні в пружній стадії та при розвиткові пластичних деформацій. Концентрації напружень, вплив початкових і залишкових напружень, схильність до крихкого руйнування. Робота матеріалу при повторно-змінних і динамічних навантаженнях.  Явища наклепу та втоми.

Лекція 4. Методи розрахунку металевих конструкцій за граничними станами. Дві групи граничних станів. Нормативні та розрахункові навантаження; коефіцієтн надійності за навантаженнями; поєднання навантажень. Нормативні та розрахункові опори, коефіцієнти безпеки за матеріалом, коефіцієнти надійності за призначенням та коефіцієнти умов роботи

Лекція 5. Робота та розрахунок елементів металевих конструкцій на різні види навантажень (центральний розтяг і стиск, поперечний згин, позацентровий стиск і розтяг) в пружній і пружно-пластичній стадіях.

Змістовий модуль 3.

Тема 3. З’єднання металевих конструкцій.

Лекція 6. Загальна характеристика з’єднань металевих конструкцій: види, галузі застосування, переваги та недоліки. Класифікація зварних з’єднань і швів. Зварні з’єднання стиковими швами: принцип розрахунку на різні комбінації силових факторів.

Лекція 7. Зварні з’єднання кутовими швами: принцип розрахунку на різні комбінації силових факторів. Конструктивні вимоги до зварних з’єднань.

Лекція 8. З’єднання на болтах і заклепках. Загальні відомості. Матеріали болтових і заклепкових з’єднань. Робота та розрахунок болтів і заклепок, що працюють на розтяг. Робота та розрахунок болтів підвищеної точності та заклепок на дію зсувних зусиль. Високоміцні болти, їх робота та розрахунок у з’єднаннях, що працюють на зсув. Розрахунок з’єднань на болтах та заклепках під дією різних силових факторів. Основні конструктивні вимоги. Особливості з’єднань елементів з алюмінієвих сплавів.

Модуль 2

Змістовий модуль 4.

Тема 4.  Балки та балкові клітки.

Лекція 9. Загальна характеристика балок і балкових кліток. Компонування балкових конструкцій. Настили балкових кліток. Підбір перерізу прокатних балок.

Лекція 10. Підбір перерізу зварних балок. Оптимальна та мінімальна висота балок складеного перерізу. Зміна перерізу балок по довжині.

Лекція 11. Перевірка міцності, прогинів і загальної стійкості балок. Перевірка та забезпечення місцевої стійкості балок. Перевірка та забезпечення місцевої стійкості елементів перерізу балок (стінки та поясів). Поясні шви та стики балок, їх розрахунок. Спряження балок – конструктивні вирішення, робота та розрахунок. Конструкція, робота та розрахунок опорних частин балок.

Ефективні конструкції балок. Бісталеві балки. Попередньо напружені балки. Балки з алюмінієвих сплавів.

Змістовий модуль 5.

Лекція 12. Поясні шви та стики балок, їх розрахунок. Спряження балок – конструктивні вирішення, робота та розрахунок. Конструкція, робота та розрахунок опорних частин балок.

Ефективні конструкції балок. Бісталеві балки. Попередньо напружені балки. Балки з алюмінієвих сплавів.

Тема 5. Центрально-стиснуті колони та стійки.

Лекція 13. Галузі використання центрально-стиснутих колон і стійок. Типи суцільних і наскрізних колон. Підбір суцільних колон складеного перерізу (вибір схеми, визначення навантажень і зусиль, компоновка перерізу, перевірка загальної та місцевої стійкості).

Змістовий модуль 6.

Лекція 14. Підбір перерізу наскрізних колон з граткою. Врахування впливу з’єднувальних решіток на стій-кість колон, їх приведена гнучкість. Робота та розрахунок з’єднувальних решіток.

Лекція 15. Підбір перерізу наскрізних колон з планками. Врахування впливу з’єднувальних планок на стійкість наскрізних колон, їх приведена гнучкість. Робота та розрахунок з’єднувальних планок. Конструкція та розрахунок вузлів колон: оголовків, баз, спряження балок з колонами.

 

4. Структура навчальної дисципліни

Назви змістових модулів і тем

Кількість годин

Денна форма

Заочна форма

усього

у тому числі

усього

у тому числі

л

п

лаб

інд

с.р.

л

п

лаб

інд

с.р.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

Модуль 1

Змістовий модуль 1

Лекція 1. Пропонована література. Короткий огляд розвитку металевих конструкцій. Галузі використання, переваги та недоліки, принципи проектування.

Сталі та алюмінієві сплави, що використовуються в будівництві. Основи структури та хімічний склад сталей. Механічні властивості. Вплив способу виробництва, хімічного складу, термічної обробки та ін. на властивості сталей.

6

2

4

2

-

2

Лекція 2. Марки будівельних сталей та алюмінієвих сплавів. Вибір марок сталей для різних конструкцій. Корозія, вогнестійкість. Сортамент сталевих та алюмінієвих профілів, способи їх отримання.

8

2

2

-

-

4

2

-

-

-

-

2

Разом за змістовим модулем 1

14

4

2

8

4

-

4

Змістовий модуль 2

Лекція 3. Робота сталі при статичному навантаженні в пружній стадії та при розвиткові пластичних деформацій. Концентрації напружень, вплив початкових і залишкових напружень, схильність до крихкого руйнування. Робота матеріалу при повторнозмінних і динамічних навантаженнях. Явища наклепу та втоми.

4

2

-

2

4

-

-

4

Лекція 4. Методи розрахунку металевих конструкцій за граничними станами. Дві групи граничних станів. Нормативні та розрахункові навантаження; коефіцієтн надійності за навантаженнями; поєднання навантажень. Нормативні та розрахункові опори, коефіцієнти безпеки за матеріалом, коефіцієнти надійності за призначенням та коефіцієнти умов роботи.

2

2

-

-

-

-

3

-

-

-

-

3

Лекція 5. Робота та розрахунок елементів металевих конструкцій на різні види навантажень (центральний розтяг і стиск, поперечний згин, позацентровий стиск і розтяг) в пружній і пружно-пластичній стадіях. Робота та розрахунок елементів металевих конструкцій, на які діють осьові сили та згинальні моменти

6

2

2

-

-

2

3

-

-

-

-

3

Разом за змістовим модулем 2

12

6

2

4

10

-

-

10

Змістовий модуль 3

Лекція 6. Загальна характеристика з’єднань металевих конструкцій: види, галузі застосування, переваги та недоліки. Класифікація зварних з’єднань і швів. Зварні з’єднання стиковими швами: принцип розрахунку на різні комбінації силових факторів.

4

2

-

-

-

2

5

1

 

 

-

4

Лекція 7. Зварні з’єднання кутовими швами: принцип розрахунку на різні комбінації силових факторів. Конструктивні вимоги до зварних з’єднань.

4

2

-

-

-

2

4

-

-

-

-

4

Лекція 8. З’єднання на болтах і заклепках. Загальні відомості. Матеріали болтових і заклепкових з’єднань. Робота та розрахунок болтів і заклепок, що працюють на розтяг. Робота та розрахунок болтів підвищеної точності та заклепок на дію зсувних зусиль. Високоміцні болти, їх робота та розрахунок у з’єднаннях, що працюють на зсув. Розрахунок з’єднань на болтах та заклепках під дією різних силових факторів. Основні конструктивні вимоги. Особливості з’єднань елементів з алюмінієвих сплавів.

6

2

2

-

-

2

7

1

2

-

-

4

Разом за змістовим модулем 3

14

6

2

-

-

6

16

2

2

-

-

12

Усього годин за модулем 1:

40

16

6

-

-

18

30

2

2

-

-

26

Модуль 2

Змістовий модуль 4

Лекція 9. Загальна характеристика балок і балкових кліток. Компонування балкових конструкцій. Настили балкових кліток. Підбір перерізу прокатних балок.

3

2

1

-

-

5

1

2

2

Лекція 10. Підбір перерізу зварних балок. Оптимальна та мінімальна висота балок складеного перерізу. Зміна перерізу балок по довжині.

6

2

2

-

2

6

2

2

2

Лекція 11. Перевірка міцності, прогинів і загальної стійкості балок. Перевірка та забезпечення місцевої стійкості балок. Перевірка та забезпечення місцевої стійкості елементів перерізу балок (стінки та поясів).

5

2

1

-

-

2

5

1

-

-

-

4

Разом за змістовим модулем 4

14

6

4

-

4

16

4

4

8

Змістовий модуль 5

Лекція 12. Поясні шви та стики балок, їх розрахунок. Спряження балок – конструктивні вирішення, робота та розрахунок. Конструкція, робота та розрахунок опорних частин балок.

Ефективні конструкції балок. Бісталеві балки. Попередньо напружені балки. Балки з алюмінієвих сплавів.

5

2

1

-

2

5

-

-

5

Лекція 13. Галузі використання центрально-стиснутих колон і стійок. Типи суцільних і наскрізних колон. Підбір суцільних колон складеного перерізу (вибір схеми, визначення навантажень і зусиль, компоновка перерізу, перевірка загальної та місцевої стійкості).

6

2

2

-

-

2

5

-

-

-

-

5

Разом за змістовим модулем 5

11

4

3

-

-

4

10

-

-

-

-

10

Змістовий модуль 6

Лекція 14. Підбір перерізу наскрізних колон з граткою. Врахування впливу з’єднувальних решіток на стійкість колон, їх приведена гнучкість. Робота та розрахунок з’єднувальних решіток.

8

2

1

-

-

5

5

1

1

-

-

3

Лекція 15. Підбір перерізу наскрізних колон з планками. Врахування впливу з’єднувальних планок на стійкість наскрізних колон, їх приведена гнучкість. Робота та розрахунок з’єднувальних планок. Конструкція та розрахунок вузлів колон: оголовків, баз, спряження балок з колонами.

8

2

1

-

-

5

5

1

1

-

-

3

 

 

 

 

-

-

-

2

 

2

-

-

-

Разом за змістовим модулем 6

16

4

2

-

10

10

2

2

6

Усього годин  за модулем  2:

41

14

9

-

18

40

6

6

24

Усього годин (без курсової роботи)

81

30

15

-

36

66

8

8

-

50

Курсова робота

Курсова робота

9

-

-

-

-

9

9

-

-

-

-

9

Усього годин з курсу:

90

30

15

-

-

45

75

8

8

-

-

59


5. Теми семінарських занять — не передбачено програмою дисципліни

6. Теми практичних занять

з/п

Назва теми

Кількість

годин

денна

заочна

Модуль 1

ЗМ1

Змістовий модуль 1

 

 

1.

Тема 1. Матеріали металевих конструкцій

2

-

1.1

Практичне заняття 1. Ознайомлення з нормами проектування стальних конструкцій СНиП II-23-81*. Визначення основних геометричних характеристик поперечних перерізів

2

ЗМ2

Змістовий модуль 2

 

 

2.

Тема 2. З’єднання металевих констукцій

4

2

2.1

Практичне заняття 2. Розрахунок зварних  з’єднань на різні силові діяння (осьова сила, згинальний момент в площині розташування швів та в площині перпендикулярній швам).

2

1

ЗМ3

Змістовий модуль 3

 

 

2.2

Практичне заняття 3. Розрахунок болтових з’єднань.

2

1

 

Модуль 2

 

 

ЗМ4

Змістовий модуль 4

 

 

3.

Тема 3. Балки та балкові клітки

5

4

3.1

Практичне заняття 4. Розрахунок настилу. Розрахунок прокатних балок.

1

2

3.2

Практичне заняття 5. Розрахунок та проектування балок складеного перерізу.

2

2

3.3

Практичне заняття 7. Розрахунок ребер жорсткості балок складеного перерізу. Компонування вузлів.

2

-

ЗМ5

Змістовий модуль 5

 

 

4.

Тема 4. Центрально стиснуті колони та стійки

4

2

4.1

Практичне заняття 8. Розрахунок стержня центрально-стиснутої колони.

3

1

ЗМ6

Змістовий модуль 6

 

 

4.2

Практичне заняття 9. Розрахунок бази центрально-стиснутої колони. Компонування вузлів колони.

1

1

 

 

 

 

 

Усього годин:

15

8

 

7. Теми лабораторних занять — не передбачено програмою дисципліни

8. Самостійна робота

з/п

Назва теми

Кількість

годин

денна

заочна

Модуль 1

ЗМ

Змістовий модуль 1

 

 

1.

Тема 1. Вступ. Матеріали металевих конструкцій

8

4

1.1

Короткий огляд розвитку металевих конструкцій в Україні. Галузі використання, переваги та недоліки, принципи проектування.

Сталі та алюмінієві сплави, що використовуються в будівництві. Основи структури та хімічний склад сталей. Механічні властивості. Вплив способу виробництва, хімічного складу, термічної обробки та ін. на властивості сталей

4

2

1.2

Марки будівельних сталей та алюмінієвих сплавів. Вибір марок сталей для різних конструкцій. Корозія, вогнестійкість. Сортамент сталевих та алюмінієвих профілів, способи їх отримання.

4

2

ЗМ

Змістовий модуль 2

 

 

2.

Тема 2. Основи розрахунку металевих конструкцій. Робота матеріалу та розрахунок елементів металевих конструкцій

4

10

2.1

Робота сталі при статичному навантаженні в пружній стадії та при розвиткові пластичних деформацій. Концентрації напружень, вплив початкових і залишкових напружень, схильність до крихкого руйнування. Робота матеріалу при повторно-змінних і динамічних навантаженнях.  Явища наклепу та втоми.

2

4

2.2

Методи розрахунку металевих конструкцій за граничними станами. Дві групи граничних станів. Нормативні та розрахункові навантаження; коефіцієтн надійності за навантаженнями; поєднання навантажень. Нормативні та розрахункові опори, коефіцієнти безпеки за матеріалом, коефіцієнти надійності за призначенням та коефіцієнти умов роботи

-

3

2.3

Робота та розрахунок елементів металевих конструкцій на різні види навантажень (центральний розтяг і стиск, поперечний згин, позацентровий стиск і розтяг) в пружній і пружно-пластичній стадіях. Робота та розрахунок елементів металевих конструкцій, на які діють осьові сили та згинальні моменти

2

3

ЗМ

Змістовий модуль 3

 

 

3.

Тема 3. З’єднання металевих конструкцій

6

12

3.1

Загальна характеристика з’єднань металевих конструкцій: види, галузі застосування, переваги та недоліки. Класифікація зварних з’єднань і швів. Зварні з’єднання стиковими швами: принцип розрахунку на різні комбінації силових факторів

2

4

3.2

Зварні з’єднання кутовими швами: принцип розрахунку на різні комбінації силових факторів. Конструктивні вимоги до зварних з’єднань

2

4

3.3

З’єднання на болтах і заклепках. Загальні відомості. Матеріали болтових і заклепкових з’єднань. Робота та розрахунок болтів і заклепок, що працюють на розтяг. Робота та розрахунок болтів підвищеної точності та заклепок на дію зсувних зусиль. Основні конструктивні вимоги

Високоміцні болти, їх робота та розрахунок у з’єднаннях, що працюють на зсув. Розрахунок з’єднань на болтах та заклепках під дією різних силових факторів. Особливості з’єднань елементів з алюмінієвих сплавів. Основні конструктивні вимоги

2

4

 

Усього годин за модулем за модулем 1:

18

26

Модуль 2

ЗМ

Змістовий модуль 4

 

 

4.

Тема 4.  Балки та балкові клітки

6

13

4.1

Загальна характеристика балок і балкових кліток. Компонування балкових конструкцій. Настили балкових кліток. Підбір перерізу прокатних балок

-

2

4.2

Підбір перерізу зварних балок. Оптимальна та мінімальна висота балок складеного перерізу. Зміна перерізу балок по довжині

2

2

4.3

Перевірка міцності, прогинів і загальної стійкості балок. Перевірка та забезпечення місцевої стійкості балок. Перевірка та забезпечення місцевої стійкості елементів перерізу балок (стінки та поясів)

2

4

ЗМ

Змістовий модуль 5

 

 

4.4

Поясні шви та стики балок, їх розрахунок. Спряження балок– конструктивні вирішення, робота та розрахунок. Конструкція, робота та розрахунок опорних частин балок

2

5

 

Тема 5.  Центрально-стиснуті колони та стійки

12

11

5.1

Підбір суцільних колон складеного перерізу (вибір схеми, визначення навантажень і зусиль, компоновка перерізу, перевірка загальної та місцевої стійкості)

2

5

ЗМ

Змістовий модуль 6

 

 

5.2

Підбір перерізу наскрізних колон з граткою. Врахування впливу з’єднувальних решіток на стійкість колон, їх приведена гнучкість. Робота та розрахунок з’єднувальних решіток

5

3

5.3

Підбір перерізу наскрізних колон з планками. Врахування впливу з’єднувальних планок на стійкість наскрізних колон, їх приведена гнучкість. Робота та розрахунок з’єднувальних планок. Конструкція та розрахунок вузлів колон: оголовків, баз, спряження балок з колонами.

5

3

 

Усього годин за модулем 2:

18

24

 

Усього годин:

36

50

Курсова робота

Курсова робота з дисципліни «Металеві конструкції» є важливою формою професійної підготовки фахівця з галузі знань 0601 – «Будівництво та архітектура».

Після прослуховування лекцій і виконання практичних занять, за отриманим завданням, студент виконує курсову роботу на тему: “Розрахунок і конструювання елементів балкової клітки”.

Мета завдання – навчити студентів правильно вибирати оптимальне конструктивне вирішення, розрахунку  елементів металевих конструкцій та їх конструювання.

Курсова робота складається з двох частин – пояснювальної записки і графічної частини, які пов’язані між собою і виконуються послідовно. Докладніша інформація про порядок виконання та оформлення курсового проекту приведена нище.

Типовий зміст пояснювальної записки курсової роботи:

Курсова робота на тему: “Розрахунок і конструювання елементів балкової клітки”.

1. Вихідні дані для проектування (завдання).

2. Розрахунок настилу та балок настилу

2.1. Розрахунок сталевого настилу.

2.2. Розрахунок балки настилу.

3. Розрахунок головної балки

-   3.1. Збір навантаження та визначення розрахункових зусиль.

-   3.2. Підбір поперечного перерізу головної балки.

-   3.3. Перевірка міцності підібраного перерізу головної балки за нормальними напруженнями та зміна перерізу по довжині.

-                  3.3.1. Перевірка міцності підібраного перерізу за нормальними напруженнями.

-                  3.3.2. Зміна перерізу головної балки по довжині.

-                  3.3.3. Перевірка міцності за дотичними напруженнями.

-                  3.3.4. Перевірка міцності стінки приведеними напруженнями.

-                  3.3.5. Загальна стійкість балки.

-                  3.3.6. Місцева стійкість елементів балки.

-   3.4. Перевірка прогину балки.

-   3.5. Розрахунок з’єднання полиці зі стінкою.

-   3.6. Розрахунок опорного ребра.

-   3.7 Монтажний стик балки.

4. Розрахунок прикріплення балок настилу до головних балок.

5. Розрахунок колони.

-          5.1. Вибір розрахункової схеми.

-          5.2. Компонування поперечного перерізу стержня колони.

-          5.3. Розрахунок стержня колони.

-          5.4. Розрахунок оголовка колони.

-          5.5. Розрахунок бази колони.

 Типовий зміст графічної частини:

Курсова робота виконується на двох аркушах формату А2.

На аркуші необхідно подати наступні графічні матеріали:

1.   Схему розміщення елементів балкової клітки.

2.   Поздовжній та поперечний переріз балкової клітки.

3.   Конструктивні креслення головної балки, балки настилу, колони та основних вузлів.

4.   Специфікація до схеми розміщення елементів балкової клітки.

5.   Специфікація елементів балкової клітки.

Максимально студент може отримати за курсову роботу 100 балів.

9. Індивідуальні завдання — не передбачено програмою дисципліни

10. Методи навчання

Навчальним планом передбачені лекції, практичні заняття , курсова робота та самостійна робота студентів.

На лекції здійснюється послідовний і систематизований виклад певної теми навчальної дисципліни, ілюстрований наочністю та демонструванням можливостей сучасних програмних комплексів. Лекція органічно поєднується з іншими видами навчальних занять, слугує підґрунтям для поглиблення і систематизації знань, які набуваються студентами у процесі аудиторної і позааудиторної навчальної роботи.

На практичному занятті здійснюється детальний розгляд студентами окремих теоретичних положень навчальної дисципліни. При цьому формуються вміння і навички практичного застосування теоретичного матеріалу шляхом індивідуального виконання студентом відповідно сформульованих завдань.

Самостійна робота студента є основним засобом оволодіння навчальним матеріалом у час, вільний від обов’язкових навчальних занять. Самостійна робота студента забезпечується системою навчально-методичних засобів, передбачених для вивчення навчальної дисципліни: підручник, навчальні та методичні посібники, конспекти лекцій, методичних вказівок до практичних занять, до виконання курсової роботи та виконання самостійної роботи.

11. Методи контролю

Форми контролю: поточний, модульний, підсумковий.

Поточний і модульний контроль навчальної роботи студентів передбачає рейтингове оцінювання знань, умінь і навичок студентів за окремими змістовими модулями та їх елементами.

Поточний контроль передбачає оцінювання активності, знань студентів та їх присутності на лекційних і практичних заняттях.

Поточний контроль здійснюється у відношенні практичних занять у вигляді усної відповіді на контрольні запитання у ході кожного заняття. Також поточний контроль застосовується стосовно виконання курсової роботи, зокрема, у вигляді захисту кожного виконаного пункту курсової роботи.

Модульний контроль здійснюється стосовно теоретичного (лекційного) курсу після завершення кожного з 2 модулів у вигляді письмових відповідей на контрольні тестові питання.

Підсумковий контроль у вигляді залікуу проводиться за умови проходження студентом усіх етапів поточного і модульного контролю. Під час складання заліку студенту надається можливість дати письмову відповідь або пройти тестування з питань, що охоплюють певний модуль чи весь курс. При цьому оцінка з предмета виставляється як арифметична сума балів, набраних за поточні контролі протягом семестру, та при складанні заліку. Якщо студента задовольняє сума балів, отримана за модулі протягом семестру, то процедура підсумкового контролю полягає лише у сумуванні цих балів.

12. Розподіл балів, які отримують студенти

12.1. Семестровий контроль — залік

Поточне тестування та самостійна робота

Підсумковий тест (залік)

Сума

Змістовий модуль №1

Змістовий модуль №2

Змістовий модуль №3

Змістовий модуль №4

Змістовий модуль №5

Змістовий модуль №6

Т1

Т2

Т3

Т4

Т4

Т5

Т5

60

100

6

6

8

9

2

3

6

Т1, Т2 ... Т6 – теми змістових модулів.

12.2. Курсова робота

Поточний контроль курсової роботи

Сума

Пояснювальна записка

Ілюстративна частина

Захист роботи

до  40

до 20

до 40

100

Шкала оцінювання: національна та ECTS

Сума балів за всі види навчальної діяльності

Оцінка ECTS

Оцінка за національною шкалою

для екзамену, курсового проекту (роботи), практики

для заліку

90 – 100

А

відмінно 

 

 

зараховано

82-89

В

добре

74-81

С

64-73

D

задовільно

60-63

Е

35-59

FX

незадовільно з можливістю повторного складання

не зараховано з можливістю повторного складання

0-34

F

незадовільно з обов’язковим повторним вивченням дисципліни

не зараховано з обов’язковим повторним вивченням дисципліни

«Відмінно» – студент демонструє повні і глибокі знання навчального матеріалу, достовірний рівень розвитку умінь та навичок, правильне й обгрунтоване формулювання практичних висновків, уміння приймати необхідні рішення, вільне володіння науковими термінами, аналізує причинно-наслідкові зв’язки.

«Добре» – студент демонструє повні знання навчального матеріалу, але допускає незначні пропуски фактичного матеріалу, вміє застосовувати його щодо конкретно поставлених завдань, у деяких випадках нечітко формулює загалом правильні відповіді, допускає окремі несуттєві помилки та неточності.

«Задовільно» – студент володіє більшою частиною фактичного матеріалу, але викладає його не досить послідовно і логічно, допускає істотні пропуски з відповіді, не завжди вміє інтегровано застосовувати набуті знання для аналізу, конкретних ситуацій, нечітко, а іноді невірно формулює основні теоретичні положення та причинно-наслідкові зв’язки.

«Незадовільно» – студент не володіє достатнім рівнем необхідних знань і умінь, навичок, науковими термінами.

13. Тестові запитання

1.   Галузі застосування металевих конструкцій.

2.   Основні позитивні характеристики металевих конструкцій.

3.   Основні недоліки металевих конструкцій.

4.   У чому полягає індустріальність металевих конструкцій?

5.   У чому полягає легкість металевих конструкцій?

6.   Сталь – це сплав (продовжити думку)

7.  Залежно від вмісту легуючих складників сталь поділяють (продовжити думку)

8.   Низьколеговані сталі – це сталі із сумарним вмістом легуючих компонентів (2,5…10%; <2,5%; легуючі компоненти не вводяться; >10%). (Правильну відповідь підкреслити)

9.   Вуглецеві сталі - це сталі із сумарним вмістом легуючих компонентів (2,5…10%; <2,5%; легуючі компоненти не вводяться; >10%). (Правильну відповідь підкреслити)

10.                Високолеговані сталі –це сталі із сумарним вмістом легуючих компонентів (2,5…10%; <2,5%; легуючі компоненти не вводяться; >10%). (Правильну відповідь підкреслити)

11.                Середньолеговані сталі – це сталі із сумарним вмістом легуючих компонентів (2,5…10%; <2,5%; легуючі компоненти не вводяться; >10%). (Правильну відповідь підкреслити)

12.               За вмістом вуглецю сталь поділяють на (продовжити думку)

13.                Маловуглецева сталь містить вуглецю (до 0,10%; до 0,22%; до 0,25%). (Правильну відповідь підкреслити)

14.                Середньовуглецева сталь містить вуглецю ( до 0,22%; до 0,25%; 0,25…0,60%). (Правильну відповідь підкреслити)

15.                Високовуглецева сталь містить вуглецю (до 0,25%; 0,25…0,6%; 0,6…2,0%; 0,8…2,0%). (Правильну відповідь підкреслити)

16.                Будівельні сталі містяь вуглецю (до 0,10%; до 0,22%; до 0,25%). (Правильну відповідь підкреслити)

17.               Будівельні сталі (маловуглецеві; середньовуглецеві; високовуглецеві). (Правильну відповідь підкреслити)

18.                Збільшення вмісту вуглецю зумовлює (зростання міцності; зниження пластичності; забезпечує добру зварюваність металевих конструкцій; погіршує зварюваність конструкції). (Правильну відповідь підкреслити)

19.               Наявність марганецю у сталях (підвищує міцність, робить сталь крихкою). (Правильну відповідь підкреслити)

20.                Наявність кремнію у сталях (підвищується міцність сталі; найпоширеніший розкислювач).(Правильну відповідь підкреслити)

21.                Залежно від гарантій постачальників сталі поділяють на групи та категорії. Розрізняють три групи вуглецевих сталей:

-група А – (сталь має гарантований хі мічний склад; сталь має гарантовані механічні якості; сталь має гарантовані механічні якості та хімічний склад). (Правильну відповідь підкреслити).

23. Залежно від гарантій постачальників сталі поділяють на групи та категорії. Розрізняють три групи вуглецевих сталей:

-група Б – (сталь має гарантований хі мічний склад; сталь має гарантовані механічні якості; сталь має гарантовані механічні якості та хімічний склад). (Правильну відповідь підкреслити).

24. Залежно від гарантій постачальників сталі поділяють на групи та категорії. Розрізняють три групи вуглецевих сталей:

-група В – (сталь має гарантований хі мічний склад; сталь має гарантовані механічні якості; сталь має гарантовані механічні якості та хімічний склад). (Правильну відповідь підкреслити).

25. Залежно від гарантій постачальників сталі поділяють на групи та категорії. Розрізняють три групи вуглецевих сталей – група А, група Б, група В. До якої групи належить будівельні сталі? (Правильну відповідь підкреслити).

26. Корозія – це (продовжити думку)

27. Сортамент – це (продовжити думку)

28. Розрахунок металевих конструкцій проводять за граничними станами. Граничні стани першої групи – це такі стани, які(продовжити думку)

29. Розрахунок металевих конструкцій проводять за граничними станами. Граничні стани другої групи – це такі стани, які(продовжити думку)

30. Розрахунок металевих конструкцій проводять за граничними станами. Навести приклади граничних станів першої групи.

31. Розрахунок металевих конструкцій проводять за граничними станами. Навести приклади граничних станів другої групи.

32. Нормативний опір Ryn  встановлений (до межі текучості чи умовної межі текучості; до межі міцності)? (Правильну відповідь підкреслити).

33. Нормативний опір Run  встановлений (до межі текучості чи умовної межі текучості; до межі міцності)? (Правильну відповідь підкреслити).

34. З’єднання металевих конструкцій бувають: (продовжити думку)

35. Які типи балкових кліток ви знаєте?

36. Спрощений тип балкової клітки містить (2; 3; інше (вказати число)) типів балок. (Правильну відповідь підкреслити).

37. Нормальний тип балкової клітки містить (2; 3; інше (вказати число)) типів балок. (Правильну відповідь підкреслити).

38. ускладнений тип балкової клітки містить (2; 3; інше (вказати число)) типів балок. (Правильну відповідь підкреслити).

39. Подати алгоритм розрахунку прокатних (балок настилу)

40. Подати алгоритм розрахунку головної балки балкової клітки

41. Граничний прогин для балок настилу (;   ;   ).. (Правильну відповідь підкреслити).

42. Граничний прогин для головних балок балкових кліток (;   ;   ;   ).. (Правильну відповідь підкреслити).

43. Граничний прогин для металевого настилу (;   ;   ).. (Правильну відповідь підкреслити).

44. З якою метою виконують зміну поперечного перерізу головних балок балкової клітки?

45. Які види зміни поперечного перерізу головної балки ви знаєте?

46. Де проводять зміну поперечного перерізу головної балки?

47. Що таке загальна стійкість головної балки?

48. Що таке місцева стійкість головної балки?

49. Місцева стійкість стінки головної балки буде забезпечена, якщо її гнучкість >3,2;    ³3,2;    <3,2;     >3,5;    ³3,5;    <3,5). (Правильну відповідь підкреслити).

50. Стійкість стінки оцінюється за значенням (умовної межі текучості; межі міцності; умовної гнучкості). (Правильну відповідь підкреслити).

51. Чому рівна висота перерізу головної балки у першому наближенні (;     ;     ;    ). (Правильну відповідь підкреслити).

52. Остаточно висоту перерізу головної балки приймаємо по (hopt;    hmin;    за більшим значенням  hopt  чи  hmin). (Правильну відповідь підкреслити).

53. Написати ланцюжок передачі навантаження для спрощеного типу балкової клітки

54. Написати ланцюжок передачі навантаження для нормального типу балкової клітки

55. Написати ланцюжок передачі навантаження для ускладненого типу балкової клітки

56. Яку роль відіграють діафрагми в колонах наскрізного перерізу?

57. На що працює опорна плита бази колони?

58.               Із яких частин складається оголовок колони? (викреслити схему і описати функцію кожного елемента).

59.               Як визначається розрахункове осьове навантаження на колону?

60.                Яке призначення отворів, що влаштовуються в плиті оголовка колони.

61.               Як визначається геометрична довжина колони?

62.               Яким конструктивним прийомом можна вирівняти величину згинаючих моментів в окремих ділянках опорної плити бази?

63.               Що таке розрахункова довжина колони і як вона визначається?

64.               В чому полягає розрахунок наскрізної колони відносно матеріальної осі?

65.               З яких основних частин складається колона і їх призначення?

66.               Від чого залежить коефіцієнт поздовжнього згину j центрально-стиснутого стержня?

67.               Для якої розрахункової схеми колони коефіцієнт розрахункової довжини дорівнює          m = 1?

68.               Необхідна площа перерізу стержня центрально-стисненої колони рівна

 ,    (правильну відповідь підкреслити).

69.               В якому випадку розрахункова довжина колони буде більшою при шарнірному чи жосткому закріпленні її кінців, при однаковій геометричній довжині? (правильну відповідь підкреслити).

70.               За міцністю якого матеріалу (сталі чи бетону) визначається площа опорної плити бази? (правильну відповідь підкреслити).

71.               Залежно від міцності матеріалу болти об’єднують у класи, які позначають двома числами, розділеними крапкою (наприклад, 4.6, 5.6, 6.6). Що означають ці числа?

72.               Із яких частин складається база колони? (викреслити схему і описати функцію кожного елемента).

73.               Від чого залежить коефіцієнт поздовжнього згину j центрально-стиснутого стержня?

74.               Як визначається товщина плити бази колони? За конструктивними вимогами вона повинна бути в межах t =                 (дописати).

75.               За міцністю якого матеріалу (сталі чи бетону) визначається площа опорної плити бази? (правильну відповідь підкреслити)?

76.                Який мінімальний зазор призначається між внутрішніми кромками полиць гілок наскрізної колони? Яка його функція?

77.                Що таке розрахункова довжина колони і як вона визначається?

78.               В чому полягає розрахунок наскрізної колони відносно вільної осі?

79.               Чому рівна гранична гнучкість стержня колони lu =     ?

80.               Для якої розрахункової схеми колони коефіцієнт зведення довжини  m = 0,7?

81.               26.  З яких основних частин складається колона і їх призначення?

82.               Розрахункова довжина колони буде більшою в колонах защемлених у фундаментах та шарнірно з’єднаних з конструкціями перекриття чи при шарнірному з’єднанні обох кінців, при однаковій геометричній довжині? (правильну відповідь підкреслити).

83.                Яка мінімальна висота траверси?

84.                Яку роль відіграють з’єднувальні елементи (планки, гратка) в колонах наскрізного перерізу?

85.               Із яких частин складається стержень колони? (викреслити схему і описати функцію кожного елемента).

86.               Як визначають розміри траверси бази колони?

87.                Як визначаються розміри плити оголовка колони?

88.               Що таке геометрична довжина колони?

89.               В чому полягає розрахунок наскрізної колони відносно вільної осі?

90.                Залежно від міцності матеріалу болти об’єднують у класи, які позначають двома числами, розділеними крапкою (наприклад, 4.6, 5.6, 6.6). Що означають ці числа?

91.               . Чому рівна гранична гнучкість розкосу стержня колони lu =     ?

92.               Для якої розрахункової схеми колони коефіцієнт зведення довжини  m = 0,7?

Відповідь: 1,  2,  3 (правильну відповідь підкреслити).

93.       Чи можливо допустити, щоб гнучкість окремої гілки колони перевищувала гнучкість всього стержня наскрізної колони відносно вільної осі? (правильну відповідь підкреслити і зробити обґрунтування чого саме така відповідь) так,    ні

94.       Розрахункова довжина колони буде меншою в колонах защемлених у фундаментах та шарнірно з’єднаних з конструкціями перекриття чи при шарнірному з’єднанні обох кінців, при однаковій геометричній довжині? (правильну відповідь підкреслити).

95.       Яка мінімальна і максимальна висота траверси?

hmp,min =                ,  hmp,max =

96.       Як впливає міцність бетону фундаменту на розміри опорної плити бази в плані?

97.       З якою ціллю на окремих ділянках опорної плити бази колони можуть встановлюватися діафрагми і консольні ребра?

98.       Який тип колони за навантаженням прийнятий в курсовій роботі?

 

99.       Перелічити монтажні стики, які є у курсовій роботі.

100.      Суцільний переріз колони доцільно приймати при  N ³ 3500 кH, а наскрізний при N < 3500 кH чи суцільний переріз при  N < 3500 кH, а наскрізний при N ³ 3500 кH (правильну відповідь підкреслити).

101.      Викреслити схему бази центрально-стисненої колони і описати ділянки для визначення розрахункового моменту для обчислення найменшої товщини плити бази.

102.      Від чого залежить висота траверси бази колони?

103.      Яку роль відіграють діафрагми в колонах наскрізного перерізу?

104.   Яке призначення отворів, що влаштовуються в плиті оголовка колони?

105.   Що таке геометрична довжина колони?

106. Залежно від міцності матеріалу болти об’єднують у класи, які позначають двома числами, розділеними крапкою (наприклад, 4.6, 5.6, 6.6). Що означають ці числа?

107. Чому рівна гранична гнучкість стержня колони lu =     ?

108. Для якої розрахункової схеми колони коефіцієнт зведення довжини  m = 1?

Відповідь: 1,  2,  3 (правильну відповідь підкреслити).

109. Назвати всі елементи оголовка колони і їх функції.

110.             За міцністю якого матеріалу (сталі чи бетону) визначається площа опорної плити бази? (правильну відповідь підкреслити).?

111. Який мінімальний зазор призначається між внутрішніми кромками полиць гілок наскрізної колони? Яка його функція?

112. Який кут нахилу розкосів до гілок рекомендується приймати?

14. Зміст питань, які виносяться на залік

1.   Галузі застосування металевих конструкцій у будівництві. Основні переваги та недоліки.

2.   Принципи проектування металевих конструкцій (основні критерії вибору металевих конструкцій).

3.   Сталі, що використовуються в будівництві.

4.   Сортамент профілів зі сталі та алюмінієвих сплавів.

5.    Корозія металевих конструкцій і захист від неї.

6.   Групи граничних станів.

7.   Клисифікація навантажень і впливів металоконструкцій, їх основні характеристики.

8.    Нормативні та розрахункові опори металевих конструкцій. Коефіцієнти безпеки щодо матеріалу, умов роботи та надійності конструкцій.

9.   Основні залежності розрахунку за методом граничних станів.

10.                Центрово розтягнуті елементи.

11.                Центрово стиснуті елементи. Міцність і стійкість.

12.                Елементи що згинаються. Перевірка міцності у пружній стадії. Плоский і косий згини.

13.                Елементи, що згинаються. Перевірка стійкості елементів.

14.                Зварні з’єднання, їх переваги та недоліки. Основи розрахунку та конструювання стикового з’єднання.

15.                Зварні з’єднання, їх переваги та недоліки. Основи розрахунку та конструювання  з’єднання на флангових швах.

16.                Зварні з’єднання, їх переваги та недоліки. Основи розрахунку та конструювання з’єднання на лобових швах.

17.                Зварні з’єднання, їх переваги та недоліки. Основи розрахунку та конструювання  з’єднання в тавр.

18.                Зварні з’єднання, їх переваги та недоліки. Головні конструктивні вимоги при проектуванні з’єднань на кутових швах.

19.                Розрахунок і конструювання болтових і заклепкових з’єднань.

20.                Основні конструктивні вимоги заклепкових з’єднань.

21.                Загальна характеристика балок і балочних кліток.

22.               Типи настилів. Розрахунок плоского сталевого настилу.

23.                Визначення навантажень та розрахункових зусиль на балки.

24.                Підбір перерізу прокатних балок.

25.                Визначення необхідної висоти головної балки.

26.                Компоновка та підбір перерізу зварних балок.

27.                Перевірки міцності, загальної стійкості та жорсткості балок.

28.                Зміна перерізу головної балки.

29.                Конструювання поперечних ребер жорсткості балок.

30.                Розрахунок та конструювання монтажного стику балок на болтах.

31.                Розрахунок та конструювання зварного монтажного стику балок.

32.                Центрово-стиснуті колони.

33.                Розрахунок та конструювання наскрізних колон (на планках).

34.                Розрахунок та конструювання наскрізних колон (з роскісною граткою).

35.                Рорахунок та конструювання оголовка центрово-стиснутих колон.

36.                Рорахунок та конструювання бази центрово-стиснутої колони.

15. Методичне забезпечення

Науково-методичне забезпечення навчального процесу включає: державний стандарт освіти; навчальні плани; навчальні програми; підручники і навчальні посібники; інструктивно-методичні матеріали до практичних занять; конспекти лекцій і методичні вказівки до виконання курсової роботи на паперовому та електронному носіях; текстові варіанти тестів для поточного і підсумкового тестування; методичні матеріали з питань самостійного опрацювання фахової літератури, плакати.

1. Металеві конструкції. Конспект лекцій  для студентів напряму 6.060101 “Будівництво” денної та заочної форми навчання. /Л.О. Талах. Луцьк: Луцький НТУ. 2016.— 84 с.

2. Металеві конструкції. Методичні вказівки до виконання курсового проекту на тему: “Розрахунок і конструювання елементів балкової клітки (Розрахунок і конструювання сталевого настилу, балок настилу, головних балок)” для студентів, що навчаються за напрямком “Будівництво” денної та заочної форми навчання. /Л.О. Талах. Луцьк: ЛНТУ. 2011.— 64 с

3. Металеві конструкції. Методичні вказівки до виконання курсової роботи на тему: “Розрахунок і конструювання елементів балкової клітки (Розрахунок і конструювання центрально-стиснених колон)” для студентів, що навчаються за напрямком “Будівництво” денної та заочної форм навчання / уклад. Л.О. Талах, О.П. Шимчук – Луцьк: Луцький НТУ,  2015. – 64 с.

4. Металеві конструкції. Методичні вказівки до практичних занять для студентів, що навчаються за напрямком “Будівництво” денної та заочної форми навчання /Л.О. Талах. Луцьк: ЛНТУ, 2011.— 44 с

5. Металеві конструкції. Методичні вказівки до виконання самостійної роботи для студентів напряму 6.060.101 “Будівництво” денної та заочної форми навчання /Л.О. Талах. Луцьк: Луцький НТУ. 2011.— 32 с.

16. Рекомендована література

Базова

1.   Металеві конструкції: Підручник. —2-ге вид., випр. і доп. /Ф.Є.Клименко, В.М.Барабаш, Л.І.Стороженко. За ред. Ф.Є.Клименка. – Львів: Світ, 2002. – 312 с.

2.   .О.О.Нілов, Т.О.Нілова. Металеві конструкції. Балки. Колони. Навчальний посібник для вищих навчальних закладів. — Видання -2-е, перероблене та доповнене. К.: 2013. –Логос, 240 с.

3.   Металеві конструкції. Матеріали. Основи розрахунку. З’єднання: Навчальний посібник для студентів спеціальності “промислове та цивільне будівництво” /В.О.Пермяков, В.В.Трофимович, В.Л.Тарасенко. — К.:ІЗМН, 1996. — 204 с.

4.   Металлические конструкции. /Под редакцией Е.И.Беленя.: Учебник для студентов вузов, обучающихся по спец. ПГС.–М.: Стройиздат, 1985.- 560 с.

5. ДБН В.2.6-163:2010 «Сталеві конструкції Основи проектування, виготовлення і монтажу» ‒К., Мінрегіонбуд, 2011. ‒219 с.

6. СНиП II-23-81*. Нормы проектирования. Стальные конструкции. -М.:Стройиздат, 1987.

7. ДБН В.1.2-2:2006. Навантаження і впливи. Норми проектування /Мінбудархітектури України. ‒ К.: Сталь, 2006. ‒ 59 с. ‒ Чинні з 1.01.2007 (зі змінами від 1.10.2007).

Допоміжна

1.   ДБН В.1.2-14-2009. Загальні принципи забезпечення надійності та конструктивної безпеки будівель, споруд, будівельних конструкцій та основ. — К.: Мінрегіонбуд України, 2009. 48 с.

2.   ДСТУ Б В 1.2-3:2006. Прогини і переміщення. Вимоги до проектування / Мінбудархітектури України. ‒ К.: Сталь, 2006. ‒ 10 с. ‒ Чинний з 1.01.2007.

3.   Металлические конструкции. /Под редакцией Ю.И. Кудишина —М.: «Академия», 2008.—681 с.: ил.

4.    Маилян Р.Л., Маилян Д.Р., Веселев Ю.А. Строительные констркции. – «Феникс», Ростов на Дону, 2010. —875 с.: ил.

5.   Доркин Ю.А., Рябцева М.П. Металлические конструкции. —М.: ИНФРА-М, 2009. — 457 с.: ил.

6.   Современные технологии расчета и проектирования металлических и деревянных конструкций. /Под редакцией проф. А.А. Нилова —М.: Издательство Ассоциации строительных вузов, 2010.—327 с.: ил.

7.   Мандриков А.П. Примеры расчета металлических конструкций. —М.: Стройиздат, 1994.— 345 с.

17. Інформаційні ресурси

1.      http://mqn.com.ua/   розрахунок конструкцій онлайн за новими ДБН і ДСТУ;

2.      http://archiforum.org.ua/     програмне забезпечення;

3.      http://postroy.net.ua/     форум будівельників та проектантів;

4.      http://el-matrix.ru/      будівельний  портал (будівництво та проектування);

5.      http://float.com.ua/     все, що пов’язано з будівництвом;

6.      http://www.stroinauka.ru/  – наукові статті, публікації;

lib.uccu.org.ua/index/ – наукові статті, публікації.