МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

 

Ковельський промислово-економічний фаховий коледж Луцького НТУ

 

Циклова методична комісія викладачів природничо-математичних дисциплін

 

 

«ЗАТВЕРДЖУЮ»

Заступник директора з

навчальної роботи

_______________Ілюшик І. М.

«______»______________2020 р.

 

 

 

 

 

РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

 

Х І М І Я

 

Спеціальність 133 «Галузеве машинобудування»

274 «Автомобільний транспорт»

071 «Облік і оподаткування»

122 «Компютерні науки та інформаційні технології

073 «Менеджмент»

275 «Транспортні технології (автомобільний транспорт»

 

 

Відділення денне

 

 

 

 

 

2020-2021 навчальний рік


 

Робоча програма навчальної дисципліни «Хімія» для студентів І курсу за спеціальностями: 133 «Галузеве машинобудування», 274 «Автомобільний транспорт», 071 «Облік і оподаткування», 122 «Комп’ютерні науки та інформаційні технології, 073 «Менеджмент», 275 «Транспортні технології (автомобільний транспорт»

 

 

 

 

Розробник: Волощинська Світлана Станіславівна, викладач вищої категорії, викладач-методист

 

Робоча програма обговорена і схвалена на засіданні циклової методичної комісії викладачів природничо-математичних дисциплін

 

 

Протокол від  «______»_________2020 року №_____

 

 

 

Голова циклової методичної комісії викладачів природничо-математичних дисциплін                   

____________________ Лиховид Л. Г.

                                                                                          

 

 

 

 

 


1. Опис навчальної дисципліни

Найменування показників

Галузь знань, спеціальність, освітньо-кваліфікаційний рівень

Характеристика навчальної дисципліни

денна форма навчання

заочна форма навчання

Кількість кредитів – 4

Галузь знань

13 «Механічна інженерія»,

07 «Управління і адміністрування»,

12 «Інформаційні технології»,

 

Нормативна

 

 

Теми ‑ 11

Загальна кількість годин – 122

Спеціальність

133 «Галузеве машинобудування»,

071 «Облік і оподаткування»,

122 «Комп’ютерні науки та інформаційні технології,

 

Рік підготовки

І-й

І

 

Семестр

І-й

ІІ-й

 

 

 

 

Для денної форми навчання:

Аудиторних – 108 год.

Аудиторних годин

64 год

44 год.

 

Лекцій

44 год.

26 год.

 

Семінари

2 год.

2 год.

 

 

 

 

 

Інші види занять

20 год.

10 год.       

 

 

 

 

 

Освітньо-кваліфікаційний рівень: молодший бакалавр

 

 

Вид контролю:

Залік

Залік

 

 

 


 

2. Мета та завдання навчальної дисципліни

Хімія – одна з фундаментальних природничих наук, яка посідає важливе місце в системі викладання загальноосвітніх предметів у ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації.

Знання з хімії, як загальноосвітнього предмета, необхідні студентам незалежно від їх майбутньої спеціалізації: по-перше, для розуміння наукової картини світу; по-друге, саме вони забезпечать раціональну поведінку, а в багатьох випадках і елементарну безпеку в повсякденному житті та діяльності в усіх галузях виробництва; по-третє, є основою екологічних знань, необхідних для збереження довкілля; по-четверте, знання з хімії необхідні для усвідомлення ролі науки у вирішенні сировинних, енергетичних, харчових та медичних проблем людства.

Вивчення хімії на рівні стандарту спрямоване на подальше формування у випускників наукового світогляду, хімічної культури як складника загальної культури сучасної людини і розвитку їхнього творчого потенціалу задля успішної соціалізації в сучасному суспільстві.

Мета навчання хімії на рівні стандарту відповідає меті повної загальної середньої освіти і полягає у забезпеченні загальноосвітньої підготовки з предмета, що передбачає уміння пояснювати хімічні явища, робити обґрунтовані висновки про них, усвідомлювати вплив науки і технологій на зміну матеріального, інтелектуального й культурного середовищ.

Мета навчання хімії на рівні стандарту досягається на основі реалізації завдання хімічної освіти – формування засобами навчального предмета ключових і предметних компетентностей.

Навчання хімії спрямоване на виконання таких освітніх, розвивальних і виховних завдань:

– поглиблювати і розширювати знання про хімічну складову природничо-наукової картини світу: найважливіші хімічні поняття, закони і закономірності, теорії і процеси; сучасну хімічну номенклатуру речовин;

– розвивати уміння самостійно набувати хімічні знання з різних інформаційних джерел та у ході експериментальних досліджень і критично їх осмислювати; застосовувати отримані знання для пояснення властивостей речовин і різноманітних хімічних явищ; безпечно використовувати речовини і матеріали; оцінювати роль хімії у розвитку сучасних технологій та розв’язанні глобальних проблем; творчо розв’язувати практичні завдання хімічного характеру у повсякденному житті, попереджувати явища, що завдають шкоди здоров'ю людини і довкіллю;

– виховувати переконаність у позитивній ролі хімії як науки у забезпеченні прогресу суспільства, усвідомлення необхідності хімічно грамотного ставлення до власного здоров'я і довкілля;

 

3. Програма навчальної дисципліни

Повторення початкових понять про органічні речовини

Тема 1. Теорія будови органічних сполук.

Тема 2. Вуглеводні.

Тема 3. Оксигеновмісні органічні сполуки.

Тема 4. Нітрогеновмісні органічні сполуки.

Тема 5. Синтетичні високомолекулярні речовини і полімерні матеріали на їх основі.

Тема 6. Багатоманітність та зв’язки між класами органічних речовин.

Тема 7. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів.

Тема 8. Хімічний зв’язок і будова речовини.

Тема 9. Хімічні реакції.

Тема 10. Неорганічні речовини і їхні властивості.

Тема 11. Хімія і прогрес людства.

 

 

4. Структура навчальної дисципліни

 

з/п

 

 

Назва теми

Аудиторні заняття

Всього

лекціі

практичні

інші

І‑ІІ СЕМЕСТР

 

Повторення початкових понять про органічні речовини.

2

2

1.

Теорія будови органічних сполук

2

2

4

2.

Вуглеводні.

10

2

12

3.

Оксигеновмісні органічні сполуки.

14

2

2

18

4.

Нітрогеновмісні органічні сполуки.

6

2

8

5.

Синтетичні високомолекулярні речовини і полімерні матеріали на їх основі.

2

2

6.

Багатоманітність та зв’язки між класами органічних речовин.

4

 

4

8

7.

Періодичний закон і періодична система хімічних елементів.

2

2

8.

Хімічний зв’язок і будова речовини.

4

4

8

9.

Хімічні реакції.

4

4

10.

Неорганічні речовини і їхні властивості.

28

2

4

34

11.

Хімія і прогрес людства.

2

4

6

 

Всього в І‑IIсеместрі

80

6

22

108

 

 

5. Теми семінарських занять

 

з/п

Назва теми

Кількість

годин

1.

Збалансоване харчування – запорука здорового життя.

2

2.

Раціональне використання добрив та проблема охорони довкілля.

2

 

6. Інші види занять

 

з/п

Назва теми

Кількість

Годин

1.

Підсумкова контрольна робота

4

2.

Контроль знань

10

3.

Комбіноване заняття

6

 

 


7. Тематичне планування навчальної дисципліни

І семестр (48 год.)

за-нять

№№ груп і дата проведеня занять

Назва розділів, тем

К-ть год

Вид занять

 

Навчально-методична

література

Індивідуальна робота студентів

К-ть год

Форма контролю

Література для самостійного опрацювання

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Повторення початкових понять про органічні речовини

1.

 

Склад, властивості, застосування окремих представників вуглеводнів (метан, етан, етен, етин), оксигено- (метанол, етанол, гліцерол, етанова кислота) і нітрогеновмісних (аміноетанова кислота) органічних речовин.

2

Лекція, вивчення нового матеріалу

Попель П. П. Хімія (рівень стандарту) : підруч. для 10 кл. закладів загальної середньої освіти /  П. П. Попель, Л. С. Крикля. – К. : ВЦ «Академія», 2018. – 256 с. § 1

 

 

 

 

 

Тема 1. Теорія будови органічних сполук

 

2.

 

Теорія будови органічних сполук. Залежність властивостей речовин від складу і хімічної будови молекул. Поняття про явище ізомерії та ізомери.

Ковалентні карбон-карбонові зв’язки у молекулах органічних сполук: простий, подвійний, потрійний.

Класифікація органічних сполук

2

Лекція, вивчення нового матеріалу

§ 2, 3

 

 

 

 

3.

 

Розрахункові задачі

Виведення молекулярної формули речовини за масовими частками елементів.

 

2

Практичне заняття

§ 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема 2. Вуглеводні

4.

 

Класифікація вуглеводнів.

Алкани. Загальна формула алканів, структурна ізомерія, систематична номенклатура.

2

Лекція з елементами бесіди

§ 5

 

 

 

 

 

5.

 

Хімічні властивості алканів.

Методи одержання алканів.

2

Лекція з елементами бесіди

§ 6

 

 

 

 

6.

 

Розвязування задач на виведення молекулярної формули речовини.

2

Практичне заняття

§7

 

 

 

 

7.

 

Алкени. Загальні та молекулярні формули алкенів і алкінів, структурна ізомерія, систематична номенклатура.

Хімічні властивості етену та етину.

Методи одержання, етену, етину.

Застосування вуглеводнів.

2

Лекція з елементами бесіди

§8, 9, 12

 

 

 

 

8.

 

Алкіни Загальні та молекулярні формули алкінів, структурна ізомерія, систематична номенклатура.

Хімічні властивості етину.

Методи одержання етину.

Застосування вуглеводнів.

2

Лекція з елементами бесіди

§10, 12

 

 

 

 

9.

 

Арени. Бензен: молекулярна і структурна формули, фізичні властивості.

Хімічні властивості бензену.

Методи одержання, бензену.

Застосування вуглеводнів.

2

Лекція з елементами бесіди

§11, 12

 

 

 

 

10.

 

Розвязування розрахункових задач.

Самостійна робота.

2

Комбіноване заняття

Повт. §1-12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема 3. Оксигеновмісні органічні сполуки

 

11.

 

Спирти. Поняття про характеристичну (функціональну) групу. Гідроксильна характеристична (функціональна) група. Насичені одноатомні спирти: загальна та структурні формули, ізомерія (пропанолів і бутанолів), систематична номенклатура. Водневий зв’язок, його вплив на фізичні властивості спиртів.

Хімічні властивості насичених одноатомних спиртів. Одержання  етанолу.

Поняття про багатоатомні спирти на прикладі гліцеролу, його хімічні властивості.

2

Лекція з елементами бесіди

§13-15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12.

 

Фенол: склад і будова молекули, фізичні та хімічні властивості.

 

2

Лекція з елементами бесіди

§ 16

 

 

 

 

13.

 

Альдегіди. Склад, будова молекул альдегідів. Альдегідна характеристич-на (функціональна) група. Загальна та структурні формули, систематична номенклатура і фізичні властивості альдегідів.

Хімічні властивості етаналю, його одержання.

2

Лекція з елементами бесіди

§17

 

 

 

 

14.

 

Карбонові кислоти, їх поширення в природі та класифікація. Карбоксильна характеристична (функціональна) група. Склад, будова молекул насичених одноосновних карбонових кислот, їхня загальна та структурні формули, ізомерія, систематична номенклатура і фізичні властивості.

Хімічні властивості насичених одноосновних карбонових кислот. Реакція естерифікації.

Одержання етанової кислоти.

2

Лекція з елементами бесіди

§18, 19

 

 

 

 

15.

 

Естери, загальна та структурні формули, систематична номенклатура, фізичні властивості. Гідроліз естерів. Жири як представники естерів. Класифікація жирів, їхні хімічні властивості.

2

Лекція, вивчення нового матеріалу

§21, 22

 

 

 

 

16.

 

Розрахункові задачі (обчислення за хімічними рівняннями кількості речовини, маси або об’єму за кількістю речовини, масою або об’ємом реагенту, що містить певну частку домішок).

2

Практичне заняття

§20

 

 

 

 

17.

 

Вуглеводи. Класифікація вуглеводів, їх утворення й поширення у природі.

Глюкоза: молекулярна формула та її відкрита форма. Хімічні властивості глюкози.

2

Лекція з елементами бесіди

§23

 

 

 

 

18.

 

Сахароза, крохмаль і целюлоза: молекулярні формули, гідроліз

2

Лекція, вивчення нового матеріалу

§24, 25

 

 

 

 

19.

 

Тестовий контроль знань

2

Контроль знань

Повт. §13-25

 

 

 

 

Тема 4. Нітрогеновмісні органічні сполуки

 

20.

 

Насичені й ароматичні аміни: склад і будова молекул, назви найпростіших за складом сполук. Будова аміногрупи.

Аміни як органічні основи. Хімічні властивості метанаміну, аніліну. Одержання аніліну.

2

Лекція, вивчення нового матеріалу

§26, 27

 

 

 

 

21.

 

Амінокислоти: склад і будова молекул, загальні і структурні формули, характеристичні (функціо-нальні) групи, систематична номенклатура. Пептидна група. Хімічні властивості аміноетанової кислоти. Пептиди.

2

Лекція, вивчення нового матеріалу

§28

 

 

 

 

22.

 

Білки як високомолекулярні сполуки. Хімічні властивості білків (без запису рівнянь реакцій).

2

Лекція, вивчення нового матеріалу

§29

 

 

 

 

23.

 

Збалансоване харчування – запорука здорового життя.

 

2

Семінар

Конспект

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема 5. Синтетичні високомолекулярні речовини і полімерні матеріали на їх основі

24.

 

Синтетичні високомолекулярні речовини. Полімери. Реакції полімеризації і поліконденсації. Пластмаси. Каучуки, гума.

Синтетичні волокна: фізичні властивості і застосування.

2

Лекція, вивчення нового матеріалу

§30-34

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Найпоширеніші полімери та сфери їхнього використання.

Вплив полімерних матеріалів на здоров’я людини і довкілля

2

Поточний контроль

Попель П. П. Хімія (рівень стандарту) : підруч. для 10 кл. закладів загальної середньої освіти /  П. П. Попель, Л. С. Крикля. – К. : ВЦ «Академія», 2018. – 256 с.

Ярошенко О. Г. Хімія (рівень стандарту) : підруч. для 10 кл. закладів загальної середньої освіти / О. Г Ярошенко. – К. : УОВЦ «Оріон», 2018. – 208с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Тема 6. Багатоманітність та зв’язки між класами органічних речовин

 

25.

 

Зв’язки між класами органічних речовин.

 

2

Пракичне заняття

§35

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Загальні поняття про біологічно активні речовини (вітаміни, ферменти).

 

2

Поточний контроль

Попель П. П. Хімія (рівень стандарту) : підруч. для 10 кл. закладів загальної середньої освіти /  П. П. Попель, Л. С. Крикля. – К. : ВЦ «Академія», 2018. – 256 с.

26.

 

Роль органічної хімії у розв’язуванні сировинної, енергетичної, продовольчої проблем, створенні нових матеріалів.

2

Лекція, вивчення нового матеріалу

§35

 

 

 

 

27.

 

Контрольна робота

2

Контроль знань

Повт. §1-35

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема 1. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів

 

28.

 

Явище періодичної зміни властивостей елементів і їхніх сполук на основі уявлень про електронну будову атомів.

Електронні і графічні електронні формули атомів s-, p-, d-елементів. Принцип «мінімальної енергії».

Збуджений стан атома. Валентні стани елементів. Можливі ступені окиснення неметалічних елементів 2 і 3 періодів.

2

Лекція, вивчення нового матеріалу

§1-3

 

 

 

 

 

Тема 2. Хімічний зв’язок і будова речовини

 

29.

 

Йонний, ковалентний, металічний, водневий хімічні зв’язки. Донорно-акцепторний механізм утворення ковалентного зв’язку (на прикладі катіону амонію).

2

Лекція, вивчення нового матеріалу

Попель П.П., Крикля Л.С., Хімія. Підручник 11 кл.,К. 2019, 248с.

§ 5, 7

 

 

 

 

30.

 

Кристалічний і аморфний стани твердих речовин. Залежність фізичних властивостей речовин від їхньої будови.

2

Лекція, вивчення нового матеріалу

§ 8

 

 

 

 

31.

 

Тестовий контроль знань.

2

Контроль знань

§ 5-8

 

 

 

 

32.

 

Підсумкове заняття

2

Комбіноване

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 семестр

 

Тема 3. Хімічні реакції

 

1.

 

Необоротні і оборотні хімічні процеси. Хімічна рівновага. Принцип Ле Шательє.

2

Лекція, вивчення нового матеріалу

§ 9, 10.

 

 

 

 

2.

 

Гідроліз солей.

Поняття про гальванічний елемент як хімічне джерело електричного струму.

2

Лекція, вивчення нового матеріалу

§ 12, 13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема 4. Неорганічні речовини і їхні властивості

3.

 

Неметали. Загальна характеристика неметалів. Фізичні властивості.

 

2

Лекція, вивчення нового матеріалу

§ 14, 16

 

 

 

 

4.

 

Алотропія. Алотропні модифікації речовин неметалічних елементів.

 

2

Лекція, вивчення нового матеріалу

§ 15

 

 

 

 

5.

 

Явище адсорбції.

 

2

Лекція, вивчення нового матеріалу

§ 16

 

 

 

 

6.

 

Окисні та відновні властивості неметалів. Застосування неметалів.

 

2

Лекція, вивчення нового матеріалу

Конспект

 

 

 

 

7.

 

Сполуки неметалічних елементів з Гідрогеном.

 

2

Лекція, вивчення нового матеріалу

§ 18, 19

 

 

 

 

8.

 

Особливості водних розчинів цих сполук, їх застосування.

Якісні реакції на деякі йони.

2

Лекція, вивчення нового матеріалу

§ 31, конспект

 

 

 

 

9.

 

Оксиди неметалічних елементів, їх уміст в атмосфері.

 

2

Лекція, вивчення нового матеріалу

§ 20

 

 

 

 

10.

 

Тестовий контроль знань

2

Контроль знань

Повт. § 9-20

 

 

 

 

11.

 

Кислоти. Кислотні дощі. Особливості взаємодії металів з нітратною і концентрованою сульфатною кислотами.

Якісні реакції на деякі йони.

2

Лекція з елемен-тами бесіди

§ 21

 

 

 

 

12.

 

Загальна характеристика металів. Фізичні властивості металів на основі їхньої будови.

2

Лекція з елемен-тами бесіди

§ 23

 

 

 

 

13.

 

Алюміній: фізичні і хімічні властивості.

2

Лекція, вивчення нового матеріалу

§24

 

 

 

 

14.

 

Залізо: фізичні і хімічні властивості.

 

 

2

Лекція, вивчення нового матеріалу

§25

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Застосування металів та їхніх сплавів.

2

Поточний контроль

Попель П. П. Хімія (рівень стандарту) : підруч. для 11 кл. закладів загальної середньої освіти /  П. П. Попель, Л. С. Крикля. – К. : ВЦ «Академія», 2018. – 256 с.

15.

 

Основи. Властивості, застосування гідроксидів Натрію і Кальцію.

 

2

Лекція з елемен-тами бесіди

§ 26

 

 

 

 

16.

 

Солі, їх поширення в природі. Середні та кислі солі. Поняття про жорсткість води та способи її усунення. Якісні реакції на деякі йони.

 

2

Лекція з елемен-тами бесіди

§ 27

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сучасні силікатні матеріали.

 

2

Поточний контроль

Попель П.П., Крикля Л.С., Хімія. Підручник 11 кл.,К. 2019, 248с.

 

17.

 

Мінеральні добрива. Поняття про кислотні та лужні ґрунти.

 

2

Лекція з елемен-тами бесіди

§ 30

 

 

 

 

18.

 

Раціональне використання добрив та проблема охорони довкілля.

 

 

2

Семінар

§ 30, конспект

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Біологічне значення металічних і неметалічних елементів.

 

2

Поточний контроль

Попель П.П., Крикля Л.С., Хімія. Підручник 11 кл.,К. 2019, 248с.

 

19.

 

Генетичні зв’язки між основними класами неорганічних сполук.

2

Практичне заняття

§ 33

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема 5. Хімія і прогрес людства

 

20.

 

«Зелена» хімія: сучасні завдання перед хімічною наукою та хімічною технологією.

 

2

Лекція, вивчення нового матеріалу

§ 36

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Роль хімії у розв’язанні сировинної, енергетичної, екологічної проблем.

2

Поточний контроль

Попель П.П., Крикля Л.С., Хімія. Підручник 11 кл.,К. 2019, 248с.

 

 

 

 

 

 

 

Роль хімії у розв’язанні продовольчої проблеми, створенні нових матеріалів.

2

Поточний контроль

Попель П.П., Крикля Л.С., Хімія. Підручник 11 кл.,К. 2019, 248с.

 

21.

 

Контрольна робота

 

Контроль знань

 

 

 

 

 

22.

 

 

Підсумкове заняття

 

Комбіно-ване

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8. Індивідуальні завдання

 

9. Методи навчання

 

У процесі вивчення дисципліни «Хімія» застосовуються такі методи навчання:

За типом пізнавальної діяльності:

ü пояснювально-ілюстративний;

ü репродуктивний;

ü проблемного викладу;

ü логіки пізнання:

ü аналітичний;

ü індуктивний;

ü дедуктивний;

За основними етапами процесу:

ü формування знань;

ü формування умінь і навичок;

ü застосування знань;

ü узагальнення;

ü закріплення;

ü перевірка;

За системним підходом:

ü стимулювання та мотивація;

ü контроль та самоконтроль.

За джерелами знань:

ü словесні – розповідь, пояснення, лекція;

ü наочні – демонстрація, ілюстрація.

За рівнем самостійної розумової діяльності:

ü проблемний;

ü частково-пошуковий;

ü дослідницький;

ü метод проблемного викладання.

 

 

8. Методи контролю

Тести, самостійні роботи, контрольні роботи, хімічні диктанти, поточне оцінювання студентів.

 

9. Методичне забезпечення

Навчально-методична документація з дисципліни «Хімія»

ü навчальний план;

ü програма навчальної дисципліни;

ü робоча програма навчальної дисципліни;

ü комплект завдань для атестації;

ü конспект лекцій для студентів усіх спеціальностей денної форми навчання;

ü методичні вказівки до семінарських занять для студентів денної форми навчання;

ü перелік питань для складання заліку;

ü навчальна література з дисципліни «Культурологія»;

ü методичні посібники для викладача з дисципліни «Хімія»;

ü дидактичний матеріал.

 

10. Критерії оцінювання навчальних досягнень студентів.

Оцінювання якості знань студентів, в умовах організації навчального процесу здійснюється шляхом поточного, підсумкового контролю.

Основними функціями оцінювання навчальних досягнень студентів є:

контролююча, що передбачає визначення рівня досягнень окремого студента (групи), виявлення рівня готовності до засвоєння нового матеріалу, що дає змогу викладачу відповідно планувати і викладати навчальний матеріал який включає не тільки відомості суто хімічного характеру, а й такі, що мають професійну спрямованість;

навчальна, що зумовлює таку організацію оцінювання навчальних досягнень студентів, коли його проведення сприяє повторенню, уточненню і систематизації навчального матеріалу, вдосконаленню підготовки студента (групи);

діагностико-коригуюча, що допомагає з'ясувати причини труднощів, які виникають в студентів під час навчання, виявити прогалини у знаннях і вміннях та коригувати його діяльність, спрямовану на усунення недоліків;

стимулюючо-мотиваційна, що визначає таку організацію оцінювання навчальних досягнень студентів, коли його проведення стимулює бажання поліпшити свої результати, розвиває відповідальність та сприяє змагальності студентів, формує мотиви навчання, використовуючи професійну значущість матеріалу;

виховна, що передбачає формування вміння відповідально й зосереджено працювати, застосовувати прийоми контролю і самоконтролю, розвиток якостей особистостей: працелюбності, активності, акуратності та інших.

З метою забезпечення об'єктивного оцінювання рівня навчальних досягнень студентів уводиться 12-бальна шкала, побудована за принципом урахування особистих досягнень студентів.

При визначенні навчальних досягнень студентів аналізу підлягають:

— характеристики відповіді студента: елементарна, фрагментарна, неповна, повна, логічна, доказова, обгрунтована, творча;

— якість знань, правильність, повнота, осмисленість, глибина, гнучкість, дієвість, системність, узагальненість, міцність;

— ступінь сформованості загальнонавчальних та предметних умінь і навичок;

— рівень оволодіння розумовими операціями: вміння аналізувати, синтезувати, порівнювати, абстрагувати, узагальнювати, робити висновки тощо;

— досвід творчої діяльності (вміння виявляти проблеми, формулювати гіпотези, розв'язувати проблеми);

— самостійність оцінних суджень.

Вказані орієнтири покладено в основу виділених чотирьох рівнів навчальних досягнень студентів: початкового, середнього, достатнього, високого.

Для  хімії вони інтерпретуються таким чином:

1. Початковий — студент має розрізнені уявлення з предмета; знає правила поводження в хімічному кабінеті.

II. Середній — студент володіє елементарними знаннями з предмети, відтворює їх з допомогою викладача; володіє деякими експериментальними уміннями, дотримується правил безпечного поводження в хімічному кабінеті та з хімікатами на виробничому місці, в побуті; розв'язує найпростіші хімічні задачі за зразком.

III. Достатній — студент володіє навчальним матеріалом, самостійно відтворює його і застосовує знання за аналогією та в деяких нестандартних і виробничих ситуаціях; має сформовані експериментальні уміння і може проводити хімічний експеримент на основі інструкції; самостійно розв'язує типові хімічні задачі.

IV. Високий — студент має глибокі системні знання, використовує їх у нестандартних ситуаціях; має сформовані експериментальні уміння і може самостійно проводити хімічний експеримент, здатен надати допомогу іншим у разі невмілого поводження з речовинами; розв'язує комбіновані хімічні задачі.

 

Рівні навчальних досягнень

Бали

Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів

1.Початковий

1

Студент упізнає деякі хімічні об'єкти і може назвати їх (на побутовому рівні).

 

2

Студент знає деякі хімічні об'єкти і може розпізнати їх серед інших за зовнішніми ознаками

 

3

Студент має фрагментарні уявлення з предмета вивчення (обізнаний з деякими хімічними поняттями).

II. Середній

4

Студент знає окремі факти, що стосуються хімічних об'єктів, може відтворити їх з допомогою вчителя.

 

5

Студент відтворює навчальний матеріал з допомогою вчителя й уміє описувати деякі хімічні об'єкти за певними ознаками.

 

6

Студент самостійно відтворює значну частину навчального матеріалу, з допомогою вчителя може порівнювати хімічні об'єкти.

ІІІ. Достатній

7

Студент самостійно і логічно відтворює фактичний і теоретичний навчальний матеріал, уміє класифікувати хімічні об'єкти.

 

8

Студент виявляє розуміння основоположних хімічних теорій і фактів, уміє наводити приклади на підтвердження цього.

 

9

Студент володіє навчальним матеріалом і застосовує знання у стандартних та деяких нестандартних ситуаціях, уміє узагальнювати й систематизувати надану інформацію, робити висновки

ІV. Високий

10

Студент володіє набутими знаннями і використовує їх у нестандартних, у тому числі і виробничих ситуаціях, встановлює зв'язки між явищами, може пояснити явища, що відбуваються у виробничих процесах з хімічної точки зору. Здатен до самостійного використання інформації згідно з поставленим завданням.

 

11

Студент володіє глибокими знаннями з предмета, аргументовано використовує їх у нестандартних та виробничих ситуаціях, уміє аналізувати додаткову інформацію, а також інформацію, що пов’язана з професією.

 

12

Студент має системні знання з предмета, свідомо використовує їх, у тому числі й у проблемних та виробничих ситуаціях, може самостійно оцінювати явища, пов'язані з речовинами та їх перетвореннями.

 


 

11. Рекомендована література

 

Базова

 

1. Буринська Н. М. Хімія. 10 клас: підруч. для загальноосвіт. навч. закл. / Н. М. Буринська, Л. П. Величко. – К.: Ірпінь: Перун, 1999. – 175 с.

3. Гранкіна Т. М. Хімія. 10 клас: Плани-конспекти уроків / Т. М. Гранкіна, О. В. Григорович. – Х.: Веста: Вид. «Ранок», 2004. – 272 с.

4. Домбровський А. В. Хімія 10-11: Органічна хімія: Підруч. для 10-11 кл. серед. загальноосв. шк. / А. В. Домбровський, Н. І. Лукашкова, С. М. Лукашов. ‑ К.: Освіта, 1998. – 192 с.

5. Кучер Л. Є. Уроки хімії. 10 клас: посіб. для вчителя / Л. Є. Кучер, І. В. Олійник. – Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2007. – 216 с.

6. Лашевська Г. А. Хімія : підруч. для 11 клас. загальноосвіт. навч. закл.: рівень стандарту / Г. А. Лашевська, А. А. Лашевська. – К. : Генеза, 2011. – 160с.

7. Лашевська Г. А. Хімія : підруч. для 10 клас. загальноосвіт. навч. закл.: рівень стандарту / Г. А. Лашевська, А. А. Лашевська, С. Р. Ющенко. – К. : Генеза, 2018. – с.

8. Попель П. П. Хімія : підруч. для 10 клас. загальноосвіт. навч. закл. / П. П. Попель, Л. С. Крикля. – К. : ВЦ «Академія», 2010. – 208 с.

9. Попель П. П. Хімія : підруч. для 11 клас. загальноосвіт. навч. закл. / П. П. Попель, Л. С. Крикля. – К. : ВЦ «Академія», 2010. – 316 с.

10. Попель П. П. Хімія (рівень стандарту) : підруч. для 10 кл. закладів загальної середньої освіти /  П. П. Попель, Л. С. Крикля. – К. : ВЦ «Академія», 2018. – 256 с.

11. Русанова О. К. Хімія. 10 клас. / О. К. Русанова. ‑ Х. : Вид. група «Основа», 2019. – 119 с.

12. Русанова О. К. Хімія. 11 клас. / О. К. Русанова. ‑ Х. : Вид. група «Основа», 2020. – 136 с.

13. Старовойтова І. Ю. Усі уроки хімії. 10 клас. Стандарт і академічний рівень / І. Ю. Старовойтова, О. В. Люсай. – Х. : Вид. група «Основа», 2010. – 175 с.

14. Старовойтова І. Ю. Хімія. 10 клас. Академічний рівень / І. Ю. Старовойтова, О. В. Люсай. – Х.: Вид. група «Основа», 2011. – 144 с.

15. Стеценко І. В. Усі уроки хімії. 10 клас. / І. В. Стеценко, І. Ю. Овчаренко. ‑ Х. : Вид. група «Основа», 2018. – 288 с.

16. Стеценко І. В. Усі уроки хімії. 11 клас. / І. В. Стеценко, І. Ю. Овчаренко. ‑ Х. : Вид. група «Основа», 2019. – 272 с.

17. Ярошенко О. Г. Хімія (рівень стандарту) : підруч. для 10 кл. закладів загальної середньої освіти / О. Г Ярошенко. – К. : УОВЦ «Оріон», 2018. – 208с.


 

Допоміжна

 

1. Басов В. П., Родіонов В. М., Юрченко О. Г. Хімія: Навчальний посібник для самопідготовки до іспитів / В. П. Басов, В. М. Родіонов, О. Г. Юрченко ‑ К.: Каравела, Львів, 2003. – 280 с.

2. Березан О. В. Органічна хімія / О. В. Березан. – К.: Абрис, 2000. – 304 с.

3. Буринська Н. М. Викладання хімії у 10‑11 кл. загальноосвіт. навч. закл.: метод. посібн. для вчителів / Н. М. Буринська, Л. П. Величко. – К.: Ірпінь: Перун, 2002. – 240 с.

4. Відкриті та нестандартні уроки хімії у 10 класі / Упорядн. К. М. Задорожний. – Х.: Вид. група «Основа», 2005. – 112 с. – (Б-ка журн. «Хімія»; Вип. 6 (30)).

5. За сторінками шкільного підручника. Цікаві матеріали до уроків хімії / Упоряд. К. М. Задорожний. – Х.: Вид. група «Основа», 2006. – 144 с. – (Б‑ка журн. «Хімія»; Вип. 12 (48)).

6. Ластухін Ю. О. Органічна хімія: Підручник для ВНЗ / Ю. О. Ластухін, С. А. Воронов. ‑ 2-ге вид., випр. і доп. – Львів: Світ, 2001. – 860 с.

7. Островерхова Н. І. Хімія. 7-11 класи / Н. І. Островерхова. – Х. : ПП Українське літературне агентство «УЛА», 2017. – 32 с.

8. Попель П. П. Складання рівнянь хімічних реакцій: навч. посіб. / П.П. Попель. – К.: Рута, 2000. – 128 с.

9. Савчин М. М. Збірник задач та вправ з неорганічної хімії: для загальноосвітніх шкіл, ліцеїв і гімназій. 8-10 кл. / М. М. Савчин. – Львів: ВНТЛ-Класика, 2002. – 160 с.

10. Хімія: завдання та тести [В. М. Амірханов, О. І. Білодід, М. М. Верховод та ін. ] ; за ред. М. Ю. Корнілова. – К.: Школяр, 2000. – 512 с.

11. Хомченко Г. П. Посібн. з хімії для вступників до вищ. навч. закл. / Г. П. Хомченко : пер. з рос. – К.: Видавництво А.С.К., 2003. – 480 с.

12. Шарко В. Д. Сучасний урок: технологічний аспект: посібн. для вчителів і студентів / В. Д. Шарко. ‑ К. : 2005. ‑ 220 с.

 

12. Інформаційні ресурси

 

www.nbuv.gov.ua

Національна бібліотека України ім. І.І. Вернадського

www.uk.wikipedia.org

Україномовна версія он-лайн енциклопедія «Вікіпедія»

http:// www. thoughtco.com/ chemistry-4133594

Цікавий матеріал з хімії

http:// chemistrychemists.com

Цікавий матеріал з хімії

http:// www.facebook.com/www/ chemisjohn.org

Цікавий матеріал з хімії