1
Пояснювальна записка робочої навчальної програми
1.1 Вступ
Робоча
навчальна програма дисципліни „Автомобільні двигуни» є складовою частиною
нормативно-методичного забезпечення навчального процесу для підготовки
бакалаврів за напрямом „Автомобільний транспорт”.
Зміст
програми передбачає лекції, лабораторні заняття, наукову та самостійну роботу,
курсовий проект. Контроль знань студентів проводиться у формі
кредитно-модульної системи організації навчального процесу.
1.2 Опис предмета
навчальної дисципліни
Таблиця 1.2.1
Курс: підготовка
бакалаврів |
Напрям,
спеціальність, освітньо- кваліфікаційний
рівень |
Характеристика навчальної
дисципліни |
Кількість
кредитів, відповідно
ЕСТS:
3 Модулів:
2 Змістових
модулів: Загальна
кількість годин (тижневих): аудиторних:
- 54 лекції
– 36 лабораторні
– 18 індивідуальна
робота – 18 самостійна
робота - 36 |
Напрям:
0701„Автомобільний транспорт” Освітньо-кваліфікаційний
рівень:
бакалавр |
Обов`язкова нормативна Семестр:
6 Лекції
-36 год. Лаб.
роботи – 18 год. Індивідуальна
робота – 18
год. Самост.
робота – 36 год. Вид
контролю: 6 семестр -
курсовий проект, 6
семестр - екзамен |
1.3
Мета та завдання курсу
1.3.1
Мета викладання дисципліни – ознайомити студентів з основами теорії автомобільних двигунів, особливостями їх конструкції, кінематики і динаміки.
1.3.2
Завдання вивчення дисципліни – привити
студентам навички розрахунку, конструювання та випробування двигунів, оцінки їх
технічних характеристик.
1.4 Зв`язки
між дисциплінами
Дисципліна
„Автомобільні двигуни” базується на раніше вивчених курсах: „Основи конструкцій
автомобілів”, „Теорія механізмів і машин”, „Опір матеріалів”, „Деталі машин”,
„Теоретичні основи теплотехніки”. В свою чергу вона є базою для профілюючих
дисциплін „Технічна експлуатація
автомобілів” та „Ремонт автомобілів”.
1.5 Розподіл навчального часу по
семестрах і модулях
Дисципліна
„Автомобільні двигуни”
для напряму 0710
„Автомобільний
транспорт” читається протягом 6 семестру.
Таблиця 1.5
Структура курсу „Автомобільні двигуни”
Форма навчання |
Курс |
Семестр, № модуля
|
Нормативні
дані |
Форма
контролю |
|||||||
Лекції
(год.) |
Практичні заняття (год.) |
Лабораторні заняття (год.) |
Самостійна робота (год.) |
Індивідуальна робота (год.) |
Індивідуальне завдання |
Всього (год.) |
Курсовий проект
(семестр) |
Екзамен (семестр) |
|||
Денна |
3 |
6,
модуль
1 |
18 |
- |
9 |
18 |
9 |
КП |
54 |
- |
- |
6,
модуль
2 |
18 |
- |
9 |
18 |
9 |
КП |
54 |
6 |
6 |
||
Всього,
год. |
36 |
- |
18 |
36 |
18 |
КП |
108 |
|
|
1.6
Розрахунок навчального часу
Загальний
об`єм курсу складає
108 год. З них:
-
лекції – 36 год.;
-
лабораторні заняття – 18 год.;
-
індивідуальна робота – 18 год.;
-
самостійна робота студента – 36 год.
По
закінченню вивчення дисципліни у кінці 6-го семестру – захист курсового проекту
та екзамен.
1 .7 Вимоги до знань і вмінь студентів
1.7.1
В результаті вивчення дисципліни "Автомобільні двигуни" студенти
повинні знати:
–
суть
і призначення процесів, що проходять в циліндрах ДВЗ при реалізації дійсного
циклу;
–
закономірності
і найбільш ефективні методи перетворення хімічної енергії палива в механічну
роботу в ДВЗ, вплив основних конструктивних, режимно – експлуатаційних і
атмосферно – кліматичних факторів на протікання процесів в ДВЗ і на формування
зовнішніх показників роботи двигуна;
–
сучасні
методи покращення техніко – економічних показників і характеристик двигуна;
–
основні
критерії, що оцінюють ті чи інші аспекти ДВЗ;
–
тенденції
і напрямки розвитку ДВЗ, які диктуються сучасними вимогами до рухомого складу
автотранспорту.
1.7.2
В результаті вивчення дисципліни студенти повинні вміти :
–
вибирати
оптимальні методи організації роботи автомобіля, виходячи із специфіки його
силового агрегату;
–
розробляти
необхідні заходи по технічному обслуговуванню і ремонту ДВЗ з врахуванням
експлуатаційних, економічних і екологічних вимог.
1.8
Форми контролю ( зміст поточного, модульного
і підсумкового контролю)
При вивченні студентами дисципліни
передбачається три види контролю: поточний, модульний та
підсумковий.
1.8.1
Поточний контроль здійснюється під час виконання студентами поза аудиторних та
аудиторних робіт. На виконання позааудиторних робіт встановлюються відповідні
терміни. Найвищим числом балів оцінюється робота, яка виконана у встановлений
термін, без помилок і на високому рівні. Оцінка знижується при нижчій якості
знань з даної теми. Роботи із значними помилками повертаються студенту для
виправлення у термін до одного тижня без
зниження оцінки. Оцінка за роботу, виконану після встановленого терміну,
перераховується з коефіцієнтом 0,7.
1.8.2
Модульний контроль здійснюється у вигляді письмових відповідей на питання або
тестові запитання. У тестах для кожного запитання подані декілька відповідей, з
яких лише одна вірна.
1.8.3
Підсумковий контроль здійснюється у вигляді екзамену в кінці 6-го семестру (при
умові проходження студентом всіх етапів поточного і модульного контролю) шляхом
усної відповіді на теоретичні питання. Під час екзамену оцінюються теоретичні
знання та вміння володіти набутими практичними навичками (розв`язування задач). На оцінку впливає повнота
відповідей на теоретичні запитання та наявність помилок у рішеннях задач.
2 Тематичне планування навчальної дисципліни
Тематичне планування
навчальної дисципліни
№
п/п |
Назва
теми |
Лекцій (год.) |
Практичних (год.) |
Лабораторні
заняття(год.) |
Самостійна та індивідуальна робота (год) |
Всього (год.) |
1 |
Вступ. |
2 |
- |
– |
2 |
4 |
2 |
Термодинамічні цикли
поршневих двигунів. |
2 |
- |
– |
2 |
4 |
3 |
Робочі тіла в ДВЗ, їх
властивості та реакції згорання. |
2 |
- |
– |
4 |
6 |
4 |
Дійсні цикли поршневих
ДВЗ. |
2 |
- |
– |
4 |
6 |
5 |
Процес впуску. Процес
стиску. |
2 |
- |
– |
4 |
6 |
6 |
Процеси сумішоутворення
і згорання. |
4 |
- |
– |
6 |
10 |
7 |
Процеси розширення і
випуску. Показники робочого циклу і двигуна. |
2 |
- |
– |
4 |
6 |
8 |
Тепловий баланс двигуна.
Екологічні показники автомобільних двигунів. |
2 |
- |
– |
2 |
4 |
9 |
Характеристики
автомобільних двигунів. |
2 |
- |
18 |
2 |
22 |
10 |
Системи живлення. |
2 |
- |
– |
2 |
4 |
11 |
Системи наддуву автомобільних
двигунів. Кінематика кривошипно – шатунного механізму. |
2 |
- |
– |
2 |
4 |
12 |
Динаміка кривошипно –
шатунного механізму. |
2 |
- |
– |
4 |
6 |
13 |
Зрівноваженість
двигунів. |
2 |
- |
– |
4 |
6 |
14 |
Конструкція і розрахунок
кривошипно – шатунного механізму. |
2 |
- |
– |
4 |
6 |
15 |
Конструкція і розрахунок
механізму газорозподілу. |
2 |
- |
– |
4 |
6 |
16 |
Система мащення двигуна.
Системи охолодження
двигуна. |
2 |
- |
– |
3 |
5 |
17 |
Перспективні конструкції
автомобільних двигунів. |
2 |
- |
- |
2 |
4 |
Всього |
36 |
- |
18 |
54 |
108 |
3
Планування теоретичного курсу
Таблиця планування теоретичного курсу (для денної форми навчання)
№
п/п |
Назва
тем курсу, лекційних занять та їх зміст |
Час
відведений на опрацювання, год. |
Бібліографія |
1 |
2 |
3 |
4 |
1 |
Модуль 1
Лекція 1
Вступ
Завдання
курсу. Коротка історія створення і розвитку поршневих ДВЗ. Основні поняття,
пов’язані з роботою двигунів, переваги і недоліки поршневих ДВЗ. Класифікація
ДВЗ, їх основні переваги і недоліки. Напрямки
подальшого розвитку автомобільних ДВЗ. Режими роботи. |
2 |
[1.1.,
розд. 1], [1.2.,
розд. 1] |
2 |
Лекція 2
Термодинамічні цикли поршневих
двигунів
Загальні
відомості про цикли. Види термодинамічних циклів поршневих двигунів.
Показники термодинамічних циклів. Порівняння показників циклів при різних
способах підведення теплоти. |
2 |
[1.1.,розд.
2], [1.2.,розд.
2], [2.1.,розд.
1] |
3 |
Лекція 3
Робочі тіла в ДВЗ, їх властивості
та реакції згорання
Робочі
тіла в ДВЗ. Палива та їх властивості. Рідкі палива. Газові палива. Склад та
кількість свіжого заряду і продуктів згорання. Коефіцієнт надлишку повітря.
Зміна об’єму робочого тіла при згоранні. |
2 |
[1.1.,розд.
3], [1.2.,розд.
3], [2.1.,розд.
2] |
4 |
Лекція 4
Дійсні цикли автомобільних двигунів
Загальні
відомості про дійсні цикли автомобільних двигунів, їх відмінності від
термодинамічних циклів. Індикаторні діаграми дійсних циклів 4 – и тактних
двигунів з іскровим запалюванням і з запалюванням від стиску. |
2 |
[1.1.,розд.
4], [1.2.,розд.
4] |
5 6 |
Лекція 5
Процес впуску
Особливості
процесу впуску. Параметри процесу впуску. Вплив різних факторів на коефіцієнт
наповнення. Процес стиску
Роль
і місце процесу стиску в робочому циклі. Теплообмін в процесі стиску.
Показник політропи стиску. Розрахунок процесу стиску. |
2 |
[1.1.,розд.
4], [1.2.,розд.
4], [2.1.,розд.
3], [1.1.,розд.
4], [1.2.,розд.
4], [2.1.,розд.
4] |
7 |
Лекція 6
Процеси сумішоутворення і згорання
Сумішоутворення
в газових і карбюраторних двигунах. Сумішоутворення в дизелях. Сумішоутворення
в нероздільних і розділених камерах згорання. Основи згорання паливно –
повітряних сумішей. Процес згорання в ДВЗ з іскровим запалюванням. Лекція 7 Фактори,
що впливають на процес згорання в двигунах з іскровим запалюванням. Основні
порушення нормального згорання в двигунах з іскровим запалюванням. Фактори,
що впливають на появу детонації. Процес згорання в дизелях. Фактори , що
впливають на процес згорання в дизелях. Розрахунок процесу згорання. |
2 2 |
[1.1.,розд.
4], [1.2.,розд.
4], [2.1.,розд.
5] |
8 9 |
Лекція 8
Процеси розширення і випуску
Особливості
процесу розширення в дійсному циклі. Теплообмін між робочим тілом і стінками
циліндра. Розрахунок процесу розширення. Особливості процесу випуску. Показники робочого циклу і двигуна
Індикаторні
показники робочого циклу(середній індикаторний тиск, індикаторна потужність,
індикаторний ККД, питома індикаторна витрата палива). Вплив різних факторів
на індикаторні показники циклу. Механічні втрати. Ефективні показники
двигуна. Визначення основних розмірів двигуна. |
2 |
[1.1.,розд.
4], [1.2.,розд.
4], [2.1.,розд.
3] [1.1.,розд.
4], [1.2.,розд.
4], [2.1.,розд.
7,8] |
10 11 |
Лекція 9
Тепловий баланс двигуна
Складові зовнішнього
теплового балансу. Теплова напруженість основних деталей двигуна Екологічні показники автомобільних
двигунів
Основні
шкідливі речовини, що виділяються при роботі двигунів. Нормування шкідливих
викидів ДВЗ. Вплив різних факторів на токсичність двигунів. Основні способи
зниження токсичності та димності відпрацьованих газів. Шум двигунів. |
2 |
[1.1.,розд.
4], [1.2.,розд.
4] [2.1.,розд.
12] , [1.1.,розд.
4], [1.2.,розд.
4] |
12 |
Модуль 2
Лекція 10
Характеристики автомобільних
двигунів
Баланс
потужності, що розвивається двигуном і сприймається навантаженням. Експлуатаційні
режими. Швидкісні характеристики. Навантажувальні характеристики.
Характеристики токсичності. |
2 |
[1.1.,розд.
4], [1.2.,розд.
4], [2.9.,розд.
10] |
13 |
Лекція 11
Системи живлення
Системи
живлення карбюраторних двигунів. Системи живлення двигунів з вприскуванням
бензину. Системи живлення дизелів. Системи живлення газових, бензогазових
двигунів і газодизелів. |
2 |
[1.1.,розд.
5], [1.2.,розд.
5] , [2.3.,розд.
2,3,4] |
14 15 |
Лекція 12
Системи наддуву автомобільних
двигунів
Мета,
способи і схеми наддуву. Класифікація системи наддуву. Системи газотурбінного
наддуву. Будова та робота турбокомпресора. Кінематика кривошипно – шатунного
механізму
Типи
КШМ. Конструктивні відношення КШМ. Переміщення, швидкість та прискорення
поршня. |
2 |
[1.1.,розд.
5], [1.2.,розд.
5], [2.1.,розд.
9] [1.1.,розд.
6], [1.2.,розд.
6], [2.8.,розд.
5] |
16 |
Лекція 13
Динаміка кривошипно – шатунного
механізму
Класифікація
сил, які діють в КШМ. Газові сили. Сили інерції. Сумарні сили і моменти.
Сили, що діють на шийки колінвала.
|
2 |
[1.1.,розд.
6], [1.2.,розд.
6], [2.8.,розд.
6] |
17 |
Лекція 14
Зрівноваженість двигунів
Сили і моменти, які викликають незрівноваженість
ДВЗ. Загальні умови зрівноваженості ДВЗ. Критерії зрівноваженості. Аналіз
зрівноваженості автомобільних двигунів різних схем.
|
2 |
[1.1.,розд.
7], [1.2.,розд.
7], [2.8.,розд.
7] |
18 |
Лекція 15
Конструкція і розрахунок кривошипно – шатунного механізму
Корпусні деталі. Група поршня. Група шатуна. Група
колінчастого вала. Розрахунок основних деталей КШМ.
|
2 |
[1.1.,розд.
8], [1.2.,розд.
8], [2.8.,розд.
10,11] |
19 |
Лекція 16
Конструкція і розрахунок механізму газорозподілу
Класифікація ГРМ. Клапанні механізми і їх елементи.
Приводи клапанів. Кулачкові вали. Кінематика і динаміка клапанних механізмів.
Розрахунок ГРМ.
|
2 |
[1.1.,розд.
8], [1.2.,розд.
8], [2.8.,розд.
14] |
20 21 |
Лекція 17
Система мащення двигуна
Призначення і основні типи систем змащування.
Розрахунок підшипників ковзання колінвала. Основні елементи системи.
Розрахунок системи змащування.
Системи охолодження двигуна
Загальні вимоги до систем охолодження. Основні
елементи систем охолодження. Розрахунок радіатора, вентилятора, водяного
насоса.
Лекція 18 Перспективні
конструкції автомобільних двигунів Адіабатні дизелі.
Двигуни зовнішнього згоряння. Електричні двигуни. Інерційні двигуни. |
2 2 |
[1.1.,розд.
8], [1.2.,розд.
8], [2.8.,розд.
15] [1.1.,розд.
8], [1.2.,розд.
8], [2.8.,розд.
16]
[1.1, розд.10] |
4 Планування
лабораторних занять
Таблиця 4.1
Планування
лабораторних занять
№ п/п |
Назва тем курсу
лабораторних занять та їх зміст |
Час відведений на
опрацювання, год |
Бібліографія |
1 |
Ознайомлювальна
лабораторна робота Мета роботи.
Послідовність виконання роботи. Технічний опис гальмівного стенда.
Вимірювальні величини. |
2 |
[1.5, розд.1] |
2 |
Характеристика холостого
ходу Мета роботи.
Визначення характеристики і методика її отримання. Результати випробувань
двигуна (протокол випробувань, характеристика). Аналіз характеристики. |
2 |
[1.5, розд.2] |
3 |
Швидкісна
характеристика Мета роботи.
Визначення характеристики і методика її отримання. Результати випробувань
двигуна (протокол випробувань, характеристика). Аналіз характеристики. |
4 |
[1.5, розд.3] |
4 |
Навантажувальна
характеристика Мета роботи.
Визначення характеристики і методика її отримання. Результати випробувань
двигуна (протокол випробувань, характеристика). Аналіз характеристики. |
4 |
[1.5, розд.4] |
5 |
Регулювальна
характеристика за кутом випередження запалювання Мета роботи.
Визначення характеристики і методика її отримання. Результати випробувань
двигуна (протокол випробувань, характеристика). Аналіз характеристики. |
4 |
[1.5, розд.5] |
6 |
Регулювальна
характеристика за складом суміші бензинового двигуна Мета роботи. Визначення
характеристики і методика її отримання. Результати випробувань двигуна
(протокол випробувань, характеристика). Аналіз характеристики. |
2 |
[1.5, розд.6] |
5
Планування самостійної роботи студентів
Таблиця 5.1
Планування
самостійної роботи студентів
№ п/п |
Назва тем курсу |
Час відведений на
опрацювання, год |
Бібліографія |
Форма контролю |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Вступ. Основні параметри ДВЗ. |
2 |
[1.1.,розд.
1], [1.2.,розд. 1] |
п.1.8.1 |
2 |
Термодинамічні цикли поршневих двигунів. Термодинамічні цикли поршневих двигунів з наддувом. |
2 |
[1.1.,розд.
2], [1.2.,розд.
2], [2.1.,розд. 1] |
п.1.8.1 |
3 |
Робочі тіла в ДВЗ, їх властивості та реакції згорання. Робочі тіла в ДВЗ, що працюють
на газовому паливі. |
2 |
[1.1.,розд.
3], [1.2.,розд.
3], [2.1.,розд. 2] |
п.1.8.1 |
4 |
Дійсні цикли поршневих ДВЗ. Дійсні цикли поршневих ДВЗ з наддувом. |
2 |
[1.1.,розд.
4], [1.2.,розд. 4] |
п.1.8.1 |
5 |
Процес впуску. Процес стиску. Процес впуску і процес стиску при наддуві. Особливості газообміну в
двотактних двигунах. |
2 |
[1.1.,розд.
4], [1.2.,розд.
4], [2.1.,розд.
3], [1.2.,розд.
5], [2.1.,розд. 4] |
п.1.8.1 |
6 |
Процеси сумішеутворення і згорання. Фактори, що впливають на процеси сумішеутворення і згорання в ДВЗ. |
4 |
[1.1.,розд.
4], [1.2.,розд.
4], [2.1.,розд. 5] |
п.1.8.1 |
7 |
Процеси розширення і випуску. Показники робочого циклу і двигуна. Вплив різних факторів на показники
робочого циклу і двигуна. |
2 |
[1.1.,розд.
4], [1.2.,розд.
4], [2.1.,розд.
3], [2.1.,розд.
7,8] |
п.1.8.1 |
8 |
Тепловий баланс двигуна. Екологічні показники автомобільних двигунів. Способи покращення екологічних показників автомобільних двигунів. |
2 |
[1.1.,розд.
4], [1.2.,розд.
4], [2.1.,розд.
12], |
п.1.8.1 |
9 |
Характеристики автомобільних двигунів. Особливості їх роботи на несталих режимах. |
2 |
[1.1.,розд.
4], [1.2.,розд.
4], [2.9.,розд. 10] |
п.1.8.1 |
10 |
Системи живлення. Нетрадиційні системи живлення ДВЗ. |
2 |
[1.1.,розд.
5], [1.2.,розд.
5], [2.3.,розд. 2,3,4] |
п.1.8.1 |
11 |
Системи наддуву автомобільних двигунів. Кінематика кривошипно –
шатунного механізму. Нетрадиційні системи наддуву автомобільних двигунів. |
2 |
[1.1.,розд.
5], [1.2.,розд.
5], [2.1.,розд.
9] [1.1.,розд.
6], [2.8.,розд. 5] |
п.1.8.1 |
12 |
Динаміка кривошипно – шатунного механізму. Методи розрахунку маховика. |
2 |
[1.1.,розд.
6], [1.2.,розд.
6], [2.8.,розд. 6] |
п.1.8.1 |
13 |
Зрівноваженість двигунів. Графічний метод аналізу зрівноваженості двигунів. |
2 |
[1.1.,розд.
7], [1.2.,розд.
7], [2.8.,розд. 7] |
п.1.8.1 |
14 |
Конструкція і розрахунок кривошипно – шатунного механізму. Методи розрахунку основних деталей КШМ. |
2 |
[1.1.,розд.
8], [1.2.,розд.
8], [2.8.,розд. 10,11] |
п.1.8.1 |
15 |
Конструкція і розрахунок механізму газорозподілу. Нові методи розрахунку основних деталей ГРМ. |
2 |
[1.1.,розд.
8], [1.2.,розд.
8], [2.8.,розд. 14] |
п.1.8.1 |
16 |
Система змащування двигуна. Системи охолодження двигуна. Розрахунок елементів системи змащування і системи охолодження двигуна. |
2 |
[1.1.,розд.
8], [1.2.,розд.
8], [2.8.,розд.
15], [2.8.,розд. 16] |
п.1.8.1 |
17 |
Перспективні конструкції
автомобільних двигунів Адіабатні дизелі. Двигуни зовнішнього згоряння.
Електричні двигуни. Інерційні двигуни. |
2 |
[1.1,
розд. 10] [1.2,
розд. 10] |
п. 1.8.1 |
6 Курсовий проект
6.1 Тема проекту –
конструювання 4-и тактного двигуна внутрішнього згорання
Мета курсового
проектування – формування в студентів творчих якостей інженерів на основі
залучення їх до самостійного вирішення конкретних, близьких до виробничих
завдань, виховання в дусі відповідальності за кінцеві результати виконуваної
інженерно-технічної роботи, прищеплення інтересу і навичок технічної творчості.
Види завдань –
тематика курсового проектування формується з врахуванням сучасного стану
виробництва автомобільних двигунів. В якості прототипа для проектуванні в
завданні вказуються сучасні автомобільні двигуни, як бензинові та дизелі, так і
газові. Можливе також проектування нових, перспективних двигунів.
6.2 Типовий зміст
пояснювальної записки
1.
Обгрунтування
конструктивних форм і параметрів двигуна.
2.
Тепловий розрахунок
двигуна.
3.
Кінематичний і
динамічний розрахунок КШМ
4.
Аналіз врівноваженості
двигуна.
5.
Розрахунок деталей КШМ на
міцність.
6.
Розрахунок механізму
газорозподілу і систем двигуна.
6.3 Типовий зміст графічної частини
1) Графіки
кінематичного і динамічного розрахунку кривошипно-шатунного механізму ( лист 1,
ф. А1 ).
2) Повздовжній
розріз двигуна ( лист 2,ф.А1 ).
3) Поперечний
розріз двигуна ( лист 3, ф. А1 ).
7 Перелік питань, які
включені до екзаменаційних білетів
1). Створення і розвиток поршневих
ДВЗ.
2). Основні поняття, пов'язані з
роботою ДВЗ.
3). Переваги і недоліки поршневих
двигунів.
4). Класифікація ДВЗ.
5). Робочі тіла в ДВЗ. Палива та їх
властивості.
6). Горючі суміші. Коефіцієнт
надлишку повітря.
7). Визначення складу та кількості
продуктів згорання.
8). Дійсний цикл карбюраторного
двигуна.
9). Дійсний цикл дизеля.
10). Індикаторні діаграми дійсних
циклів 4 – х тактних двигунів.
11). Процес впуску і його
особливості, параметри.
12). Коефіцієнт наповнення, вплив
різних факторів на його величину.
13). Процес стиску, його особливості
та параметри.
14). Сумішоутворення в поршневих
ДВЗ.
15). Процес згорання в ДВЗ з
іскровим запалюванням.
16). Основні порушення нормального
згорання в двигунах з іскровим запалюванням.
17). Явище детонації, фактори, що
впливають на появу детонації.
18). Процес згорання в дизелях.
19). Розрахунок процесу
згорання.
20). Процес розширення, його
особливості та параметри.
21). Процес випуску відпрацьованих
газів.
22). Індикаторні показники робочого
циклу.
23). Ефективні показники двигуна.
24). Тепловий баланс двигуна.
25). Типи кривошипно – шатунних
механізмів, основні співвідношення.
26). Кінематичний розрахунок КШМ.
27). Класифікація сил, які діють в
КШМ.
28). Газові сили в КШМ.
29). Сили інерції в КШМ.
30). Еквівалентна схема КШМ.
Приведення мас КШМ.
31). Сумарні сили і моменти, які
діють в КШМ.
32). Діаграма зношування шатунної шийки.
33). Сумарний крутний момент
багатоциліндрового двигуна.
34). Сили і моменти, що викликають
незрівноваженість ДВЗ.
35). Загальні умови зрівноваженості
ДВЗ.
36). Аналіз зрівноваженості
двигунів.
37). Нерівномірність ходу двигуна,
її оцінка.
38). Призначення маховика, методика
його підбору.
39). Розрахункові режими двигунів.
40). Корпусні деталі КШМ.
41). Група поршня, розрахунок на
міцність.
42). Група шатуна.
43). Група колінчастого вала.
44). Класифікація ГРМ.
45). Клапанні механізми, їх
елементи.
46). Приводи клапанів.
47). Розподільні вали, профілювання
кулачків.
48). Система змащування.
49). Система охолодження.
50). Основні напрямки вдосконалення
автомобільних двигунів.
8 Розподіл
балів згідно модульно-рейтингової системи
Розподіл балів між видами контролю
при модульно-рейтинговій системі оцінювання за 100-бальною шкалою наведено у
таблиці 8.1.
Таблиця 8.1
Розподіл
балів згідно модульно-рейтингової системи
Семестр |
Модулі |
Кількість балів за модуль |
Кількість балів за
видами робіт |
Семестровий контроль |
||||
Лекції |
Лаб. зан. |
СРС+ інд. зан. |
Мод. КР |
Наук. Роб. |
||||
6 |
1 2 |
50 50 |
5 5 |
5 5 |
10 10 |
30 30 |
5* 5* |
60 |
*Наукова складова. В системі
оцінювання досягнень студента неабияке місце займає наукова робота. На кожен
семестр додатково пропонується для покращення рейтингу студента до 10 балів,
для оцінки якості його наукової та науково-методичної роботи. Дані бали
розподіляються наступним чином:
- активна
робота студента в науковому гуртку – 5 балів,
- виступ на
науковій студентській конференції з публікацією тез або самої роботи – 5 балів,
- публікація
наукової роботи у фаховому збірнику – 10 балів.
Рейтингова
оцінка із навчальної дисципліни визначається як сума у балах рейтингових оцінок
із модулів, рейтингової екзаменаційної
оцінки та рейтингової оцінки наукової роботи.
Максимальна
кількість балів рейтингової оцінки не повинна перевищувати 100 балів.
Рейтингова
оцінка у балах (за шкалою навчального закладу) може бути приведена до
п’ятибальної шкали оцінювання (національної шкали) згідно із даними таблиці
8.2.
Таблиця
8.2.
Приведення
балів національної шкали до шкали навчального закладу
За
національною шкалою |
За
шкалою навчального закладу |
5
(відмінно) |
90
– 100 |
4
(добре) |
74 – 89 |
3
(задовільно) |
60
– 73 |
2
(незадовільно) із можливістю повторного складання екзамену або заліку |
35
– 59 |
2
(незадовільно) із обов’язковим повторним курсом навчання |
0 – 34 |
9
Бібліографія
Таблиця 9.1
№п/п |
Назва |
К–ть екз. |
Місцезнаходження |
1 |
2 |
3 |
4 |
1.1 |
1. Основна література Автомобільні двигуни /За ред. І.І. Тимченка. – Харків,
"Основа", 1995. |
23 |
Бібліотека
університету |
1.2 |
Абрамчук Ф.І., Гутаревич Ю.Ф., Долганов К.Є., Тимченко
І.І. Автомобільні двигуни. – К.: Арістей, 2004. – 476 с. |
25 |
Бібліотека
університету |
1.3 |
Захарчук В.І. Основи теорії та
конструкції автомобільних двигунів. Навчальний посібник. – Луцьк, ЛНТУ, 2011
– 237 с. |
28 |
Бібліотека університету |
1.4 |
В.Захарчук. Розрахунок
автомобільних двигунів. Навчально-методичний посібник до виконання курсового
проекту з дисципліни „Автомобільні двигуни”.- Луцьк: ЛНТУ, 2009 - 95 с. |
30 |
Бібліотека кафедри |
1.5 |
Автомобільні двигуни. Методичні
рекомендації до лабораторних занять/Укл. Захарчук В.І., Захарчук О.В. –
Луцьк, ЛНТУ, 2011- 30 с. |
15 |
Бібліотека кафедри |
1.6 |
Автомобільні двигуни. Методичні вказівки до виконання
самостійної роботи для студентів спеціальності «Автомобілі та автомобільне
господарство» /Захарчук В.І., Козачук І.С. – Луцьк: ЛДТУ, 2006. – 60 с. |
15 |
Бібліотека кафедри |
2.1 |
2. Допоміжна
література Двигатели внутреннего сгорания. Теория поршневых и
комбинированых двигателей: Учеб./Под ред. А. С. Орлина, М.Г. Круглова. – 4 –е изд. М.: Машиностроение, 1983. |
10 |
Бібліотека
університету |
2.2 |
Двигатели внутреннего сгорания. Системы поршневых и
комбинированых двигателей: Учеб./Под ред. А. С. Орлина, М.Г. Круглова. – 3 –е изд. М.: Машиностроение, 1985. |
50 |
Бібліотека
університету |
2.3 |
Двигатели внутреннего сгорания. Конструкция и расчет
поршневых и комбинированых двигателей: Учеб./Под ред. А. С. Орлина, М.Г. Круглова. – 4 –е изд. М.: Машиностроение, 1984. |
30 |
Бібліотека університету |
2.4 |
Гутаревич Ю.Ф. та ін. Екологія та автомобільний
транспорт. – К.: Арістей, 2006. – 292 с. |
20 |
Бібліотека
університету |
2.5 |
Двигатели внутреннего сгорания: Учеб. /Под ред. В. Н.
Луканина. 2–е изд. –М.: Высш. шк., 1985. |
30 |
Бібліотека
університету |
2.6 |
Райков И.Я., Рытвинский Г. Н. Конструкция автомобильных и
тракторных двигателей: Учеб.– М.: Высш. шк..1986. |
32 |
Бібліотека
університету |
2.7 |
Колчин А. И., Демидов В.П. Расчет автомобильных и
тракторных двигателей: Учеб. пособие. –М.: Высш. шк., 1980. |
10 |
Бібліотека
університету |
2.8 |
Райков И.Я. Испытание двигателей внутреннего сгорания:
Учеб.– М.: Высш. шк.,1985. |
5 |
Бібліотека
університету |
2.9 |
Програма курсу і методичні вказівки до виконання контрольної
роботи по курсу "Автомобільні
двигуни" для студентів заочної форми навчання спеціальності "Автомобілі та автомобільне
господарство", –Луцьк, ЛДТУ, 2005. |
50 |
Бібліотека кафедри |
10
Перелік демонстраційних навчально-методичних матеріалів, технічних засобів
навчання, в тому числі лабораторного обладнання й устаткування, аудіовізуальних
засобів навчання, програмного забезпечення, навчальних моделей необхідних для
вивчення курсу
1)
Навчально-методичні матеріали : плакати по конструкції автомобільних
двигунів;
2)
Лабораторне обладнання :
-
стенд обкаточно-гальмівний – 2 шт. ;
-
двигун МеМЗ-245; двигун Д-240;
-
вага;
-
газові лічильники РГ-100, РГ-40;
-
газоаналізатори 121ФА-01, 123ФА-01, димомір
ІНА-109;
-
стенд для регулювання дизельної паливної
апаратури КИ-22205;
Програмне
забезпечення – програма теплового розрахунку двигуна та програма кінематичного
та динамічного розрахунку КШМ.
Критерії оцінки знань студентів з дисципліни „Автомобільні двигуни"
Проведення іспиту - це важливий метод контролю та оцінки знань студентів з навчальної дисципліни „Автомобільні двигуни".
Результати іспитів можуть бути оцінені за
чотирьохбальною системою: „відмінно", „добре",
,задовільно",
„незадовільно".
Оцінка
„відмінно" ставиться у випадках, коли студент має систематичні та глибокі знання теоретичного матеріалу,
вміє без помилок виконувати практичні завдання,
передбачені навчальною програмою, засвоїв основну та ознайомився із допоміжною літературою, викладає матеріал у логічній послідовності, робить узагальнення і висновки.
Оцінка „добре" ставиться,
якщо студент повністю засвоїв теоретичний матеріал,
освоїв основну літературу, уміє виконувати практичні завдання, робить
деякі узагальнення і висновки, але не наводить практичних прикладів
застосування теоретичного матеріалу, допускається незначних помилок у формулюванні термінів, категорій, невеликих
арифметичних помилок у розрахунках
при розв'язанні практичних завдань.
Оцінка
„задовільно" ставиться у випадках, коли студент засвоїв матеріал не в повному обсязі, дає неповну відповідь на
поставлене теоретичне запитання, допускає грубі помилки у розрахунках
практичних завдань.
Оцінка
„незадовільно" ставиться, якщо студент не засвоїв навчальний матеріал, дає неправильні відповіді на поставлені
теоретичні запитання, не вміє або неправильно виконує розрахунки
практичних завдань.