ГЛОСАРІЙ
Абстракція – здатність відокремити істотні риси предмета (об’єкта) від другорядних,
бачити ідею, що буде реалізована.
Абстрактна архітектура – декомпозована структура
предметної області на задачі підсистем, для яких фіксуються параметри й
обмеження, необхідні для їх взаємодії.
Агрегація – об’єднання ряду понять у нове поняття (відношення типу
«частина–ціле»), загальні ознаки якого можуть бути сумою ознак інших або бути
новою ознакою.
Аналіз вимог – виявлення і відображення обмежень на функції і систему у цілому.
Артефакт – будь-який продукт діяльності фахівців з розробки програмного
забезпечення.
Архітектура системи – структура (каркас) системи і підсистем або
компонентів і інтерфейсів між ними.
Асоціація – найбільш загальне й істотне відношення, що встановлює наявність
зв’язків між поняттями без уточнення їхнього змісту і розмірів.
Білої скриньки метод – забезпечення виявлення помилок на всіх зазначених
її шляхах і потоках передач керування у внутрішній структурі програми.
Валідація – перевірка відповідності розробленої ПС вимогам замовника.
Верифікація – перевірка правильності реалізації функцій ПС з урахуванням вимог.
Взаємодія об’єктів – зв’язок між об’єктами через механізми повідомлень.
Відмовлення – перехід програми з працюючого стану в непрацюючий стан у зв’язку з
виявленими помилками або дефектами в ній.
Вимога – угода або договір між замовником і виконавцем системи щодо
властивостей її функцій, умов роботи в заданому середовищі.
Водоспадна (каскадна) модель – схема послідовності робіт, у якій кожна з них
виконується один раз і в порядку, що зазначений у моделі життєвого циклу.
Гарантія якості програмного забезпечення – дії на кожнім процесі життєвого циклу з
перевірки і підтвердження досягнення деяких показників якості відповідно до
стандарту. Дефект – це помилкова подія в роботі системи, що виникає
внаслідок невірного опису специфікації вимог, проектних рішень, програм і т.п.
Діаграма – графічне подання сценаріїв роботи системи за допомогою класів, станів,
подій і т.п.
Динамічне тестування – виконання програми для виявлення помилок у
програмі, визначення їхньої причини й усунення.
Домен або предметна область – спектр задач, що подаються програмними системами
або їх сімействами, що мають схожі прийоми їхнього рішення.
Експлуатація – дії з виконання готової програмної системи.
Життєвий цикл – схема виконання робіт із проектування системи, починаючи з моменту
прийняття рішення про необхідність її побудови і закінчуючи моментом її повного
вилучення з експлуатації.
Задача системи – завдання системи і спосіб (технологія) його досягнення у програмному
середовищі.
Зв’язок (Relationship) – пойменована асоціація між двома сутностями, що має
значення для розглянутих відношень у предметної області.
Заховання інформації – прийняття рішення про те, що варто повідомити усім
про особливості програми, а що залишити при собі – не показувати їм.
Менеджмент – професійне керування програмним проектом і колективом фахівців,
утворюючих програмний продукт проекту.
Інженерія – планування і дисципліна керування програмуванням задач з метою
одержання користі від властивостей та способів виконання продуктів.
Інженерія якості – процес керування наданням програмному забезпеченню властивостей якості
(надійності, відмовостойкісті і т.п.).
Інженерія вимог – збирання, аналіз, оформлення умов і обмежень на розробку системи,
погоджених як замовником, так і виконавцем.
Інтенсивність відмовлень – це частота появи відмовлень або дефектів у
програмній системі при її тестуванні або експлуатації.
Інспекція коду – формальна перевірка опису програми, її типів і структур даних на їхню
правильність відповідно до вимог.
Інформаційна модель – модель системи, у якій відображається структура
даних і зв’язків з об’єктами, що їй користуються.
Інформаційна система – система, що виконує збирання, обробку, збереження
і виробництво інформації з використанням автоматизованих процесорів і людей.
Інформаційне забезпечення – набір засобів для надання інформації користувачам
про зміст і умови її застосування.
Інтерфейсний об’єкт – стикувальний посередницький елемент між двома об’єктами, що містить у
собі опис даних, оператори їх передачі один одному через повідомлення.
Інцидент – абстрактна подія, що впливає на стан об’єкта.
Каркас (патерн) – різновид абстрактної архітектури для визначення
окремих компонентів або сукупності системи.
Компонент – тип, клас, проектне рішення, програма, документація або інший продукт
програмної інженерії, пристосований для практичного використання.
Компонентна розробка – конструювання програмної системи шляхом
композиції знов створених і готових компонентів, що зберігаються в різних
сховищах.
Конкретизація – додавання істотних ознак для розширення змісту деякого поняття і
звуження обсягу поняття.
Кінцеві користувачі системи – професійні особи, що замовляють
комп’ютерну систему і користуються нею.
Компонент повторного
використання (КПВ)
– фрагмент знань про минулий досвід розробка елементів системи, представлених
так, що їх можливо використовувати не тільки розробником, а і користувачами
після адаптації до нового середовища.
Конфігурація – варіант (версія) виготовленої програмної системи з ідентифікованих
компонентів і підсистем.
Концептуальне моделювання – процес побудови моделі предметної області,
орієнтованої на розуміння її людиною.
Критерій – кількісна або якісна характеристика системи, що дозволяє оцінити
ступінь досягнення мети і сформулювати правила вибору необхідних засобів і
технологій.
Критерій ефективності – критерій, що дозволяє оцінити ступінь досягнення
мети з урахуванням зроблених витрат різних ресурсів.
Керування якістю – комплекс способів і системної діяльності з планування досягнення
показників якості робочого і кінцевого програмного продукту.
Метрика – кількісна міра і шкала виміру характеристик програми або продукту.
Модель ЖЦ – типова схема послідовності робіт у процесах розробки деякого типу
програмного продукту.
Модель процесу – визначена послідовність дій, що супроводжує зміну стану програмного
об’єкта.
Модель станів – відображення динаміки зміни стану об’єкта класу, що змінює його
поведінку.
Модель зрілості СММ (Capability Maturity Models) рівні готовності
організації-розробника ПС і її можливості створювати зріло (задовільно,
середньо, добре і дуже добре) визначений вид програмної продукції.
Модель якості – чотирирівнева структура, що відображає
характеристики, атрибути, метрики й оцінні елементи показників якості
програмної системи.
Мова UML – діаграмний спосіб специфікації, візуалізації, конструювання і
документування продуктів у процесах ЖЦ.
Надійність програмної системи – це здатність системи зберігати свої властивості
(безвідмовність, стійкість і ін.) у процесі перетворення вихідних даних у
результати протягом визначеного проміжку часу за певних умов експлуатації.
Налагодження – перевірка програми на наявність у її описі помилок і їхнє усунення без
внесення нових.
Нефункціональні вимоги – вимоги, що характеризують організаційні, виконавські, операційні
аспекти роботи програмної системи в середовищі виконання.
Об’єкти керування – це функції перетворення об’єктів інтерфейсу в
об’єкти сутності, аналогічно до відображення алгоритму обробки даних у системі.
Об’єкт-сутність – довго живучі об’єкти, що відповідають реальним предметам світу
предметної області і зберігають свій стан після виконання сценарію роботи.
Об’єктно-орієнтована модель – структура із сукупності об’єктів, що взаємодіють
між собою, мають властивості і поведінку.
Онтологія – сукупність елементарних понять, термінології і парадигми їхньої
інтерпретації в середовищі проблеми, що потрібно розробити.
Оцінний елемент метрики – кількісна або якісна міра оцінки відповідного
показника з урахуванням його ваги в системі оцінки якості.
Оцінювання якості – дії, спрямовані на визначення ступеня задоволення
програмного забезпечення якісним вимогам, що відповідають його призначенню.
Пакет – програмна структура з загальним механізмом організації елементів у
групи підсистем різного рівня деталізації.
Переносність системи – можливість змінювати сервіс системи (ОС, зв’язки,
мережні комунікації і т.п.) шляхом настроювання на нові умови середовища або
платформи.
План тестування – опис стратегії, ресурсів і графіка тестування окремих компонентів і
системи в цілому.
Помилка – недоліки в операторах програми або в технологічному процесі її розробки,
що приводять до неправильної інтерпретації вхідної інформації і до
неправильного рішення.
Подія – явище, що провокує зміну визначеного стану і перехід до іншого станові
в системі.
Програмна система – це комплекс прикладних програм і засобів, що
реалізують функції (задачі) предметної області в заданому середовищі.
Програмне забезпечення – це деяка конкретна функція системи (ОС, система
керування БД тощо), що входить до складу ПС або сама ПС.
Прецедент (клас) визначає набір екземплярів класу, який становить послідовність дій,
виконуваних системою, і видає результат, коштовний для конкретного суб’єкта.
Принципи – базові концепції, що лежать в основі всієї області програмування.
Програмна інженерія – розділ Computer Science, включає систему методів, засобів і дисципліни
планування, розробки, експлуатації і супроводу ПС, здатних до масового
відтворення.
Процес придбання – дії, що ініціюють визначений цикл аналізу для визначення покупцем
програмної системи або сервісу.
Процес розробки – дії розробника з інженерії вимог, проектування, кодування і тестування
програмного продукту.
Процес здачі – дії з передачі розробленого ПП покупцеві.
Процес експлуатації – дії по обслуговуванню ПС користувачем.
Процес супроводу – дії за рішенням задач системи, підтримка системи в актуальному стані
для виконання функцій системи, керуванню модифікаціями або вилученню системи з
уживання.
Проектування – перетворення вимог у послідовність проектних рішень в архітектуру
системи, а її в вихідний код.
Проектування концептуальне – уточнення розуміння й узгодження деталей вимог до
системи.
Проектування архітектурне – визначення структурних особливостей споруджуваної
системи.
Проектування технічне – відображення вимог з функціонування і розробки
системи шляхом визначення всіх конструктивних елементів і їхніх композицій.
Проектування детальне – визначення подробиць реалізації функцій для
заданого середовища і зв’язків між відповідними компонентами системи.
Реалізація програмної системи – перетворення проектних рішень у працюючу систему
(синоніми: кодування, конструювання).
Сертифікація програмного продукту – процес для установлення відповідності програмної
продукції (процесу або послуг) конкретному стандартові або технічним умовам зі
спеціальним знаком або свідченням.
Сімейство систем – множина прикладних систем із різними загально функціональними
властивостями і окремим внутрішнім керуванням та з загальною взаємодією між
собою.
Спадкування – конкретизація в підкласі окремих властивостей, якими можуть
користуватися інші об’єкти суперкласу.
Специфікація – опис алгоритму, правил, обмежень дій об’єктів з урахуванням
стандартів, критеріїв якості й ін.
Спіральна модель ЖЦ – модель процесів розробки системи, з можливістю повертатися до
будь-якого попереднього процесу з метою переробки елементів робочого продукту.
Стан (системи, об’єкта і т.п.) – фіксація визначених властивостей на заданий
момент або інтервал часу.
Статичне тестування – аналіз і розгляд специфікацій компонентів на
правильність подання без їхнього виконання на комп’ютері.
Супровід – виконання реалізованих у системі задач і робот з внесення в неї змін
після того, як вона передана користувачам для експлуатації.
Суб’єкт – хтось або щось поза системою, що взаємодіє із розробленою системою.
Сутність (Entity) – реальний або уявлюваний об’єкт, що має істотне
значення для розглянутої предметної області, інформація про яке підлягає
збереженню.
Сценарій – конкретна послідовність дій, що ілюструє його виконання під
керівництвом зовнішнього елемента або виконавця.
Тест – деяка програма, призначена для перевірки правильності роботи системи і
виявлення в ній помилкових ситуацій.
Тестові дані – набір даних, що готуються на основі специфікації програм для перевірки
роботи програмної системи.
Тестування – спосіб семантичного налагодження (перевірки) програми, що складається
у виконанні послідовності різних наборів тестів і звірення отриманих
результатів з відомими заздалегідь.
Узагальнення – звуження щирих ознак поняття для розширення властивостей, охоплених
цим поняттям об’єктів.
Успадкована система – існуюча діюча система, створена за допомогою
будь-яких методів і технологій для підтримки деяких задач користувача.
Функція – зміст дій, виконання яких покладається на відповідний елемент системи
при заданих вимогах, умовах і обмеженнях.
Функціональні вимоги – це умови й обмеження на виконання мети і задач
відповідно до заданих потреб замовника системи.
Функціональна повнота – атрибут, що показує ступінь достатності
реалізованих функцій для рішення спеціальних задач відповідно до вимог до
програмного забезпечення.
Функціональна структура – структура, елементами якої є функції, а
відношеннями – зв’язки, що забезпечують передачу предметів праці.
Характеристики якості (стандартні) – це функціональність (functionality), надійність (realibility),
зручність (usability), ефективність (efficiency), супроводженість (maitainnability), переносність (portability).
Чорної скриньки метод – тестування реалізованих функцій шляхом перевірки
відповідності реального поводження функцій ПС з очікуваними результатами,
виходячи зі специфікацій вимог.
Якість програмного забезпечення – сукупність властивостей продукту, що визначають
його придатність задовольнити вимоги замовника щодо призначення ПС.