Тема 1. Екологія людини як наука
1. Предмет, об'єкт і завдання
екології людини
2. Місце екології людини в
системі природничих і гуманітарних наук
3. Методи досліджень екології
людини
1. Предмет, об'єкт і завдання
екології людини
Екологія людини як міждисциплінарна наука, що досліджує
взаємовпливи природи і людської популяції з метою поліпшення стану здоров'я,
підвищення соціально-трудового потенціалу людини, зародилася майже одночасно з
класичною біологічною екологією. Однак інтерес людини до того, що відбувається
в навколишньому світі і як це впливає на її здоров'я, виявився значно раніше – тоді, коли вона сформувалася як мисляча
істота. З часом знання про взаємозв'язки у природі, вплив зовнішніх чинників
на самопочуття, здоров'я і розвиток людства були систематизовані, осмислені,
збагачені результатами різноманітних експериментів та синтезовані в науковий
напрям, який поєднує набутки природничих (астрономія, геологія, географія,
фізика, хімія, біологія, медицина та ін.), соціальних, філософських і економічних
галузей наукової діяльності.
Людина є складною, самоорганізованою,
саморегульованою системою, функціонування якої значною мірою залежить від її
взаємодії із зовнішнім середовищем. У глобальному вимірі людина як вищий рівень
живих організмів належить до біосфери (грец. bios – життя і sphaira –
шар) – оболонки Землі, де існує життя. На неї поширюються всі закономірності
функціонування біосфери та організмів, що її заселяють, із змінами біосфери
пов'язаний розвиток суспільства, а також глобальні і локальні загрози людському
життю.
Водночас людина є елементом екосистеми –
сукупності (єдиного комплексу) організмів і умов їх існування, неживих
компонентів довкілля (атмосфера, ґрунтовий покрив, водойми), що перебувають у
взаємозв'язках і взаємодії, внаслідок яких відбувається біотичний (грец. bios – життя) кругообіг (обмін) речовин
та енергії. Утворюють екосистему організми і весь комплекс фізичних факторів.
Вони можуть бути стійкими (зберігатися тривалий час) і короткостроковими
(наприклад, штучні водойми).
Середовище функціонування людини охоплює не
лише природні, а й техногенні і соціокультурні елементи. Це означає, що її
життєдіяльність відбувається в антропоекосистемі, якою, як правило,
вважають однорідно заселений (за визначеними критеріями) простір, котрому
властиві однорідні для певного часу форми взаємодії людей із довкіллям.
Антропоекосистему формують такі компоненти і процеси: природа, її
забрудненість, населення, його культура, рівень освіти, здоров'я, екологічна
свідомість, соціально-побутові умови життя, господарська діяльність та ін.
Людина не є пасивною, цілком залежною від
зовнішнього середовища істотою. Завдяки своїй унікальній тілесно-душевній
організації вона спромоглася піднятися над світом тварин, стала суспільною
особистістю, здатною планомірно і цілеспрямовано діяти, змінюючи навколишній
світ, своє життя і власну сутність. Духовно-культурне панування над природою
(одночасно із залежністю від неї) вирізняє людину з-поміж живих істот, робить
її творцем свого життя, його матеріальних, духовних і культурних реалій. Крім
того, людина здатна відокремлювати значуще, ціннісне від корисного,
доцільного, функціонального, що збагачує особливим змістом її життя і форми
взаємодії з довкіллям.
Створення людиною реалій свого матеріального
буття, утвердження духовних цінностей відбувалося у процесі і завдяки
пізнанню, використанню нею природних закономірностей, тому людські творіння
значною мірою повторюють витвори природи. Усе глибше пізнаючи її
закономірності, використовуючи її потенціал задля своїх цілей, людина не завжди
діяла виважено, завдавала шкоду довкіллю і собі. Навчити людину усвідомлювати
себе невід'ємним елементом природного світу, враховувати і раціонально, без
негативних наслідків, використовувати його закономірності і взаємозалежності
покликана галузь екологічної науки – екологія людини (антропоекологія).
Екологія (грец. oikos – дім, родина і logos –
слово, вчення) людини –
міждисциплінарна наука, яка досліджує загальні закономірності взаємодії
людини, популяції людей з довкіллям, вплив факторів зовнішнього середовища на
функціонування людського організму, цілеспрямоване управління збереженням і
поліпшенням здоров'я населення.
В екології людини акумульовані надбання
багатьох природничих і суспільних наук, внаслідок синтезу яких вона
сформувалася в багатовимірну галузь знань, своєрідну філософію гармонійного
буття людини у світі. Головна особливість екології людини полягає у
виокремленні із загального контексту екології, охорони природи найскладнішого
елемента – людини, в дослідженні різноманітних впливів на неї (природного,
техногенного, культурного середовища), законів і закономірностей гармонійного
буття людини у світі. З цього погляду для екології людини значний інтерес
становлять стан і процеси, що відбуваються у біосфері, зокрема у техносфері – сукупності
створених цілеспрямованою діяльністю людини штучних і змінених нею природних
об'єктів.
Екологія людини не обмежується дослідженням
проблематики довкілля, збереження оптимальних параметрів природного, культурного,
техногенного середовищ, а постає як синтез знань про людину і все, що її
оточує, їх взаємозв'язки і взаємовпливи, збагачує антропогенними принципами
інші галузі знань і людської діяльності.
Предметом
екології людини як науки є вивчення взаємодії
людського організму і людської популяції із середовищем їх існування як
цілісної системи, а об'єктом дослідження
цієї науки – система "людина – навколишнє середовище (довкілля)".
Людина при цьому фігурує на рівні окремого організму і на рівні популяції, а
середовище охоплює природні, культурні, техногенні компоненти.
Сферою науково-практичних інтересів екології
людини є також адаптація (лат.
adaptio – пристосування) –
пристосування організму на індивідуальному і популяційному рівнях до умов
зовнішнього середовища, вироблене в процесі еволюційного розвитку. Людина
(популяція) піддається незвичним впливам природних, економічних, соціально-культурних,
психологічних факторів, що позначаються на її здоров'ї. У зв'язку з цим
екологія людини трактує адаптованість до нових умов як сукупність соціально-біологічних
параметрів, необхідних для стійкого існування організму в конкретному
екологічному середовищі. Адаптивні можливості індивіда і популяції виявляються
в реальних умовах, які утворюють антропоекологічне напруження – проблеми
організму людини, спричинені дією факторів зовнішнього середовища. Його
чинниками є соціально-психологічна, виробнича, побутова напруженість,
гіпокінезія (порушення функцій організму внаслідок обмеження рухової
активності), неправильне харчування, забруднення води і повітря, посилення
шумів тощо.
Дослідження впливу цих факторів на людину є
передумовою вироблення науково обґрунтованої екологічної політики, яка
повинна охоплювати соціально-економічні, технологічні, технічні, інформаційно-виховні,
організаційні та інші напрями діяльності, спрямованої на розвиток фізичних і
психічних можливостей людини, її здатності вдосконалюватися, жити у злагоді з
собою і світом природи. Реалізація цього завдання неможлива без виконання
екологією людини певних функцій: теоретико-пізнавальної
(нагромадження, систематизація, узагальнення знань про закономірності
взаємодії людини і довкілля; вироблення науково обґрунтованих висновків,
прогнозів стосовно змін у природі внаслідок певної діяльності або бездіяльності
людини, рекомендацій про доцільність чи недоцільність конкретних заходів); інформаційної (інформування
суспільства про процеси і явища у природі, форми і способи раціональної
поведінки людини); просвітницької
(реалізація просвітницьких програм, акцій); практично-перетворювальної (реалізація на основі
науково обґрунтованих прогнозів і рекомендацій конкретних заходів щодо
збереження, оздоровлення довкілля, оптимізації поведінки людини в ньому); соціальноекономічного контролю
(цілеспрямований аналіз ситуацій, обґрунтування суспільних норм,
забезпечення функціонування механізмів контролю за їх реалізацією); організаційно-управлінської (організація,
аналіз, коригування процесів) та ін.
Головні завдання екології людини полягають в
аналізі впливу факторів довкілля на людський організм, впливу людини на
довкілля, прогнозуванні можливих змін у параметрах рівня здоров'я людей під
дією зовнішніх факторів, виробленні науково-обґрунтованих нормативів їх життєзабезпечення
з урахуванням прогнозів антропоекологічного напруження. Не менш значущими є і
такі завдання:
Ø вивчення
стану здоров'я людей, їх соціально-трудового потенціалу, впливу факторів,
комплексів середовища на здоров'я і життєдіяльність населення;
Ø прогнозування
можливих змін у здоров'ї людей внаслідок процесів, що відбуваються у
зовнішньому середовищі;
Ø прогнозування
стану здоров'я майбутніх генерацій;
Ø створення
антропогенетичного моніторингу – системи спостережень за змінами процесів
життєдіяльності людей у зв'язку з дією на них різних факторів довкілля, а також
дослідження і оцінювання його умов, що впливають на здоров'я населення і
зумовлюють поширення захворювань;
Ø визначення
науково обґрунтованих значень гранично допустимих техногенних навантажень на
природне середовище;
Ø вивчення
впливу окремих факторів середовища і їх комплексів на здоров'я і
життєдіяльність популяцій людини;
Ø дослідження
процесів збереження і відновлення здоров'я людських популяцій;
Ø аналіз
глобальних і регіональних екологічних проблем, які зумовлюють стан здоров'я
людини;
Ø вироблення
нових методів дослідження екологічних факторів впливу на здоров'я людини
(космічних, біохімічних та ін.);
Ø аналіз
і обґрунтування шляхів поліпшення рівня здоров'я і соціально-трудового
потенціалу населення.
До сфери інтересів екології людини належить
не лише нагромадження природничих, медичних, соціально-економічних знань, які
стосуються життя людини. У її компетенції й організація морального, духовного
виховання людини, спрямованого на усвідомлення нею своєї ролі в навколишньому
природному середовищі. Філософське бачення людини як міри всіх речей має
домінувати при вирішенні найважливіших проблем життя на землі. Водночас,
долаючи корінні проблеми свого буття, людина повинна дбати про збереження
рівноваги в природі, цілісності її систем. У цьому контексті екологія людини
покликана розв'язувати двоєдине завдання: актуалізувати необхідність
врахування під час реалізації будь-яких проектів потреб людських спільнот,
окремої людини і зберігати цілісність природного середовища, що є передумовою
оптимального функціонування багатокомпонентної і динамічної системи "людина
– суспільство – природне середовище", екологічної безпеки людства.
Синтезуючи знання медичної географії –
науки, що вивчає залежність стану здоров'я від спричинених неоднорідністю
географічної оболонки Землі особливостей території; гігієни довкілля –
науки, що переймається медико-білогічними аспектами охорони довкілля; демографії
– галузі знань про народонаселення (географічний розподіл і склад,
залежність складу населення від соціально-економічних факторів, процеси
відтворення і зменшення його чисельності: народжуваність, смертність,
тривалість життя); соціоекології – науки, яка досліджує природне середовище
у його взаємозв'язках, взаємозалежностях із суспільством, процесами, що
відбуваються в ньому, та інших галузей знань, екологія людини за предметом,
об'єктом, проблемною сферою значно ширша, складніша від кожної з них, що
свідчить про її унікальність й особливу пізнавально-практичну роль.
2. Місце екології людини в
системі природничих і гуманітарних наук
Екологія людини, досліджуючи взаємодію людини
як біосоціальної істоти з навколишнім світом, зв'язки між станом довкілля і
здоров'ям людського організму, соціально-трудовим потенціалом суспільства,
черпає відомості з різноманітних галузей природничих і соціальних знань,
збагачуючи і їх результатами своїх пошуків.
На стан людського організму, як відомо,
впливають різні, в т. ч. й абіотичні (властиві неживій природі; фізичної,
хімічної дії) фактори. Цим спричинений інтерес екології людини до астрономії
– науки про будову Всесвіту і його вплив на Землю; геології – науки
про внутрішню будову і розвиток Землі та процеси геодинаміки; фізики –
галузі знань, яка вивчає функціонування фізичних полів землі та їх вплив на
організм людини; хімії – науки про речовини, їхній склад, будову і в л
поти пості; географії – науки, яка допомагає пізнати зміни ландшафтної
оболонки Землі у взаємозв'язку зі змінами н житті людини; кліматології –
науки, знання якої дають змогу пізнати причини і закономірності змін клімату на нашій планеті, вплив їх на
живі організми і вплив господарської діяльності людини на ці процеси.
Прямим і безпосереднім є зв'язок екології
людини з науками, які досліджують життєдіяльність організмів. Біологія збагачує
її загальними знаннями про живу природу, про суть життя, методи освоєння й
охорони природи відповідно до потреб людини; анатомія людини – про
будову людського організму, його органів і систем у зв'язку з їхніми функціями
і розвитком; фізіологія людини – про процеси, що відбуваються в
людському організмі, та їх закономірності; психологія – про психічні
процеси, зумовлені впливом кліматичних, техногенних та інших факторів; медицина
– про наукову і практичну діяльність, спрямовану на збереження і зміцнення
здоров'я людини, продовження її життя.
Оскільки людина є суспільною істотою, її
розвиток і культура взаємозв'язків зі світом, у т. ч. і світом природи,
зумовлювалися процесами цивілізаційного розвитку (станом науки, матеріальної і
духовної культури в усіх її проявах тощо). У цьому сенсі для екології людини
важливі знання історії, яка вивчає розвиток суспільства і його
закономірності; філософії – науки про форми людської свідомості, яка
виробляє цілісний погляд на світ і місце людини в ньому, ставлення людини до
світу; соціології – науки про суспільство, його структурні утворення і
закономірності їх взаємодії, соціальні відносини і соціальні процеси, людину
як одного із суб'єктів цих процесів і відносин; релігієзнавства –
науки, яка досліджує суспільно-історичну природу релігії, механізм її
соціальних зв'язків з політичними, економічними, духовними системами суспільств,
особливості їх впливу на віруючих, та інших галузей знань. Кожна з них під
особливим кутом зору розглядає сутність людини, процеси і закономірності її
буття у світі, взаємозв'язки зі світом, дає змогу пізнати і зрозуміти
взаємозалежності матеріального, соціального, духовного розвитку цивілізації,
взаємовпливи природних і соціальних факторів. Без цих знань екології людини
важко було б знайти відповіді на багато актуальних питань.
Тісними є зв'язки екології людини з багатьма
галузями екологічних знань, наукові відкриття яких дають змогу пізнати явища,
процеси, закономірності, що відбуваються в усіх сферах Всесвіту, їх вплив на
природне середовище, де живе людина, і на саму людину. Проблематика екології
людини у багатьох аспектах (екологія організму, екологія спільноти, екологія
екосистем) споріднена з проблематикою загальної екології. Поширюються
на неї і такі теоретичні положення загальної екології, як принципи спільної дії
факторів, розміщення видів в екологічному просторі та ін. Однак екологія людини
аналізує реалії з антропоекологічних позицій. Якщо загальна екологія в
основному зосереджена на універсальних процесах і тенденціях у природі, то
екологія людини концентрується і на соціально-економічних відносинах,
людино-біологічній проблематиці і навіть на питаннях психології та культури.
Геохімічна екологія забезпечує
екологію людини знаннями про вплив геохімічних факторів на людський організм,
його потребу в хімічних елементах, максимальні і мінімальні їх концентрації,
способи потрапляння їх в організм, про обмін речовин і енергії; глобальна
екологія, яка вивчає всю біосферу, – про антропогенні (зумовлені діяльністю
людини) зміни довкілля; інженерна екологія – про міру доцільності
господарської діяльності людини в довкіллі; ландшафтна екологія – про
особливості пристосування живих організмів до конкретного географічного
середовища; радіаційна екологія – про вплив радіоактивних речовин на
екосистему, живі організми, зокрема на організм людини; соціальна екологія –
про закономірності взаємовідносин суспільства і природного середовища; економічна
екологія – про взаємовпливи екологічних факторів та економічної діяльності
людини та ін.
Результати досліджень у будь-якому напрямі
кожної галузі екологічних знань мають непересічну цінність для екології людини,
оскільки дають змогу пізнати явища, процеси, що відбуваються у природі,
простежити вплив на них антропогенних факторів, спрогнозувати, побачити ризики
для здоров'я людини, змоделювати адекватні ситуації профілактичні заходи.
3. Методи досліджень екології
людини
Екологія людини як міждисциплінарна і
водночас сконцентрована на чітко окресленій, конкретній проблематиці наука у
своїх дослідженнях послуговується і загальнонауковими (ґрунтуються на
філософських, загальнонаукових принципах), і специфічними (властивими певній
галузі наукової діяльності) методами (способами) пізнання дійсності.
До загальнонаукових належать методи
емпіричного дослідження (спостереження, вимірювання, порівняння), а також
емпірико-теоретичні (абстрагування, аналіз і синтез, індукція і дедукція,
аналогія, моделювання), теоретичні (сходження від абстрактного до конкретного,
прогнозування, системний) методи.
Найвикористовуванішим специфічним методом дослідження
екології людини є антропоекологічний моніторинг (лат. monitor – спостереження) – система
спостережень за змінами процесів життєдіяльності людей у зв'язку з дією на них
факторів довкілля, а також спостереження і оцінювання умов середовища, які
негативно впливають на здоров'я населення, зумовлюють поширення захворювань.
При антропоекономоніторингу найчастіше
вдаються до непомітного, спеціально організованого спостереження за реальним
об'єктом. Експеримент при цьому мало-використовуваний, оскільки пов'язаний з
ризиками для здоров'я. Певну інформацію дають опитування, тести, однак отримані
від респондентів відомості часто містять багато суб'єктивного, що потребує
додаткової їх перевірки. Для отримання максимально об'єктивних відомостей
необхідно паралельно використовувати різноманітні методи досліджень.
З огляду на багатоманітність і складність
взаємодії суспільства, людини з довкіллям екологія людини зводить до мінімуму
використання дедуктивних (вибудовування висновків від загального до
часткового) моделей, які значною мірою підпадають під вплив суб'єктивних
уподобань, надаючи перевагу всебічному аналізу ситуації на основі різнобічної
об'єктивної інформації.
Активно використовують у вивченні впливу
середовища на здоров'я населення методи математичної статистики: оброблювання
варіаційних рядів з визначенням математичного очікування, дисперсії,
середньоквадратичного відхилення, отримання інтенсивних і екстенсивних показників
для порівняння груп людей, які піддавались впливу різних шкідливих умов
довкілля, тощо.
Вибір методу дослідження залежить від
геокліматичних умов, у яких воно відбувається, завдань, які повинно вирішувати,
особливостей досліджуваної проблеми тощо. Для отримання об'єктивних даних
доводиться поєднувати різноманітні методи і методики, кількома способами перевіряти
отримані результати.
Залежно від наукових уподобань,
методологічних засад сформувалися два основні напрями досліджень проблем
екології людини:
1) медико-біологічний, що вивчає вплив
природних факторів на людину, способи запобігання, протидії їм;
2) міждисциплінарний (комплексний), який,
крім природних, бере до уваги і соціокультурні чинники.
Більшість дослідників, спеціалістів сходиться
на необхідності використання різноманітних способів отримання даних, методів
їх аналізу, врахування усіх чинників впливу на людину, вивчення якомога
більшої кількості форм взаємодії зі світом, схиляючись таким чином до комплексних
методів пізнання людини і її буття у світі.
Екологія людини є молодою наукою, предметна
сфера, дослідницький апарат, методологія, теоретичні засади якої перебувають у
процесі формування. В останні десятиліття вона розвивається особливо динамічно,
що зумовлено появою нових викликів і загроз людству.
Спостереження і висновки цієї науки спонукають людину
задуматися над тим, що її нераціональні, нерозсудливі дії в природі шкодять не
тільки конкретному об'єкту (водоймищу, дереву, повітрю тощо), а і є загрозою її
здоров'ю, життю, безпеці людства. Наслідки такої діяльності можуть століттями
переслідувати її нащадків, руйнуючи генетичний код, провокуючи згубні мутації.
Усвідомлюючи це, людство здобуло в собі сили для того, щоб піднятися над
власними інстинктами, задоволенням егоїстичних пристрастей, розширило бачення
світу і себе в ньому до планетарного, всесвітнього масштабу. Такі відчуття і
міркування є платформою і основним ресурсом культури людства
постіндустріальної епохи, яке починає усвідомлювати переваги і ризики
глобалізованого світу. У зв'язку з цим екологія людини як наука акумулює не
лише екологічні, технологічні знання, а й ідеї, принципи з різноманітних сфер
пізнавальної, дослідницької діяльності людини, зосереджує в собі тривоги людства
за своє буття і майбутнє.