Лабораторна робота 16

Тема: КЛАСИФІКАЦІЯ ПЛОДІВ

 

Мета: ознайомитись з особливостями будови різних типів плодів рослин.

Завдання: вивчити будову плоду і класифікації плодів, способи поширення насіння.

 

Обладнання і матеріали: мікроскопи МБР-1 або Біолам, висушені і нативні плоди різних культурних рослин, насіння різних культур.

 

 

ТЕОРЕТИЧНА ЧАСТИНА

 

Насіння забезпечує поширення виду рослини в природі. Функціями плодів є захист насіння та забезпечення його поширення. В утворенні плоду основну роль відіграє гінецей (зав'язь). Формується він із квітки в результаті її зміни після подвійного запліднення.

Плід складається з оплодня (стінка плоду) і насінини (рис 16.1).

 

Рис. 16.1. Будова насінини і плоду

 

Оплодень формується із стінок зав’язі, а інколи й з інших частин квітки і складається з трьох шарів:

- екзокарпій (зовнішній шар) – це зовнішня тонюсінька шкірка, яка нерідко покривається восковим нальотом чи поволокою,

- мезокарпій (середній шар) – становить основну частину оплодня і служить місцем запасання поживних речовин;

- ендокарпій (внутрішній шар) – внутрішня частина оплодня, яка в кісточкових рослин утворює кам’янистий шар; насінина, яка забезпечує розвиток рослин..

 

Різноманітність плодів дуже велика, що викликано пристосуванням їх до поширення. В основу класифікації простих і збірних плодів покладені такі ознаки:

- консистенція оплодня (суха чи соковита),

- кількість насінин (одна чи багато),

- розкривання оплодня (розкривний і нерозкривний спосіб),

- кількість плодолистків, які формують плід, тощо.

 

Плоди ділять на справжні, що сформувалися з зав'язі, яка розрослася, і несправжні, в утворенні яких беруть участь й інші частини квітки. Серед справжніх плодів розрізняють прості та складні.

Плід називають простим, якщо в його утворенні бере участь маточка (горох).

Плід, утворений кількома маточками (апокарпний гінецей) однієї квітки (малина, шипшина, полуниця, суниця, жовтець), називають збірним.

Прості плоди можуть повздовжньо розпадатися на окремі однонасінні елементи (у мальви, кленів, селерових), тому їх називають розпадними / дробними.

Якщо прості плоди розламуються за поперечними перегородками на однонасінні членики, їх називають членистими (у редьки дикої, верблюжої колючки).

При дуже щільних суцвіттях утворюється супліддя. Супліддя на відміну від плодів виникають із суцвіття (шовковиця, інжир, ананас). В утворенні суплідь, крім квіток, бере участь і вісь суцвіття.

 

Зі зрослих плодолистків ценокарпного гінецею утворюються ценокарпні плоди (коробочка, горіх, ягода, яблуко, сім'янка).

 

Отже, найбільш поширеною є класифікація плодів за консистенцією оплодня, за якою вони бувають сухі або соковиті. Сухими плодами є такі, вміст гігроскопічної вологи в яких становить до 15 %. До них належать прості й складні плоди, розпадні.

 

До сухих відносять:

-коробочкоподібні або багатонасінні (мак, тюльпан, дурман, боб),

-горіхоподібні або однонасіннєві (горіх, ліщина, фундук),

-зернівка (злаки),

-крилатки (клен),

-жолуді (дуб),

-сім'янки (соняшник).

 

До соковитих

-         відносять ягодоподібні або багатонасінні:

ягода (плоди чорниці, томата, смородини);

яблуко (плоди яблуні, горобини, груші);

гарбузина (плоди кавуна, кабачка, гарбуза);

гранатина (плід граната);

помаранча (плід цитрусових);

-         кістянкоподібні:

соковита кістянка (вишня, абрикос, слива);

суха кістянка (волоський горіх).

 

 

Поширення насіння і плодів

Спосіб поширення

Особливості будови тканин рослини

Приклади

рослин

Самостійне - Саморозкидання (автохорія)

Плоди мають підвищений тургорний тиск

Огірок-пирскач, олійний біб, жовта акація, квасоля, фіалка,
герань

Вітром

(анемохорія)

Насіння і плоди дрібні, легкі, часто мають вирости: парашутики, волоски, чубчики, крильця

Вільха, клен, верба, липа, кульбаба

Водою

(гідрохорія)

Насіння і плоди мають порожнини, заповнені повітрям

Латаття, глечики, осока

Тваринами (зоохорія; мурахами- мірмекохорія)

Насіння і плоди клейкі, мають гачки, щетинки, шипики

Омела, череда, лопух

Птахами

(орнітохорія)

М’ясистий і соковитий оплодень, принадний для поїдання; яскраво забарвлений

Горобина, калина, вишня

Людиною

(антропохорія)

Свідоме або несвідоме поширення при переселенні, через одяг, предмети.

Цільове – сільськогосподарська діяльність, поширення плодів і насіння

З Америки в Європу (елодея, щириця), 
з Центральної Азії (дурман)
; Подорожник,
галінсога
тощо

 

 

ХІД РОБОТИ

 

1.                 Вивчити найбільш поширені способи класифікації плодів. Коротко законспектувати у зошит (за якими ознаками класифікують плоди; Схема класифікації простих плодів).

 

2.                 Виписати визначення понять: справжні, несправжні, прості (апокарпні), збірні, розпадні і членисті плоди, супліддя, ценокарпні плоди. Вказати приклади рослин.

 

3.                 Провести макроскопічне дослідження соковитих плодів. Зарисувати булову плоду персика (див. Рис. 16.1).

 

Для дослідження будови соковитого плоду проводять поздовжній зріз через його м’якуш. На поздовжньому зрізі плоду виділяють екзокарпій, мезокарпій та ендокарпій. Зарисуйте поздовжній зріз соковитого плоду та його складові частини.

 

4.                 Законспектувати класифікацію плодів за консистенцією оплодня (виписати, які плоди належать до сухих, які – до соковитих).

 

5.                 Вивчити і схематично зарисувати будову найбільш типових представників різних плодів з переліку, поданого нижче).

 

 Апокарпні плоди

1. Багатолистянка калюжниці болотної Caltha palustris.

2. Багатогорішок жовтецю їдкого Ranunculus acris.

3. Біб гороху посівного Pisum sativum.

4. Кістянка вишні звичайної Gerasus vulgaris.

5. Багатокістянка малини звичайної Rubus idaeus.

 

 Ценокарпні плоди

6. Синкарпна коробочка лілії Lilium sp.

7. Горіх ліщини звичайної Corylus avellana.

8. Синкарпна ягода помідора їстівного Lycopersicon esculentum.

9. Яблуко яблуні домашньої Malus domestica Borkh.

10. Сім’янка соняшника однорічного Helianthus annuus.

 

Дробні плоди

11. Ценобій живокосту лікарського Symphytum offіcinale.

12. Двокрилатка клена гостролистого Acer platanoides.

 

Членисті плоди

13. Стручок гірчиці польової Sinapis arvensis.

 

 

Контрольні запитання:

 

1.     Що таке плід, значення, функція.

2.     Знати види плодів

3.     Знати класифікації плодів.

4.     Уміти визначити тип плоду.

5.     Знати будову плоду.

6.     Знати способи поширення насіння.