Лабораторна робота №3

Тема: ПЛАЗМОЛІЗ ТА ДЕПЛАЗМОЛІЗ У РОСЛИННИХ КЛІТИНАХ

 

Мета: вивчити основні структурні компоненти рослинної клітини як цілісної структурно-функціональної одиниці система. Ознайомитись із явищами плазмолізу та деплазмолізу.

 

Завдання:

- сформувати поняття про основні структурні компоненти рослинної клітини: оболонку, плазмолему, тонопласт, ядро;

- дослідити перебіг осмотичних процесів у клітині.

 

Обладнання і матеріали: світловий мікроскоп, предметні скельця, готові препарати, роздатковий матеріал, дистильована вода, реактиви, інструменти, лабораторний посуд; цибулини цибулі (Аllium сера L.).

 

ТЕОРЕТИЧНА ЧАСТИНА

 

Водажиттєво необхідна субстанція. При активному метаболізмі в клітині вона становить основну її масу, досягаючи 95 %.

Вода є активним розчинником для проходження біохімічних процесів та середовищем, яке забезпечує дифузію розчинених речовин по клітинах рослин, а також підтримує відповідний температурний режим як клітини, так і цілого організму. Мінеральне живлення, транспорт речовин, метаболічні процеси відбуваються за участі води. Вода – джерело кисню під час фотосинтезу й водню – для відновлення діоксиду карбону (вуглекислого газу). Важливою особливістю води є її прозорість, що сприяє успішному проникненню сонячних променів до хлоропластів.

У клітину дода надходить крізь напівпроникні перегородки (цитоплазматичні мембрани) –  плазмалему. Надходження води зумовлене осмотичним тиском, який виникає всередині клітини (в клітинному соці).

Осмотичний тиск розчину – це сила, яку треба докласти, щоб перешкодити проникненню води в розчин, відокремлений від неї напівпроникною мембраною. Величину осмотичного тиску вимірюють в атмосферах.

Інтенсивність проникнення води в клітину залежить саме від концентрації солей у клітинному соці і навколишньому середовищі. Концентрація розчину характеризується ступенем дисоціації іонів.

Ступінь дисоціації й осмотичний тиск перебувають у прямій залежності. Вода завжди буде рухатися у бік більшої концентрації розчину.

При надходженні води в клітину об'єм вакуолі буде збільшуватися, протопласт почне тиснути на клітинну оболонку, створюючи відповідне напруження клітини. Такий стан клітини називають тургорним (від лат. turgeo –  наповнення), а тиск клітинної стінки на протопласт –  тургорним тиском.

Однак надходження води у клітину не безмежне, воно контролюється різницею осмотичного і тургорного тиску. Ці два супротивних явища залежать одне від одного.

Зі збільшенням вакуолей відбувається підвищення тургорного тиску й зменшення концентрації розчину, що спричинює зниження осмотичного тиску.

Вода в клітину надходитиме доти, доки не врівноважаться сили тургорного й осмотичного тиску. Ці сили постійно змінюються, оскільки вода в клітині весь час витрачається на життєві процеси.

Плазмоліз (від гр. plasma –  утворення, lisis –  розчинення) –  відшарування  протопласта від клітинної оболонки, яке зумовлюється втратою води вакуолею. При цьому тургор спадає або зовсім зникає, що призводить до в'янення органів рослини.

У природних умовах плазмоліз може відбуватися при підвищенні концентрації солей у субстраті, в яких ступінь дисоціації іонів вищий, ніж у клітинному соці (наприклад, надмірне внесення мінеральних добрив, засоленість ґрунтів тощо), що призводить до втрати води клітиною. Плазмолізуються клітини і під час посух при надмірній транспірації, коли вода інтенсивно випаровується з рослин.

Явище плазмолізу можна спричинити і штучно, помістивши живі клітини в гіпертонічний розчин солей, у якого всисна сила вища, ніж в клітинному соці. Це призводить до втрати води клітиною, що зумовить відставання протопласта від клітинних оболонок (рис. 3.1.). Залежно від в'язкості цитоплазми, за формою плазмоліз буває різним –  кутовий, увігнутий, опуклий, судомний, ковпачковий (рис. 3.2).

Зворотний до плазмолізу процес називають деплазмоліз (від лат. de–  префікс, що означає рух вниз) – відновлення тургору внаслідок надходження води в клітину.

Вивчення явища плазмолізу допомагає виявленню фізичних властивостей цитоплазми: стискання, розтягування та напівпроникності.

 

Рис. 3.1. Плазмоліз клітини: А –  клітина в стані тургору; Б –  початок плазмолізу; 1 –  хлоропласти; 2 –  ядро з ядерцем; 3 –  вакуоля; 4 –  клітинна оболонка, 5 –  цитоплазма з хлоропластами

 

Рис. 3.2. Види плазмолізу рослинної клітини: А- клітина в стані тургору; Б- кутовий; В- увігнутий; Г- опуклий; Д- судомний, E- ковпачковий.

1- оболонка, 2- вакуоля, 3- цитоплазма, 4- ядро, 5- нитки Гехта

 

ХІД РОБОТИ

 

1.                 Вивчити явище плазмолізу в епідермальних клітинах луски цибулі

 

З епідермісу цибулини готують мікропрепарат і розглядають його при малому збільшенні мікроскопа.

Потім з однієї сторони покривного скла капають розчин хлориду натрію (плазмолітик). З протилежної сторони, не зрушуючи препарату, починають відтягувати воду шматочком фільтрувального паперу.

За допомогою мікроскопа стежать за зміною стану клітин. Виявляють поступове відходження протопласта від оболонки клітини внаслідок втрати води з клітин. Спостерігають явище, коли протопласт клітини повністю відокремлюється від оболонки і приймає округлу форму –  повний плазмоліз клітини.

Записати порядок дій. Побачене замалювати.

 

2.                 Перевести плазмолізовані клітини у стан деплазмолізу.

 

Клітини у стані плазмолізу поміщають у краплю води: обережно поміщають краплю води на границю покривного і предметного скла,  повільно відмиваючи препарат від плазмолітика (NaCl).

Спостерігають заповнення вакуолі клітинним соком, а цитоплазма повертається у звичне положення – настає деплазмоліз клітини.

Записати порядок дій. Побачене замалювати.

 

3.                 Оформити висновки.

 

 

Завдання для самоконтролю:

1. Цитоплазматична мембрана - будова та функції.

2. Хімічний склад гіалоплазми.

3. Космічна роль зелених рослин.

4. Хімічний склад та будова біологічних мембран.

5. Механізми руху речовин через плазмалему.

 

Інтернет-ресурси. Режим доступу:

https://www.youtube.com/watch?v=ltH0eYHqBns

https://www.youtube.com/watch?v=gWkcFU-hHUk

https://www.youtube.com/watch?v=P-2dkkLqaxE

https://www.youtube.com/watch?v=goCZLcdmUBk

Повне виконання досліду 

https://www.youtube.com/watch?v=dxv4M4HHUgs

https://www.youtube.com/watch?v=quygiQgJ7b8