Підбір
підшипників за статичною вантажністю. Підшипники кочення вважають статично
навантаженими тоді, коли кутова швидкість рухомого кільця підшипника не
перевищує 0,1 рад/с (або частота обертання не більша за 1 хв–1)·
Підбір таких підшипників здійснюється за умовою:
R0 < С0,
(6)
де R0 – розрахункове статичне навантаження на
підшипник; С0 – базова статична вантажність (наводиться у каталогах
для кожного типорозміру підшипників).
Базова
статична вантажність – це таке статичне навантаження на
підшипник (радіальне – для радіальних і радіально-упорних підшипників,
центральне осьове – для упорних і упорно-радіальних підшипників), якому
відповідає загальна залишкова деформація тіл кочення і кілець у найбільш
навантаженій точці їхнього контакту, що дорівнює 0,0001 діаметра тіла кочення.
Розрахункове статичне навантаження на
підшипник визначають за формулою:
R0 = Х0 Rr +
Y0Ra, (7)
де Rr,
Ra – радіальне та осьове навантаження на підшипник відповідно, Н;
Х0, Y0 – коефіцієнти радіального та осьового
статичного навантаження відповідно. Якщо у розрахунках виявиться, що R0
< Rr, то треба брати R0 = Rr
Якщо умова для вибраного за діаметром цапфи
вала підшипника не виконується, то слід орієнтуватись на підшипники більш важких
серій.
Підбір
підшипників за динамічною вантажністю. Динамічно навантаженими
вважають такі підшипники, у яких рухоме кільце обертається зі
швидкістю ω > 0,1 рад/с, до того ж при 0,1 < ω < 1 рад/с у
розрахунках беруть ω = 1 рад/с Динамічно навантажені підшипники
підбирають за фактичною їхньою довговічністю в заданих умовах експлуатації за
умови відсутності проявів втомного руйнування.
Базова
динамічна вантажність – це постійне радіальне навантаження
(а для упорних і упорно-радіальних підшипників осьове навантаження), яке
підшипник може сприймати протягом одного мільйона обертів при безвідказній роботі 90 %.
На основі експериментальних досліджень була встановлена залежність між
навантаженням на підшипник та його довговічністю:
L = a1a23(Cr/R)p. (8)
Тут L – довговічність підшипника до появи ознак
втоми, млн. об.;
a1 і a23 – коефіцієнти;
Сг – базова динамічна вантажність; R – розрахункове еквівалентне
навантаження на підшипник; p – показник степеня, який згідно з результатами
експериментів для кулькових підшипників дорівнює 3, а для роликових підшипників
– 10/3.
Базова динамічна вантажність Сг
для всіх підшипників кочення наводиться в каталогах. Підбір підшипників
кочення за динамічною вантажністю зводиться до визначення їхньої
довговічності в конкретних умовах роботи.
Якщо відома кутова швидкість ω, рад/с,
рухомого кільця підшипника, то за добутим із формули (8) значенням L
довговічність Lh, год, можна визначити за співвідношенням:
Lh = 106πL/(
1800ω) = 1745L/ω. (9)
Потрібна довговічність підшипників Lh
визначається строком служби машини між капітальними ремонтами. В машинобудуванні
беруть Lh = (3000...50 000) год.
Стандарти запроваджують довговічність
підшипників: Lh = 10 000 год для зубчастих редукторів; Lh
= 5000 год для черв’ячних редукторів.
Коефіцієнти a1 і a23 у
формулі (8) уведені за рекомендацією ISO.
Коефіцієнт a1
враховується в разі потреби мати підшипники підвищеної надійності: а1
= 1 при 90 %–й надійності; а1 = 0,62 при 95 %–й; а1 =
0,44 при 97 %–й; а1 = 0,33 при 98 %–й. Коефіцієнт а23
враховує якість матеріалу деталей підшипника та умови експлуатації. Для звичайних
умов роботи серійних підшипників: кулькових, крім сферичних, а23 =
0,7...0,8; кулькових сферичних і роликових із циліндричними роликами а23
= 0,5...0,6; роликових конічних а23 = 0,6...0,7.
Якщо довговічність підшипників, що
розрахована за базовою динамічною вантажністю, незадовільна, то слід підібрати
підшипник більшого типорозміру.
Розрахункове еквівалентне навантаження на
підшипники кочення. Розрахунковим
еквівалентним навантаженням R для радіальних та радіально-упорних
підшипників називається така постійна радіальна сила, яка при її дії на
підшипник (зовнішнє кільце нерухоме, а внутрішнє обертається) забезпечує
довговічність, що даний підшипник буде мати при дійсних умовах навантаження і
обертання. Для упорних та упорно-радіальних підшипників – це постійна
центральна осьова сила при обертанні кільця, закріпленого на валу, і
нерухомому кільці у корпусі.
Розрахункове еквівалентне навантаження на
радіальні кулькові та радіально-упорні кулькові і роликові підшипники
визначається за залежністю:
R = (XVRr +
YRa )KбKт
Розрахункове еквівалентне навантаження
знаходять за більш простими формулами: для радіальних кулькових та роликових
підшипників, не навантажених осьовою силою (Ra = О і X = 1),
R = VRrKбKт; (11)
– для упорних кулькових та роликових
підшипників (Rr = 0; V = 1)
R = RaKбKт
(12)
–
для упорно-радіальних кулькових та роликових підшипників
R = (XRr + YRa)KбKт (13)
У формулах (10)...(13) взяті такі позначення:
Rr, Ra – радіальне та
осьове зовнішні навантаження на підшипник відповідно;
X і Υ – коефіцієнти радіального та
осьового навантаження відповідно;
V – коефіцієнт обертання (V = 1 – якщо
внутрішнє кільце обертається і V = 1,2 – якщо не обертається);
Kб – коефіцієнт безпеки (Kб
= 1 – при спокійному навантаженні;
Kб = 1,2 – при легких поштовхах і короткочасних перевантаженнях до
125 %; Kб = 1,5 – при помірних поштовхах і перевантаженнях до 150 %;
Kб = 2 – при значних поштовхах та вібраціях і перевантаженнях до
200 %; Кб = 3 – при ударному навантаженні та перевантаженнях до 300
%);
Kт – температурний коефіцієнт
(якщо робоча температура опори
t ≤ 100°С, то Kт = 1; якщо t = 125 °С, то Kт =
1,05; якщо t = 150 °С, то Kт = 1,1).
Значення коефіцієнтів X і Υ вибирають на основі порівняння відношення
Ra/VRr і параметра осьового навантаження е. Це пов’язано з тим, що через
наявність радіального зазора в підшипнику за відсутності осьового навантаження
має місце підвищена нерівномірність навантаження тіл кочення. Зі збільшенням
осьового навантаження при постійному радіальному відбувається зменшення зазора
і навантаження на тіла кочення розподіляється більш рівномірно. Для деякого
значення Ra /(VRr) = е
це компенсує у однорядних підшипниках збільшення загального навантаження на
підшипник із ростом осьової сили Ra. Тому значення X і Υ різні
при Ra/(VRr) ≤ е
і Ra /(VRr) > е.
В однорядних підшипниках при Ra/(VRr) ≤ е розрахунок ведеться на дію одного
радіального навантаження, тобто беруть X =1 і Υ = 0.
Параметр осьового навантаження е для
кулькових (радіальних і радіально-упорних типу 36000) підшипників вибирають
залежно від відношення Ra/C0 (табл.). Для інших типів
підшипників параметр е безпосередньо
беруть у каталозі.
Осьові навантаження Ra на
радіальні кулькові підшипники беруть рівними зовнішнім осьовим силам Fa,
що діють на вал.
Осьові навантаження Ra на
радіальне-упорні підшипники визначають за зовнішньою осьовою силою Fa,
що діє на вал, і осьовими складовими Fs1 та Fs2, що
виникають у двох опорах вала при радіальному навантаженні їх.
Осьову складову силу Fs, що
виникає при радіальному навантаженні радіально–упорного підшипника, знаходять
із залежностей: Fs = eRr
– для кулькових підшипників; Fs = 0,83 eRr – для роликових конічних підшипників.
Оскільки для підшипників типу 36000 параметр е залежить від відношення Ra/C0,
для визначення Ra параметр е
можна обчислити за такою формулою:
Ige = (lg (Rr/C0) – 1,144)/4,729.
(14)
Розрахункові осьові навантаження Ra1
і Ra2 на радіально–упорні підшипники двох опор
вала визначають залежно від схеми розміщення радіально-упорних підшипників
(рис 7, а, б) та напряму зовнішньої осьової сили Fa. Для двох
радіально–упорних підшипників опор вала повинні зберігатись умови: Ra1 ≥ Fs1; Ra2 ≥ Fs2. З
урахуванням цих умов та умови рівноваги вала Fa – Ra1 + Ra2
= 0 знаходять розрахункові осьові навантаження Ra1 та Ra2.
Підшипники кочення, що працюють при змінних
режимах навантаження, можна підбирати за розрахунковим еквівалентним навантаженням
RE, яке дорівнює силі,
що спричинює такий же ефект втоми підшипника, як і весь комплекс діючих за
розрахунковий строк служби навантажень.
Еквівалентне навантаження визначають за
формулою:
RE = , (15)
де Ri – еквівалентне навантаження на підшипник протягом строку Li,
L – загальний строк служби підшипника. Залежність (15) перепишемо у вигляді
RE= ; RE = KER, (16)
де R
– розрахункове еквівалентне навантаження, що визначається за формулами
(10)...(13) згідно з максимальними тривало діючими силами Rr та Ra;
Kе – коефіцієнт
інтенсивності режиму навантаження підшипників,
КЕ = . (17)
Для типових режимів навантаження машин (рис.
2.3) та постійного швидкісного режиму роботи підшипників коефіцієнт інтенсивності
KE бере такі значення
(табл. 4.1): KE = 1 –
для режиму П; KE = 0,80 – для режиму В;
KE = 0,63 – для режиму
СР; KE = 0,57 – для
режиму СН і KE = 0.
Наведені значення коефіцієнтів інтенсивності
KE можуть бути
використані за умови, що відбувається пропорційна зміна радіального Rr
та осьового Ra навантажень на підшипники із зміною режиму
навантаження машини. Таке явище має місце, у підшипниках кочення валів
зубчастих передач.
Рекомендації щодо вибору підшипників кочення. Для
опор валів циліндричних зубчастих передач перевагу слід надавати радіальним
кульковим підшипникам як найдешевшим та простим в експлуатації, їх успішно
застосовують для опор валів, де осьове навантаження становить менше 35 % від
сумарного радіального
(Fa/(VRr) ≤ 0,35). Якщо відношення Fa/(VR,)
> 0,35, то рекомендується використовувати інші типи підшипників, наприклад
кулькові радіально–упорні, але їх вибір повинен бути обгрунтованим. Початкове
слід орієнтуватись на підшипники легкої серії. Якщо ж розрахункова
довговічність виявиться недостатньою, то беруть підшипники середньої серії.
Конічні та черв’ячні колеса повинні бути
точно і жорстко зафіксовані в осьовому напрямі. Кулькові радіальні підшипники
мають малу осьову жорсткість. Тому у силових передачах для опор валів конічних
та черв’ячних коліс використовують роликові конічні підшипники, переважно при
значних динамічних навантаженнях та високих короткочасних перевантаженнях.
Опори черв’яка в силових черв’ячних передачах
навантажені значними осьовими силами. Це вимагає застосування конічних
роликових підшипників, здатних сприймати великі осьові навантаження. При
довгочасній неперервній роботі черв’ячної передачі, з метою зменшення її
нагрівання, для опор черв’яка використовують також кулькові радіально–упорні
підшипники зі збільшеним кутом контакту тіл кочення типів 46 000 і
66 000.
Під час вибору підшипників кочення слід
враховувати їхні граничні швидкості обертання. 3 ростом швидкості обертання
різко зменшується довговічність підшипників кочення, збільшується температура
в навантаженому контакті тіл кочення і кілець. Зростають при цьому втрати на
тертя між тілами кочення та сепаратором і буртиками кілець. З ростом швидкості
обертання збільшується ймовірність відказів, пов’язаних із руйнуванням
сепараторів.
Щоб забезпечити потрібну надійність, у
каталогах підшипників зазначені граничні частоти обертання або кутові швидкості
з урахуванням виду мастила (рідке чи пластичне).
Гранична швидкохідність підшипників кочення оцінюється умовним швидкісним
параметром dmω – добутком діаметра кола центрів тіл кочення і
кутової швидкості внутрішнього кільця, який залежить від типу підшипника, точності,
конструкції сепаратора та виду мастила. Найбільші допустимі значення
швидкісного параметра у кулькових підшипників із текстолітовими або масивними
металевими сепараторами [dmω] ≈ 9·104
мм·рад/с. Далі йдуть радіальні підшипники з короткими циліндричними роликами [dmω]
≈ 5·104 мм·рад/с. Значно менше значення допустимого
швидкісного параметра для роликових конічних підшипників: [dmω]
≈ 3.5·104 мм·рад/с.