6. ЛАНЦЮГОВІ ПЕРЕДАЧІ
6.1. Загальні відомості та класифікація ланцюгових передач
Ланцюгова передача (рис. 1) складається з ведучої 1 та веденої 2
зірочок, що розміщені на відповідних валах, і ланцюга 3 у вигляді замкнутого контура, який знаходиться у зачепленні
із зірочками. За аналогією з пасовими передачами вільний відрізок а ланцюга,
що набігає на ведучу зірочку 1, називається ведучою вішкою, а другий вільний відрізок b ланцюга – веденою. Ланцюг
складається із з’єднаних шарнірами ланок, що забезпечує гнучкість ланцюга. За
рахунок зачеплення ланцюга із зубцями зірочок забезпечується передавання
обертового руху від ведучої зірочки до веденої
Швидкість руху ланцюга у передачах загального призначення досягає
15 м/с при передаванні потужності до 100 кВт, а у спеціальних приводах – до 35 м/с при потужності до 2000 кВт. За допомогою ланцюгової
передачі можна забезпечити передаточне число u ≤ 10, а найраціональніше мати u ≤ 4.
Ланцюгові передачі застосовують у різних верстатах,
сільськогосподарських та транспортних машинах, підйомних пристроях, у приводах
конвеєрів тощо. Ланцюгова передача дозволяє надавати обертовий рух валам, що
знаходяться на порівняно великій відстані, а її габаритні розміри значно менші
від габаритних розмірів пасової передачі. Неможливість проковзування ланцюга
на зірочках забезпечує сталість середнього передаточного числа передачі.
Рис.
1. Ланцюгова передача
Ланцюгові передачі порівняно з іншими механічними передачами мають
такі основні переваги: можливість використання при значних відстанях між
валами; достатньо високий ККД, який досягає 0,96... 0,97; можливість
передавання обертового руху одним ланцюгом кільком валам, у тому числі і з
протилежним напрямом обертання.
До недоліків ланцюгових передач належать такі: збільшення довжини
ланцюга через спрацювання шарнірів і відповідне ослаблення потрібного натягу;
нерівномірність руху ланцюга і пов’язані з цим динамічні явища у передачі та
підвищений шум; низька кінематична точність при реверсуванні; потреба
застосування додаткових пристроїв для регулювання натягу ланцюга.
Зазначені недоліки не обмежують використання ланцюгових передач у
деяких механічних приводах. Спеціалізовані заводи випускають сотні тисяч
метрів ланцюгів на рік, а потреба у ланцюгах не забезпечується у повній мірі.
Ланцюгові передачі поділяють за такими ознаками:
– за типом ланцюга, яким оснащена передача, розрізняють ланцюгові
передачі з роликовими, втулковими та зубчастими ланцюгами;
– за можливістю зміни відстані між осями зірочок ланцюгові
передачі бувають із регульованою та постійною міжосьовою відстанню;
– за способом регулювання натягу ланцюга розрізняють ланцюгові
передачі зперіодичним і неперервним регулюванням натягу;
– за кількістю зірочок, що охоплені одним ланцюгом, ланцюгові
передачі можуть бути двозірочкові, тризірочкові тощо;
– за
конструктивним виконанням розрізняють відкриті ланцюгові передачі і закриті,
що працюють у спеціальному корпусі в умовах неперервного змащування.