4. ЧЕРВ’ЯЧНІ ПЕРЕДАЧІ
4.1. Загальні відомості та класифікація черв’ячних передач
За допомогою черв’ячної передачі здійснюється передавання обертового
руху між валами, осі яких мимобіжні в просторі і утворюють прямий кут. Черв’ячна передача (рис. 1) складається із черв’яка 1, що має форму гвинта, та черв’ячного колеса 2, яке
нагадує зубчасте колесо з косими зубцями угнутої форми. Передавання обертового
руху у черв’ячній передачі здійснюється за принципом гвинтової пари, де гвинтом
є черв’як, а гайкою є колесо – сектор, вирізаний із довгої гайки і зігнутий по
колу.
Рис. 1. Деталі черв’ячної передачі
У більшості
випадків ведучим є черв’як і передача працює на зменшення частоти обертання
веденого вала, хоча можливе передавання обертового руху і від черв’ячного
колеса до черв’яка.
У зачепленні
контакт вітків черв’яка та зубців черв’ячного колеса відбувається по лінії (на
відміну від гвинтових зубчастих передач, де є точковий контакт зубців), до того
ж із значним ковзанням. Тому через значні втрати у зачепленні черв’ячні
передачі застосовують для передавання малих та середніх (до 50 кВт)
потужностей, хоча зустрічаються і передачі, які здатні передавати потужність до
200 кВт.
За допомогою
черв’ячної передачі можна реалізувати велике передаточне число u =
7...100 і більше. Такі передачі як кінематичні, так і силові
використовують у підйомно-транспортних машинах, різних металообробних
верстатах, транспортних засобах тощо.
Порівняно з
іншими механічними передачами черв’ячні передачі мають такі переваги:
а) плавність та
безшумність роботи при високих швидкостях;
б) достатньо
висока надійність та простота догляду в експлуатації;
в) компактність,
малі габаритні розміри при великому передаточному числі;
г) можливість
виконання передачі самогальмівною (неможлива передача обертового руху від
черв’ячного колеса до черв’яка).
До недоліків
черв’ячних передач належать:
а) порівняно
невисокий ККД, що не перевищує у деяких випадках 0,70–0,85;
б) використання
для черв’ячного колеса дорогих антифрикційних матеріалів;
в) низька несуча
здатність у порівнянні з зубчастими передачами.
Мале значення ККД
черв’ячних передач не дозволяє використовувати їх для передавання великих
навантажень, оскільки суттєві втрати потужності за рахунок тертя у зачепленні
призводять до значного нагрівання передачі. Тому черв’ячні передачі краще
застосовувати у приводах періодичної дії.
Черв’ячні
передачі і їхні елементи класифікують за такими ознаками:
– за формою
початкової поверхні черв’яка – циліндричні
чи глобоїдні;
– за формою
профілю витків черв’яка у торцевій площині – конволютні (черв’як ZN), евольвентні
(черв’як ZI), архімедові (черв’як ZA)
та ін.;
– за розміщенням
черв’яка щодо колеса – з нижнім, верхнім
та бічним розміщенням черв’яка;
– за
конструктивним оформленням – відкриті
та закриті, що працюють у
спеціальному корпусі.
На практиці
більше застосовують черв’ячні циліндричні передачі архімедовим черв’яком ZA як
більш прості у виготовленні.