Тема 3. Люди з фізичними вадами.
1. Артрити та його види.
2. Церебральний параліч та його типи.
3. Травми голови.
4. М’язова дистрофія та її форми та типи.
5. Поліомієліт. Пост-поліомієлітний синдром.
6. Пошкодження спинного мозку. Спинномозкова кила (грижа).
1. Артрити та його види. Термін «артрит» охоплює більш як
100 різних недуг, які спричиняють запалення суглобів, результатом яких є біль,
набряки, а в найтяжчих випадках – втрата здатності пересування та пошкодження
тканин і кісток. Слово «артрит» складається з двох грецьких коренів: артро-, що
означає суглоб, та – ітіс, що означає запалення. Артрит не є інфекційний чи
заразний.
Остеоартрит – це недуга невідомого походження, яка вражає навантажені
суглоби – колінні, кульшові та гомілково-ступневі. Хрящ на кінці суглобової
кістки стає тоншим і викришується, що затрудняє рух суглоба. Незважаючи на те,
що стан може погіршуватись під час холодної або вологої погоди, здебільшого
його можна передбачити з дня на день, і зміни розтягуються на довгий період часу.
Ревматоїдний артрит – це хронічне, системне захворювання невідомої причини.
Воно не завжди вражає всі суглоби, а лише деякі в різний час. Це захворювання
прогресує і характеризується зменшенням болю на періоди від кількох тижнів до
років, та загостреннями, коли стан погіршується.
Окрім того, людина (частіше жінки, ніж чоловіки) може погано почуватися,
скоро втомлюватись, зазнавати виснаження. Дитячий ревматоїдний артрит може
вражати дітей від двох років.
Артрити часто непередбачувані; люди, що потерпають на артрит, рідко знають,
коли з’явиться новий біль, тугорухливість у суглобах чи деформація кісток.
Артрит часто є невидима недуга, і це сприяє соціальним та психологічним
побічним ефектам, яких зазнають хворі. Друзі, співробітники та інші люди часом
можуть вважати, що люди з артритом симулюють симптоми і їхню важкість, а також,
що вони намагаються привернути до себе увагу й нібито їм бракує ініціативи.
Ускладнення можливостей, що є наслідком артриту, має численні форми та комбінації.
Ті, хто потерпає на артрит у ногах, відчувають важкість у ходьбі на будь-які
відстані, а ті, що мають біль у кульшових суглобах, не можуть ходити по сходах
чи сідати в автобус. Вони часто не можуть дотягнутися до кінчиків пальців ніг і
мають труднощі, коли їм доводиться підводитись із низького сидіння, зокрема в
туалеті. Для деяких дуже обтяжливим може бути виконання дій, коли треба довший
час стояти. Але, незважаючи на це, тільки декому в таких випадках потрібен інвалідний
візок – чи то час від часу, чи то постійно.
У випадках артриту хребта (при дегенерації поперекових дисків) виникають
труднощі з підніманням важких предметів. Ті, що потерпають на грудний спондиліт
(інший варіант), можуть відчувати сильний біль при перенесенні важких
предметів, тоді, як ті, хто потерпає на біль у плечах, матимуть проблеми з
підніманням та досягненням предметів збоку і вгорі. Коли напухають і болять
зап’ястя та пальці, людям важко втримати маленькі речі в руках, брати речі,
піднімати важкі предмети та натискати на дрібні важелі і кнопки.
2. Церебральний параліч та його типи.
Церебральний параліч – загальноприйнятий термін для групи
станів, що характеризуються нездатністю повністю контролювати рухові функції.
Такий стан може вражати одну або кілька кінцівок і є результатом непроґресуючого
ураження мозку під час утробного періоду або невдовзі після народження. З цим
станом пов’язаний комплекс інших неповносправностей. Важко встановити частоту
від кількості народжених дітей через неузгодженість діагностичних критеріїв.
Існує три типи церебрального паралічу:
1. Спастичний церебральний параліч. Найпоширеніша форма церебрального
паралічу. Може бути вражена одна або більше ділянок тіла, зокрема ті, що
впливають на поставу, лежання, сидіння, стояння та ходіння. Можуть бути
ослаблені функції руки та чутливість. Свідомі рухи є, але часто вони скуті та
поривчасті, замість того, щоб бути плавними та координованими. Можуть бути
розлади мови, жування і ковтання. Також буває відставання у рості та розвитку
вражених частин тіла.
2. Дискінетичний церебральний параліч. Характеризується аномаліями тонусу
м’язів, що вражають ціле тіло. М’язовий тонус може змінюватися з години на
годину протягом дня. Часто м’язи людини перебувають у скутому напруженому стані
протягом активної пори робочого дня і стають нормальними або пониженими, коли
людина спить. Часто ця форма супроводжується мимовільними рухами.
3. Атактичний церебральний параліч. Характеризується порушенням рівноваги і
відчуття напрямку. Свідомі рухи можливі, але вони можуть бути незграбні та
некоординовані. Очевидною є нерозвиненість дрібної моторики рук. Може з’явитися
ністагм (мимовільне посмикування ока).
Церебральний параліч має багато форм і нема двох цілком однакових людей з цим захворюванням. Термін «змішана
форма церебрального паралічу» вживається тоді, коли є більш ніж одна форма
рухових проявів і жодна з них не є домінуюча. В деяких дітей прояви
церебрального паралічу настільки незначні, що нема очевидних проявів
неповносправності. В інших, в яких ураження проявляється більшою мірою, можуть
виникати проблеми з ходою, маніпуляцією рук або мовою, проблеми зі сприйняттям.
Більшість людей з церебральним паралічем має середні або вищі за середні
розумові здібності.
3. Травми голови. Ураження мозку часто є результатом
травми голови та / або мозку. Травматичне пошкодження голови може бути
наслідком удару голови, (наприклад, під час автомобільної катастрофи). Інші
ураження можуть також спричиняти пошкодження мозку, такі як інфаркт,аневризма,
реагування на хімічні речовини чи ліки, недостатнє надходження кисню до мозку і
т.ін. Здебільшого після отримання травми людині потрібна підтримка в таких
сферах життя, як фізична здатність (як ми рухаємось та маніпулюємо речами),
емоційна та поведінкова здатність (як ми їмо, поводимось та відчуваємо), а
також розумова здатність (як ми думаємо та оперуємо інформацією).
Мозкова травма відрізняється від інших видів травм тим, що її початок може
бути травматичний та несподіваний. Мозкова травма може спричинити невідворотну
неспроможність виконувати ті завдання, які раніше виконувались з легкістю. Не
існує ліків від мозкової травми, тому найкращим варіантом є запобігання їй.
Різні ділянки мозку відповідальні за різні функції. Коли ці різні ділянки
пошкоджуються, може виникнути різноманітна неповносправність. Наприклад, пошкодження
частини мозку, яка відповідає за мову, створює комунікативні проблеми, або якщо
ділянка, яка регулює здатність до ходьби, пошкоджується, то людині стає
потрібним інвалідний візок для пересування. Та не всі люди, які зазнали
мозкової травми, мають мовні проблеми та використовуватимуть інвалідний візок,
адже кожна людина травмована по-різному.
Залежно від того, яка ділянка мозку є пошкоджена, мозкова травма може
спричиняти втрату рухливості, сприйняття, комунікації, інтелекту та пам’яті. Не
існує типової мозкової травми. Наслідки і тяжкість ураження мозку різні в
різних людей. Проблеми з пам’яттю, сприйняттям, рухами та нетиповою поведінкою
можуть тривати протягом кількох місяців, років або залишитись на постійно.
Розсіяний склероз – це хронічне, проґресуюче захворювання центральної
нервової системи (головного та спинного мозку), яке вражає переважно молодих та
дорослих людей. Початок симптомів з’являється переважно у віці від 20 до 40
років, жінки хворіють у два рази частіше, ніж чоловіки. Приблизно 50 відсотків
хворих потерпають на недостатність розумової діяльності, але це буває завжди
важко встановити через наявність депресії та схвильованості.
Симптоми з’являються від нерівномірно розкиданих рубців на ізолюючій
оболонці нервів центральної нервової системи. Ці рубці можна порівняти з
пробитою ізоляцією електричних проводів, яка перешкоджає правильній передачі
сигналів. Симптоми можуть варіюватись від легкої зміни чутливості до паралічу
кінцівок та проблем з ходінням, мовою та іншими важливими функціями.
Розсіяний склероз – це різноманітне та непередбачуване захворювання.
Більшість людей з розсіяним склерозом не стає повністю неповносправними, вони
продовжують вести продуктивне і нормальне життя. Ця хвороба не є смертельною і
люди з нею можуть мати нормальну або близьку до нормальної тривалість життя.
Розсіяний склероз не є ні заразним, ні спадковим захворюванням, але іноді
можлива його більша ймовірність в родині.
Хоч ще не знайдено ліків від цієї недуги, деякі симптоми можна полегшити.
Лікування може охоплювати ліки від болю, фізичну терапію, дієтичний контроль та
різні вправи. Виявлено, що стрес і хвилювання можуть неґативно впливати на
імунну систему організму хворої людини, незважаючи на вік та тяжкість
захворювання. Деякі люди з розсіяним склерозом можуть використовувати допоміжні
пристосування, такі як кухонне приладдя, одяг, інвалідні візки, милиці тощо.
Інші використовують катетери через брак м’язового контролю сечового міхура та неспроможності
інакше справити нужду. В тяжчих випадках потрібна велика увага людині для того,
щоб звести до мінімуму всі вторинні симптоми. Наприклад, велике фізичне
навантаження або психічне виснаження можуть погіршити існуючий стан. У тяжких
випадках розсіяного склерозу людина може мати слабку фізичну координацію рухів.
4. М’язова дистрофія та її форми та типи. М’язова дистрофія – це група
проґресивних захворювань м’язів, яка характеризується найперше слабкістю та
втомою. Можуть бути зачеплені серцеві і дихальні м’язи, що породжує подальші
проблеми. Найтяжчою є м’язова дистрофія Дюшена (так само відома, як дитяча
м’язова дистрофія), яка вражає молодих хлопців, які рідко доживають до тридцяти
років. Існують ще інші дитячі та кілька дорослих форм м’язової дистрофії, які
можуть спричинити в людини помірні або тяжкі фізичні відхилення.
Інші варіанти м’язової дистрофії охоплюють міотонічний, тазоплечовий та
плече-лопатково-лицевий синдроми. Люди з цими відхиленнями можуть вести
нормальний спосіб життя, але цілком імовірно, що вони стануть тяжкохворими,
досягнувши середнього віку. Плече-лопатково-лицевий тип є незвичайний і вражає
м’язи обличчя, спричиняючи труднощі при заплющуванні очей та збільшення форми
губ. У випадках, коли вражаються руки, піднімання будь-яких речей стає
утрудненим. Коли ж уражаються ноги, ступня «падає», через що людина
спотикається об край килима тощо. Ці недуги спричиняють фізичні обмеження і, як
звичайно, не стосуються розумових відхилень.
Залежно від типу м’язова дистрофія буває така, яка швидко або повільно
проґресує. Люди з повільно проґресуючим типом можуть влаштовуватись на роботу і
брати участь у колективній діяльності. Основні труднощі, з якими стикаються
люди, які потерпають на цю недугу меншою мірою – піднімання важких предметів,
піднімання догори сходами, підведення з низького крісла та виконання завдань,
що потребують швидких рухів. Ті, в яких недуга проявилася більшою мірою, використовують
інвалідні візки. Багато людей, навіть тяжкохворих, зберігає деякий контроль
рухів пальцями та може оперувати легкою технікою (наприклад, комп’ютерами,
відеоіграми). У багатьох дітей через невідворотність смерті виникає чимало
проблем. Батьки та сім’ї переживають величезний стрес та почуття вини. Позаяк
для батьків є дуже важко утриматися від надмірної опіки, підтримка незалежності
дитини з м’язовою дистрофією становить особливу складність. Перед батьками
постає складне питання: як довго тримати свою
дитину в школі. Позаяк здоров’я дитини є нестабільне, то її перебування
у школі стає дедалі проблематичнішим, але й припинення занять може бути
сприйняте як визнання безнадійності. Тому відпочинок та рекреація можуть
зіграти важливу роль у житті дитини з м’язовою дистрофією, бо вносять радість в
її життя, часто пов’язане із системою охорони здоров’я.
5. Поліомієліт. Поліомієліт – гостре інфекційне
захворювання центральної нервової системи. Інфекція (колись знана як дитячий
параліч) спричинена вірусом, що потрапляє до нервової системи через ніс чи рот.
Він уражає нерви, які керують м’язами, що іноді призводить до паралічу або
часткового паралічу однієї чи більше кінцівок. Якщо тулуб та нижні кінцівки
паралізовані, то людина змушена використовувати інвалідний візок, але вона може
зберегти здатність ходити за допомогою милиць.
Поліомієліт вражає нервову систему і настає параліч кінцівок. Захворювання
не впливає на інтелектуальний розвиток. За допомогою вакцинації можна уникнути
нових випадків захворювання. Особи, що перехворіли поліомієлітом, можуть мати
неповносправність різної складності. Деякі мають незначні відхилення, такі як
слабкість у пальцях, інші можуть потребувати респіраторного обладнання.
Поліомієліт є статичним захворюванням, яке не проґресує і не розвивається з
часом, проте, за останні роки спостерігалося повернення колишніх симптомів у деяких
людей.
Пост-поліомієлітний синдром. Пост-поліомієлітний
синдром спричиняється хронічним перевантаженням неушкоджених м’язів, які мусять
компенсувати слабкість уражених. Центральним фактором є перевантаження передніх
клітин спинного мозку, які контролюють рухи м’язів. Вірус поліомієліту атакує і
знищує ці клітини. Люди з цією недугою, які звикли жити нормальним життям,
стикаються з невиліковними симптомами поліомієліту і змушені боротися з цим на
психологічному та фізичному рівнях. Створені спеціальні групи підтримки, які
допомагають людині реабілітуватися і навчитися всього спочатку.
Симптоми: підвищена надзвичайна втомлюваність, слабкість м’язів, гострий
біль у суглобах, труднощі при диханні та підвищена чутливість до холоду. Вакцина
проти цієї хвороби існує, але методів лікування недуги розробити не вдалося. Деякі
лікарі вважають, що незворотні процеси можна мінімізувати завдяки обмеженню
активності, використовуючи приладдя (як милиці чи інвалідні візки), і
займаючись спеціально складеними програмами вправ. Немає ніяких підстав
стверджувати, що пост-поліомієлітний синдром може призвести до смерті.
6. Пошкодження спинного мозку. Коли спинний
мозок (пучок нервів, що є у хребті) пошкоджений у зв’язку з нещасним випадком
чи захворюванням, людина може бути паралізована нижче від рівня травми. Нижче цього
рівня людина або не має чуття та контролю функцій, або має порушені чутливість
та функціональні можливості. Травми спинного мозку можуть варіюватися від
легких синців до значних пошкоджень. Міра паралічу залежить від місця
пошкодження спинного мозку. Параплегія – це стан, за якого нижні кінцівки і/або
нижня частина тулуба є паралізовані у зв’язку з травмою різних частин спинного
мозку: крижової, поперекової та грудної частин хребта. При пошкодженні грудної частини хребта часто виникає потреба
в інвалідному візку, а пошкодження крижової чи поперекової частин призводить до
втрати чутливості в ногах, тому, можливо, людині будуть потрібні протези для пересування.
Квадраплегія, що характеризується більшою мірою неповносправності, охоплює також
параліч і рук, що викликано травмою шийного відділу хребта. Люди, в яких
пошкоджена верхня частина шиї, можуть контролювати деякі плечові м’язи, але
потребують додаткової підтримки в повсякденному житті; ті, що потерпають через
травму нижньої частини шиї, будуть скоріше спроможні самі жити незалежно від
підтримки інших. Травми спинного мозку викликають втрату відчуттів та
координації, тому що сигнали, передані головним мозком, проходячи вздовж
спинного мозку, блокуються у місці пошкодження. При пошкодженні спинного мозку головний
мозок залишається неушкодженим, отже, пізнавальні навики теж залишаються непорушеними.
Більшість людей з травмами спинного мозку використовує інвалідні візки для
пересування. Найважливіше, що треба запам’ятати: людина в інвалідному візку є
така сама, як і всі інші. Люди із спинномозковими травмами в повсякденному
житті стикаються з великою кількістю труднощів,
які пов’язані з
одяганням, купанням та прийманням їжі, порівняно з тими людьми, які не мають цих
травм. Але з допомогою спеціального обладнання та персональної опіки можна
подолати або принаймні полегшити всі ці труднощі. Для людей з травмами спинного
мозку неповносправність як така не є перешкодою, але такі бар’єри, як сходи,
непристосовані туалетні кімнати, вузькі двері роблять діяльність складною або
неможливою. Використання інвалідного візка створює деякі складнощі, але вони
можуть бути зменшені завдяки забезпеченню фізичного доступу до рекреаційних зон
та навколо них.
Спинномозкова кила (грижа). Спинномозкова кила – найпоширеніша
форма дефекту невральної трубки. Це вроджена деформація хребців, за якої деякі
вертебральні дуги при їх формуванні не зростаються повністю. Близько у 80
відсотків народжених із найтяжчою формою цього дефекту розвивається
гідроцефалія. Це стається тоді, коли природний потік рідини спинного мозку
блокується перешкодою і подальший її, рідини, тиск на мозок спричинює значне
або навіть фатальне враження мозку. З 1960 року лікарі зробили багато
хірургічних операцій, які полягали у вживленні пластикової трубки, так званого
шунту, який дає можливість цій рідині виходити. Досить рідко люди можуть мати гідроцефалію
без спинномозкової кили через вроджений дефект або як результат дитячої
хвороби. Пошкодження спинного мозку або спинних нервів призводить до різних
ступенів паралічу або втрати відчуттів нижче рівня ураження. Може також
проявитися нетримання сечі чи калу, але кожен мав би обговорити це з лікарем і
знайти найдоцільніші методи для контролювання, так щоб це не впливало на участь
у рекреації.
Наслідки спинномозкової кили бувають різні і можуть коливатися від легких
труднощів при ходьбі до тяжкої фізичної неповносправності. Якщо є також
гідроцефалія – закрита, то людина може мати обмежені розумові можливості. В її
найлегшій формі, коли спинний мозок та нерви не пошкоджені, вона не викликає
неповносправності. Іноді люди, народжені з цією недугою у легкій формі, можуть
навіть і не знати про її існування, вона може проявлятись лише через ямочку на
шкірі і, можливо, через пучок волосся уздовж хребта. Люди, в яких при
народженні виявлено цю недугу в тяжчій формі, можуть мати пошкоджені нерви
вздовж спинного мозку, інколи й сам спинний мозок. Це може стати перешкодою для
нормальної ходи, тому такі люди потребують палиці чи милиці для того, щоб
компенсувати слабкість м’язів ніг.
Незважаючи на успіхи хірургічних методик, досягнуті в контролюванні
гідроцефалії, багато людей досі потерпає від пошкоджень мозку, що обмежує їхні
інтелектуальні можливості або спричинює розвиток епілепсії. Гідроцефалія може
також впливати на координацію і точні рухи пальців.
Якщо ви вважаєте, що людині потрібна допомога, запропонуйте її, але спершу
зачекайте на відповідь. Якщо неповносправна людина впала, зачекайте доти, доки
вона не дасть знати, потрібна їй допомога чи ні. Якщо допомога все ж таки
потрібна, то людина підкаже вам, яким способом їй треба допомогти. Не робіть
передчасних висновків, що начебто людина в інвалідному візку завжди потребує,
аби її штовхали, але якщо їй справді потрібна ваша підтримка – забезпечте її.
Люди з неповносправністю найбільше знають про свою неповносправність.
Професіонали, які звикли працювати з такими людьми та надавати необхідні їм
послуги, часто добре обізнані з особливими потребами. Перед тим, як створювати
різні програми, ідеї щодо пристосувань та колективної діяльності,
проконсультуйтеся з експертами, які знають проблеми неповносправних людей.
Ураховуючи це, варто прислухатись і до думки професіоналів.
Будьте терплячими, намагайтесь занадто не опікуватись та не перестарайтися.
Людина може рухатись повільно, але, можливо, вона захоче завершити справу чи
діяльність самостійно. Деякі люди з фізичною неповносправністю можуть мати
проблеми з мовою. Тоді треба буде попросити її повторити слово чи вислів ще
раз, поки ви не звикнете до манери висловлювання людини.
Милиці, інвалідні візки, протези, ходунці та інше обладнання є необхідним
пристосуванням для деяких людей. Не забирайте їх, доки людина сама не
попросить, бо забирання цих речей робить людину беззахисною. Допоможіть
усвідомити іншим той факт, що неповносправна людина відчуває своє обладнання
якоюсь частинкою себе.
Дозвольте учасникам брати участь у колективній діяльності, яку пропонуєте
всій групі. Дозвольте цим людям самим вирішувати, що вони здатні або нездатні
виконувати. Не беріть на себе відповідальність за здатності чи інтереси когось
іншого. Найкращим практичним правилом є припускати дійову участь кожної особи,
хіба що ця особа скаже нам протилежне.
Розпитайте людей з фізичною неповносправністю про спеціальні пристосування,
обладнання чи методи, що їх вони використовують у повсякденному житті і які
можуть допомогти їм у рекреаційній діяльності. Забезпечте неповносправну людину
всім необхідним для того, аби залучити її до колективної діяльності. Працівники
рекреаційних служб або неповносправні можуть модифікувати наявне обладнання або
придбати нове, з комерційних джерел.
Неповносправні, як звичайно, є залежні від свого обладнання тому, що вони
ними розширюють коло своїх функціональних можливостей. Їхнє обладнання може
дуже відрізнятися: від звичайного, стандартного інвалідного візка до дуже
персонального, зробленого під окреме замовлення обладнання, такого, як
індивідуальної форми ремінець, що допомагає тримати ручку під час писання.
Часто обладнання стає таким же особистим та незамінним, як для деяких людей одяг.
Виходячи з того, будь-яку допомогу чи підтримку , що стосується обладнання,
треба надавати обережно й виважено. Засоби пересування (інвалідні візки,
ходунці, милиці, палиці та протези) є найбільш помітними та легко
розпізнаваними засобами. Обладнання для підтримки функцій тіла – це також штучні
кінцівки, ілеостомні чи колеостомні мішки (засоби для прийому випорожнень) та
дихальні апарати. Здебільшого неповносправні самі вчаться користуватися та
доглядати за своїм обладнанням. Якщо ж потрібна допомога, то людина, звичайно,
може попросити, яка допомога і наскільки ій потрібна. При тому не лише
годиться, й треба запитати особу, як правильно допомогти їй з її обладнанням. Якщо
допомога потрібна неповносправним дітям, запитайте спочатку батьків про те, як
правильно допомогти дитині з її обладнанням. Також важливим є те, щоб ви
запитали, чи має якесь значення для рекреаційної діяльності те, що стосується
обладнання, а також, як, де і коли обладнання можна чи не можна
використовувати, за яких умов воно може
бути проблематичним для неповносправного та людей навколо вас, а також
дізнатися про спеціальні умови зберігання обладнання і т.д.
Запам’ятайте, що фізична неповносправність не має вирішального значення для
участі у спеціальній програмі рекреаційної діяльності. Пересування є головним
обмеженням для неповносправних. Збільшуючи кількість учасників у команді та
роблячи правила не такими суворими, можна досягти того, що неповносправні також
зможуть успішно брати участь у грі. Наприклад, у волейболі можна збільшити
кількість гравців із шести до дев’яти для
того, аби зменшити вільний простір, який має бути заповнений учасниками.
Низький рівень сили також є помітним обмеженням для деяких неповносправних
людей. Пристосувальне обладнання дає людині змогу брати участь у багатьох видах
спорту та іграх. Вирішуючи, як неповносправний має брати участь у певній
діяльності, ви мусите зважувати всі фізичні вимоги того виду діяльності та
особисті можливості людини. Часто людина може брати участь без адаптації, та
іншим вона може бути потрібна. Але головним авторитетним джерелом інформації
щодо специфіки для неповносправної людини під час участі в рекреаційній
діяльності мусить бути лише сама неповносправна людина, тому що через
індивідуальну природу фізичної неповносправності ви не зможете зауважити той
ефект, який справить на людину ця діяльність. Діяльність, яка підходить одній
людині, необов’язково мусить підходити й іншим. Деякі люди з фізичною
неповносправністю матимуть повну рухливість рук, тому їм не буде потрібна якась
додаткова підтримка. Деякі використовуватимуть інвалідні візки для пересування
і їм потрібні будуть пристосування до висоти зон активності, настільних ігор.
Люди, які потерпають від нестачі відчуттів у нижніх кінцівках, можуть
потребувати захисту під час деяких вправ.