МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ
УКРАЇНИ
ЛУЦЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ТЕХНІЧНИЙ
УНІВЕРСИТЕТ
ТЕХНІЧНИЙ КОЛЕДЖ
Випускаюча
циклова комісія
«Організація
виробництва»
погоДЖую Затверджую
Голова групи
забезпечення
Заступник директора
ОПП спеціальності
з навчальної роботи
__________ ___________
___________ Т. П. Радіщук
____________ 20__ року _____________
20__ року
Робоча
програма навчальної дисципліни
Основи
менеджменту і маркетингу
Розробник Давидюк
О.С.
Галузь знань 27 Транспорт
Спеціальність 274 Автомобільний
транспорт
Освітньо-професійна програма
Автомобільний транспорт
Статус навчальної дисципліни
нормативна
Мова навчання українська
Робоча програма
навчальної дисципліни «Основи менеджменту і маркетингу» для здобувачів освіти ІV курсів спеціальності 274
Автомобільний транспорт денної форми навчання складена на основі ОПП
«Автомобільний транспорт».
«28» серпня 2019 року – 15 с.
Робоча програма обговорена та
схвалена на засіданні випускаючої циклової комісії «Організація виробництва»
Протокол від
«28» серпня 2019 року № 1
Голова
циклової комісії ___________________ Динько
І.М.
Схвалено
Педагогічною радою Технічного коледжу Луцького національного технічного
університету
Протокол від
«29» серпня 2019 року № 1
Робоча програма обговорена та
схвалена на засіданні циклової комісії ______________________________________________
Протокол від
__ _______ 20___ року № _
Голова
циклової комісії ___________________ ________________
Схвалено
Педагогічною радою Технічного коледжу Луцького національного технічного
університету
Протокол від ___
_______ 20___ року № _
Робоча програма обговорена та
схвалена на засіданні циклової комісії ______________________________________________
Протокол від
__ _______ 20___ року № _
Голова
циклової комісії ___________________ ________________
Схвалено
Педагогічною радою Технічного коледжу Луцького національного технічного
університету
Протокол від ___
_______ 20___ року № _
1.
ОПИС НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ |
||
Найменування показників |
Галузь знань, спеціальність,
освітньо-кваліфікаційний рівень |
Характеристика навчальної дисципліни |
Тем
– 10. |
Галузь
знань 27
Транспорт |
Форма навчання |
Денна |
||
Спеціальність
274
Автомобільний транспорт |
Рік підготовки: |
|
ІV |
||
Семестр |
||
Загальна
кількість годин – 54. |
VIІІ-й |
|
Для
денної форми навчання: аудиторних
– 26; самостійної
роботи студента – 28. |
Освітньо-кваліфікаційний
рівень: молодший спеціаліст |
Лекції |
20 год. |
||
Практичні |
||
6 год. |
||
Самостійна робота |
||
28 год. |
||
Вид контролю |
||
Диференційований залік |
2. МЕТА НАВЧАЛЬНОЇ
ДИСЦИПЛІНИ, ПЕРЕДУМОВИ ЇЇ ВИВЧЕННЯ ТА ЗАПЛАНОВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ НАВЧАННЯ |
|
Місце навчальної дисципліни в освітній програмі: |
Метою викладання навчальної дисципліни «Основи менеджменту і
маркетингу» є формування у студентів сучасного управлінського
мислення та системи знань у галузі менеджменту та маркетингу в умовах
ринкової економіки для забезпечення ефективної діяльності підприємства. Основними
завданнями вивчення навчальної дисципліни є озброєння студентів знаннями з сучасної теорії менеджменту,
навчити загальним принципам маркетингових досліджень ринку, а також
формування у студентів навичок та вмінь управлінської та маркетингової
діяльності, |
Компетентності загальні або спеціальні: |
3К5. Навики використання
інформаційних і комунікаційних
технологій ЗК6. Здатність проведення
досліджень на відповідному
рівні 3К7. Здатність генерувати
нові ідеї (креативність) ЗК12. Знання та розуміння
предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК13. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. |
Програмні результати навчання: |
РН6. Базові знання щодо методології
розроблення, організування
та оцінки результативності
автотранспортних підприємств. РН8. Здатність здійснювати раціональну організацію власної
праці та праці підлеглих, розподіляти повноваження, використовувати ефективні
системи мотивації та оплати праці, підтримувати організаційну культуру,
забезпечувати реалізацію управлінських рішень, а також соціальний захист
працівників, охорону праці та техніку безпеки. РН11. Здатність ефективно працювати в колективі, здійснювати
раціональну організацію праці працівників у сфері професійної діяльності. РН19. Здатність здійснювати раціональну організацію власної
праці та праці підлеглих, розподіляти повноваження, використовувати ефективні
системи мотивації та оплати праці, підтримувати організаційну культуру,
забезпечувати реалізацію управлінських рішень, а також соціальний захист
працівників, охорону праці та техніку безпеки. |
Передумови для вивчення навчальної дисципліни: |
|
Для
вивчення навчальної дисципліни «Основи менеджменту і маркетингу» необхідними
є компетенції здобувачів вищої освіти з навчальних дисциплін «Економічної
теорії», «Організація та планування підприємств» |
3.
Обсяг та структура програми навчальної дисципліни |
||||||||||
форма
навчання |
Кредити ЄКТС |
денна
(очна) |
||||||||
ФОРМА
Контролю |
Підсумкові оцінки (залік, екзамен) |
|||||||||
№ теми |
Назва теми |
Кількість годин: |
||||||||
Разом |
Самостійна робота |
Навчальні заняття: |
||||||||
Всього |
з них: |
|||||||||
Лекційні заняття |
Семінарські заняття |
Практичні заняття |
Лабораторні заняття |
Індивідуальні заняття |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
1. |
Сутність та методичні основи менеджменту |
|
6 |
2 |
4 |
2 |
|
2 |
|
|
2. |
Функції та технології менеджменту |
|
4 |
2 |
2 |
2 |
|
|
|
|
3. |
Управлінські рішення
|
|
5 |
3 |
2 |
2 |
|
|
|
|
4. |
Керівництво та лідерство у менеджменті |
|
5 |
3 |
2 |
2 |
|
|
|
|
5. |
Відповідальність
та етика у менеджменті |
|
5 |
3 |
2 |
2 |
|
|
|
|
6. |
Сутність,
концепції та види маркетингу |
|
4 |
2 |
2 |
2 |
|
|
|
|
7. |
Маркетингові
дослідження |
|
5 |
3 |
2 |
2 |
|
|
|
|
8. |
Маркетингова
товарна політика |
|
7 |
3 |
4 |
2 |
|
2 |
|
|
9. |
Маркетингова цінова політика |
|
7 |
3 |
4 |
2 |
|
2 |
|
|
10. |
Маркетингова
політика комунікацій в системі управління підприємства |
|
6 |
4 |
2 |
2 |
|
|
|
|
Разом з дисципліни: |
1,8 |
54 |
28 |
26 |
20 |
|
6 |
|
|
4.1 Теми
лекцій |
|||
№ |
Назва теми |
Кількість |
Рекомендована
література |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Тема 1. Сутність та методичні
основи менеджменту Менеджмент як специфічна
сфера людської діяльності. Основні категорії теорії управління. Принципи управління. Методи управління. Рівні управління |
2 |
2, 6, 14, 19 |
2. |
Тема 2. Функції та
технології менеджменту Поняття функції та технології менеджменту. Процес
управління як сукупність взаємопов’язаних функцій та методів менеджменту |
2 |
6, 7, 8, 10, 12 |
3. |
Тема 3. Управлінські рішення Сутність
та зміст управлінського рішення. Класифікація управлінських рішень. Основні
вимоги до управлінських рішень |
2 |
6, 7, 8, 10, 12 |
4. |
Тема 4. Керівництво та
лідерство у менеджменті Поняття та загальна характеристика керівництва. Теорії
походження лідерства. Стилі лідерства |
2 |
2, 7, 8, 9, 12, 14 |
5. |
Тема 5. Відповідальність та етика у менеджменті Види
відповідальності у менеджменті. Поняття етики у менеджменті |
2 |
2, 6, 9, 12, 14, 19 |
6. |
Тема 6. Сутність, концепції та види маркетингу Походження і сутність маркетингу. Концепції маркетингу.
Цілі, принципи та функції маркетингу. Види маркетингу |
2 |
3, 5, 15 |
7. |
Тема 7. Маркетингові дослідження Суть і основні об’єкти маркетингових досліджень. Етапи
маркетингових досліджень. Сутність і види маркетингової інформації. Джерела та
методи збору маркетингової інформації. |
2 |
3, 5, 18 |
8. |
Тема 8. Маркетингова товарна політика Класифікація товарів та послуг. Конкурентоздатність
товару та методика її визначення. Життєвий цикл товару та його етапи.
Створення нових товарів |
2 |
3, 5, 15 |
9. |
Тема
9. Маркетингова цінова політика Сутність
ціни та фактори, що на неї впливають. Функції ціни. Етапи ціноутворення.
Класифікація цін. Методи ціноутворення. Стратегії встановлення ціни на новий
товар. Знижки як елемент ціноутворення |
2 |
3, 5, 15, 17 |
1 |
2 |
3 |
4 |
10. |
Тема
10. Маркетингова політика комунікацій в системі управління підприємства Сутність комплексу маркетингових комунікацій та його
роль в системі управління підприємством. Головні цілі та завдання
маркетингових комунікацій. Основні елементи та етапи розробки процесу
маркетингових комунікацій |
2 |
3, 5, 15 |
Разом |
20 |
- |
4.2 Теми практичних занять |
||||
№ з/п |
Назва
теми, план. |
Кількість годин |
Форма
та засоби контролю |
Рекомендована
література |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. |
Практичне заняття 1. Сутність та методологічні основи менеджменту |
2 |
виконання завдань, індивідуальне
оцінювання |
2, 6, 8, 10, 12, 14, 19 |
2. |
Практичне
заняття 2. Маркетингова товарна політика |
2 |
виконання завдань, індивідуальне
оцінювання |
3, 5, 15 |
3. |
Практичне
заняття 3. Маркетингова цінова політика |
2 |
виконання завдань, індивідуальне
оцінювання |
3, 5, 15, 17 |
Разом |
6 |
- |
- |
4.3 Самостійна робота |
|||
№ з/п |
Назва теми |
Кількість годин |
Рекомендована
література |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Тема 1. Сутність та методичні
основи менеджменту Предмет, об’єкт і суб’єкт менеджменту. Сутність категорій «управління» та «менеджмент». Методи дослідження у
менеджменті. Закони, закономірності та принципи управління |
2 |
2, 6, 14, 19 |
2. |
Тема
2. Функції та технології менеджменту Сутність і зміст планування як функції
менеджменту. Сутність функції організації та її місце в системі управління.
Поняття мотивування та його роль в досягненні мети організації. Поняття
контролю та його місце у системі управління |
2 |
6, 7, 8, 10, 12 |
3. |
Тема 3. Управлінські рішення Сутність
управлінських рішень та їх роль в досягненні мети організації. Моделі та
сучасні підходи до прийняття управлінських рішень. Застосування сучасних
інформаційних технологій в процесі прийняття управлінських рішень |
3 |
6, 7, 8, 10, 12 |
4. |
Тема 4. Керівництво та лідерство
у менеджменті Поняття та загальна характеристика керівництва.
Сучасні теорії походження лідерства та їх зміст. Класифікація стилів
керівництва |
3 |
2, 7, 8, 9, 12, 14 |
5. |
Тема 5. Відповідальність та етика у менеджменті Сутність
відповідальності та етики у менеджменті. Переваги та недоліки соціальної
відповідальності. Заходи щодо етичної поведінки |
3 |
2, 6, 9, 12, 14, 19 |
6. |
Тема 6. Сутність, концепції та види маркетингу Походження і сутність маркетингу. Основні функції та
види маркетингу Концепції маркетингу. |
2 |
3, 5, 15 |
7. |
Тема 7. Маркетингові дослідження Маркетингові дослідження споживачів. Етапи
маркетингових досліджень. Джерела та види маркетингової інформації. |
3 |
3, 5, 18 |
8. |
Тема 8. Маркетингова товарна політика Маркетинговий аналіз товару. Класифікація товарів та
послуг. Життєвий цикл товару. Торговельні марки. Упаковка як елемент товару.
Сервісне обслуговування |
3 |
3, 5, 15 |
9. |
Тема
9. Маркетингова цінова політика Сутність
ціни та фактори, що на неї впливають. Класифікація цін. Методи ціноутворення.
Знижки як елемент ціноутворення |
3 |
3, 5, 15, 17 |
1 |
2 |
3 |
4 |
10. |
Тема
10. Маркетингова політика комунікацій в системі управління підприємством Маркетинговий комунікаційний процес. Реклама.
Стимулювання збуту. Персональний продаж |
4 |
3, 5, 15 |
Разом |
28 |
- |
5. Засоби діагностики результатів
навчання, інструменти, обладнання та програмне забезпечення, використання
яких передбачає навчальна дисципліна |
Засобами оцінювання та
методами демонстрування результатів навчання є диференційований залік,
реферати, тестові завдання, презентації результатів виконаних завдань.
Використовуються практичні заняття з індивідуальними завданнями, самостійна
робота здобувача вищої освіти з навчальною та довідковою літературою,
самостійне виконання завдань. |
6.
Порядок та критерії оцінювання результатів навчання |
|||
6.1. Порядок
оцінювання результатів навчання |
|||
Форма контролю |
Порядок проведення контролю |
||
Поточний контроль |
Усне
опитування, виступи на практичних заняттях, практичні та контрольна роботи
оцінюються за 4-бальною шкалою. |
||
Підсумковий контроль |
Оцінка
за диференційований залік визначається як середнє арифметичне оцінок за
практичні роботи (підсумковий тест) |
||
6.2. Критерії
оцінювання результатів навчання |
|||
Оцінювання за національною шкалою: |
Критерії та визначення оцінювання |
||
рівень компетентності |
оцінка: |
||
4-бальна |
|||
1 |
2 |
3 |
|
Високий (творчий) |
5 (відмінно) |
Здобувач
вищої освіти у повному обсязі володіє навчальним матеріалом, вільно,
самостійно та аргументовано його викладає, глибоко та всебічно розкриває
зміст теоретичних запитань та практичних завдань, використовуючи при цьому
обов’язкову та додаткову літературу, вільно послуговується науковою
термінологією, наводить аргументи на підтвердження власних думок, здійснює
аналіз та робить висновки. |
|
Достатній (конструктивно-варіативний) |
4 (добре) |
Здобувач
вищої освіти достатньо повно володіє навчальним матеріалом, обґрунтовано його
викладає, в основному розкриває зміст теоретичних запитань та практичних
завдань, використовуючи при цьому обов’язкову літературу, Але при висвітленні
деяких питань не вистачає достатньої глибини та аргументації, допускаються
при цьому окремі неістотні неточності та незначні помилки. |
|
Середній (репродуктивний) |
3 (задовільно) |
Здобувач
вищої освіти відтворює значну частину навчального матеріалу, висвітлює його
основний зміст, виявляє елементарні знання окремих положень. Не здатний до
глибокого, всебічного аналізу, обґрунтування та аргументації, не користується
необхідною літературою, допускає істотні неточності та помилки. |
|
Початковий (рецептивно-продуктивний) |
2 (незадовільно) |
Здобувач
вищої освіти не в змозі викласти зміст більшості питань теми та курсу,
володіє навчальним матеріалом на рівні розпізнавання явищ, допускає істотні
помилки, відповідає на запитання, що потребують однослівної відповіді. |
|
Назва тесту: Підсумковий тестовий контроль з дисципліни «Основи менеджменту
і маркетингу»
Час тестування: необмежений
Кількість спроб: 1
Критерії оцінки тестових завдань:
90 - 100 % правильних відповідей – відмінно;
70 - 89 % правильних відповідей – добре;
50 - 69 % правильних відповідей – задовільно;
Нижче 49 % - незадовільно.
7. РЕКОМЕНДОВАНА
ЛІТЕРАТУРА |
1. Біловодська
О.А. Маркетинговий менеджмент: навч. посіб. – К.: Знання, 2017. – 332 с. 2. Боковець
В.В. Основи менеджменту: навч. посіб. – Вінниця,
2016. – 524 с. 3. Маркетинг: навч. посіб.
/ Ковальчук С.В. – Л.: Новий світ-2000, 2016. – 679
с. 4. Маркетинг: навч. посіб.
/ Петруня Ю.Є.; 2-ге вид.,
перероб і допов. – К.:Знання, 2015. – 351 с. 5. Маркетинг підприємства: навч. посіб. / Балабанова Л.В., Холод
В.В., Балабанова І.В. – К.: Центр учбової літератури, 2016. – 612 с. 6. Менеджмент: навч. посіб.
/ Дикань Н.В., Борисенко І.І. – К.: Знання, 2018. –
389 с. 7. Менеджмент: навч.посіб. / Рульєв В.А., Буткевич С.О. – К.: Центр учбової
літератури, 2017. – 312 с. 8. Менеджмент: навч. посіб.
/ Скібіцька Л.І. – К.: Центр навч.
літ.,
2017. – 416 с. 9. Менеджмент
персоналу: навч. посіб. / Мурашко М.І. – 3-тє вид.,
випр. і доп. – К.: Т-во «Знання»,
КОО, 2018. – 435 с. 10. Менеджмент. Підручник, - 2-е вид. / Мостенська
Т.Л., Луцький М.П., Огієнко
О.В., Новак В.О. – К.: Командор – Видавництво, 2017. – 758 с. 11. Новітній
маркетинг: навч. посіб. / Савельєв Є.В., Чоботар С.І., Штефанич Д.А. та ін.; за
ред. Є.В. Савельєва. – К.: Знання,
2016. – 420 с. 12. Основи менеджменту: підручник /
за ред. А.А. Мазаракі: Харків:
Фоліо, 2017. – 846 с. 13. Психологія менеджменту. Теорія
і практика: Навч. посіб. / Лозниця В.С. –
К.: Тов. «УВПК» «Ексоб», 2016. – 512 с. 14. Гордієнко П.Л. Менеджмент: навч. посіб. / П.Л. Менеджмент. – К.:
Алерта, КНТ, 2015. – 505 с. 15. Маркетинг: навч. посіб.
/ Корж М.В. – К.: Центр учбової літератури,
2018. – 344 с. 16. Маркетинг промислового підприємства: навч. посіб.
/ Бойчук І.В., Дмитрів А.Я. – К.: Центр учбової літератури, 2016. – 620
с. 17. Маркетингова цінова політика: навч. посіб. / Ковальчук С.В. – Л.: Новий світ-2000, 2016. – 352 с. 18.
Маркетингові дослідження:
навч. посіб.
/ Полторак В.А., Тараненко І.В., Красовська О.Ю. –
К.: Центр навчальної літератури.
– 2017. – 417 с. 19.
Федоренко В.Г. Менеджмент: підручник: 3-тє вид., переробл. і доповн. – К.: Алерта, 2017. –
492 с. 20.
Інтернет-джерела: |
8.
ПЕРЕЛІК ПИТАНЬ ЩО ВИНОСЯТЬСЯ НА ЗАЛІК |
|
1 |
Предмет, об’єкт і суб’єкт менеджменту. Категорії „управління”
і „менеджмент” |
1 |
Методи дослідження у менеджменті |
2 |
Етапи розвитку менеджменту |
3 |
Сучасні принципи менеджменту |
4 |
Сутність, особливості та класифікація функцій менеджменту |
5 |
Сутність і види планування |
6 |
Сутність та особливості контролювання |
7 |
Види контролю |
8 |
Класифікація методів менеджменту |
9 |
Класифікація управлінських рішень |
10 |
Сутність, основні засади керівництва та лідерства |
11 |
Стилі керівництва |
12 |
Стреси як об’єкт керівництва |
13 |
Відповідальність у менеджменті |
14 |
Етика у менеджменті |
15 |
Суть, принципи, цілі управління маркетингом |
16 |
Види маркетингу |
17 |
Функції і процес управління маркетингом |
18 |
Внутрішні та зовнішні фактори маркетингу |
19 |
Роль дослідницької функції маркетингу |
20 |
Маркетингова інформаційна система |
21 |
Класифікація товарів |
22 |
Життєвий цикл товару |
23 |
Програма розробки нових товарів |
24 |
Конкурентноздатність
товару |
25 |
Прийняття рішення про купівлю |
26 |
Товарні марки: роль і вибір |
27 |
Товарні марки: класифікація і застосування |
28 |
Функції використання упаковки |
29 |
Сервісне обслуговування |
30 |
Методи ціноутворення |
31 |
Встановлення ціни на новий товар |
32 |
Стимулювання збуту |
33 |
Персональний продаж |
34 |
Засоби поширення інформації |
35 |
Просування товару |