МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

 

Ковельський промислово-економічний коледж Луцького НТУ

 

Циклова методична комісія викладачів гуманітарних і соціально-економічних дисциплін

 

                                             ЗАТВЕРДЖУЮ

                                                                Заступник директора з

                                                         навчальної роботи

_______________Ілюшик І. М.

                «______»______________2019р.

 

 

 

 

 

РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

 

КУЛЬТУРОЛОГІЯ

 

Спеціальність 133 «Галузеве машинобудування»

275 «Транспортні технології (за видами)»

 

Відділення денне

 

2019-2020 навчальний рік

Робоча програма навчальної дисципліни «Культурологія» для студентів ІІ курсу за  спеціальностями: 133 «Галузеве машинобудування», 275 «Транспортні технології (за видами)».

Розробник: Борисюк Людмила Василівна, викладач І категорії, старший викладач

 

Робоча програма обговорена і схвалена на засіданні циклової методичної комісії гуманітарних і соціально-економічних дисциплін

 

Протокол від  «______»_________2019 року №_____

 

Голова циклової методичної комісії викладачів гуманітарних та соціально-економічних дисциплін                          

____________________ Байчук Н.Т.

                                                                                          

 


1. Опис навчальної дисципліни

 

Найменування показників

Галузь знань, спеціальність, освітньо-кваліфікаційний рівень

Характеристика навчальної дисципліни

денна форма навчання

заочна форма навчання

Кількість кредитів – 1,5

Галузь знань

13 «Механічна інженерія»,

27 «Транспорт»

 

Нормативна

(вибіркова)

 

 

Розділів – 3

Загальна кількість годин – 45

Спеціальність

133 «Галузеве машинобудування»,

 275 «Транспортні технології (за видами)».

 

Рік підготовки

ІІ-й

 

 

 

Семестр

ІІІ-й

 

 

 

 

 

 

Для денної форми навчання:

Аудиторних – 32 год.; самостійної роботи студента – 13 год

Аудиторних годин

32 год

 

 

 

Лекцій

26 год.

 

 

 

Семінарських

6 год.

 

 

 

Самостійна робота

13 год.

 

 

 

Освітньо-кваліфікаційний рівень: молодший спеціаліст

 

 

Вид контролю:

Залік

 

 

 

 

 

2. Мета та завдання навчальної дисципліни

Мета викладання навчальної дисципліни «Культурологія» - ознайомити студентів з фундаментальними досягненнями світової і вітчизняної культури, розкрити єдність і різноманітність культур світу, показати значущість в життєдіяльності людини й соціальних груп, її роль у творчості та вдосконаленні особистості, гуманізації суспільних відносин.

Основними завданнями вивчення дисципліни «Культурологія» є:

ü опанування комплексу знань про зміст і структуру культурології як науки;

ü ознайомлення з новими підходами в оцінці особливостей розвитку культури людського суспільства, нових аспектів і тенденцій її вивчення;

ü вироблення вміння визначити оптимальні шляхи і засоби розвитку культури, ефективно впливати на цей розвиток.

      Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні:

знати:

ü основні терміни та поняття культурології на рівні відтворення, тлумачення для розширення інтелектуального рівня;

ü закономірності культурного процесу, культури як специфічного та унікального феномену людства;

ü основні етапи розвитку світової культури;

ü основні етапи розвитку української культури;

ü тенденції розвитку і взаємозв’язків світової та української культури на сучасному етапі;

         вміти:

ü визначати основні етапи розвитку світової та української культури;

ü правильно оцінювати сучасний стан культури і культурного розвитку, бачити і розуміти постійні зміни в різноманітних сферах соціокультурного процесу;

ü диференціювати системні зв’язки всіх складових культури, всього мистецького процесу;

ü визначати проблеми розвитку культури українського народу в контексті світової культури, а також аналізувати культури народів в їхньому взаємозв’язку;

ü реалізувати одержані знання з культурології для формування особистості в умовах розмаїття культур.

3. Програма навчальної дисципліни

Розділ 1. Теоретичні аспекти культури.

Розділ 2. Основні етапи розвитку культури України.

Розділ 3.Основні етапи розвитку світової культури

 

4. Структура навчальної дисципліни

 

з/п

 

 

 

Назва розділу

 

 

 

 

Аудиторні заняття

Самостійна робота  (год.)

Всього

((год.)

Лекції

(год.)

Семінарські

заняття          (год.)

Всього (год.)

1.

Теоретичні аспекти культури

2

-

2

-

2

2.

Основні етапи розвитку культури України

 

12

4

14   

6

20

3.

Основні етапи розвитку світової культури

12

2

18

7

25

 

Всього

26

6

32

13

45

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Теми семінарських занять

 

з/п

Назва теми

Кількість

Годин

1

Запровадження християнства, його вплив на розвиток культури Київської Русі

2

2

Українське національно-культурне відродження України ХVІІІ-ХІХ століття.

2

3.

Культура Нового часу і Просвітництва.

 

2

 


6. Тематичне планування навчальної дисципліни

за-нять

№№ груп і дата проведення занять

Назва тем  за програмою, тем окремих занять

К-ть год

Вид занять

Навчально-методична література

Самостійна робота студентів

К-ть год

Форма контролю

Література для самостійного опрацювання

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Розділ I. Теоретичні аспекти культури

1.

 

Тема 1. Предмет культурології як науки про культуру суть і сутність культури. Функції культури. Походження і головні етапи розвитку

культури.

Виникнення мистецтва.

2

Вступна лекція

Бокань В.А. Культурологія. Навч. посіб.-К., 2000.

 

 

 

 

 

 

 

Розділ ІІ. Основні етапи розвитку культури України

2.

 

Тема 2. Культура східних слов’ян.

2

Лекція

(лекція з елементами бесіди)

Кордон М.В. Українська та зарубіжна культура.- 2002

Культура трипільців, скіфів, сарматів, антів.

2

Поточний контроль

Кордон М.В. Українська та зарубіжна культура. – 2002

3.

 

Тема 3. Культура Київської Русі – видатне явище світової середньовічної культури.

2

Лекція

(лекція з елементами бесіди)

Закович М.М. Культурологія:українська та зарубіжна культура.- К., 2009.

Образотворче мистецтво. Музичне й театральне мистецтво. Місце і роль культури Київської Русі в європейській  

культурі.

 

1

Поточний контроль

Закович М.М. Культурологія:українська та зарубіжна культура.- К., 2009.

4.

 

Тема 4. Запровадження християнства, його вплив на розвиток культури Київської Русі

2

Семінар

Мистецтво Київської Русі. –К., 1989.

 

 

 

 

 

 

5.

 

Тема 5. Українська культура ХІVVІІ ст. Вплив культури Київської Русі на життя Литовського князівства.

1

Лекція з елементами бесіди)

Макаров В. світло українського бароко. – К., 1995

Шкільний театр.

Особливості архітектури козацької доби.

Народні думи і пісні

ХVІ-ХVІІст.

Перші шкільні підручники.

1

Поточний контроль

Українська культура. Навчальний посібник / за ред. С.О. Черепанової.-Львів, 1994

6.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема 6. Українська культура початку ХVІІ-ХІХ ст. Умови розвитку української культури другої половини ХУІІ-ХУІІІ ст.

1

Лекція з елементами бесіди

Українська культура. Навчальний посібник / за ред. С.О. Черепанової.-Львів, 1994

 

 

 

Поточний контроль

Кордон М.В. Українська та зарубіжна культура. – 2002

7.

 

Тема 7. Українська культура

ХVІІІ-ХІХ ст.

2

Лекція з елементами бесіди

Кордон М.В. Українська та зарубіжна культура. – 2002

Українська література у другій половині ХІХ ст. Поява «Просвiти» та її роль у культурному процесi. «Театр корифеїв», музичне мистецтво.

 

1

 

 

8.

 

Тема 8. Національно-культурне відродження України ХVІІІ-ХІХ століття

2

Семінар

Семчишин М. Тисяча років української культури.-1994

 

 

 

 

 

 

 

9.

 

Тема 9. Українська культура ХХ століття. Освіта, вища школа, наука, література, театр, музика, преса, книгодрукування в період національно-демократичної революції.

1

Лекція (лекція-бесіда)

Полікарпов В.С. Лекція з історії світової культури.-Х., 1999

«Шістдесятництво». Національно-культурне життя в Україні після встановлення незалежності.

 

 

 

 

1

Поточний контроль

Закович М.М. Культурологія:українська та зарубіжна культура.- К., 2009.

Розділ ІІІ. Основні етапи розвитку світової культури

10.

 

Тема 10. Культура Стародавнього Сходу.

Стародавні цивілізації 4-3 тисячоліття до н.е. на територіях Передньої Азії. Шумеро-Вавилонська культура та її особливості.

2

Лекція (лекція з елементами бесіда)

Полікарпов В.С. Лекція з історії світової культури.- Х., 1999

Індійська культура. Культура Стародавнього Китаю.

2

Поточний

контроль

Лекції з історії світової та вітчизняної культури - Л., 1994

11.

 

Тема 11. Культура Античності. Етапи розвитку давньогрецької культури. Доісторична Греція і класична Еллада. Культура Стародавньої Греції.

2

Лекція

Мейко В.М., Гавраценко О.А., Кравченко О.В. Історія художньої культури: Підручник: У 6 кн.-Х., 2001

Культура Стародавнього Риму. Періодизація культури. Система виховання і освіти. Мистецтво.

 

 

2

Поточний

Контроль

Полікарпов В.С. Лекція з історії світової культури.- Х., 1999


12.

 

Тема 12. Культура Середньовіччя. Культура Візантії. Поняття «середні віки». Християнство і культурний процес. Діячі культури Середньовіччя. Розвиток освіти і науки.

2

Лекція (лекція з елементами бесіди)

Бичко А.К. Теорія та історія світової і вітчизняної культури- Львів, 1992.


Культура Візантії.

Розвиток науки та освіти. Мистецько-літературне життя Візантії.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

римського світу, християнства і елліністичного Сходу.

2

 

Кордон М.В. Українська та зарубіжна культура. – 2002

13.

 

Тема 13. Культура епохи Відродження. Народження гуманізму. Пошуки ідеалу соціальної справедливості й свободи.

2

Лекція

(лекція з елементами бесіди)

Історія світової та української культури / за ред. В. Гречанко.- К., 2000

Ренесансне мистецтво. Італійський живопис та скульптура. Титани італійського відродження :Леонардо да Вінчі, Рафаель, Мікеланджело, Ботіччеллі.

1

Поточний

Контроль

Історія світової та української культури / за ред. В. Гречанко.- К., 2000

14.

 

Тема 14. Культура Нового часу і Просвітництва. Поняття Реформації. Діячі Реформації - Гус І Мартин Лютер. Культура бароко: скульптура, архітектура, рококо, класицизм.

 

 

2

Семінар

Кордон М.В. Українська та зарубіжна культура.- 2002

 

 

 

Закович М.М. Культурологія:українська та зарубіжна культура.- К., 2009.

15.

 

Тема 15. Європейська культура ХІХ-ХХ століття. Промисловий переворот і урбанізація. Романтизм: причини появи та особливості у художній культурі.

2

Лекція (лекція з елементами бесіди)

Лекції з історії світової та вітчизняної культури –

Л., 1994

 

 

 

Лекції з історії світової та вітчизняної культури - Л., 1994

16.

 

Тема 16. Культура ХХ століття. Модернізм як доба у культурі.

 

 

Семестрова контрольна робота

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

Лекція (лекція з елементами бесіди)

 

Контроль та корекція знань

Кордон М.В. Українська та зарубіжна культура.- 2002

 

 

 

 

 

 

 


7. Індивідуальні завдання

1. Софійський собор у Києві – шедевр світової архітектури.

2. Давньоруське літописання.

3. Києво-Печерська лавра як культурно-освітній центр княжої доби.

4. Іконопис Київської Русі.

5. Легенди та міфи Київської Русі.

6. Козацькі літописи як історичне джерело і пам'ятка літератури.

7. Острозька академія: зв'язки з західноєвропейською наукою.

8. П.Могила в духовній історії України.

9. Вертепна драма – колиска українського національного театру.

10. Роль творчості Т.Шевченка у формуванні української національної ідеї.

11. М.С.Грушевський – видатний український вчений і громадський діяч.

12. Становлення та розвиток українського професійного театру.

13. М.Лисенко – класик українського образотворчого мистецтва.

14. Чудо світу – єгипетські піраміди.

15. Вавилон як центр культури Давньої Месопотамії.

16. Кастова система – феномен культури Стародавньої Індії.

17. Звичаї та традиції стародавніх китайців.

18. Висячі сади Семіраміди – шедевр світового зодчества.

19. Театральна вистава в давніх Афінах.

20. Образи богів і героїв у міфології та мистецтві Давньої Еллади.

21. Олімпійські ігри у Давній Греції.

22. Етруські цивілізація: особливості та форми прояву.

23. Військове мистецтво стародавніх римлян.

24. "Іліада" та "Одіссея" Гомера – шедеври світової літератури.

25. "Енциклопедія наук, мистецтв і ремесла" та її автори.

26. Просвітительські ідеї Ж.Ж.Руссо.

27. Драматургія і театр класицизму.

28. Художня культура Росії XVIII століття.

29. Розвиток літератури доби Просвітництва.

30. Глибоко філософський твір Джоната Свіфта "Мандри Гулівера".

31. Джордж Ноел Байрон – великий англійський поет-романіст

32. Ріхард Вагнер – німецький композитор, теоретик музичного мистецтва.

33. Джузеппе Верді – італійський композитор-реаліст.

34. Розвиток західноєвропейської імпресіоністичної літератури.

 

8. Методи навчання

У процесі вивчення дисципліни «Культурологія» застосовуються такі методи навчання:

За типом пізнавальної діяльності:

ü пояснювально-ілюстративний;

ü репродуктивний;

ü проблемного викладу;

ü логіки пізнання:

ü аналітичний;

ü індуктивний;

ü дедуктивний;

За основними етапами процесу:

ü формування знань;

ü формування умінь і навичок;

ü застосування знань;

ü узагальнення;

ü закріплення;

ü перевірка;

За системним підходом:

ü стимулювання та мотивація;

ü контроль та самоконтроль.

За джерелами знань:

ü словесні – розповідь, пояснення, лекція;

ü наочні – демонстрація, ілюстрація.

За рівнем самостійної розумової діяльності:

ü проблемний;

ü частково-пошуковий;

ü дослідницький;

ü метод проблемного викладання.

 

 

9. Методи контролю

Тести, самостійні роботи, контрольні роботи, культурологічні диктанти, поточне оцінювання студентів.

 

10. Методичне забезпечення

Навчально-методична документація з дисципліни «Культурологія»

ü навчальний план;

ü програма навчальної дисципліни;

ü робоча програма навчальної дисципліни;

ü комплект завдань для атестації;

ü конспект лекцій для студентів усіх спеціальностей денної форми навчання;

ü методичні вказівки до семінарських занять для студентів денної форми навчання;

ü методичні вказівки до виконання самостійної роботи для студентів усіх спеціальностей денної форми навчання;

ü перелік питань для складання заліку;

ü навчальна література з дисципліни «Культурологія»;

ü методичні посібники для викладача з дисципліни «Культурологія»;

ü дидактичний матеріал

 

11. Критерії оцінювання навчальних досягнень студентів

Оцінювання якості знань студентів, в умовах організації навчального процесу здійснюється шляхом поточного, підсумкового контролю.

Поточний контроль – це оцінювання навчальних досягнень студента  (рівень теоретичних знань та практичні навички з тем) під час проведення аудиторних занять, організації самостійної роботи, на консультаціях (під час відпрацювання пропущених занять чи за бажання підвищити попереднє оцінювання) та активності студента на занятті.

Поточний контроль реалізується у формі опитування, виступів на семінарських заняттях, експрес-контролю, контролю засвоєння навчального матеріалу, запланованого на самостійне опрацювання студентом тощо.

Форми участі студентів у навчальному процесі, які підлягають поточному контролю:

ü участь у дискусіях, інтерактивних формах організації заняття.

ü письмові завдання (тестові, контрольні, творчі роботи, реферати тощо);

ü  самостійне опрацювання тем;

ü  підготовка тез, конспектів навчальних або наукових текстів;

ü систематичність роботи на заняттях, активність під час обговорення питань.

 

Критеріями оцінки є:

 усні відповіді:

ü повнота розкриття питання;

ü логіка викладання, культура мови;

ü емоційність та переконаність;

ü використання основної та додаткової літератури;

ü аналітичні міркування, уміння робити порівняння, висновки;

виконання письмових завдань:

ü повнота розкриття питання;

ü цілісність, системність, логічність, уміння формулювати висновки;

ü акуратність оформлення письмової роботи.

 

Максимальна оцінка за заняття5

Атестації підлягають основні результати вивчення теми (розділу). Атестація виставляється на підставі результатів опанування студентами  матеріалу теми впродовж її вивчення з урахуванням поточних оцінок, різних видів навчальних робіт (самостійних, творчих, контрольних робіт) та навчальної активності студентів.

Семестрове оцінювання здійснюється за результатами тематичного оцінювання з урахуванням динаміки особистих навчальних досягнень студентів з дисципліни протягом семестру, важливість теми, тривалість її вивчення. Семестрова оцінка може підлягати коригуванню. У разі підвищення оцінки виставляється скоригована оцінка.

 

5

(відмінно)

Студент володіє глибокими міцними знаннями, може вільно висловлювати власні судження і переконливо їх аргументувати. Відповідь повна, самостійна, правильна, викладена літературною мовою у логічній послідовності. Студент знає теоретичний матеріал та вміє пов’язувати його з практичними уміннями.

4

(добре)

Студент вільно оперує навчальним матеріалом, узагальнює окремі факти, формує нескладні висновки, обґрунтовує їх фактами,взятими з підручника. Відповідь задовольняє вищевказані вимоги частково,містить певні неточності у викладі матеріалу. Недоліки легко виправляються при відповідях на додаткові запитання викладача.

3

(задовільно)

Студент загалом самостійно відтворює фактичний матеріал теми, може дати стислу характеристику епосі чи періоду, культурологічному феномену, в цілому правильно вживає культурологічні терміни. Відповідь загалом правильна, але допущені неточності; студент виявляє розуміння навчального матеріалу при недостатній повноті засвоєння понять або непослідовному викладі матеріалу; слабо володіє практичними навичками.

2

(незадовільно)

Відповідь неправильна, студент виявляє незнання основних понять дисципліни.

 

 

 

12. Рекомендована література

Базова

1. Давня історія України: Навч.посібник: У 2 кн./За ред. П.Л.Толочка.- К.: Либідь, 1994. Кн.2.

2. Маланюк Є. Нариси з історії української культури. – К., 1992.

3. Мірчук І. Історія української культури. – Л., 1994.

4. Толочко П. Київська Русь. – К. 1996.

5. Кордон М.В. Українська та зарубіжна культура. – К., 2000. . 

6. Лекції з історії світової та вітчизняної культури /За ред. Яртися А.В. – Львів, 1994.

7. Полікарпов В.С. Лекції з історії світової культури: Навч. посібн. – К., 1999.

8. Теорія та історія світової та вітчизняної культури: Курс лекцій /За ред. Бичко А.К. та ін. – К., 1992.

9. Українська та зарубіжна культура. Навч. посібн. /За ред. Заболоцької К.В. – Донецьк, 2000.

Допоміжна

 

1. Жизнеописание знаменитых греков и римлян. – М., 1988.

3. Куманецкий К. История культуры Древней Греции и Рима. – М., 1990.

4. Підлісна Г. Світ античної літератури. – К., 1989.

5. Словник античної міфології. – К., 1989.

6. Соколов Г.И. Искусство Древней Греции. – М., 1980.

7. Бахтин М.М. Творчество Франсуа Рабле и народная культура Средневековья и Ренесанса. – М., 1990.

8. Гуревич А.Я. Средневековый мир: культура безмолствующего большенства. – М., 1990.

9. Кардини Ф. Истоки средневекового рыцарства. – М., 1987.

10. Художественный язык Средневековья. – М., 1982. Арган Дж. История итальянского искусства: в 2 т. – М., 1990.

11. Баткин Л. Итальянский гуманизм. – M., 1978.

12. Гаген Е. Проблемы итальянского Возрождения. - М., 1986.

13. Горфункель А.Х. Джордано Бруно. – М., 1973.

14. Дмитриева М.А. Краткая история искусств. - М., 1985.

15. Європейське Відродження та українська література XIV-XVIII ст. /За ред. О.Мишанич. - К., 1993.

16. Зубов В.П. Леонардо да Винчи. – М., 1982.

17. Лазарев В.Н. Старые итальянские мастера. - М., 1972.

18. Лосев А.Ф. Эстетика Возрождения. - М., 1978.

19. Огієнко    І.    Українська    церква.    Нариси    історії    української православної церкви. - К. 1993.

20. Рутенбург В.И. Титаны Возрождения. – М., 1978.

21. Філософія Відродження на Україні. - К., 1990. Дмитриева М.А. Краткая история искусств. – М., 1991.

22. Западноевропейская художественная культура XVIII века. – М., 1980

23.Культура эпохи Просвещения. – М., 1993.

24. Фукс Э. Иллюстрированная история нравов: буржузный век. – М., 1994.

 

13. Інформаційні ресурси

 

www.nbuv.gov.ua

Національна бібліотека України ім. І.І. Вернадського

www.britannica.com

Он-лайн енциклопедія «Британіка»

www.uk.wikipedia.org

Україномовна версія он-лайн енциклопедія «Вікіпедія»