МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Ковельський промислово-економічний
коледж Луцького НТУ
Циклова
методична комісія викладачів гуманітарних і соціально-економічних дисциплін
ЗАТВЕРДЖУЮ
Заступник
директора з
навчальної роботи
_______________Ілюшик
І. М.
«______»______________2019р.
РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
КУЛЬТУРОЛОГІЯ
Спеціальність 133 «Галузеве машинобудування»
275 «Транспортні
технології (за видами)»
Відділення денне
2019-2020 навчальний
рік
Робоча
програма навчальної дисципліни «Культурологія» для студентів ІІ курсу за спеціальностями: 133 «Галузеве машинобудування», 275
«Транспортні технології (за видами)».
Розробник: Борисюк Людмила Василівна, викладач І
категорії, старший викладач
Робоча програма обговорена і схвалена на
засіданні циклової методичної комісії гуманітарних і соціально-економічних
дисциплін
Протокол від «______»_________2019 року №_____
Голова циклової методичної комісії
викладачів гуманітарних та соціально-економічних дисциплін
____________________
Байчук Н.Т.
1. Опис навчальної дисципліни
Найменування показників |
Галузь знань, спеціальність,
освітньо-кваліфікаційний рівень |
Характеристика навчальної дисципліни |
|||||||
денна форма навчання |
заочна форма навчання |
||||||||
Кількість кредитів – 1,5 |
Галузь знань 13 «Механічна інженерія», 27 «Транспорт» |
Нормативна (вибіркова) |
|
||||||
Розділів – 3 |
|||||||||
Загальна кількість годин – 45 |
Спеціальність 133 «Галузеве машинобудування», 275 «Транспортні технології (за видами)». |
Рік підготовки |
|||||||
ІІ-й |
|
|
|
||||||
Семестр |
|||||||||
ІІІ-й |
|
|
|
||||||
Для денної форми навчання: Аудиторних – 32 год.; самостійної
роботи студента – 13 год |
Аудиторних годин |
||||||||
32 год |
|
|
|
||||||
Лекцій |
|||||||||
26 год. |
|
|
|
||||||
Семінарських |
|||||||||
6 год. |
|
|
|
||||||
Самостійна робота |
|||||||||
13 год. |
|
|
|
||||||
Освітньо-кваліфікаційний
рівень: молодший
спеціаліст |
|
||||||||
|
Вид контролю: |
||||||||
Залік |
|
|
|
||||||
2. Мета та завдання навчальної дисципліни
Мета викладання навчальної
дисципліни «Культурологія» -
ознайомити студентів з фундаментальними досягненнями світової і вітчизняної
культури, розкрити єдність і різноманітність культур світу, показати значущість
в життєдіяльності людини й соціальних груп, її роль у творчості та
вдосконаленні особистості, гуманізації суспільних відносин.
Основними завданнями вивчення дисципліни
«Культурологія» є:
ü опанування комплексу
знань про зміст і структуру культурології як науки;
ü ознайомлення з новими
підходами в оцінці особливостей розвитку культури людського суспільства, нових
аспектів і тенденцій її вивчення;
ü вироблення вміння
визначити оптимальні шляхи і засоби розвитку культури, ефективно впливати на
цей розвиток.
Згідно з вимогами освітньо-професійної
програми студенти повинні:
знати:
ü основні терміни та
поняття культурології на рівні відтворення, тлумачення для розширення
інтелектуального рівня;
ü закономірності
культурного процесу, культури як специфічного та унікального феномену людства;
ü основні етапи розвитку
світової культури;
ü основні етапи розвитку
української культури;
ü тенденції розвитку і
взаємозв’язків світової та української культури на сучасному етапі;
вміти:
ü визначати основні етапи
розвитку світової та української культури;
ü правильно оцінювати
сучасний стан культури і культурного розвитку, бачити і розуміти постійні зміни
в різноманітних сферах соціокультурного процесу;
ü диференціювати системні
зв’язки всіх складових культури, всього мистецького процесу;
ü визначати проблеми
розвитку культури українського народу в контексті світової культури, а також
аналізувати культури народів в їхньому взаємозв’язку;
ü реалізувати одержані
знання з культурології для формування особистості в умовах розмаїття культур.
3. Програма навчальної дисципліни
Розділ 1. Теоретичні аспекти
культури.
Розділ 2. Основні етапи розвитку
культури України.
Розділ 3.Основні етапи розвитку світової культури
4.
Структура навчальної дисципліни
№ з/п |
Назва
розділу |
Аудиторні
заняття |
Самостійна
робота (год.) |
Всього ((год.) |
||
Лекції (год.) |
Семінарські заняття (год.) |
Всього
(год.) |
||||
1. |
Теоретичні
аспекти культури |
2 |
- |
2 |
- |
2 |
2. |
Основні
етапи розвитку культури України |
12 |
4 |
14 |
6 |
20 |
3. |
Основні етапи розвитку світової
культури |
12 |
2 |
18 |
7 |
25 |
|
Всього |
26 |
6 |
32 |
13 |
45 |
5.
Теми семінарських занять
№ з/п |
Назва
теми |
Кількість Годин |
1 |
Запровадження християнства, його вплив
на розвиток культури Київської Русі |
2 |
2 |
Українське національно-культурне
відродження України ХVІІІ-ХІХ століття. |
2 |
3. |
Культура Нового часу і Просвітництва. |
2 |
6. Тематичне планування навчальної
дисципліни
№
за-нять |
№№ груп і дата
проведення занять |
Назва тем за програмою, тем окремих занять |
К-ть год |
Вид занять |
Навчально-методична література |
Самостійна робота студентів |
К-ть год |
Форма контролю |
Література для самостійного
опрацювання |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
Розділ I. Теоретичні аспекти
культури |
|||||||||
1. |
|
Тема
1. Предмет культурології як науки про культуру суть і сутність культури. Функції культури. Походження і
головні етапи розвитку культури. Виникнення мистецтва. |
2 |
Вступна лекція |
Бокань В.А. Культурологія. Навч. посіб.-К., 2000. |
|
|
|
|
Розділ ІІ. Основні етапи розвитку
культури України |
|||||||||
2. |
|
Тема
2. Культура східних слов’ян. |
2 |
Лекція (лекція з елементами бесіди) |
Кордон М.В. Українська та зарубіжна
культура.- 2002 |
Культура
трипільців, скіфів, сарматів, антів. |
2 |
Поточний
контроль |
Кордон М.В. Українська та зарубіжна
культура. – 2002 |
3. |
|
Тема
3. Культура Київської Русі – видатне явище світової середньовічної культури. |
2 |
Лекція (лекція з елементами бесіди) |
Закович М.М. Культурологія:українська
та зарубіжна культура.- К., 2009. |
Образотворче
мистецтво. Музичне й
театральне мистецтво. Місце і роль культури Київської Русі в
європейській культурі. |
1 |
Поточний
контроль |
Закович М.М. Культурологія:українська
та зарубіжна культура.- К., 2009. |
4. |
|
Тема
4. Запровадження християнства, його вплив на розвиток культури Київської Русі
|
2 |
Семінар |
Мистецтво Київської Русі. –К., 1989. |
|
|
|
|
5. |
|
Тема
5. Українська культура ХІV-ХVІІ ст. Вплив культури
Київської Русі на життя Литовського князівства. |
1 |
Лекція з елементами бесіди) |
Макаров В. світло українського бароко.
– К., 1995 |
Шкільний
театр. Особливості
архітектури козацької доби. Народні
думи і пісні ХVІ-ХVІІст. Перші
шкільні підручники. |
1 |
Поточний
контроль |
Українська культура. Навчальний
посібник / за ред. С.О. Черепанової.-Львів, 1994 |
6. |
|
Тема
6. Українська культура початку ХVІІ-ХІХ ст. Умови розвитку української культури
другої половини ХУІІ-ХУІІІ ст. |
1 |
Лекція з елементами бесіди |
Українська культура. Навчальний
посібник / за ред. С.О. Черепанової.-Львів, 1994 |
|
|
Поточний
контроль |
Кордон М.В. Українська та зарубіжна
культура. – 2002 |
7. |
|
Тема
7. Українська культура ХVІІІ-ХІХ ст. |
2 |
Лекція з елементами бесіди |
Кордон М.В. Українська та зарубіжна
культура. – 2002 |
Українська література у другій половині ХІХ ст. Поява «Просвiти»
та її роль у культурному процесi. «Театр корифеїв», музичне мистецтво. |
1 |
|
|
8. |
|
Тема 8.
Національно-культурне відродження України ХVІІІ-ХІХ століття |
2 |
Семінар |
Семчишин М. Тисяча років української
культури.-1994 |
|
|
|
|
9. |
|
Тема
9. Українська культура ХХ століття. Освіта, вища школа, наука, література, театр, музика, преса,
книгодрукування в період національно-демократичної революції. |
1 |
Лекція (лекція-бесіда) |
Полікарпов В.С. Лекція з історії
світової культури.-Х., 1999 |
«Шістдесятництво». Національно-культурне життя в Україні після встановлення
незалежності. |
1 |
Поточний
контроль |
Закович М.М. Культурологія:українська
та зарубіжна культура.- К., 2009. |
Розділ ІІІ. Основні етапи розвитку
світової культури |
|||||||||
10. |
|
Тема
10. Культура Стародавнього Сходу. Стародавні цивілізації 4-3 тисячоліття
до н.е. на територіях Передньої Азії. Шумеро-Вавилонська культура та її
особливості. |
2 |
Лекція (лекція з елементами бесіда) |
Полікарпов В.С. Лекція з історії
світової культури.- Х., 1999 |
Індійська культура. Культура Стародавнього
Китаю. |
2 |
Поточний контроль |
Лекції з історії світової та
вітчизняної культури - Л., 1994 |
11. |
|
Тема
11. Культура Античності. Етапи
розвитку давньогрецької культури. Доісторична Греція і класична Еллада.
Культура Стародавньої Греції. |
2 |
Лекція |
Мейко В.М., Гавраценко
О.А., Кравченко О.В. Історія художньої культури: Підручник: У 6 кн.-Х., 2001 |
Культура Стародавнього Риму.
Періодизація культури. Система виховання і освіти. Мистецтво. |
2 |
Поточний Контроль |
Полікарпов В.С. Лекція з історії
світової культури.- Х., 1999 |
12. |
|
Тема
12. Культура Середньовіччя. Культура Візантії. Поняття «середні віки». Християнство і культурний процес.
Діячі культури Середньовіччя. Розвиток освіти і науки. |
2 |
Лекція (лекція з елементами бесіди) |
Бичко А.К. Теорія та історія світової
і вітчизняної культури- Львів, 1992. |
Культура Візантії. Розвиток науки та освіти. Мистецько-літературне
життя Візантії. римського
світу, християнства і елліністичного Сходу. |
2 |
|
Кордон М.В. Українська та зарубіжна
культура. – 2002 |
13. |
|
Тема
13. Культура епохи Відродження. Народження гуманізму. Пошуки ідеалу соціальної справедливості
й свободи. |
2 |
Лекція (лекція з елементами бесіди) |
Історія світової та української
культури / за ред. В. Гречанко.- К., 2000 |
Ренесансне
мистецтво. Італійський живопис та скульптура. Титани італійського відродження
:Леонардо да Вінчі, Рафаель, Мікеланджело, Ботіччеллі. |
1 |
Поточний Контроль |
Історія світової та української
культури / за ред. В. Гречанко.- К., 2000 |
14. |
|
Тема
14. Культура Нового часу і Просвітництва. Поняття Реформації. Діячі Реформації - Гус І Мартин
Лютер. Культура бароко: скульптура, архітектура, рококо, класицизм. |
2 |
Семінар |
Кордон М.В. Українська та зарубіжна
культура.- 2002 |
|
|
|
Закович М.М. Культурологія:українська
та зарубіжна культура.- К., 2009. |
15. |
|
Тема
15. Європейська культура ХІХ-ХХ століття. Промисловий переворот і урбанізація. Романтизм: причини
появи та особливості у художній культурі. |
2 |
Лекція (лекція з елементами бесіди) |
Лекції з історії світової та
вітчизняної культури – Л., 1994 |
|
|
|
Лекції з історії світової та
вітчизняної культури - Л., 1994 |
16. |
|
Тема 16.
Культура ХХ століття. Модернізм як доба у культурі. Семестрова
контрольна робота |
2 |
Лекція (лекція з елементами бесіди) Контроль та корекція знань |
Кордон М.В. Українська та зарубіжна
культура.- 2002 |
|
|
|
|
7. Індивідуальні завдання
1. Софійський собор у Києві – шедевр
світової архітектури.
2. Давньоруське літописання.
3. Києво-Печерська лавра як
культурно-освітній центр княжої доби.
4. Іконопис Київської Русі.
5. Легенди та міфи Київської Русі.
6. Козацькі літописи як історичне
джерело і пам'ятка літератури.
7. Острозька академія: зв'язки з
західноєвропейською наукою.
8. П.Могила в
духовній історії України.
9. Вертепна драма – колиска українського
національного театру.
10. Роль творчості Т.Шевченка
у формуванні української національної ідеї.
12. Становлення та розвиток українського
професійного театру.
14. Чудо світу – єгипетські піраміди.
15. Вавилон як центр культури Давньої
Месопотамії.
16. Кастова система – феномен культури
Стародавньої Індії.
17. Звичаї та традиції стародавніх
китайців.
18. Висячі сади Семіраміди – шедевр
світового зодчества.
19. Театральна вистава в давніх Афінах.
20. Образи богів і героїв у міфології та
мистецтві Давньої Еллади.
21. Олімпійські ігри у Давній Греції.
22. Етруські цивілізація: особливості та
форми прояву.
23. Військове мистецтво стародавніх
римлян.
24. "Іліада" та
"Одіссея" Гомера – шедеври світової літератури.
25. "Енциклопедія наук, мистецтв і
ремесла" та її автори.
26. Просвітительські ідеї Ж.Ж.Руссо.
27. Драматургія і театр класицизму.
28. Художня культура Росії XVIII
століття.
29. Розвиток літератури доби
Просвітництва.
30. Глибоко філософський твір Джоната Свіфта "Мандри Гулівера".
31. Джордж Ноел
Байрон – великий англійський поет-романіст
32. Ріхард
Вагнер – німецький композитор, теоретик музичного мистецтва.
33. Джузеппе Верді – італійський
композитор-реаліст.
34. Розвиток західноєвропейської
імпресіоністичної літератури.
8. Методи навчання
У процесі вивчення дисципліни «Культурологія» застосовуються
такі методи навчання:
За типом пізнавальної діяльності:
ü пояснювально-ілюстративний;
ü репродуктивний;
ü проблемного викладу;
ü логіки пізнання:
ü аналітичний;
ü індуктивний;
ü дедуктивний;
За основними етапами процесу:
ü формування знань;
ü формування умінь і навичок;
ü застосування знань;
ü узагальнення;
ü закріплення;
ü перевірка;
За системним підходом:
ü стимулювання та мотивація;
ü контроль та самоконтроль.
За джерелами знань:
ü словесні –
розповідь, пояснення, лекція;
ü наочні –
демонстрація, ілюстрація.
За рівнем самостійної розумової діяльності:
ü проблемний;
ü частково-пошуковий;
ü дослідницький;
ü метод проблемного викладання.
9. Методи контролю
Тести,
самостійні роботи, контрольні роботи, культурологічні диктанти, поточне
оцінювання студентів.
10. Методичне забезпечення
Навчально-методична
документація з дисципліни «Культурологія»
ü навчальний план;
ü програма навчальної дисципліни;
ü робоча програма навчальної дисципліни;
ü комплект завдань для атестації;
ü конспект лекцій для студентів усіх
спеціальностей денної форми навчання;
ü методичні вказівки до семінарських
занять для студентів денної форми навчання;
ü методичні вказівки до виконання
самостійної роботи для студентів усіх спеціальностей денної форми навчання;
ü перелік питань для складання заліку;
ü навчальна література з дисципліни
«Культурологія»;
ü методичні посібники для викладача з
дисципліни «Культурологія»;
ü дидактичний матеріал
11. Критерії оцінювання
навчальних досягнень студентів
Оцінювання якості знань студентів, в умовах організації
навчального процесу здійснюється шляхом поточного, підсумкового контролю.
Поточний контроль – це оцінювання навчальних досягнень
студента (рівень
теоретичних знань та практичні навички з тем) під час проведення
аудиторних занять, організації самостійної роботи, на консультаціях (під час
відпрацювання пропущених занять чи за бажання підвищити попереднє оцінювання)
та активності студента на занятті.
Поточний контроль реалізується у формі опитування, виступів на
семінарських заняттях, експрес-контролю, контролю засвоєння навчального
матеріалу, запланованого на самостійне опрацювання студентом тощо.
Форми участі студентів у навчальному процесі, які підлягають
поточному контролю:
ü участь
у дискусіях, інтерактивних формах організації заняття.
ü письмові
завдання (тестові, контрольні, творчі роботи, реферати тощо);
ü самостійне опрацювання тем;
ü підготовка тез, конспектів навчальних
або наукових текстів;
ü систематичність роботи на заняттях,
активність під час обговорення питань.
Критеріями оцінки є:
усні відповіді:
ü повнота розкриття питання;
ü логіка викладання, культура мови;
ü емоційність та переконаність;
ü використання основної та додаткової
літератури;
ü аналітичні міркування, уміння робити
порівняння, висновки;
виконання письмових завдань:
ü повнота розкриття питання;
ü цілісність, системність, логічність,
уміння формулювати висновки;
ü акуратність оформлення письмової роботи.
Максимальна оцінка за заняття – 5
Атестації підлягають основні результати вивчення теми (розділу).
Атестація виставляється на підставі результатів опанування студентами матеріалу теми впродовж її вивчення з
урахуванням поточних оцінок, різних видів навчальних робіт (самостійних,
творчих, контрольних робіт) та навчальної активності студентів.
Семестрове оцінювання здійснюється за результатами тематичного
оцінювання з урахуванням динаміки особистих навчальних досягнень студентів з
дисципліни протягом семестру, важливість теми, тривалість її вивчення.
Семестрова оцінка може підлягати коригуванню. У разі підвищення оцінки
виставляється скоригована оцінка.
5 (відмінно) |
Студент володіє глибокими міцними знаннями,
може вільно висловлювати власні судження і переконливо їх аргументувати.
Відповідь повна, самостійна, правильна, викладена літературною мовою у
логічній послідовності. Студент знає теоретичний матеріал та вміє пов’язувати
його з практичними уміннями. |
4 (добре) |
Студент вільно оперує навчальним
матеріалом, узагальнює окремі факти, формує нескладні висновки, обґрунтовує
їх фактами,взятими з підручника. Відповідь
задовольняє вищевказані вимоги частково,містить
певні неточності у викладі матеріалу. Недоліки легко виправляються при
відповідях на додаткові запитання викладача. |
3 (задовільно) |
Студент загалом самостійно відтворює
фактичний матеріал теми, може дати стислу характеристику епосі чи періоду,
культурологічному феномену, в цілому правильно вживає культурологічні
терміни. Відповідь загалом правильна, але допущені неточності; студент
виявляє розуміння навчального матеріалу при недостатній повноті засвоєння
понять або непослідовному викладі матеріалу; слабо володіє практичними
навичками. |
2 (незадовільно) |
Відповідь неправильна, студент виявляє
незнання основних понять дисципліни. |
12. Рекомендована література
Базова
1. Давня історія України: Навч.посібник: У 2 кн./За ред. П.Л.Толочка.- К.: Либідь, 1994. Кн.2.
2. Маланюк Є. Нариси з історії
української культури. – К., 1992.
3. Мірчук І. Історія української
культури. – Л., 1994.
4. Толочко П. Київська Русь. – К. 1996.
5. Кордон М.В. Українська та зарубіжна
культура. – К., 2000. .
6. Лекції з історії світової та
вітчизняної культури /За ред. Яртися А.В. – Львів,
1994.
7. Полікарпов В.С. Лекції з історії
світової культури: Навч. посібн.
– К., 1999.
8. Теорія та історія світової та
вітчизняної культури: Курс лекцій /За ред. Бичко А.К. та ін. – К., 1992.
9. Українська та зарубіжна культура. Навч. посібн. /За ред.
Заболоцької К.В. – Донецьк, 2000.
Допоміжна
1. Жизнеописание
знаменитых греков и римлян.
– М., 1988.
3. Куманецкий
К. История культуры Древней Греции и Рима. – М.,
1990.
4. Підлісна Г. Світ античної літератури.
– К., 1989.
5. Словник античної міфології. – К.,
1989.
6. Соколов Г.И. Искусство
Древней Греции. – М., 1980.
7. Бахтин М.М.
Творчество Франсуа Рабле и народная
культура Средневековья и Ренесанса.
– М., 1990.
8. Гуревич А.Я. Средневековый
мир: культура безмолствующего большенства.
– М., 1990.
9. Кардини Ф. Истоки средневекового рыцарства. – М., 1987.
10. Художественный
язык Средневековья. – М.,
1982. Арган Дж. История итальянского искусства: в 2 т. – М., 1990.
11. Баткин Л. Итальянский гуманизм. – M., 1978.
12. Гаген Е. Проблемы итальянского Возрождения. - М., 1986.
13. Горфункель А.Х. Джордано Бруно. –
М., 1973.
14. Дмитриева
М.А. Краткая история искусств. - М., 1985.
15. Європейське Відродження та
українська література XIV-XVIII ст. /За ред. О.Мишанич.
- К., 1993.
16. Зубов В.П. Леонардо да Винчи. – М., 1982.
17. Лазарев
В.Н. Старые итальянские мастера. - М., 1972.
18. Лосев А.Ф.
Эстетика Возрождения. - М.,
1978.
19. Огієнко І.
Українська церква. Нариси
історії української
православної церкви. - К. 1993.
20. Рутенбург
В.И. Титаны Возрождения. –
М., 1978.
21. Філософія Відродження на Україні. -
К., 1990. Дмитриева М.А. Краткая
история искусств. – М.,
1991.
22. Западноевропейская
художественная культура XVIII века.
– М., 1980
23.Культура эпохи
Просвещения. – М., 1993.
24. Фукс Э. Иллюстрированная
история нравов: буржузный век. – М., 1994.
13. Інформаційні ресурси
Національна
бібліотека України ім. І.І. Вернадського |
|
Он-лайн
енциклопедія «Британіка» |
|
Україномовна
версія он-лайн енциклопедія «Вікіпедія» |