Самостійна робота №8
Тема. Культура Середньовіччя. Культура Візантії
Завдання. Визначити особливості
розвитку культури Візантії. Загальні
історичні відомості. Політичний устрій. Релігійне
життя. Формування православ’я. Розвиток
науки та освіти. Мистецько-літературне
життя Візантії.
Короткий
зміст завдання
Візантійська імперія
виникла в IV ст. після розпаду Римської імперії в її східній частині й існувала
до середини XV ст.
Візантія була прямим спадкоємцем
греко-католицької античності, протягом її існування відбувався певний синтез духовних
засад Сходу та Заходу. Візантійська культура справила величезний вплив на
культури Південної та Східної Європи.
У культурному житті
Візантії сучасна наука виділяє такі основні періоди:
- відмирання старої античності та становлення нової середньовічної культури в дусі християнського
віровчення (ІV
– VІІ
ст.);
- культурний спад у зв’язку з економічним занепадом
та аграризацією міст (кінець VII – початок IX ст.);
- нове культурне піднесення Константинополя та інших
провінційних міст (середина
ІХ – Х ст.);
- найвищий розвиток візантійської культури, зумовлений розквітом міського життя (ХІ – ХІІ
ст.);
- занепад культури, викликаний політичним послабленням Візантії (кінець ХІІ – ХIII
ст.);
- зародження
обмеженого візантійського гуманізму, характерною
ознакою якого було відновлення античної освіченості (XIV – початок XV
ст.).
Філософська думка
формувалась під впливом неоплатонізму, головними представниками якого були Плотін, Ямвлих та
Прокл, творчість яких справила велике враження на одного з видатних
мислителів Візантії Псевдо-Діонісія Ареопагіта,
котрий спробував інтерпретувати християнську догматику в термінах та поняттях
неоплатонізму.
У візантійській
філософії виділяють важливий період, що дістав назву іконоборства.
Іконоборство – соціально-політичний і релігійний рух у Візантії в VIII – ІХ
ст., спрямований проти
культу ікон. В мистецтві боротьба виявилась у запереченні правомочності священних зображень, тобто ікон, а також у знищенні іконоборцями пам’яток церковного мистецтва.
Релігійно-філософські
суперечки VIII – IX ст. привели до необхідності
систематизації християнської теології. Це було зроблено у творах Іоанна Дамаскіна,
який у своїй праці «Джерело знань»
дає наукове визначення філософії й окреслює шість її основних рис, та Федора Студита,
який узагальнив аргументацію іконошанувальників проти
їх ідейних противників.
Становлення та розвиток
східної патристики пов’язані з такими іменами, як Григорій Ніський, Василій
Кесарійський та Григорій Назіанзін.
Головні види мистецтва – архітектура, живопис,
музика, декоративне мистецтво, поезія – формувалися з урахуванням функціонування їх у
структурі цілісного художньо-релігійного дійства – своєрідного культового синтезу мистецтва.
Відмітні риси мови мистецтва Візантії – це умовність, лаконізм, символізм,
канонічність.
У художній формі
втілювалось уявлення християн про високе духовне призначення людини (образ
Бога) й нестійкості, примарності всього матеріального.
Більша
частина деформованих елементів у живописі передаються від одного
зображення до іншого, перетворюються в певний зображувальний
знак, інваріант. Для візантійського мистецтва характерним є принцип
інваріантності художнього мислення, тобто прагнення набирати твір (живописний,
словесний, музичний) із стереотипних елементів.
Розвиток церковного та світського монументального живопису. Нове
планування міст, де у центрі розміщується головна площа із собором. Церковна
архітектура. Розвиток музичного мистецтва.
До VI–VII ст., коли грецька
мова стала панівною в країні, належить початок власне візантійської літератури, зокрема церковної. Театр, засуджений християнськими богословами, не мав
у Візантії основи. Перетворення літургії в основний вид драматичного дійства супроводжувалось розквітом літургічної поезії, поезії гімнів. Найвидатнішими її представниками були Роман Солодкоспівець (VI ст.), який написав близько
тисячі гімнів, імператор Юстиніан,
Сергій – патріарх Константинопольський, якому належить акафіст Богородиці у зв’язку
з перемогою над аварами в 626 р., Софроній – патріарх
Єрусалимський та інші.
Запитання для
самоконтролю знань
1. Наступницею культури яких країн стала
Візантія?
2. Що
було світоглядною основою візантійської культури?
3. Які
відмінності між католицькою і православною церквою?
6. В чому
проявився вплив Візантії на Київську Русь?
7. Які
були у Візантії наукові центри?
8. Назвіть головні види візантійського
живопису.
9. Порівняйте мистецтво Візантії та
Середньовічної Західної Європи.
Реферати
1. Видатне місце візантійської культури в
історії світової цивілізації.
2. Християнство
– світоглядна основа візантійської
культури.
3. Космополітичний
характер культури Візантії
та її вплив на культуру
Київської Русі і середньовічної Європи.
4. Освіта
у Візантії.
5. Наукові
центри Візантії.
6. Софія
Константинопольська – найвидатніша
пам’ятка візантійської архітектури, головний храм всього східнохристиянського світу.
7. Іконоборство.
Література
1. Абрамович Д.С., Чікарькова
М.Ю. Світова та українська культура: Навч. посібник –
Львів, 2004.
2. Дещинський Л.Є. та ін.
Українська та зарубіжна культура: Навч. посібник. –
Львів, 2005.
3. Культурология. История мировой культуры: Ученик для вузов/ Под ред. А.Н. Марковой. – М., 2000.
4. Кордон М. В. Українська та зарубіжна культура: Навч. посібник. – ЦУЛ, 2002.
5. Лекції з історії
світової та вітчизняної культури: Навч. посібник/ За
ред. проф. А. Яртися та проф. В. Мельника. – Л.,
2005.