Самостійна робота №8

 

Тема. Культура Середньовіччя. Культура Візантії

Завдання. Визначити особливості розвитку культури Візантії. Загальні історичні відомості. Політичний устрій. Релігійне життя. Формування православ’я. Розвиток науки та освіти. Мистецько-літературне життя Візантії.

Короткий зміст завдання

Візантійська імперія виникла в IV ст. після розпаду Римської імперії в її східній частині й існувала до середини XV ст.

Візантія була прямим спадкоємцем греко-католицької античності, протягом її існування відбувався певний синтез духовних засад Сходу та Заходу. Візантійська культура справила величезний вплив на культури Південної та Східної Європи.

У культурному житті Візантії сучасна наука виділяє такі основні періоди:

- відмирання старої античності та становлення нової середньовічної культури в дусі християнського віровчення (ІV VІІ ст.);

- культурний спад у зв’язку з економічним занепадом та аграризацією міст (кінець VII – початок IX ст.);

- нове культурне піднесення Константинополя та інших провінційних міст (середина ІХ Х ст.);

- найвищий розвиток візантійської культури, зумовлений розквітом міського життя (ХІ ХІІ ст.);

- занепад культури, викликаний політичним послабленням Візантії (кінець ХІІ ХIII ст.);

- зародження обмеженого візантійського гуманізму, характерною

ознакою якого було відновлення античної освіченості (XIV – початок XV ст.).

Філософська думка формувалась під впливом неоплатонізму, головними представниками якого були Плотін, Ямвлих та Прокл, творчість яких справила велике враження на одного з видатних мислителів Візантії Псевдо-Діонісія Ареопагіта, котрий спробував інтерпретувати християнську догматику в термінах та поняттях неоплатонізму.

У візантійській філософії виділяють важливий період, що дістав назву іконоборства.

Іконоборство соціально-політичний і релігійний рух у Візантії в VIII ІХ ст., спрямований проти культу ікон. В мистецтві боротьба виявилась у запереченні правомочності священних зображень, тобто ікон, а також у знищенні іконоборцями пам’яток церковного мистецтва.

Релігійно-філософські суперечки VIII IX ст. привели до необхідності систематизації християнської теології. Це було зроблено у творах Іоанна Дамаскіна, який у своїй праці «Джерело знань» дає наукове визначення філософії й окреслює шість її основних рис, та Федора Студита, який узагальнив аргументацію іконошанувальників проти їх ідейних противників.

Становлення та розвиток східної патристики пов’язані з такими іменами, як Григорій Ніський, Василій Кесарійський та Григорій Назіанзін.

Головні види мистецтва архітектура, живопис, музика, декоративне мистецтво, поезія формувалися з урахуванням функціонування їх у структурі цілісного художньо-релігійного дійства своєрідного культового синтезу мистецтва. Відмітні риси мови мистецтва Візантії це умовність, лаконізм, символізм, канонічність.

У художній формі втілювалось уявлення християн про високе духовне призначення людини (образ Бога) й нестійкості, примарності всього матеріального.

Більша частина деформованих елементів у живописі передаються від одного зображення до іншого, перетворюються в певний зображувальний знак, інваріант. Для візантійського мистецтва характерним є принцип інваріантності художнього мислення, тобто прагнення набирати твір (живописний, словесний, музичний) із стереотипних елементів.

Розвиток церковного та світського монументального живопису. Нове планування міст, де у центрі розміщується головна площа із собором. Церковна архітектура. Розвиток музичного мистецтва.

До VIVII ст., коли грецька мова стала панівною в країні, належить початок власне візантійської літератури, зокрема церковної. Театр, засуджений християнськими богословами, не мав у Візантії основи. Перетворення літургії в основний вид драматичного дійства супроводжувалось розквітом літургічної поезії, поезії гімнів. Найвидатнішими її представниками були Роман Солодкоспівець (VI ст.), який написав близько тисячі гімнів, імператор Юстиніан, Сергій – патріарх Константинопольський, якому належить акафіст Богородиці у зв’язку з перемогою над аварами в 626 р., Софроній – патріарх Єрусалимський та інші.

Запитання для самоконтролю знань

1. Наступницею культури яких країн стала Візантія?

2. Що було світоглядною основою візантійської культури?

3. Які відмінності між католицькою і православною церквою?

6. В чому проявився вплив Візантії на Київську Русь?

7. Які були у Візантії наукові центри?

8. Назвіть головні види візантійського живопису.

9. Порівняйте мистецтво Візантії та Середньовічної Західної Європи.

Реферати

1. Видатне місце візантійської культури в історії світової цивілізації.

2. Християнствосвітоглядна основа візантійської культури.

3. Космополітичний характер культури Візантії та її вплив на культуру Київської Русі і середньовічної Європи.

4. Освіта у Візантії.

5. Наукові центри Візантії.

6. Софія Константинопольськанайвидатніша пам’ятка візантійської архітектури, головний храм всього східнохристиянського світу.

7. Іконоборство.

Література

1. Абрамович Д.С., Чікарькова М.Ю. Світова та українська культура: Навч. посібник – Львів, 2004.

2. Дещинський Л.Є. та ін. Українська та зарубіжна культура: Навч. посібник. – Львів, 2005.

3. Культурология. История мировой культуры: Ученик для вузов/ Под ред. А.Н. Марковой. – М., 2000.

4. Кордон М. В. Українська та зарубіжна культура: Навч. посібник. – ЦУЛ, 2002.

5. Лекції з історії світової та вітчизняної культури: Навч. посібник/ За ред. проф. А. Яртися та проф. В. Мельника. – Л., 2005.