Тематика самостійної роботи студентів

(основні теми і питання)

 

з/п

Назва теми

Кількість годин,

денна форма

заочна форма

 

Змістовний модуль 1

45

81

1

Тема 1. Агрохімія як наука Значення добрив у підвищенні врожаїв, поліпшенні якості сільськогосподарської продукції та підвищенні родючості ґрунту.

9

16

2

Тема 2. Загальна агрохімічна характеристика ґрунтів України та її вплив на живлення  рослин

9

16

3

Тема 3. Теоретичні основи формування врожаю та основні закони агрохімії

9

17

4

Тема 4. Фізіологічні основи застосування добрив

9

16

5

Тема 5. Азотні добрива

9

16

 

Змістовний модуль 2

45

81

6

Тема 6. Фосфорні добрива.

9

16

7

Тема 7. Калійні добрива.

9

16

8

Тема 8. Комплексні добрива. Мікродобрива.

9

17

9

Тема 9. Поняття про систему удобрення. Наукові основи одержання запланованого врожаю.

9

16

10

Тема 10. Добрива, навколишнє середовище та способи захисту ґрунту від надлишкових кількостей добрив.

9

16

 

Усього годин

90

162

 

 

 

ЗАВДАННЯ ДО сАМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТА

 

Тема – Визначення вмісту сухих речовин гігроскопічної вологи та “сирої золи” в рослинах

Питання до теми:

1.     Що таке агрохімія. Сформулюйте її мету та завдання.

2.     Які відкриття в агрохімії зробили Паліссі, Ломоносов, Буссенго, Глаубер, Прянишников, Лібіх.

3.     При яких умовах потрібно застосовувати добрива в землеробстві.

4.     Назвіть основні елементи живлення, біогенні, макроелементи, мікроелементи, зольні.

5.     Періоди росту рослин, коли вони найбільш чутливі до надмірної концентрації солей.

6.     Що таке зрівноважений та незрівноважений розчин.

7.     Як елементи живлення мігрують до кореневої системи.

8.     Які рушійні сили рухають воду в рослині.

9.     Чому потрібен кисень кореневій системі.

10. Що таке критичний період в живленні рослин.

11. Вкажіть біохімічний склад продукції основних польових культур.

12. Вплив температури на засвоєння елементів мінерального живлення.

13. Вплив світла на засвоєння елементів мінерального живлення.

14. Вплив рН середовища на засвоєння елементів мінерального живлення.

15. Роль кальцію у покращенні засвоєння елементів живлення в кислому середовищі.

16. Наведіть приклади фізіологічно кислих, лужних та нейтральних солей.

17. Критичний період і період максимальної потреби в елементах живлення рослин.

18. Коли на бідних ґрунтах добрива підвищують урожайність, покращують якість продукції, покращують родючість грунту.

19. Як засвоює рослина розчинні солі, тверді частки, рідкі частки.

20. Що таке біохімічний і хімічний склад рослин.

21. Фактори, що сприяють підвищенню ефективності добрив і, навпаки, зниженню.

22. Що таке тканинна та листкова діагностика живлення рослин.

23. Функціональна діагностика мінерального живлення рослин.

 


ТемаВизначення вмісту амонійного, нітратного азоту в ґрунті.

 

Питання до теми:

1.     Вкажіть оптимальну концентрацію солей в ґрунті для живлення рослин.

2.     Де в ґрунті концентруються мікроорганізми.

3.     Яка залежність між кількістю мікрорганізмів у ґрунті та кількістю доступних рослинам елементів живлення.

4.     Вкажіть вміст гумусу в різних типах грунтів.

5.     Які показники характеризують механічну, фізичну, хімічну, біологічну, обмінну вбирну здатність грунту.

6.     Якими символами позначають актуальну, обмінну та гідролітичну кислотність грунту.

7.     Якими показниками характеризують потенційні та ефективні запаси елементів живлення в ґрунті.

8.     Яка ємність вбирання дерновопідзолистих, сірих лісових грунтів та чорноземів.

9.     Як змінюється кислотність грунту в зонах надмірного та недостатнього зволоження, а також при застосуванні КСℓ, СаСО3.

10. Вміст в ґрунтах азоту, фосфору, калію.

11. Показники грунту, що характеризують потенційну та ефективну родючість.

12. Градації показників рН на 6 агрохімічних груп.

13. Роль агрофізичних та воднофізичних властивостей грунту у мінеральному живленні рослин.

14. Поняття про кругообіг, регулювання і баланс поживних речовин у землеробстві.

15. Комплексна діагностика мінерального живлення рослин та їх використання під час ведення “точного” землеробства.

 

Тема – Визначення вмісту рухомого фосфору в ґрунті, загального фосфору в рослинах після сухого озолення.

 

Питання до теми

1.  До яких груп за відношенням до вапнування відносять: озима пшениця, кукурудза, соя, буряки, люцерна, жито, овес, льон, картопля, люпин, сераделла.

2. Зміни в ґрунті під впливом вапнування.

3.Які показники грунту та рослин використовують при визначенні потреби у вапнуванні та гіпсуванні, а також визначення норм вапна і гіпсу.

16. Які вапняні добрива краще застосовувати на легких ґрунтах.

17. Класифікація вапняних добрив і віднесення їх до окремих груп.

18. Після вапнування грунту які елементи живлення краще засвоюються, які гірше.

19. При яких показниках рН виникає потреба у вапнуванні грунтів в Поліссі, Лісостепу, Степу.

20. В яких межах знаходиться вміст СаСО3 в мергелі, торфотуфі, крейді, сиромеленому вапняку, дефекаті.

 

Тема – Визначення азотних добрив

Питання до теми

1.     Вміст азоту в дерновопідзолистих, сірих лісових ґрунтах і в чорноземах.

2.     До яких сполук в рослині входить азот.

3.     Які сполуки азоту засвоює краще коренева система, а які листки.

4.     З яких сполук азоту в рослині утворюються білки.

5.     З яких сполук синтезують NН3.

6.     З яких відходів промисловості отримують NН3.

7.     Класифікація азотних добрив.

8.     Опишіть зовнішній вигляд аміачної селітри, сечовини, NН4Сℓ, NаNО3, Са(N03)2, СО(NН2)2.

9.     Напишіть вміст діючої речовини основних азотних добрив.

10.Які форми азоту в ґрунті мігрують, а які не мігрують.

11. Де утворюються NН4, NО-3, NН2, - в рослинах в мікробах, в повітрі.

12. Які сполуки утворюються при азотфіксації, амоніфікації, нітрифікації, денітрифікації.

13. Які добрива азотні вносять восени перед сівбою, пізно восени в ґрунт, до сівби весною, в підживлення в ґрунт, по поверхні грунту.

14. Поділ добрив на тверді, рідкі, азотні розчини.

15. Шляхи підвищення ефективності азотних добрив.

16. Які з азотних добрив краще застосовувати під пшеницю, цукрові буряки, соняшник.

17. Роль азотистих сполук в рослині.

18. Форми азоту, які отруюють рослину, які не отруюють, з яких утворюються амінокислоти.

19. Під ячмінь, ріпак, капусту які можна вносити азотні добрива.

20. Кращі способи внесення Са(N03)2, КАС,  4Сℓ, NН4ОН, СО(NН2)2, NН43.

21. На яких ґрунтах мають вищу ефективність NН4Сℓ, (NН4)24,  СО(NН2)2.

22. Добрива азотні, що вносять тільки в ґрунт, на поверхню грунту з обов’язковою заробкою, без обов’язкової заробки.

 

Тема – Визначення мінеральних добрив

Питання до теми

1.     Сполуки в рослині, до яких входить фосфор.

2.     Рослини, здатні засвоювати важкорозчинні фосфати і чому.

3.     Розподіл фосфату в рослині: листки, стебла, плоди, корені.

4.     Від яких показників властивостей грунту залежить вміст фосфору в ньому.

5.     Назвіть вміст фосфору в ґрунті, в т.ч. органічний, мінеральний.

6.     Сировина для виготовлення фосфорних добрив.

7.     Способи переробки фосфатної сировини.

8.     Розділіть фосфорні добрива за класифікацією.

9.     Опишіть зовнішній вигляд суперфосфату, фосфатшлаку, фосфоритного борошна.

10. Вміст фосфору у фосфорних добривах.

11. Прийом внесення суперфосфату в якому найвища ефективність одиниці фосфору.

12. Роль органічних сполук фосфору в рослині.

13. Реакція ретроградації суперфосфату.

14. Ефективність суперфосфату в різних прийомах внесення.

15. Порівняльна дія та післядія суперфосфату та фосфоритного борошна.

16. Дія суперфосфату та фосфоритного борошна на кислих та нейтральних ґрунтах.

17. Дія суперфосфату і фосфоритного борошна на різні культури, або фосфатшлаку та суперфосфату.

 

Тема – Визначення доступного фосфору в суперфосфаті експресметодом

 

Питання до теми

1.     Вміст калію в ґрунті залежно від гранулометричного складу.

2.     В яких органах рослини накопичується калій.

3.     Назвіть калійні руди та їх розміщення на планеті.

4.     Методи переробки калійних руд на добриво.

5.     Класифікація калійних добрив.

6.     Опишіть зовнішній вигляд хлористого калію, калійної солі, каїніту, калімагу.

7.     Вміст діючої речовини хлористого калію, калійної солі, каїніту, калімагу, сульфату калію.

8.     Дія калію на рослинний організм (через що)

9.     Які показники рослини змінюються під впливом калію.

10. Які форми калійних добрив вносять під озиму пшеницю цукрові буряки, картоплю, соняшник.

11. Ефективність калійних добрив у різних грунтово-кліматичних зонах.

12. Прийоми внесення калійних добрив під просапні культури.

 

 

Тема – Визначення вмісту калію в ґрунті, рослинах, добривах.

 

Питання до теми:

1.     Культури яких родин потребують багато сірки та застосування сірчаних добрив.

2.     Назвіть сірковмісні добрива.

3.     Класифікація комплексних добрив.

4.     Види добрив, що входять до різних груп за класифікацією.

5.     Чому не виготовляють заздалегідь сумішей добрив у господарстві.

6.     Напишіть можливі реакції добрив при їх змішуванні.

7.     Яким прийомом краще вносити нітрофоску, нітроамофоску, амофос, РКД, аміачну воду, СРКД, вуглеаміакати, аміакати, безводний аміак.

8.     Напишіть 6-7 видів мікроелементів.

9.     Класифікація мікродобрив і особливості застосування кожної групи.

10. Концентрація мікроелементу в розчині при обробці ним рослин.

 

Тема – Визначення вмісту нітратного азоту в рослинах, добривах

 

Питання до теми:

11. Скільки сухих речовин містить підстилковий, безпідстилковий гній та стоки ферм і скільки в них накопичено насіння бур’янів.

12. Порівняльна пряма дія та післядія підстилкового та безпідстилкового гною.

13. Прийоми внесення різних видів органічних добрив.

14. Вміст елементів живлення підстилкового гною ВРХ та свиней, безпідстилкового гною, пташиного посліду.

15. Скільки міститься азоту, фосфору, калію, кальцію, магнію, сірки в 50 т  змішаного підстилкового гною.

16. Скільки міститься бору, марганцю, міді, молібдену, кобальту 50 т  змішаного підстилкового напівперепрілого гною.

17. Способи підготовки гною, їх переваги.

18. Способи прискорення підготовки гною до внесення.

19. Глибина заорювання підстилкового гною залежно від гранулометричного складу та грунтово- кліматичної зони.

20. Способи вирощування сидеральних культур в різних грунтово-кліматичних зонах.

21. Строки внесення твердого та рідкого гною в Північному Степу.

22. Бактеріальні препарати, їх зберігання та застосування.

23. Рістрегулюючі речовини, їх зберігання та застосування.

 

Тема – Підсумки з вивчення методів лабораторних аналізів.

 

Питання до теми

1.         Назвіть принцип на якому будуються термогравіметричні методи дослідження в агрохімії.

2.         Принцип роботи КФК.

3.         Суть обємних методів дослідження.

4.         Принцип роботи полуменевого фотометра.

5.         Принцип роботи іонометра.