Практична
робота № 4
ТЯГОВІ
РОЗРАХУНКИ ТРАКТОРНОГО ПОЇЗДА
Завдання: виконати розрахунки тракторного транспорту в умовах
будівництва, а також визначити продуктивність тракторного поїзда та
собівартість 1 ткм перевезень.
l3
l2
l1
i3
Рис. 1.
Схема профілю траси руху тракторного поїзда.
1.
Визначаємо можливу силу тяги трактора за
умовами зчеплення стосовно найважчої ділянки дороги, Н:
Fзч = j G,
(4.1)
де G – вага трактора, Н;
j -
коефіцієнт зчеплення з дорогою.
2.
Встановлюємо передачу, на якій з умов можливого зчеплення може рухатись
трактор. Для забезпечення руху трактора повинна виконуватись умова:
Fг £ Fзч- G w1 , (4.2)
де Fг
– тягове зусилля на гаку трактора на відповідній передачі, Н;
w1- основний питомий опір руху
трактора.
Виходячи з умови (1.2), за технічною
характеристикою трактора визначаємо передачу, на якій трактор може реалізувати
максимальне тягове зусилля за умовами зчеплення.
3.
Маса вантажу у причепі, Н:
Q = g g V ,
(4.3)
де g - прискорення вільного падіння, м/с;
g - насипна
щільність, кг/м;
V –
місткість кузова причепа, м.
4.
Кількість причепів стосовно найважчої ділянки дороги, шт:
(4.4)
де -
основний питомий опір руху причепа на горизонтальній дорозі;
і – підйом
дороги;
Gпр- вага
порожнього причепа, Н.
5. Необхідні тягові зусилля на гаку трактора та швидкості руху
на всіх ділянках траси.
Умова руху тракторного поїзда, Н:
F³ n(Q + G
)(w + i) + G× i.
За табл. 3 встановлюємо, на яких передачах рухатиметься
тракторний поїзд і які його найвищі можливі швидкості на кожній ділянці траси (V1
, V2 , V3).
6. Тривалість руху поїзда на окремих ділянках траси з вантажем tв та порожнього (без вантажу) tп , с:
,
(4.6)
,
(4.7)
,
(4.8)
де V1 , V2 , V3
- швидкості руху навантаженого поїзда (км/год.) на ділянках l1,
l2, l3 траси (м);
3,6 – коефіцієнт переводу із (км/год.) у (м/с);
0,8 – коефіцієнт, що враховує витрати часу на
прискорення, уповільнення та перемикання передач.
Порожній поїзд практично рухається на IV передачі (швидкість VIV , км/год.). Тому тривалість руху
порожнього поїзда, с:
. (4.9)
7.
Тривалість руху тракторного поїзда, с:
(4.10)
де tзав -
тривалість завантаження одного причепа, с;
tроз-
тривалість розвантаження одного причепа, с.
8. Змінна
продуктивність тракторного поїзда, т/зміну:
, (4.11)
де kч -
коефіцієнт використання змінного часу, kч =
0,75...0,80;
Т – кількість годин у зміні, Т = 8 год.
9.
Собівартість одного тонокілометра (1 ткм) перевезень, грн/ткм:
, (4.12)
де М1 - вартість
машино-зміни трактора, грн;
М2 - вартість машино-зміни
тракторного причепа, грн.
Таблиця 4.1. Варіанти завдань до РГР - 1
Варіант |
Довжина
ділянки, м |
Варіант |
Довжина
ділянки, м |
||||
|
l |
l |
l |
|
l |
l |
l |
1 |
200 |
800 |
450 |
16 |
200 |
1000 |
450 |
2 |
250 |
900 |
400 |
17 |
250 |
1100 |
400 |
3 |
300 |
1000 |
350 |
18 |
300 |
1200 |
350 |
4 |
350 |
800 |
450 |
19 |
350 |
860 |
400 |
5 |
400 |
900 |
400 |
20 |
400 |
900 |
450 |
6 |
450 |
1000 |
350 |
21 |
450 |
1000 |
350 |
7 |
500 |
800 |
450 |
22 |
500 |
800 |
450 |
8 |
350 |
1100 |
300 |
23 |
550 |
700 |
500 |
9 |
400 |
1200 |
250 |
24 |
600 |
700 |
400 |
10 |
450 |
1300 |
200 |
25 |
350 |
1300 |
300 |
11 |
200 |
800 |
300 |
26 |
400 |
1400 |
250 |
12 |
250 |
900 |
250 |
27 |
450 |
1500 |
200 |
13 |
300 |
1000 |
200 |
28 |
200 |
800 |
300 |
14 |
500 |
800 |
300 |
29 |
250 |
900 |
250 |
15 |
550 |
700 |
200 |
30 |
300 |
1000 |
200 |
Таблиця 4.2. Додаткові дані до варіантів завдань для РГР – 1
Варіант |
Підйом ділянки |
Марка
трак-тора |
Марка
причепа |
Час tзав , с |
Час tроз , с |
Вантаж |
||
і1 дорога невко-чена |
і2 дорога вкочена |
і3 дорога вкочена |
||||||
1-7 |
0,09 |
0,04 |
0,05 |
Т-100 |
Д-179-А |
150 |
200 |
Гравій |
8-15 |
0,08 |
0,05 |
0,06 |
Т-100 |
Д-179-А |
150 |
200 |
Гравій |
16-24 |
0,01 |
0,06 |
0,04 |
Т-140 |
Д - 258 |
120 |
160 |
Щебінь |
25-30 |
0,07 |
0,05 |
0,04 |
Т-140 |
Д - 258 |
120 |
160 |
Щебінь |
Таблиця 4.3. Технічні характеристики гусеничних тракторів
Марка |
Вага Н |
Параметри |
Передачі |
M1 , грн. |
||||
I |
II |
III |
IV |
V |
||||
Т-100 |
114000 |
Швидкість V, км/год. |
2,36 |
3,78 |
4,51 |
6,45 |
10,15 |
17,5 |
Тягове
зусилля на гаку Fг , кН |
90 |
54 |
44 |
27 |
--- |
|||
Т-140 |
150000 |
Швидкість V, км/год. |
2,38 |
4,21 |
5,80 |
7,87 |
10,90 |
19,7 |
Тягове
зусилля на гаку Fг , кН |
144 |
74 |
54 |
36 |
--- |
Таблиця 4.4Технічні характеристики тракторних причепів на пневмоколесах
Показники |
Марка причепа |
|
Д – 179 - А |
Д – 258 |
|
Місткість
кузова V, м3 |
9 |
12 |
Те
саме, з “шапкою”, м3 |
12 |
15 |
Вага
порожнього причепа Gпр
, Н |
53000 |
118000 |
Вартість
машино-зміни М2 , грн. |
7,1 |
9,0 |
Таблиця 4.5. Основні питомі опори руху на горизонтальному шляху w (пневмоколеса)
і w1
(гусениці) та коефіцієнт зчеплення гусеничного ходу j
Ґрунтова
дорога |
w |
w1 |
j |
Укочена |
0,03 |
0,06 |
1,0 |
Неукочена |
0,08 |
0,10 |
0,7 |
Таблиця 4.6. Насипна щільність вантажу
Матеріал |
g , кг/м3 |
Гравій |
1800 |
Щебінь |
1900 |