Практична робота № 4

 

ТЯГОВІ РОЗРАХУНКИ ТРАКТОРНОГО ПОЇЗДА

 

Завдання: виконати розрахунки тракторного транспорту в умовах будівництва, а також визначити продуктивність тракторного поїзда та собівартість 1 ткм перевезень.

l3

 
 


 

l2

 
 

l1

 
                  

i3

 
  

 

 

 

 


Рис. 1. Схема профілю траси руху тракторного поїзда.

 

1.     Визначаємо можливу силу тяги  трактора за умовами зчеплення стосовно найважчої ділянки дороги, Н:

Fзч = j G,                                                      (4.1)

де  G – вага трактора, Н;

j - коефіцієнт зчеплення з дорогою.

2.     Встановлюємо передачу, на якій з умов можливого зчеплення може рухатись трактор. Для забезпечення руху трактора повинна виконуватись умова:

Fг £ Fзч- G w1 ,                                                 (4.2)

де  Fг – тягове зусилля на гаку трактора на відповідній передачі, Н;

w1- основний питомий опір руху трактора.

Виходячи з умови (1.2), за технічною характеристикою трактора визначаємо передачу, на якій трактор може реалізувати максимальне тягове зусилля за умовами зчеплення.

3.     Маса вантажу у причепі, Н:

Q = g g V ,                                                     (4.3)

де  g - прискорення  вільного падіння, м/с;

g - насипна щільність, кг/м;

V місткість кузова причепа, м.

4. Кількість причепів стосовно найважчої ділянки дороги, шт:

                                               (4.4)

 

де  - основний питомий опір руху причепа на горизонтальній дорозі;

іпідйом дороги;

Gпр- вага порожнього причепа, Н.

5. Необхідні тягові зусилля на гаку трактора та швидкості руху на всіх ділянках траси.

Умова руху тракторного поїзда, Н:

F³ n(Q + G)(w + i) + G× i.

 

За табл. 3 встановлюємо, на яких передачах рухатиметься тракторний поїзд і які його найвищі можливі швидкості на кожній ділянці траси (V1 , V2 , V3).

6. Тривалість руху поїзда на окремих ділянках траси з вантажем tв та порожнього (без вантажу)  tп , с:

,                                                       (4.6)

,                                                       (4.7)

 ,                                                      (4.8)

 

де  V1 , V2 , V3 - швидкості руху навантаженого поїзда (км/год.) на ділянках l1, l2, l3 траси (м);

3,6 – коефіцієнт переводу із (км/год.) у (м/с);

0,8 – коефіцієнт, що враховує витрати часу на прискорення, уповільнення та перемикання передач.

Порожній поїзд практично рухається на IV передачі  (швидкість VIV , км/год.). Тому тривалість руху порожнього поїзда, с:

.                                              (4.9)

 

7. Тривалість руху тракторного поїзда, с:

                        (4.10)

де  tзав - тривалість завантаження одного причепа, с;

tроз- тривалість розвантаження одного причепа, с.

 

8. Змінна продуктивність тракторного поїзда, т/зміну:

 ,                                      (4.11)

де  kч - коефіцієнт використання змінного часу, kч = 0,75...0,80;

Т – кількість годин у зміні, Т = 8 год.

 

9. Собівартість одного тонокілометра (1 ткм) перевезень, грн/ткм:

 

,                                         (4.12)

де  М1 - вартість машино-зміни трактора, грн;

М2 - вартість машино-зміни тракторного причепа, грн.

 

 

Таблиця 4.1. Варіанти завдань до РГР - 1

 

Варіант

Довжина ділянки, м

Варіант

Довжина ділянки, м

 

l

l

l

 

l

l

l

1

200

800

450

16

200

1000

450

2

250

900

400

17

250

1100

400

3

300

1000

350

18

300

1200

350

4

350

800

450

19

350

860

400

5

400

900

400

20

400

900

450

6

450

1000

350

21

450

1000

350

7

500

800

450

22

500

800

450

8

350

1100

300

23

550

700

500

9

400

1200

250

24

600

700

400

10

450

1300

200

25

350

1300

300

11

200

800

300

26

400

1400

250

12

250

900

250

27

450

1500

200

13

300

1000

200

28

200

800

300

14

500

800

300

29

250

900

250

15

550

700

200

30

300

1000

200

 

 

 

 

Таблиця 4.2. Додаткові дані до варіантів завдань для РГР – 1

 

Варіант

Підйом ділянки

Марка трак-тора

Марка причепа

Час

tзав  , с

Час

tроз  , с

Вантаж

    і1  дорога невко-чена

    і2  дорога вкочена

    і3  дорога вкочена

1-7

0,09

0,04

0,05

Т-100

Д-179-А

150

200

Гравій

8-15

0,08

0,05

0,06

Т-100

Д-179-А

150

200

Гравій

16-24

0,01

0,06

0,04

Т-140

Д - 258

120

160

Щебінь

25-30

0,07

0,05

0,04

Т-140

Д - 258

120

160

Щебінь

 

 

 

 

Таблиця 4.3. Технічні характеристики гусеничних тракторів

 

Марка

Вага

Н

 Параметри

Передачі

M1  , грн.

I

II

III

IV

V

Т-100

114000

Швидкість

 V, км/год.

2,36

3,78

4,51

6,45

10,15

17,5

Тягове зусилля на гаку Fг  , кН

90

54

44

27

---

Т-140

150000

Швидкість

 V, км/год.

2,38

4,21

5,80

7,87

10,90

19,7

Тягове зусилля на гаку Fг  , кН

144

74

54

36

---

 

 

Таблиця 4.4Технічні характеристики тракторних причепів на пневмоколесах

 

Показники

Марка причепа

Д – 179 - А

Д – 258

Місткість кузова V, м3

9

12

Те саме, з “шапкою”, м3

12

15

Вага порожнього причепа Gпр , Н

53000

118000

Вартість машино-зміни М2  , грн.

7,1

9,0

 

 

 

 

Таблиця 4.5. Основні питомі опори руху на горизонтальному шляху w (пневмоколеса) і w1 (гусениці) та коефіцієнт зчеплення гусеничного ходу j

 

Ґрунтова дорога

   w

  w1

  j

Укочена

0,03

0,06

1,0

Неукочена

0,08

0,10

0,7

 

 

 

Таблиця 4.6. Насипна щільність вантажу

 

Матеріал

g , кг/м3

Гравій

1800

Щебінь

1900