Практична робота2

РОЗ’ЄМНІ  З’ЄДНАННЯ

 

№ 2.1.

Визначити силу R, яку необхідно прикласти до стандартного ключа при загвинчуванні гайки до появи у стержні болта ( різьба М8 ) напружень, рівних границі текучості.  Орієнтовна довжина ручки стандартного ключа L = 15 d; коефіцієнт тертя у різьбі  і на торці гайки  прийняти f = 0,15. Матеріал болта – сталь 20.

 

№ 2.2.

Розрахувати болт вантажної скоби, що сприймає максимальне навантаження 20 кН. Матеріал болта – сталь Ст 3.

№ 2.3.

Розрахувати гвинти кільця кріплення скла в оглядовому вікні вакуум-камери. За умовою герметичності загальне зусилля притискання кільця повинно складати F = 8 кН; загальна кількість гвинтів z = 6 ; матеріал гвинтів – сталь 40Х.

   1-корпус камери; 2-притискне кільце; 3-кварцове скло;  4-ущільнювальна прокладка; 5-гвинт.

 

 

№ 2.4.

Розрахувати болти дискової муфти. Потужність, яка передається муфтою,  N = 40 кВт; частота обертання з’єднаних муфтою валів 300 об/хв; діаметр кола центрів болтів (віддаль між болтами, розташованими на одному діаметрі) D0 = 240 мм; кількість болтів z = 4; матеріал болтів – сталь Ст 3. Умови прикладання  навантаження вважати статичними.

1-напівмуфта; 2-болт; 3-шпонка; 4-вал.

№ 2.5.

Розрахувати болти  фланцевого з’єднання водопровідних труб, що знаходяться  під  постійним  тиском  q = 2  МПа.    Розміри   з’єднання : 

D1 = 240 мм,  D2 = 340 мм.  Прокладка тонка з пароніту.  Кількість болтів:  z = 6. Матеріал болта – сталь 20.

 

 

 

 


№ 2.6.

Розрахувати болти малогабаритного фланцевого з’єднання днища автоклава із циліндричним корпусом. Через обмежений розмір фланця болти виконані з костильною головкою. Попереднім розрахунком встановлене розрахункове навантаження на кожен болт –    8 кН. Ексцентриситет е = 0,71 d1. Навантаження носить квазістатичний характер. Матеріал болта – сталь 20.

 

№ 2.7.

Циліндричне зубчате колесо закріплене призматичною шпонкою на валу редуктора діаметром        d = 40 мм.  Вал     (сталь 50)     передає  крутний  момент    Т = 400 Нм. Матеріал шпонки – сталь 45,  матеріал зубчатого колеса–сталь 40Х. Довжина маточини l1 = 53 мм. Режим роботи редуктора середній. Підібрати шпонку за СТ СЭВ 189-75 та перевірити її на міцність.

 

 

№ 2.8.

Визначити граничний обертовий момент, який може передати призматична шпонка розміром 20*12*110 ( СТ СЭВ 189-75). Шпонка виготовлена зі сталі 45  і фіксує зубчате колесо на валу редуктора. Матеріал маточини – чавун, матеріал вала – сталь 50, діаметр вала dв=70 мм. Режим роботи середній.

 

№ 2.9.

Підібрати сегментну шпонку для кріплення втулкової муфти на валу діаметром dв = 21 мм і перевірити її на зріз та зминання. Потужність, яка передається, Р = 2кВт; частота обертання вала 1140 хв-1. Режим роботи середній. Муфта виконана зі сталі 40Х, шпонка – зі сталі 45. Вал – зі сталі 50.

 

№ 2.10.

Підібрати та перевірити на міцність рухоме шліцеве з’єднання вторинного   вала  коробки  передач  автомобіля  ( обертовий  момент  Т=0,4 кНм.  Шліцеве з’єднання прямобічне, d = 28 мм, D = 34 мм. Матеріал – сталь  45,  термообробка    покращення.  Довжина  маточини  шестерні l= 55 мм. Умови експлуатації середні, переміщення втулки без навантаження.  

  

№ 2.11.

Визначити обертальний момент, який можна передати через з’єднання стандартною призматичною шпонкою, якщо висота поверхні зминання шпонки в пазу маточини дорівнює  0,4 висоти шпонки. Допустимі напруження зрізу -  60 МПа, зминання – 100 МПа.

 

№ 2.12.

Циліндричне спряження діаметром 60 мм і завдовжки 90 мм повинно передавати постійний обертальний момент 106 Нмм. Матеріал вала – сталь 45, маточини – сталь 35Л. Підібрати і перевірити призматичну шпонку.

№ 2.13.

Знайти напруження у сегментній шпонці при передачі через  з’єднання  обертального моменту 12 кНмм.

 

 

 

№ 2.14.

Два вали мають фланці, які жорстко з’єднані болтами М12 зі сталі 35 (клас міцності 5,6). Внутрішній діаметр різьби болтів 10,1мм (f = 0,1; k=1,5).  Який обертальний момент може передати такий вузол: за міцністю валів на кручення, за міцністю болтів на зріз та розтяг.[]кр=30МПа,   []зр = 70МПа, []р = 180 МПа.

 

 

 

№ 2.15.

Перевірити міцність шпонкового з’єднання ведучої зірки з валом редуктора приводу транспортера, коли крутний момент на валу     Т=1500 Нм. Діаметр вала d=20 мм, матеріал-сталь 20.

 

 

 

 

 

№ 2.16.

Перевірити рухоме зубчасте з’єднання при крутному моменту на валу Т = 580 Нм. Розміри з’єднання zdD = 62326, f = 0,3мм; r = 0,2мм. Довжина маточини 20 мм. Матеріал вала – сталь 45.

 

 

 

 

№ 2.17.

Підпис: D0     Визначити діаметр болтів, що з’єднують фланці муфти. Обертовий момент, що передається муфтою, Т = 220 Нм ; болти розміщені по колу, діаметром D0 = 110 мм; кількість болтів z = 4. Для з’єднання фланців передбачаються болти класу міцності 6.6, тобто вони виготовляються зі сталі 45 (в = 600 МПа ; Т = 360 МПа). Коефіцієнт запасу міцності  S = 3.

 

 

№ 2.18.

Розрахувати (підібрати) болти нижнього підшипника шатуна двигуна внутрішнього згорання. Інерційне навантаження на один болт змінюється за гармонійним законом і на робочих обертах колінвала його максимальне значення     F = 6,5 кН; затяжка болтів регульована. Матеріал болтів – сталь 30.

1-шатун; 2-прокладка; 3-головка шатуна;        4-болт.

 

2.19. Для вала d = 60 мм підібрати стандартні розміри клинової врізної (зі скругленими торцями) і призматичної (звичайної) щпонок. Визначити, який момент може передати кожна з цих шпонок; викреслити в масштабі 1:1 поперечний і поздовжній розрізи вала з шпонками і дати їх умовне позначення по ГОСТу. Прийняти l ≈ 1,3 d ≈ 80 мм; матеріал вала – сталь 40Х, шпонок – сталь35, коефіцієнт тертя f = 0,17.

 

2.20. Вибрати по ГОСТу призматичну шпонку для з'єднання шестерні з валом (рис. 2.20) і перевірити шпонкове з'єднання на міцність. Матеріал шестерні - сталь 40Х; матеріал шпонки - сталь 45, нормалізована.

Передаваний момент Мк = 150 Нм. Передача працює з невеликими поштовхами.

 

2.21. Втулкова (гільзова) муфта, що сполучає два вали, встановлена на сегментних шпонках (рис. 2.21).

Підібрати шпонки і перевірити з'єднання на зріз та зминання. Розрахунковий момент визначити з умови міцності валу на кручення при [τ]зр = 25 МПа, послаблення валу канавкою шпонки не враховувати. Матеріал муфти і валів - сталь Ст 5; шпонки - сталь Ст.6.

 

2.22. Перевірити на міцність різьбову частину вантажної скоби М12 (рис. 2.22), розрахованої на підйом вантажу масою 1500 кг Приняти [ϭ]р = 80 МПа.

 

 

2.23. Скоба для кріплення розчалок сполучена з дерев'яною балкою за допомогою болта (рис. 2.23). Вимагається: а) підібрати з розрахунку на міцність болт з метричною різьбою, якщо [ϭ]р = 85 МПа. (болт розглядати як незатягнутий); б) визначити діаметр D шайби, що подкладають під головку болта, якщодопустимы напруження зминання для дерева [ϭ]зм = 6,0 МПа і внутрішній діаметр шайби на 1 мм більший від діаметра болта.

 

2.24. Визначити діаметр різьби болтів, що кріплять кришку газового резервуара (рис. 2.24), якщо сила тиску газу на кришку FK = 55 кН, кількість болтів z = 8. Навантаження постійне. Матеріал болтів Сталь 35, клас міцності 5.6. Матеріал прокладки - пароніт. Затягування болтів динамометричним ключем.

 

 

 

 

 

 

2.25. Сталева штанга з’єднана з дерев'яним брусом чотирма болтами і навантажена розтягуючою силою Р = 2,5 кН . Матеріал болтів і штанги - сталь Ст 3. Коефіцієнт тертя між штангою і брусом f = 0,3. Допустимі напруження зминання для дерева [σ]зм = 6,0 МПа. Відстань між болтами а = 3d, де d - діаметр болта. Визначити діаметр болтів і розміри штанги dшт, b і δ.

 

 

 

 

 

2.26. Момент від зубчастого колеса передається барабану вантажопідйомної машини за рахунок сил тертя, викликаних затягуванням шести шпильок. Визначити необхідний діаметр шпильок, що мають метричну різьбу з великим кроком. Зусилля в канаті, що навивається на барабан, Qm = 10 кН; матеріал шпильок - сталь Ст 3; коефіцієнт тертя між колесом і барабаном f = 0,12.

Вказівка. При розрахунку прийняти момент сил тертя на 20% більший, ніж момент від зусилля в канаті. Вважати, що затягування шпильок не контрольоване, - використовувати дані з таблиці П5.

 

2.27. Момент від зубчастого колеса передається барабану вантажопідйомної машини за рахунок сил тертя, викликаних затягуванням трьох болтів, встановлених без зазору. Визначити необхідний діаметр dо болтів. Зусилля в канаті, що навивається на барабан, Qm = 10 кН; матеріал болтів - сталь Ст 3; [τ]зр = 40 МПа, коефіцієнт тертя між колесом і барабаном f = 0,12.

Вказівка. При розрахунку прийняти момент сил тертя на 20% більший, ніж момент від зусилля в канаті. Вважати, що затягування шпильок не контрольоване, - використовувати дані з таблиці П5.

   

2.28. Для вала d = 68 мм підібрати стандартні розміри призматичної шпонки. Визначити, який момент може передати шпонка; викреслити в масштабі 1:1 поперечний і подовжній розрізи вала зі шпонкою і дати її умовні позначення за ГОСТ. Прийняти l ≈ 1,3 d ≈ 80 мм; [σ]зм = 80 МПа; коефіцієнт тертя f = 0,15. Матеріал вала – сталь 40Х, шпонок – сталь 30.

 

2.29. Вибрати за ГОСТ призматичну шпонку зі скругленими торцями для вала d = 35 мм. Визначити розміри пазів (виконання I), викреслити поперечний переріз вала зі шпонкою (у масштабі 1:1) і дати умовне позначення шпонки за ГОСТ .Визначити при [σ]зм = 80 МПа необхідну довжину шпонки для передачі з'єднанням постійного моменту Μ = 180 Нм.

 

2.30. Зубчасте колесо було закріплене на валу за допомогою сегментної шпонки, розміри якої b = 8 мм; h = 10 мм; L = 24,5 мм (Шпонка сегм. 8 х 10 ГОСТ 8795-58). Під час роботи шпонка виявилася що зрізаною. Визначити колову силу на колесі, при якій стався зріз шпонки, якщо для матеріалу шпонки межа міцності на зріз [τ]зр = 330 МПа.

 

 

 

2.31. Для з'єднання зубчастого колеса з валом редуктора вибрати призматичну шпонку, дати її умовне позначення і перевірити з'єднання на зминання за наступними даними: колова сила в зубчастому зачепленні Ρ = 3,0 кН; матеріал зубчастого колеса - сталь 45; матеріал вала - сталь Ст 6; прийняти  l = 1,5 d;  d = 30 мм.

 

 

2.32. Шестерня зєднана з валом за допомогою циліндричної шпонки (штифта). Визначити напруження зрізу, що виникають в штифті, і напруження зминання в з'єднанні. Колова сила в зубчастому зачепленні Ρ = 2,0 кН; dш = 10 мм; lш = 45 мм.

 

 

 

 

2.33. Перевірити зубчасте (шліцьове) прямобічне з'єднання блоку шестерень з валиком коробки передач за наступними даними: передаваний момент Μ = 100 Нм; матеріал вала - сталь 45; число зубів  (шліців) z = 6. Блок шестерень із сталі 40 перемикається не під навантаженням. Робочі поверхні шліців термічно оброблені і шліфовані. Умови експлуатації середні.

 

 

 

2.34. Шестерні коробки передач встановлені на зубчастому (шліцьовому) валу D = 50 мм; з'єднання легкої серії по ГОСТ 1139-58.

Встановити кылькысть і розміри шліців і перевірити з'єднання за наступними даними: передаваний момент Μ = 500 Нм, ширина шестерень В = 35 мм; матеріал вала - сталь 50; матеріал шестерень - сталь 40Х; шестерні встановлені на валу нерухомо. Робочі поверхні вала і шестерень термічно оброблені і шліфовані. Умови експлуатації середні.

 

 

 


 

РІЗЬБОВІ  З’ЄДНАННЯ

 

Таблиця 2.1. Деякі значення параметрів метричної різьби з нормальним кроком за ГОСТ 24705-81 (СТ СЭВ 182-75)

 

Крок різьби

р, мм

Діаметр різьби

Висота профілю

h, мм

зовнішній

d,  мм

середній

d2 , мм

внутрішній   d1 , мм

0,80

5

4,480

4,134

0,433

1,00

6

5,350

4,918

0,541

1,25

8

7,188

6,647

0,676

1,50

10

9,026

8,376

0,812

1,75

12

10,863

10,106

0,947

2,00

(14)

12,701

11,835

1,082

2,00

16

14,701

13,835

1,082

2,50

(18)

16,376

15,294

1,353

2,50

20

18,376

17,294

1,353

2,50

(22)

20,376

19,294

1,353

3,00

24

22,051

20,752

1,624

3,00

(27)

25,051

23,752

1,624

3,50

30

27,727

26,211

1,894

3,50

(33)

30,727

29,211

1,894

4,00

36

33,402

31,670

2,165

4,00

(39)

36,402

34,670

2,165

4,50

42

39,077

37,129

2,435

4,50

(45)

42,077

40,129

2,435

5,00

48

44,752

42,587

2,706

5,00

(52)

48,752

46,587

2,706

5,50

56

52,428

50,046

2,977

5,50

(60)

56,428

54,046

2,977

6,00

64

60,103

57,505

3,247

 

 

Для розрахунку болтів, встановлених у отвори деталей із зазором:

f – коефіцієнт тертя ковзання у стиках деталей; 

для сухих оброблених стиків стальних чи чавунних деталей f = 0,10…0,15 ;

        при наявності   масляної плівки   f = 0,06.

k – коефіцієнт надійності з’єднання (запасу зчеплення);

при статичному навантаженні з’єднання k = 1,3…1,5 ;

при дії змінного  навантаження  k  = 1,8…2,0.

 

 

 

ШПОНКОВІ  З’ЄДНАННЯ

 

Таблиця 2.2. Шпонки призматичні

 

Діаметр вала d,мм

Переріз шпонки

Глибина пазів

Гранична довжина

b, мм

h, мм

t, мм

t1 , мм

min

max

12…17

5

5

3,0

2,3

10

56

17…22

6

6

3,5

2,8

14

70

22…30

8

7

4,0

3,3

18

90

30…38

10

8

5,0

3,3

22

110

38…44

12

8

5,0

3,3

28

140

44…50

14

9

5,5

3,8

36

160

50…58

16

10

6,0

4,3

45

180

58…65

18

11

7,0

4,4

50

200

65…75

20

12

7,5

4,9

56

220

75…85

22

14

9,0

5,4

63

250

85…95

25

14

9,0

5,4

70

280

Примітка. Ряд довжин шпонок, мм: 6; 8; 10; 12; 14; 16; 18; 20; 22; 25; 28; 32; 36; 40; 45; 50; 56; 63; 70; 80; 90; 100; 110; 125; 140; 160; 180; 200; 220; 250; 280; 320; 360.

 

Таблиця 2.3. Шпонки сегментні

 

Діаметр вала

d, мм

Розміри шпонки   b*h*R*l, мм

Глибина пазів, мм

t1

t2

8…10

3 * 5 * 6,5 * 12,6

3,8

1,4

10…12

3 * 6,5 * 8 * 15,7

5,3

1,4

12…14

4 * 6,5 * 8 * 15,7

5,0

1,8

14…16

4 * 7,5 * 9,5 * 18,6

6,0

1,8

16…18

5 * 6,5 * 8 * 15,7

4,5

2,3

18…20

5 * 7,5 * 9,5 * 18,6

5,5

2,3

20…22

5 * 9 * 11 * 21,6

7,0

2,3

22…25

6 * 9 * 11 * 21,6

6,5

2,8

25…28

6 * 10 * 12,5 * 24,5

7,5

2,8