Page 3

Форма № Н - 3.04

Луцький національний технічний університет

 

Кафедра автомобілів і транспортних технологій

 

 

 

 

 

 

           ЗАТВЕРДЖУЮ

Завідувач кафедри АТТ

                                                                                                             

______________________Мурований І.С.

                

 “______”_______________2016 року

 

 

 

РОБОЧА ПРОГРАМА  НАВЧАЛЬНОЇ  ДИСЦИПЛІНИ

 

Перспективні конструкції автомобілів і ДВЗ

 

 

напрям підготовки   6.070106 – « Автомобільний транспорт»

                        

           

            факультет          машинобудівний факультет

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2016 – 2017 навчальний рік


Робоча програма з дисципліни  “Перспективні конструкції автомобілів та ДВЗ” для студентів, що навчаються за напрямком підготовки 6.070106- «Автомобільний транспорт», 2016 р. , -  15 с.

                                                                                                                                           

 

 

 

 

 

Розробник:                Скалига М.М., к.т.н., оцент 

 

 

 

Робочу програму схвалено на засіданні кафедри “Автомобілів і транспортних технологій”

 

Протокол від “____”______________  2016 р. № _________

 

                                Завідувач кафедри “Автомобілів і транспортних технологій”

                             _____________________________________(Мурований І. С.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© М. Скалига, 2016

1.     Опис навчальної дисципліни

 

Найменування показників

Галузь знань, напрям підготовки, освітньо-кваліфікаційний рівень

Характеристика навчальної дисципліни

денна форма навчання

заочна форма навчання

Кількість кредитів   3

Галузь знань 0701

Транспорт і транспортна інфраструктура

Вільного вибору

 

Напрям підготовки: – 6.070106 “Автомобільний транспорт”

Модулів – 1

Рік підготовки:

Змістових модулів – 2

2017-й

2016-й

 

 

Семестри

Загальна кількість годин - 90

8-й

9-й

Лекції

Тижневих годин для денної форми навчання:

аудиторних – 48,

самостійної роботи студента - 422

Освітньо-кваліфікаційний рівень:

бакалавр

36 год.

6 год.

Практичні

12год.

4 год.

Лабораторні

-

-

Самостійна робота

42

80

Індивідуальні завдання: -

Вид контролю:8 семестр – екзамен;

9         семестр – екзамен.

 

 

2.Мета та завдання навчальної дисципліни

 

2.1. Мета дисципліниознайомити студентів з новітніми досягненнями в автомобіле- та двигунобудівній галузях, дати студентам теоретичні і практичні навички розробки концепції та стратегії для вирішення конкретних виробничих завдань переозброєння і розвитку об’єктів автомобільного транспорту.

2.2. Основні  завдання  вивчення  дисципліни  – надання студентам знань про новітні досягнення в автомобіле- та двигунобудівній галузях.

2.3.    Вимоги  до  вмінь  і  знань  студентів

В  результаті  вивчення  дисципліни  студенти  повинні  знати:

          загальносвітові напрямки розвитку автомобілів та ДВЗ;

    головні критерії, що впливають на формування напрямків розвитку автомобілів та ДВЗ.

В  результаті  вивчення  дисципліни  студенти  повинні  вміти:

              самостійно опрацьовувати наявні джерела інформації щодо останніх досягнень світового автомобіле- і двигунобудування;

          прогнозувати і визначати можливі напрямки вдосконалення та розвитку автомобілів і ДВЗ;

         прогнозувати і визначати технічну політику підприємств автомобільного транспорту із врахуванням можливих напрямків розвитку світового автомобіле- та двигунобудування

 

1.     Програма навчальної дисципліни

 

Модуль 1. 8 семестр.

 

Змістовий модуль 1. Основні напрямки і перспективи розвитку конструкцій автомобілів та ДВЗ

 

Тема 1.  Основні напрямки і перспективи розвитку конструкцій автомобілів.

Тема 2. Основні напрямки і перспективи розвитку конструкцій ДВЗ.

Маніпулювання складовими потужності. Маніпулювання складовими теплового балансу. Маніпулювання характером протікання споживацьких характеристик.

    Тема 3. Вдосконалення процесів сумішоутворення і наповнення в ДВЗ.

Вплив на якість сумішоутворення і наповнення конструкції впускного трубопроводу. Вплив на якість сумішоутворення і наповнення кількості клапанів на циліндр. Вплив регулювання фазами газорозподілу на якість сумішоутворення і наповнення. Вплив на я кість сумішоутворення і наповнення системи наддуву та конструкції нагнітачів.

Тема 4. Вдосконалення процесів згоряння-розширення.

Основні типи камер згоряння двигунів Отто. Особливості конструкції камер згоряння типу Fireball. Основні типи камер згоряння дизелів. Поглиблення роботи розширення горючих газів.

Тема 5. Розвиток ДВЗ особливих типів і схем.

Переваги і недоліки двох- та чотирьохтактного циклів. Шеститактний цикл. Переваги і недоліки традиційної поршневої машини. Безшатунні двигуни. Парові роторні двигуни. Роторно-поршневі та сфероїдні ДВЗ. Газотурбінні двигуни (ГТД). Парові двигуни.

Змістовий модуль 2. Вдосконалення механізмів зчеплення, коробок передач, рульових, гальмових механізмів, елементів підвіски і рушія. Альтернативні, гібридні та транспортні засоби особливих типів і схем.

Тема 6. Вдосконалення механізмів зчеплення автомобілів.

Особливості конструкції автоматичного зчеплення І (першого) типу. Особливості конструкції автоматичного зчеплення ІІ (другого) типу.

Тема 7. Вдосконалення коробок передач автомобілів.

Клинопасові варіатори. Лобові варіатори. Ступінчасті АП. Гідрооб’ємні трансмісії. Електромеханічні трансмісії.

Тема 8. Вдосконалення елементів рульових механізмів.

Рульові механізми з прогресивною характеристикою. Травмобезпечні рульові механізми.

 

Тема 9. Вдосконалення гальмових механізмів, підвіски, її елементів і рушія.

Необхідність застосування, принципова схема та основні елементи ABS і системи АВС. Поняття про “розумні“ шини.

Тема 10. Альтернативні та гібридні автомобілі.

Електромобілі. Автомобілі на паливних елементах. Гібридні автомобілі.

Тема 11. Транспортні засоби особливих типів і схем.

Транспортні засоби на повітряній подушці. Літаючі автомобілі.

 

 


2.     Структура навчальної дисципліни

 

Назви змістових модулів і тем

Кількість годин

денна форма

заочна форма

усього

у тому числі

усього

у тому числі

л

п

лаб

інд

с.р.

л

п

лаб

інд

с.р.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

 Модуль 1. Семестр - 8

Змістовий модуль 1. Основні напрямки і перспективи розвитку конструкцій автомобілів та ДВЗ

Тема 1. Основні напрямки і перс-пективи розвитку конструкцій авто-мобілів.

6

2

1

-

-

3

24

2

1

-

-

6

Тема 2. Основні напрямки і перс-пективи розвитку конструкцій ДВЗ. Маніпулювання складовими потуж-ності. Маніпулю-вання складовими теплового балансу. Маніпулювання ха-рактером протікан-ня споживацьких характеристик.

8

4

1

-

-

3

-

-

7

Тема 3. Вдоско-налення процесів сумішоутворення і наповнення в ДВЗ.

Вплив на якість сумішоутворення і наповнення конс-трукції впускного трубопроводу. Вплив на якість сумішоутворення і наповнення кіль-кості клапанів на циліндр. Вплив регулювання фа-зами газорозподілу на якість су-мішоутворення і наповнення. Вплив на якість су-мішоутворення і наповнення сис-теми наддуву та конструкції нагні-тачів.

 

8

4

1

-

-

3

-

-

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

Тема 4. Вдоскона-лення процесів зго-ряння-розширення.

Основні типи ка-мер згоряння двигунів Отто. Особливості конс-трукції камер згоряння типу Fire-ball. Основні типи камер згоряння ди-зелів. Поглиблення роботи розширення горючих газів.

6

2

1

 

 

3

21

1

1

 

 

6

Тема 5. Розвиток ДВЗ особливих типів і схем.

Переваги і недоліки двох- та чотирьох-тактного циклів. Шеститактний цикл. Переваги і недоліки традиційної порш-невої машини. Без-шатунні двигуни. Парові роторні дви-гуни. Роторно-поршневі та сферо-їдні ДВЗ. Газо-турбінні двигуни (ГТД). Парові двигуни.

19

8

2

-

-

9

 

 

13

Разом за змістовим модулем 1

47

20

6

-

-

21

45

3

2

-

-

40

Змістовий модуль 2. Вдосконалення механізмів зчеплення, коробок передач, рульових, гальмових механізмів, елементів підвіски і рушія. Альтернативні, гібридні та транспортні засоби особливих типів і схем.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

Тема 6.  Вдоско-налення механізмів зчеплення авто-мобілів.

Особливості конс-трукції автоматич-ного зчеплення І (першого) типу. Особливості конс-трукції автоматич-ного зчеплення ІІ (другого) типу.

7

2

1

-

-

4

8,5

0,5

 

-

-

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

Тема 7. Вдоско-налення коробок передач  автомо-білів.

Клинопасові варі-атори. Лобові варі-атори. Ступінчасті АП. Гідрооб’ємні трансмісії. Електромеханічні трансмісії.

9

4

1

-

-

4

9,5

0,5

1

-

-

7

Тема 8. Вдоско-налення елементів рульових меха-нізмів.

Рульові механізми з прогресивною характеристикою. Травмобезпечні рульові механізми.

6

2

1

-

-

3

9,5

0,5

-

-

7

Тема 9. Вдоско-налення гальмових механізмів, під-віски, її елементів і рушія.

Необхідність зас-тосування, принци-пова схема та основні елементи ABS і системи АВС. Поняття про “розумні“ шини.

7

2

1

-

-

4

9,5

0,5

1

-

-

6

Тема 10. Аль-тернативні та гіб-ридні автомобілі.

Електромобілі. Ав-томобілі на палив-них елементах. Гібридні авто-мобілі.

8

4

1

-

-

3

8,5

0,5

 

 

6

Тема 11. Транс-портні засоби особливих типів і схем.

Транспортні засоби на повітряній подушці. Літаючі автомобілі.

6

2

1

-

-

3

9,5

0,5

 

 

7

Разом за змістовим модулем 2

43

16

6

-

-

21

45

3

2

-

-

40

Всього за модулем 1

90

36

12

-

-

42

90

6

4

-

-

80

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                             

3.     Теми практичних занять

з/п

Назва теми

Кількість годин

денна

заочна

1

2

 

3

 

 

 

2

1

Тема 1. Основні напрямки і перспективи розвитку конструкцій автомобілів та ДВЗ.

2

2

Тема 2. Вдосконалення процесів сумішоутворення, наповнення і згоряння-розширення в ДВЗ.

2

3

Тема 3. Розвиток ДВЗ особливих типів і схем.

2

4

Тема 4. Вдосконалення механізмів зчеплення автомобілів і коробок передач.

2

2

5

Тема 5. Вдосконалення рульових і гальмових механізмів, підвіски, її елементів та рушія.

 

2

6

Тема 6. Альтернативні, гібридні та транспортні засоби особливих типів і схем

2

 

Разом

12

4

 

4.     Самостійна робота

1 семестр

 

з/п

Назва теми

Кількість годин

денна

заочна

1

2

3

4

1

Тема 1.Основні напрямки і перспективи розвитку автомобілів та ДВЗ.

1.     Основні напрямки і перспективи розвитку конструкцій автомобілів.

2.     Загальні напрямки розвитку конструкцій ДВЗ.

3.     Головні напрямки розвитку ДВЗ.

4.     Маніпулювання складовими потужності.

5.     Маніпулювання складовими теплового балансу.

6.     Маніпулювання характером протікання споживацьких характеристик.

7

13

2

Тема 2. Вдосконалення процесів сумішоутворення, наповнення і згоряння-розширення.

1.    Вплив на якість сумішоутворення і наповнення конструкції впускного трубопроводу.

2.    Вплив на якість сумішоутворення і наповнення кількості клапанів на циліндр.

3.    Вплив регулювання фазами газорозподілу на якість сумішоутворення і наповнення.

4.    Вплив на якість сумішоутворення і наповнення системи наддуву та конструкції нагнітачів.

5.    Основні типи камер згоряння двигунів Отто і дизелів.

6.    Особливості конструкції камер згоряння типу Fireball.

7.    Вплив способу організації робочого процесу на показники ДВЗ.

8.    Поглиблення роботи розширення горючих газів в ДВЗ.

7

13

3

Тема 3. Розвиток ДВЗ особливих типів і схем.

1.  Переваги і недоліки двох- та чотирьохтактного циклів.

2.  Шеститактний цикл.

3.  Переваги і недоліки традиційної поршневої машини.

4.  Безшатунні двигуни.

5.  Роторно-поршневі, сфероїдні та газотурбінні двигуни.

6.  Парові двигуни.

7

15

4

Тема 4. Вдосконалення механізмів зчеплення і коробок передач автомобілів.

1.  Особливості конструкції автоматичного зчеплення першого і другого типів.

2.  Клинопасові і лобові варіатори.

3.  Ступінчасті АП.

4.  Гідрообємні та електромеханічні трансмісії.

7

13

5

Тема 5. Вдосконалення рульових і гальмових механізмів, підвіски, її елементів та рушія.

1.  Рульові механізми з прогресивною характеристикою.

2.   Травмобезпечні рульові механізми.

3.  Необхідність застосування, принципова схема та основні елементи ABS та системи АВС.

4.  Поняття про розумні шини.

 

7

13

6

Тема 6. Альтернативні, гібридні та транспортні засоби особливих типів і схем.

1.    Електромобілі та автомобілі на паливних елементах.

2.    Гібридні автомобілі.

3.    Транспортні засоби на повітряній подушці.

4.    Літаючі автомобілі.

7

13

 

Разом

42

80

 

 

 

 

 

 

7. Розрахунково-графічна робота

 

7.1 Тема, мета і види завдань

Тематика розрахунково-графічних робіт передбачає збір та класифікацію технічних даних і характеристик конкретних зразків сучасних та перспективних автомобілів (концептів) заданої модифікації провідних світових і європейських виробників.

Основна мета розрахунково-графічної роботи – систематизація, подальше закріплення та поглиблення знань і практичних навичок, що отримані під час вивчення дисциплін „Основи конструкції автомобіля”, „Автомобільні двигуни”,  Аналіз конструкцій та розрахунок автомобілів, Теорія експлуатаційних властивостей автомобіля”.

Завдання на розрахунково-графічну роботу включає перелік вихідних даних, що характеризують рік випуску (модельний) і модифікацію автомобілів, базову та додаткову комплектацію.

 

 

 

7.2 Типовий зміст розрахунково-графічної роботи

Розрахунково-графічна робота включає в себе наступні розділи:

1.     Компоновочна схема та рентген-схема автомобіля. Загальні технічні характеристики автомобіля.

2.     Конструктивні особливості двигуна опрацьовуваного автомобіля.

3.     Конструктивні особливості ходової частини опрацьовуваного автомобіля.

4.     Обладнання автомобіля.

 

8.     Методи навчання

Дисципліна «Перспективні конструкції автомобілів і ДВЗ» для напрямку підготовки 6.070106 «Автомобільний транспорт» викладається протягом 8 (9) семестру.

Вивчаються принципи та методи вдосконалення існуючих та створення новітніх, перспективних конструкцій автомобілів і ДВЗ у відповідності із сучасними вимогами до вдосконалення і розвитку виробничо-технічної бази автомобільного транспорту.

При викладанні навчальної дисципліни використовуються інформаційно-ілюстративний та проблемний методи навчання із застосуванням лекцій, практичних робіт, виконання розрахунково-графічної роботи, реферативних оглядів.

Курс передбачає:

-           лекції;

-           практичні  заняття;

-           самостійну  роботу студентів;  

-                         індивідуальну роботу (РГР).

По  закінченню  вивчення  дисципліни  у  кінці  семестру    екзамен.

Дисципліна „перспективні конструкції автомобілів і ДВЗ” викладається у продовження дисциплін: „Основи конструкції автомобіля”, „Автомобільні двигуни”.

Дисципліна „Перспективні конструкції автомобілів і ДВЗ” тематично пов‘язана із дисциплінами: „Аналіз конструкцій та розрахунок автомобілів”, „Теорія експлуатаційних властивостей автомобіля”, „Технічна експлуатація автомобілів”, „Інфраструктура та ринок дорожніх автотранспортних засобів”.

 

9. Методи контролю

 

При  вивченні  студентами  дисципліни  передбачається  три  види  контролю:  поточний,  модульний  та  підсумковий.

Поточний  контроль  здійснюється  окремо у відношенні теоретичного і практичного курсів.

Контроль теоретичного (лекційного) курсу здійснюється після завершення кожного тематичного розділу (див. табл. 4, 6) у вигляді усного опитування студентів по викладеному матеріалу.

Контроль проходження практичного курсу проводиться в кінці кожного практичного заняття шляхом індивідуального зарахування виконання завдань, що видаються студентові на практичне заняття.

Модульний  контроль  здійснюється  у  вигляді письмової відповіді на  контрольні  запитання.  Контрольні запитання, що виносяться на модульний контроль, подані таким чином, як вони сформульовані в екзаменаційних білетах.

Підсумковий  контроль  здійснюється:

  у вигляді оцінок за виконану розрахунково-графічну роботу і екзамен в кінці 8-го (9-го) семестру (при умові проходження студентом всіх етапів поточного і модульного контролю) шляхом усної відповіді на питання екзаменаційноо білету.

Під  час  екзамену  оцінюються  теоретичні  знання  та  вміння  володіти  набутими  практичними навиками.  На  оцінку  впливає  наявність  помилок і  повнота  відповіді  на теоретичні запитання.

 

10.                         Розподіл балів, які отримують студенти на іспиті

 

Контроль

Змістовий модуль №1

Змістовий модуль №2

Е

С

Поточний контроль

Модульна

КР

 

Поточний контроль

Модульна

КР

 

 

 

Т1

Т2

Т3

Т4

Т5

Т6

Т7

Т8

Т9

Т10

Т11

 

 

4

4

4

4

4

30

3,3

3,3

3,3

3,3

3,3

3,3

30

   60

100

 

 

 

 

 

 

Шкала оцінювання: національна та ECTS

 

Сума балів за всі види навчальної діяльності

Оцінка ECTS

Оцінка за національною шкалою

для екзамену, курсового проекту (роботи), практики

для заліку

90 – 100

А

відмінно 

 

 

зараховано

82-89

В

добре

74-81

С

64-73

D

задовільно

60-63

Е

35-59

FX

незадовільно з можливістю повторного складання

не зараховано з можливістю повторного складання

0-34

F

незадовільно з обов’язковим повторним вивченням дисципліни

не зараховано з обов’язковим повторним вивченням дисципліни

 

 

 

11. Методичне забезпечення

 

 

Назва бібліографічного джерела

К-сть екземплярів

Місце

знаходження

1

2

3

4

1.

Перспективні конструкції автомобілів та ДВЗ Конспект лекцій для студентів напрямку 6.070106 “Автомобільний транспортденної та заочної форм навчання. / Уклад. М. Скалига – Луцьк: ЛНТУ, 2013.– 124 с.

50

Бібл. каф.

Бібл. унів.

2.

Перспективні конструкції автомобілів та ДВЗ. Методичні вказівки до виконання розрахунково-графічної роботи для студентів напрямку підготовки 6.070106 “Автомобільний транспорт” денної та заочної форм навчання. / Уклад. М. Скалига – Луцьк: ЛНТУ, 2013.– 28 с.

     50

Бібл. каф.

Бібл. унів.

 

3.

Перспективні конструкції автомобілів та ДВЗ. Методичні вказівки до практичних занять для студентів напрямку підготовки 6.070106 “Автомобільний транспорт” денної та заочної форм навчання. / Уклад. М. Скалига – Луцьк: ЛДТУ, 2007.– 22 с.

30

Бібл. каф.

Бібл. унів.

 

 

 

 

 

12. Рекомендована література

 

Назва бібліографічного джерела

К-сть екз.

Місце знаходження

1

2

3

4

 

Базова

 

 

1.

Двигатели внутреннего сгорания. В.П Алексеев, В.Ф. Воронин и др. Под общ. ред. А.С.. Орлина и М.Г. Круглова.—М.: Машиностр., 1990.—288с.

65

Бібл. універ.

2.

Бениович В.С. и др. Ротопоршневие двигатели.—М.: Машиностр., 1968.—151с.

4

Бібл. універ.

3.

Боксерман Ю.И. и др. Перевод транспорта на газовое топливо.—М.: Недра, 1988.—220с.

5

Бібл. універ.

4.

Двигатели внутреннего сгорания. Системы поршневых и комбинированных двигателей. Д.Н. Вырубов, Н.А. Иващенко и др. Под общ. ред. А.С. Орлина и М.Г. Круглова.—М.: Машиностр., 1983.—372с.

10

Бібл. універ.

5.

Двигатели внутреннего сгорания. Теория поршневых и комбинированных двигателей. С.И. Ефимов, Н.А. Иващенко и др. Под общ. ред. А.С. Орлина и М.Г. Круглова.—М.: Машиностр., 1985.—456с.

10

Бібл. універ.

 

Колчин А.И., Демидов В.П. Расчет автомобильных и тракторных двигателей.—М.: Высшая школа, 1980.—400с.

8

 

 

Мацкерле Юлиус. Современный экономичный автомобиль. Пер. с чешского В.Б. Иванова.—М.: Машиностр.,1987.—320с.

4

ВОНБ

 

Моравский А.В., Файн М.А. Огонь в упряжке, или как изобретают тепловые двигатели.—М.: Знание,1990.—192с.

4

 

 

Осепчугов В.В., Фрумкин А.К. Автомобиль. Анализ конструкций, элементы расчета.—М.: Машиностр.,1989.—304с.

20

 

 

Райков И.Я., Рытвинский Г.Н. Конструкция автомобильных и тракторных двигателей.—М.: Высшая школа,1986.—352с.

20

 

 

Тимченко І.І., Гутаревич Ю.Ф. та ін. Автомобільні двигуни. За ред. Тимченка І.І.—Харків: Основа,1995—464с.

20

 

 

Бажинов О.В., Смірнов О.П., Сєріков С.А. та ін. Гібридні автомобілі. — Харків, ХНАДУ, 2008. —327с.

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

2

3

4

 

Допоміжна

 

 

1.

Автомир, 1996-2009

5

Бібл. універ.

2.

Автомобильная промышленность США, 1984-1993

1

Бібл. універ.

3.

За рулем, 1996-2012

1

Бібл. універ.

4.

Мотор Ньюс, 1996-2012

1

Бібл. універ.

5.

Сигнал, 1996-2009 рр.

1

Бібл. універ.

 

 

13. Інформаційні ресурси

Для вивчення курсу використовуються плакати з дисципліни; ілюстративно-наочні матеріали, що використовуються студентами під час викладання лекцій; програмне забезпечення для розрахунку і побудови зовнішніх швидкісних характеристик; інтернет-ресурси.