Лекція 1.Основи адміністрування та керування в комп’ютерних
системах та мережах (КСМ)
1.
Мета та завдання курсу. Основні поняття. Функції
адміністратора КСМ
Метою
викладання дисципліни «Адміністрування комп’ютерних систем та мереж» є:
формування знань, що дозволяють застосовувати сучасні технології в комп’ютерних
системах на етапах від проектування до експлуатації, узагальнення теоретичних
знань на конкретних прикладах середовищ систем і сервісів, формування у
студентів спеціальних знань у галузі керування сучасними системами і створення
програмного забезпечення.
Завданнями викладання даної дисципліни є:
-
ознайомлення з принципами роботи систем
адміністрування та керування в інформаційних системах.
- вивчення програмної структури, функцій, спеціальних і
загальної процедур адміністративного керування.
-
визначенні місця досліджуваних процесів
і апаратури серед інших технічних систем.
Навіщо потрібно системне
адміністрування
Системне
адміністрування необхідно, оскільки нам потрібні комп’ютери та мережі.
Комп’ютери відіграють в нашому житті зараз значно важливішу роль, ніж раніше.
Що сталося?
Широке
поширення Інтернету, внутрішніх мереж і світова орієнтація на інтернет-технології визначили залежність компаній від
комп’ютерів.
Інтернет
працює за принципом 24/7 (24 години на добу, 7 днів на тиждень), і нестабільна
робота тут неприпустима. Обробка замовлень може йти щодня безперервним потоком
непомітно для користувачів. Однак від інтернет-систем
очікують безперешкодної доступності в будь-який час з будь-якого місця. Нічні
перерви на профілактику стали небаченою розкішшю.
Інформаційна
система (англ. Information
system) – сукупність організаційних і технічних
засобів для збереження та обробки інформації з метою забезпечення інформаційних
потреб користувачів. Для існування цивілізації необхідний обмін інформацією –
передача знань, як між окремими членами і колективами суспільства, так і між
різними поколіннями. Інформаційна система може існувати і без застосування
комп’ютерної техніки – це питання економічної необхідності.
Комп’ютерна
система – означає будь-який пристрій або групу
взаємно поєднаних або пов’язаних пристроїв, один чи більш з яких, відповідно до
певної програми, виконує автоматичну обробку даних (рис.1.1).
Рис. 1.1 – Різноманітні варіанти комп’ютерної системи
Комп’ютерна
мережа – це система розподіленої обробки
інформації між комп’ютерами за допомогою засобів зв’язку (рис. 1.2).
Комп’ютерна мережа являє собою сукупність територіально рознесених комп’ютерів,
здатних обмінюватися між собою повідомленнями через середовище передачі даних.
Рис. 1.2 – Схематичне представлення комп’ютерної мережі
Адміністратор комп’ютерної системи або системний
адміністратор (від англ. system administrator, systems administrator) – працівник, посадові обов’язки якого
передбачають забезпечення роботи комп’ютерної техніки, комп’ютерної мережі і
програмного забезпечення в організації. Системний адміністратор може бути
працівником підрозділу інформаційних технологій або окремою штатною одиницею в
залежності від розміру організації (рис 1.3).
Рис. 1.3 – Системний адміністратор в обчислювальному центрі
Системний адміністратор – не розробник програмного забезпечення. Зазвичай він не зобов’язаний
писати прикладні чи системні програми. Однак, сисадмін
повинен розуміти призначення і поведінку програмного забезпечення у випадку
його розгортання чи застосування, пошуку помилок в програмах, а отже знати
декілька мов програмування, щоб використовувати їх для написання скриптів (сценаріїв), які дозволяють автоматизувати рутинні
завдання.
Якщо ви попросите шістьох системних адміністраторів описати
свою роботу, ви отримаєте шість різних відповідей. Роботу системного
адміністратора складно якось визначити, оскільки вона занадто різноманітна.
системний адміністратор відповідає за комп'ютери, мережі та за людей, які їх
використовують.
Системний адміністратор може відповідати за обладнання,
операційні системи, програмне забезпечення, конфігурацію, додатки і безпеку.
Від системного адміністратора залежить, наскільки ефективно інші люди
використовують свої комп'ютери і мережі.
Час від часу системному адміністратору доводиться бути
консультантом з бізнес-процесів, корпоративним віщуном, сторожем, розробником
програм, інженером-електриком, економістом, психіатром, телепатом і навіть
барменом.
Тому
в різних компаніях посаду системного адміністратора може називатися по-різному.
Іноді їх називають адміністраторами мереж, системними архітекторами, системними
інженерами, системними програмістами, операторами і т. д.
В СРСР вживались назви системний інженер (відповідав за
апаратне забезпечення ЕОМ), системний програміст («генерував» операційні
системи, відповідав за системне програмне забезпечення), «системщик»
– неофіційна назва цих двох професій.
Типові (функції)
обов’язки системного адміністратора:
*з точки зору адміністрування комп’ютерних систем
-
підготовка і збереження резервних копій
даних, їх періодична перевірка і знищення;
-
встановлення і конфігурування оновлень
операційної системи і прикладного програмного забезпечення;
-
встановлення і конфігурування нового
апаратного і програмного забезпечення;
-
створення і підтримка в актуальному
стані файлу облікових записів користувачів;
-
підтримання інформаційної безпеки в
організації;
-
документування своєї роботи;
-
усунення неполадок в комп’ютерній
системі.
*з точки зору адміністрування
комп’ютерних мереж
-
планування мережі;
-
встановлення та налаштування мережевих
вузлів;
-
встановлення та налаштування мережевих
протоколів;
-
встановлення та налаштування мережевих
служб.
-
адміністрування служб каталогів (Novell NDS, Microsoft Active Directory);
-
адміністрування служб обміну
повідомленнями (системи електронної пошти);
-
адміністрування служб доступу до баз
даних;
-
пошук несправностей;
-
моніторинг мережевих вузлів та трафіку;
-
забезпечення захисту даних.
День системного адміністратора, також відомий,
як день сисадміна – неофіційне професійне свято
системних адміністраторів, котре прийнято відзначати кожну останню п'ятницю
липня. Метою свята є вияв поваги до роботи системних адміністраторів. Традицію
святкування було започатковано 28 липня 2000 року Тедом
Кекатосом (Ted Kekatos).
2.
Основні принципи адміністрування комп’ютерних систем та
мереж
1.
Простота означає, що саме лаконічне
рішення проблеми ‒ це саме краще рішення. Це допомагає зберегти систему простою
для розуміння і знижує кількість складних міжкомпонентних
взаємодій, здатних перетворити налагодження в жах.
2. Ясність означає, що рішення має бути зрозумілим, щоб можна було
його легко пояснити учасникам проекту або навіть стороннім. Ясність допомагає
спростити зміни системи, а також її обслуговування і налагодження. В світі
системного адміністрування краще написати п'ять рядків зрозумілого коду, ніж
один рядок, незбагненного ні для кого, крім вас.
3. Універсальність означає, що рішення не повинно бути застосоване тільки в
одному окремому випадку. Рішення повинні використовуватися повторно.
Використання
відкритих, стандартних, незалежних від постачальника (розробника) протоколів
робить системи більш гнучкими і дозволяє спростити
взаємозв'язок між програмними пакетами,
тим самим поліпшивши обслуговування.
4. Автоматизація має на увазі заміну людської праці програмами.
Автоматизація критично важлива. Вона підвищує однотипність і розширеність системи, полегшує навантаження адміністратора
і позбавляє від утомливих повторюваних задач, надаючи системному адміністратору
більше часу на поліпшення обслуговування.
5. Взаємодія з потрібними людьми може вирішити більше проблем, ніж
програми або обладнання. Вам треба взаємодіяти з іншими системними
адміністраторами і з вашими користувачами. Ви зобов'язані бути ініціатором
взаємодії. Взаємодія гарантує, що всі працюють для досягнення одних і тих же
цілей. Через неправильну взаємодію люди стають засмученими і роздратованими.
Також в поняття взаємодії входить документація. Документація спрощує підтримку,
обслуговування та модернізацію системи. Ефективна взаємодія і хороша
документація також спрощують передачу проектів та обслуговування наступнику при
переході на іншу роботу або іншу посаду.
6. Першочергове рішення базових проблем означає, що ви будуєте корпоративну
мережу на надійному рівні, виявляючи і вирішуючи базові проблеми перш, ніж
почнете боротися з проблемами більш високого рівня.
Першочергове
вирішення базових проблем дозволяє значно спростити впровадження додаткової
функціональності і робить служби більш стійкими до збоїв. Повноцінна базова
інфраструктура може бути неодноразово вдосконалена для розвитку корпоративної
мережі з відносно малими зусиллями.
Ці
принципи універсальні. Вони грунтуються на всіх
рівнях системи. Вони застосовуються до фізичних мереж і комп'ютерного
обладнання. Вони застосовуються до всіх операційних систем у корпоративній
мережі, всіх використовуваних протоколів, всього програмного забезпечення і
всіх служб. Вони застосовуються в університетах, некомерційних організаціях,
урядових мережах, в компаніях і на сайтах інтернет-послуг.
3.
Практичні поради системним адміністраторам
Що робити якщо:
1. Необхідно впоратися з частими збоями
в роботі комп'ютерів
-
Використовуйте тимчасові прийоми для усунення помилок і повідомте користувачам,
що це тимчасові заходи.
-
Встановіть істинну причину збоїв.
-
Усуньте справжню причину, а не симптоми.
-
Якщо основна причина полягає в обладнанні, придбайте краще обладнання.
-
Якщо основна причина полягає в умовах, поліпшите фізичні умови для вашого
обладнання.
-
Переустановіть систему.
-
Навчіть ваших системних адміністраторів ефективніше використовувати
інструменти діагностики.
- Якнайшвидше
запустіть виробничу систему. Не варто грати в діагностичні гри з виробничими
системами. Для цього існують лабораторії і заздалегідь оголошені профілактичні
перерви (які, як правило, влаштовуються у вихідні або пізно ввечері).
2. Які робочі
інструменти повинні бути у кожного системного адміністратора:
- Ноутбук із засобами мережевої діагностики, такими як
мережевий аналізатор пакетів, DHCP-клієнт в режимі розширеного виводу, TELNET /
SSH-
клієнт з шифруванням, TFTP-сервер і т.
д., а також провідна і беспровідна мережа Ethernet.
- Програмний емулятор терміналу і послідовний кабель.
Ноутбук може зіграти роль послідовної консолі в екстрених ситуаціях, наприклад
при збої консольного сервера, збої в консолі обчислювального центру або при
необхідності отримати доступ до сервера за межами обчислювального центру.
- Додатковий комп'ютер або сервер для експериментів з новими
конфігураціями.
- Портативний принтер для ярликів.
- КПК або неелектронний органайзер.
- Набір викруток всіх розмірів, що використовуються для
комп'ютерів.
- Кабельний тестер.
- Пристрій для обтиску кабелю.
- Патч-кабелі різної довжини, в
тому числі один або два 30-метрових. вони можуть бути корисні в самих
непередбачуваних ситуаціях.
- Компактний цифровий фотоапарат. При необхідності можна
відправити в службу підтримки знімок, який допоможе розшифрувати незрозумілі
повідомлення в консолі, визначити номер моделі або стане підтвердженням
ушкоджень.
- Портативний жорсткий диск з підключенням через USB / FireWare.
- Рація для підтримки зв’язку в будівлі.
- Шафа з робочими інструментами та комплектуючими.
- Високошвидкісний зв’язок з будинками співробітників
відділу та необхідні засоби зв'язку.
- Бібліотека зі стандартним набором довідників за
технологіями, з якими працюють системні адміністратори.
- Членство в професійних співтовариствах, таких як USENIX і
LOPSA.
- Найрізноманітніші ліки від головного болю. Дуже складно
вирішувати серйозні проблеми, якщо болить голова.
- Роздрукований та поміщений в рамку «Етичний кодекс системних
адміністраторів».
- Стратегічний запас чіпсів (тільки для екстрених ситуацій).
3. Необхідно
забезпечити повернення робочого інструменту
- Спростіть процес повернення робочих інструментів. На кожен
з них наклейте ярлик з написом «Повернути [кому]».
- Якщо хтось щось у вас бере певну річ, відкрийте заявку в
службі підтримки та закрийте її тільки після того, як вам повернуть вашу річ.
- Змиріться з тим фактом, що ваші речі можуть вам і не
повернути. Навіщо засмучуватися через ситуацію, яку ви не в силах контролювати?
- Створіть загальну базу інструментів і складіть графік
відповідальних осіб, які стежитимуть за наявністю необхідних інструментів і
відстежуватимуть боржників.
- У вас завжди повинні бути запасні набори комп’ютерних
викруток. Якщо хто-небудь попросить у вас одну викрутку, посміхніться і дайте
відповідь: «Ні, але можете взяти в подарунок весь набір». Зворотно набір не
беріть.
- Не давайте викрутки тим, хто відповідає тільки за
програмне забезпечення. Чемно поцікавтесь, для чого їм потрібна викрутка, і все
зробіть самі. Це заощадить вам час на виправлення чужих помилок.
- Якщо ви відповідаєте лише за програмне забезпечення,
користуйтесь викруткою тільки під наглядом дорослих.
- У вас повинен бути запас недорогих наборів для ремонту
окулярів.
4. Для чого
потрібна документація та письмові інструкції:
- Якісна документація описує, для чого і як все робиться.
- Якщо все робиться правильно і все «просто виходить»,
навіть ви забудете подробиці, коли необхідно буде виправити або вдосконалити створені
проекти.
- Вона дозволяє піти у відпустку.
- Можна зайнятися більш цікавими проектами, замість того щоб
робити одне і те ж, будучи єдиною людиною, розуміючою принцип роботи створеного
проекту.
- Щоб не справляти враження, ніби ви «придумуєте все на
ходу».
- Інші люди не вміють читати ваші думки.
5. Хочеться
позбутися від страждання при виконанні «цього жаху»
- Не виконуйте «цей жах».
- Автоматизуйте процеси, що виконують «цей жах».
6. Необхідно
уникнути стресу
- Візьміть нарешті відпустку (триденні вихідні відпусткою не
рахуються)!
- Нехай ваша відпустка буде достатньо тривалою, щоб за цей
час точно з’ясувалося, яка інформація недостатньо документована. Краще
відкладіть рішення проблем до вашого повернення через кілька днів, ніж через
перевтому потрапити під автобус.
- Здійснюйте прогулянки. На деякий час спробуйте змінити
обстановку.
- Не снідайте за своїм робочим столом.
- Не забувайте, що в житті є не тільки робота.
- Раз на тиждень або на місяць ходіть до масажиста.
- Запишіться на заняття йогою або медитацією.
Контрольні
запитання:
1. Опишіть мету та завдання курсу «Адміністрування компʼютерних систем та мереж».
2. Дайте визначення понять «Інформаційна система», «Компʼютерна система», «Компʼютерна мережа».
3. Хто такий «Системний адміністратор»?
4. «Що робити якщо…» поради системним адміністраторам.
5. Назвіть основні принципи адміністрування комп’ютерних систем
та мереж.