РОЗДІЛ 1.
ОСНОВНІ ВІДОМОСТІ ПРО КОМП’ЮТЕРНУ
ГРАФІКУ
1.1. Історія розвитку комп’ютерної графіки
Комп’ютерна графіка – це застосування обчислювальної техніки для
створення графічних зображень, їх відображення різними засобами і маніпулювання
ними.
Отже, комп’ютерним (цифровим) може бути назване зображення,
створене за допомогою комп’ютерної програми.
Спочатку програмісти навчились отримувати рисунки в режимі
символьної печаті. На паперових листах за допомогою символів (зірочок, точок,
хрестиків, букв і ін.) отримували рисунки, які нагадували мозаїку. Так
друкувались графіки функцій, (рис. 1.1), зображення течій рідин і газів,
електричних і магнітних полів і т.д. За допомогою
символьної печаті програмісти отримувати навіть художні зображення. Потім з’явилися
спеціальні пристосування для графічного виведення на папері – графопобудовувачі (плотери). За
допомогою якого на лист паперу чорнильним пером наносяться графічні зображення:
графіки, діаграми, технічні креслення і інше.
Рис. 1.1. Графіки функцій
Проте, справжня революція в комп’ютерній графіці відбулася з
появою графічних дисплеїв. На екрані графічного дисплею (рис. 1.2.) стало
можливим отримувати рисунки, креслення в такому вигляді, як на папері за
допомогою олівців, фарб, креслярських інструментів.
Зв’язок традиційної і комп’ютерної графіки, з однієї сторони,
визначає застосування розмножувальної техніки, з іншої – можна знайти ще одне
пояснення виникненню терміна «графіка», яке
застосовується для роботи художника-комп’ютерника.
Слово графіка означає зображення лініями, штрихами, точками.
Рис. 1.2. екран
графічного дисплея
Всі графічні комп’ютерні програми принципово розділяються на два
типи: векторні (зображення будуються лініями) і растрові (зображення плямою із
точок). Отже, яким би складним не видавалось зображення, створене в комп’ютері,
за своєю сутністю, будь-яке з них відноситься до графіки.
1.2. Види комп’ютерної графіки
Для роботи з комп’ютерною графікою існує багато класів
програмного забезпечення, проте розрізняють всього три види комп’ютерної
графіки:
1) растрова,
2) векторна,
3) фрактальна.
Ці види відрізняються принципами формування зображення під час
відображення на екрані монітора чи під час друкування на папері.
Правомірна й інша класифікація комп’ютерної графіки:
1) двовимірна,
2) тривимірна.
Двовимірна
(2D) графіка – це зображення, яке має два вимірювання,
тобто яке лежить на площині (рис. 1.3). Цей вид графіки є основою
комп’ютерної графіки, в тому числі і тривимірної.
Тривимірна
(3D) графіка – це
побудова на комп’ютері, за допомогою спеціальних програм, просторової моделі,
яка складається з простих і складних геометричних форм, присвоєння цій моделі
фактури (надання форми та оздоблення поверхні), кольору, ступені прозорості і
матовості, надання їй і умовній камері руху у віртуальному (можливому)
просторі, розміщення в цьому просторі джерел світла і, нарешті, прорахунок
вибудованої сцени (рис. 1.3).
Цей вид комп’ютерної графіки застосовується під час створення
комп’ютерних ігор, реклам і т.д.
Рис.1.3. Двовимірна графіка
Рис.1.4. 3D графіка
1.3.
Галузі застосування комп’ютерної графіки
Сучасне застосування комп’ютерної графіки дуже різноманітне.
Основними галузями застосування комп’ютерної графіки є:
1) наукова,
2) ділова,
3) конструкторська,
4) поліграфічна,
5) Web-дизайн,
6) мультимедіа.
Напрям
наукової графіки з’явився найпершим. Його призначенням є візуалізація (наочне
зображення) об’єктів наукових досліджень, графічна обробка результатів
розрахунку, проведення обчислювальних експериментів із наочним представленням
їх результатів (рис. 1.5).
Рис. 1.5. наукова
графіка
Ділова
графіка – це
галузь комп’ютерної графіки, призначена для створення ілюстрацій, які часто
застосовуються у роботі різних установ (рис. 1.6). Планові показники, звітна
документація, статичні зведення – ось об’єкти, для яких за допомогою ділової
графіки створюються ілюстровані матеріали. Частіше всього це графіки, колові і
стовпчикові діаграми.
Рис. 1.6. Ділова графіка
Конструкторська
графіка –
застосовується в роботі інженерів-конструкторів, є обов’язковим елементом
систем автоматизації проектування (САПР). Графіка в САПР застосовується для підготовки
технічних креслень проектуючого пристрою. Графіка в
поєднанні з розрахунками дозволяє проводити в наочній формі пошук оптимальної
конструкції, найбільш вдалого компонування деталей, прогнозувати наслідки, до
яких можуть привести зміни в конструкції. Засобами конструкторської графіки
можна отримувати плоскі зображення (проекції, січення) і просторові, трьохмірні зображення (рис. 1.7).
Рис. 1.7. Конструкторська графіка
Поліграфія
– це сукупність технічних
засобів для множинного репродукування (відтворення, відновлення) текстового
матеріалу і графічних зображень. Спеціаліст, який працює у цій галузі, повинен
не тільки знати програми верстки і графічні редактори але й розбиратися в додрукарській підготовці видання (рис. 1.8, 1.9).
|
|
Рис. 1.8. Плотер |
Рис 1.9. Тиражувальна машина |
Web-дизайн – це оформлення web-сторінки. Ця
галузь комп’ютерної графіки має таке саме значення для сайту, як і
поліграфічний дизайн і верстка для паперового видання. Часто під web-дизайном розуміють не тільки створення графічних
елементів для сайту, але й проектування його структури, навігації, тобто
створення сайту повністю (рис. 1.10).
Рис 1.10. Web-дизайн
Мультимедіа
– це галузь комп’ютерної
графіки, пов’язана зі створенням інтерактивних додатків, які дають можливість
активно впливати на вміст і направленість енциклопедій, довідкових систем,
навчальних програм і інтерфейсів до них (системи уніфікованих зв’язків (за видом передаючої інформації, параметрів
сигналів, апаратури), призначених для обміну інформацією між пристроями
обчислювальної системи, наприклад, між пристроями вводу даних і
запам’ятовуючими пристроями (рис. 1.11).
Рис 1.11. Мультимедіа