Практична робота №5.

Розрахунок викидів шкідливих речовин в атмосферу автотранспортними засобами

 

Автомобільний транспорт є одним з основних джерел викиду в атмосферу шкідливих речовин. Під час роботи двигунів внутрішнього згоряння (ДВЗ) в навколишнє середовище потрапляє більше 200 видів різних сполук, серед яких переважають оксиди вуглецю, азоту, сірки, сполуки свинцю, різні вуглеводні, тверді частинки у вигляді диму і сажі. Забруднюючі речовини в атмосферному повітрі викликають ряд негативних явищ, наприклад діоксид вуглецю є основним компонентом парникових газів планети, що призводять до глобального потепління і зміни клімату. Оксиди азоту і сірки змішуються в повітрі з краплинками вологи і утворюють слабкі розчини кислот. В подальшому ці кислотні розчини з опадами потрапляють на землю, викликають закислення ґрунту і зниження врожаю, пригнічують рослини, руйнують будівлі, споруди, технічні конструкції. Інші забруднювачі також негативно впливають на навколишнє середовище

   Кількість цих викидів залежить як від потужності двигуна, так і від його технічного стану. Технічний стан, в свою чергу, значно погіршується з віком автомобіля. На прикладі автопарку умовного підприємства провести розрахунки викидів шкідливих речовин в атмосферне повітря за рік, враховуючи вид двигунів, їх технічний стан і середній термін експлуатації.

Завдання. Умовне підприємство має транспортну дільницю, автотранспорт якої представлений різними групами автомобілів – вантажними, легковими, автобусами, при цьому групи поділяються також за видами двигунів – карбюраторними, які працюють на бензині, і дизельними, що працюють на дизельному паливі. Маса викиду певної і-тої шкідливої речовини від усіх груп автомобілів вираховується за формулою:

 

Мі = ∑ mіj · Gj PRj ,т/рік,

 де  mіj – питома маса викиду і-тої шкідливої речовини від j- тої

               групи автомобілів з певним типом ДВЗ.

      Gj – обсяг спожитого пального певною групою автомобілів;

      PRj – добуток коефіцієнтів впливу різних факторів на          викиди шкідливих речовин від автомобілів  j- тої групи

Коефіцієнти впливу  для різних груп автомобілів визначаються за таблицею 5.1

Примітка: СВП – фактор, який залежить від середнього віку автомобілів в групі (коефіцієнт – Кв), РТС – фактор, який залежить від рівня технічного стану автомобілів (коефіцієнт Кт).

 

Коефіцієнти впливу для різних груп автомобілів

Таблиця 5.1

Група

авто

Значення коефіцієнта впливу

Оксид вуглецю

вуглеводні

Оксиди азоту

СВП

РТС

СВП

РТС

СВП

РТС

Вантаж.

бензин

1,33

1,69

1,2

1,86

1,1

1,13

Вантаж.

дизель.

1,32

1,8

1,25

1,9

1,1

1,1

Автобуси

дизельні

1,27

1,8

1,17

1,89

1,2

1,05

Легкові

бензин.

1,28

1,62

1,18

1,78

1,12

1,1

 

Викид забруднюючої речовини від автомобілів однієї групи визначається за формулою:

Мj = mj × Gj × Kр × Kт, т/рік,

Значення середніх питомих викидів шкідливих речовин автомобілями (кг/т) наведені в таблиці 5.2

Таблиця 5.2

Вид

палива

CO

CmHn

NOx

SO2

Pb

Сажа

бензин

196

37

21,8

0,8

0,35

-

Диз.

паливо

36,0

6,2

31,5

5,0

-

3,85

 

Визначити сумарні викиди шкідливих речовин в атмосферне повітря автотранспортними засобами, згідно даних в таблиці 5.3  (згідно свого варіанта).

 

 Таблиця 5.3

Витрати палива за рік (тонн)

варіанта

Вантажні

бензинові

Вантажні

дизельні

Автобуси

дизельні

Легкові

бензинові

1

2,35

-

2,8

1,7

2

-

3,05

1,88

1,65

3

3,15

-

4,20

1,33

4

2,55

3,22

-

2,02

5

2,45

2,15

1,45

-

6

4,33

-

3,21

2,05

7

3,47

3,65

-

1,95

8

2,50

2,99

-

1,44

9

-

3,48

3,27

1,11

10

4,22

-

4,25

2,50

11

5,25

4,25

4,85

-

12

-

5,10

3,25

1,29

13

3,10

-

2,48

1,33

14

4,25

-

3,37

2,56

15

3,75

2,33

-

1,12

16

3,50

5,56

5,67

-

17

2,75

-

2,44

1,78

18

2,90

2,44

-

3,65

19

3,80

3,15

5,33

-

20

3,65

-

4,45

2,25

21

2,42

3,88

-

2,37

22

-

5,24

4,28

2,45

23

1,99

4,20

-

1,10

24

2,78

-

5,76

2,43

25

3,45

3,65

-

1,16

26

3,87

4,05

6,25

-

27

-

5,24

3,24

2,16

28

3,45

-

7,21

1,05

29

2,77

2,33

2,07

-

30

5,05

1,80

-

1,52