Практична
робота №5.
Розрахунок викидів шкідливих
речовин в атмосферу автотранспортними засобами
Автомобільний транспорт є одним з
основних джерел викиду в атмосферу шкідливих речовин. Під час роботи двигунів
внутрішнього згоряння (ДВЗ) в навколишнє середовище потрапляє більше 200 видів
різних сполук, серед яких переважають оксиди вуглецю, азоту, сірки, сполуки
свинцю, різні вуглеводні, тверді частинки у вигляді диму і сажі. Забруднюючі
речовини в атмосферному повітрі викликають ряд негативних явищ, наприклад
діоксид вуглецю є основним компонентом парникових газів планети, що призводять
до глобального потепління і зміни клімату. Оксиди азоту і сірки змішуються в
повітрі з краплинками вологи і утворюють слабкі розчини кислот. В подальшому ці
кислотні розчини з опадами потрапляють на землю, викликають закислення ґрунту і
зниження врожаю, пригнічують рослини, руйнують будівлі, споруди, технічні
конструкції. Інші забруднювачі також негативно впливають на навколишнє
середовище
Кількість цих викидів залежить як від потужності двигуна, так і від його
технічного стану. Технічний стан, в свою чергу, значно погіршується з віком
автомобіля. На прикладі автопарку умовного підприємства провести розрахунки
викидів шкідливих речовин в атмосферне повітря за рік, враховуючи вид двигунів,
їх технічний стан і середній термін експлуатації.
Завдання. Умовне підприємство має транспортну дільницю,
автотранспорт якої представлений різними групами автомобілів – вантажними,
легковими, автобусами, при цьому групи поділяються також за видами двигунів –
карбюраторними, які працюють на бензині, і дизельними, що працюють на
дизельному паливі. Маса викиду певної і-тої шкідливої речовини від усіх груп
автомобілів вираховується за формулою:
Мі = ∑ mіj
·
Gj
∙
PRj
,т/рік,
групи автомобілів з певним типом
ДВЗ.
Gj
– обсяг спожитого пального певною
групою автомобілів;
PRj
– добуток коефіцієнтів впливу різних
факторів на викиди шкідливих
речовин від автомобілів
j- тої групи
Коефіцієнти
впливу для різних груп автомобілів
визначаються за таблицею 5.1
Примітка: СВП – фактор, який залежить від
середнього віку автомобілів в групі (коефіцієнт – Кв), РТС – фактор, який
залежить від рівня технічного стану автомобілів (коефіцієнт Кт).
Коефіцієнти впливу для різних груп автомобілів
Таблиця 5.1
Група
авто |
Значення коефіцієнта впливу |
|||||
Оксид вуглецю |
вуглеводні |
Оксиди азоту |
||||
СВП |
РТС |
СВП |
РТС |
СВП |
РТС |
|
Вантаж.
бензин |
1,33 |
1,69 |
1,2 |
1,86 |
1,1 |
1,13 |
Вантаж.
дизель. |
1,32 |
1,8 |
1,25 |
1,9 |
1,1 |
1,1 |
Автобуси
дизельні |
1,27 |
1,8 |
1,17 |
1,89 |
1,2 |
1,05 |
Легкові
бензин. |
1,28 |
1,62 |
1,18 |
1,78 |
1,12 |
1,1 |
Викид забруднюючої речовини від автомобілів однієї групи визначається за
формулою:
Мj
=
mj ×
Gj ×
Kр ×
Kт, т/рік,
Значення середніх питомих викидів шкідливих
речовин автомобілями (кг/т) наведені в таблиці 5.2
Таблиця 5.2
Вид
палива |
CO |
CmHn |
NOx |
SO2 |
Pb |
Сажа |
бензин |
196 |
37 |
21,8 |
0,8 |
0,35 |
- |
Диз.
паливо |
36,0 |
6,2 |
31,5 |
5,0 |
- |
3,85 |
Визначити сумарні викиди шкідливих речовин в
атмосферне повітря автотранспортними засобами, згідно даних в таблиці 5.3 (згідно свого варіанта).
Витрати палива за рік (тонн)
№
варіанта |
Вантажні
бензинові |
Вантажні
дизельні |
Автобуси
дизельні |
Легкові
бензинові |
1 |
2,35 |
- |
2,8 |
1,7 |
2 |
- |
3,05 |
1,88 |
1,65 |
3 |
3,15 |
- |
4,20 |
1,33 |
4 |
2,55 |
3,22 |
- |
2,02 |
5 |
2,45 |
2,15 |
1,45 |
- |
6 |
4,33 |
- |
3,21 |
2,05 |
7 |
3,47 |
3,65 |
- |
1,95 |
8 |
2,50 |
2,99 |
- |
1,44 |
9 |
- |
3,48 |
3,27 |
1,11 |
10 |
4,22 |
- |
4,25 |
2,50 |
11 |
5,25 |
4,25 |
4,85 |
- |
12 |
- |
5,10 |
3,25 |
1,29 |
13 |
3,10 |
- |
2,48 |
1,33 |
14 |
4,25 |
- |
3,37 |
2,56 |
15 |
3,75 |
2,33 |
- |
1,12 |
16 |
3,50 |
5,56 |
5,67 |
- |
17 |
2,75 |
- |
2,44 |
1,78 |
18 |
2,90 |
2,44 |
- |
3,65 |
19 |
3,80 |
3,15 |
5,33 |
- |
20 |
3,65 |
- |
4,45 |
2,25 |
21 |
2,42 |
3,88 |
- |
2,37 |
22 |
- |
5,24 |
4,28 |
2,45 |
23 |
1,99 |
4,20 |
- |
1,10 |
24 |
2,78 |
- |
5,76 |
2,43 |
25 |
3,45 |
3,65 |
- |
1,16 |
26 |
3,87 |
4,05 |
6,25 |
- |
27 |
- |
5,24 |
3,24 |
2,16 |
28 |
3,45 |
- |
7,21 |
1,05 |
29 |
2,77 |
2,33 |
2,07 |
- |
30 |
5,05 |
1,80 |
- |
1,52 |