Словник
філософських термінів
Абсолют (пат. аbsоlиtиs — довершений, безумовний,
необмежений) — те. що нічим не зумовлене, ні від чого не
залежне. У філософії під абсолютом розуміють Бога. субстанцію, ідею(Гегель).
Абсолютне протилежне відносному (зумовленому, залежному).
Абстракція (лат. аbstrасtіо — віддалення) —
мислене відокремлення окремих властивостей предметів і перетворення їх на
самостійні об'єкти (наприклад, електропровідність, твердість, вартість тощо).
Більшість наукових понять утворені в такий спосіб.
Абсурд (пат. аbsиrdиs — немилозвучний, безглуздий) —
нісенітниця, позбавлена сенсу дія. У філософії Камю — одне з головних понять,
яке характеризує життя людини.
Агностицизм (грец. аgпоstоs —
непізнаний) — напрям у філософії, прихильники
якого заперечують пізнаванність суті речей, об'єктивної істини (Юм, Кант,
позитивісти). Агностики протиставляють світ як він нам даний (пізнаваний) і
світ сам по собі (принципово недосяжний). Знання, з їх точки зору. не дає
відображення сутності дійсності, а в кращому разі обслуговують утилітарні
потреби людей. Корені агностицизму в принциповій незавершеності процесу
пізнання.
Аксіологія
(грец. axios —
цінний) — вчення про цінності,
філософська дисципліна, яка вивчає ціннісне ставлення людини до світу — етичне,
естетичне, релігійне та ін.
Аксіома (грец. ахіота — значуще, сприйняте положення) — твердження, яке
при побудові теорії приймається за очевидну істину, на якій грунтуються інші
твердження.
Аксіоматичний метод —
спосіб побудови наукової теорії, коли за її основу беруться аксіоми, з яких
усі інші твердження цієї теорії виводяться логічним шляхом (доведенням).
Алогізм —
непослідовність у міркуваннях, зумовлена порушенням законів логіки.
Альтернатива
(лат. altеrпо — чергую, змінюю) —
вибір між двома суперечливими можливостями.
Альтруїзм —
моральний принцип, в основі якого бажання блага іншому. А. протилежний егоїзму.
Аморалізм — нігілістичне
ставлення до моральних норм.
Аналіз — метод пізнання,
який полягає в розчленуванні цілого на частини.
Аналітична філософія —
напрям у сучасній західній філософії, який зводить філософську діяльність до
аналізу мови.
Аналогія —
умовивід, в якому на основі схожості предметів за одними ознаками робиться
висновок про їх можливу схожість за іншими ознаками. А. складає основу
моделювання.
Антиномія (грец. antinomia — суперечність у законі) — суперечність між двома твердженнями, в
основі якої не логічні помилки, а обмеженість системи тверджень, з якої вони
виводяться. Зустрічаються у філософії (Кант) і математиці. Поняття А. близьке
до апорії.
Антитеза (грец. аіtіtеsіs — протиставлення) —
твердження, яке заперечує тезу (вихідне твердження).
Антитетика —
метод зведення суперечливих тверджень (тез, антитез) жодному з яких неможливо
надати переваги.
Антропологізм —
філософська концепція, яка всі світоглядні проблеми (що таке світ.
суспільство, Бог та ін.) розглядає крізь призму людини. Людина є мірою всіх
речей (Протагор).
Антропологія
філософська — філософське вчення про людину (Шелер,
Гелен, Тейяр де Шарден), яке виводить культуру зі специфіки природи людини.
Антропоцентризм —
філософський принцип, згідно з яким людина вважається центром Всесвіту,
найвищою метою всього, що відбувається у світі.
Апологети
(грец. ароlоgеtіkоs — захисний) —
ранньохристиянські письменники (Юстін, Тертулліан, Оріген) III ст, які
захищали від критики християнське вчення; захисники певних течій, учень.
Апорія
(грец. ароrіа — непрохідність, безвихідь)
— проблема, що важко піддається вирішенню, пов'язана із суперечністю між
даними спостереження і досвідом та їх аналізом у мисленні; суперечність у
міркуванні, корені якої перебувають за межами логіки. Відкрив А. Зенон з Елеї
(апорії руху — Ахілл і черепаха, простору і часу). Поняття А. близьке за
зм'стом до антиномії.
Апостеріорі
(лат. а роstеrіоrі — з наступного) —
знання, набуте в процесі досвіду.
Апріорі (лат. а рrіоrі — з попереднього досвіду) —
ідеї, форми пізнання, які, на думку деяких мислителів, наявні в свідомості до
досвіду, не набуті з досвіду У філософії Канта категорії проголошуються
апріорними формами мислення. Апріоризм близький до концепції вроджених ідей.
Протилежним до А. є поняття апостеріорі.
Архетип
—
первинні, вроджені психічні структури, первинні схеми образів фантазії, що
містяться в так званому колективному несвідомому й апріорно формують
активність уяви; складають основу загальнолюдської символіки, виявляються у
міфах і віруваннях, снах, творах літератури тощо.
Аскетизм (грец. asketes — добре навчений, подвижник}— моральне вчення, яке пропагує крайнє
обмеження потреб людини, відмову від життєвих благ. Протилежне гедонізмові.
Атман —
дух. душа, активне свідоме начало в індійській ведичній традиції.
Атрибут (лат. аttrіbиtиm —додане)—
невід'ємна властивість речі, субстанції. За Декартом, А. матерії є
протяжність, душі — мислення.
Атрибутивні
відношення — різновид змісту самосущого буття або субстанції в
інтерпретації Арістотеля.
Безкінечне —
протяжність, кінець якої безперервно віддаляється. Діа-лектично пов'язане з
конечним, складається з конечного.
Безперервність —
зв'язок, стирання граней між розрізненим, дискретним (роздільним), перервним.
Біблія —
священна книга християнства та іудаїзму, створена протягом І тис. до н. е. та
1111 ст. н. е. шляхом відбору, редагування та канонізації текстів, які
іудейські, а пізніше християнські традиції вважали богонатхненними. Складається
із двох частин — Старого Завіту, визнаного іудеями та християнами, та Нового
Завіту, котрий визнається священним лише християнами. Мовами Біблії є
давньоєврейська та арамейська у Старому Завіті та грецька (койне) у Новому.
Містить сакралізовану історію світу та людства, наголошує на їх залежності від
волі Бога — творця і промислителя. Основою людського життя, за Біблією, є
правдиве боговшанування та богопоклоніння. За своєю суттю Біблія — одна-єдина
книга, хоча й складена вона з багатьох книг, а тому характеризується величезною
жанровою та тематичною різноманітністю: виклади міфологічних систем, історичні
оповіді, релігійна публіцистика, філософсько-моралістичні твори, лірична
поезія, зразки релігійної містики.
Історія Біблії' в Україні
розпочинається з часів появи на її землях перших християнських місіонерів, які,
поширюючи християнство, принесли із собою і книги Святого Письма, які з часом
перекладались церковнослов'янською мовою. Найдавнішою в Україні книгою Святого
Письма є Остромирове Євангеліє (1056—1057). Найціннішим із перекладів на
народну тогочасну мову є Пересопницьке Євангеліє (1556— 1561), що вийшло з
монастиря в Пересопниці (Волинська область). Дуже популярною в Україні книгою
Старого Завіту був Псалтир, який вживався не тільки як богослужбова, а й як
навчальна книга для домашнього читання. Популярними були й книги Нового Завіту
Четвероєвангеліє і Апостол. У 1581 р. побачила світ повна збірка книг Біблії
церковнослов'янською мовою — Острозька Біблія, надрукована І. Федоровим у м.
Острозі. Перший переклад Біблії живою народною літературною мовою здійснили П.
Куліш, І. Пулюй та І. Нечуй-Левицький (XIX ст.). Протягом XX ст. повний текст
Біблії у перекладі українською мовою здійснили 1. Огієнко (1912), І. Хоменко
(1963).
Брахман —
світова душа, духовне абсолютне начало в індійській ведичній філософії.
Буддизм —
одна з трьох світових релігій (поряд з християнством та ісламом). Виходячи з
положення, що життя є страждання, в основі якого лежать бажання, буддизм
пропонує свій шлях подолання страждань. Учить про перевтілення душі (сансара):
про закон відплати за вчинені проступки (карма). Метою життя буддиста є
досягнення нірвани — злиття з божественною першоосновою Всесвіту.
Буття —
1) найзагальніша визначеність речей, з якої розпочинається процес пізнання
(Гегель). Перш ніж визначати, яка річ. відбувається констатація її буття; 2)
найзагальніша властивість всього сущого (і матеріальні речі та ідеї, і цінності
мають буття й об'єднуються людиною в єдиний світ); 3) буття як об'єктивне
існування на противагу фантому, ілюзії.
Великі
соціальні групи (мікросоціальні спільноти) — довготривалі,
сталі спільноти людей, що існують у масштабах усього суспільства.
Верифікація —
у неопозитивізмі операція, за допомогою якої встановлюють осмисленість
висловлювання. Полягає у зведенні висловлювань до чуттєвих фактів.
Неопозитивісти прийшли до висновку, що релігійні та філософські твердження, на
відміну від наукових, не підлягають верифікації. Поппер розвинув принцип В. до
фальсифікації.
Відчуження —
стан напруги, ворожості щодо суб'єктивного і об'єктивного, духовного і
матеріального, розумного і стихійного, особистого і суспільного. У загальному
значенні — це відношення між творцем і творінням, яке збунтувалось і живе
власним життям, нав'язуючи.свою логіку творцю;
термін широко
вживався в німецькій класичній філософії (Фіхте, Гегель, Фейєрбах) і марксизмі.
Відчуття
—
відображення у свідомості людини певних сторін, якостей предметів, які
безпосередньо діють на органи чуття.
Віра —
не обгрунтоване розумом прийняття існування чогось (Бога, долі, моральних
чеснот іншого, Атлантиди, наукових об'єктів) за істину та дії, що відповідають
цим прийняттям.
Волюнтаризм (лат.vоlипtаrіus — залежність від
волі) —
течія в метафізиці (і психології), яка в основу світових процесів (і
психологічного жипя людини) ставить волю як ірраціональне, тобто несвідоме
начало. Найвідоміші представники — Шопенгауер, Ніцше.які проголосили основою
всіх явищ світу і людського життя волю.
Вульгарний
матеріалізм — течія в матеріалізмі XVIII—XIX ст.
(Каба-ніс, Бюхнер, Фохт), яка спрощено зводила свідомість людини до фізіологічних
процесів. Особливості мислення вони визначали залежно від клімату, їжі та ін.
Гедонізм (грец. hеdопо — насолода) —
етичне вчення, яке проголошує метою життя людини насолоду (Епікур, просвітники
та ін.).
Генетичний (грец. gепеtіkоs — походження) метод — метод дослідження явищ на основі
аналізу їх розвитку.
Герменевтика
(грец. hermenevein —
пояснювати, тлумачити) — філософський метод тлумачення та розуміння феноменів
культури, зокрема текстів, їх залежності від контексту культури, в якому він
існував, і від культури суб'єкта, який здійснює інтерпретацію.
Гілозоїзм (грец. hуlе — тут, zое —життя) —
погляд, згідно з яким матерія наділена чуттєвістю, яка різною мірою властива
неживим, живим тілам і людині (Бруно, Спіноза).
Гіпотеза —
форма знання, основою якого є передбачення, сформульоване за допомогою
певнихфактів. але це знання є невизначеним і потребує доведення.
Гіпотетико-дедуктивний
метод — спосіб теоретичного дослідження, який передбачає
створення системи дедуктивне пов'язаних між собою гіпотез. з яких виводять
твердження про емпіричні факти.
Гносеологія
—теорія пізнання, одна з головних філософських дисциплін. яка досліджує
закономірності процесу пізнання.
Громадянське
суспільство — суспільство, в якому існує і постійно розширюється
сфера вільного волевиявлення, яке сприяє розкриттю внутрішнього потенціалу
людей і досягається через систему інституцій і відносин, покликаних забезпечити
умови для самореалізації окремих індивідів та їхніх об'єднань.
Гуманізм (лат. hитапиs — людяний) —1)
ідейний напрям у культурі Відродження, який обстоював право на існування
незалежної від релігії світської культури; 2) риса світогляду, яка в розумінні
людини виходить з «вічних цінностей» і «природних прав>>. Г. долає
національні, расові, релігійні та соціальні обмеженості у ставленні до людини.
Дао
—
одне з основних понять китайської філософії, означає першопричину, що породжує
речі, дорогу, долю, пустоту.
Даосизм
—
філософське вчення, згідно з яким природа і життя людей підпорядковані не волі
неба, а загальному божественному законові дао.
Дедукція (лат. dеdисtіо — виводжу) —
метод пізнання, в основі якого рух думки від загального до одиничного.
Деїзм (лат. dеиs — Бог) —
філософське вчення, згідно з яким Бог створив світ, дав першопоштовх і надалі
не втручається у справи.
Декадентство (франц. dесаdепсе, лат. dесаdепtіа — занепад) — загальна
назва настроїв безнадії; несприйняття життя, індивідуалізму.
Державний суверенітет—
верховенство, незалежність, повнота, загальність і винятковість влади держави,
що грунтується на принципі права.
Детермінізм (лат. dеtеrтіпапs — той, що визначає, обмежує) —
пояснення явищ на основі причинної зумовленості. Принцип Д. є провідним у
науці та матеріалістичній філософії.
Дефініція (лат. dеfinitio — визначаю) —
визначення поняття через підведення під ширше (родове) поняття і вказівку
видових особливостей. Наприклад, «береза — дерево з білою корою».
Дилема (грец. dilemma — подвійний засновок) — судження за принципом або... або.
Дискретність (лат. dicretus — пeрервність) —
роз подільність, перерв-ність.
Діалектика
(грец. dіаlесtіkе — мистецтво вести бесіду) —
один з методів філософії, згідно з яким будь-яке явище перебуває в зміні,
розвитку, в основі якого взаємодія (боротьба) протилежностей (їеракпіт, Гегель.
Маркс). Основні ідеї Д. за Гегелем: перехід кількісних змін в якісні,
взаємопроникнення протилежностей і заперечення заперечення.
Діалектичний матеріалізм —
термін, яким позначалась філософія К. Маркса в радянському марксизмі.
Діалектика Гегеля була ідеалістичною, а матеріалізм Фейєрбаха був
недіалектичним (метафізичним). Маркс поєднав матеріалізм і діалектику.
Досвід — сукупність переживань
людини. Виділяють зовнішній досвід, зумовлений відносинами з іншими людьми чи
речами світу, і внутрішній, в основі якого — саморефлексія, роздуми.
Дуалізм (лат. dиаlіs —двоякий) — світогляд, який
вихідними вважає дза рівноправні та протилежні начала (матерію і дух. світле і
темне).
Дух —
ідеальне начало (принцип) на противагу природі
як матеріальному началу. В людині розрізняють тіло (матеріальне), душу
(сукупність пси\:ч-ник"роцесіз)ідух —настанова на всезагальне —моральні,
релігійні та правові цінності, естетичні ідеали, світоглядні істини.
Евдемонізм — античний принцип
життєрозуміння, пізніше в етиці — принцип тлумачення й обґрунтування моралі, за
яким щастя (блаженство) є найвищою метою життя.
Евристика (грец. heuristike — находжу) — наукова дисципліна, яка досліджує процес
творчості й намагається віднайти його закономірності.
Егоїзм (фр.
еgоіsте — себелюбство) — спосіб мислення і поведінки, в
якому вихідними є власні інтереси.
Екзистенціалізм (лат. ехіstепtіа — існування) —
суб'єктивістське вчення, в якому вихідні значення сущого (що таке річ,
просторовість. часовість, інша людина та ін.) виводяться з існування
(екзистенції) людини.
Еклектика —
(грец. еklektikos — той, що вибирає) — поєднання в одному вченні несумісних,
часто суперечливих елементів. Е. свідчить про кризу в духовному розвитку,
відсутність довершеної системи, яка б подолала ці суперечності.
Елеати —
представники давньогрецької філософської школи VI—V ст. до н.е., яка
протиставляла мислення чуттєвому сприйняттю, висунула вчення про ілюзорність
всіх помітних змін і відмінностей між речами, про незмінну сутність справжнього
буття. Виникла в м. Елеї.
Елемент—
прийнятий уданій системі найпростіший компонент (атом, слово, норма і т. ін.).
Взаємозв'язок елементів називається структурою. В сучасній науці на зміну
дослідженню одноканальних причинних зв'язків приходить багатоканальний
(системний або системноструктурний) метод, який допомагає найповніше відтворити
всі зв'язки елементів.
Еманація (грец. етапаtio — витікання) — у вченні
неоплатоніків «випромінювання- вищими формами буття нижчих.
Емпіризм —
філософський напрям, який основою пізнання вважає чуттєвий досвід (емпірію).
Енциклопедисти —
французькі мислителі-просвітники (Дідро. Далам-бер, Монтеск'є, Вольтер, Руссо
та ін.), які браяи участь у виданні "Енциклопедії” — першого твору, що
систематизував наукове знання того часу
Епістемологія (грец. еріstетоlоgіа — теорія
пізнання) —
частина філософії. що вивчає загальні риси процесу пізнання та результат
знання: основи і межі; достовірність і недостовірність. Вживається переважно
як вчення про наукове пізнання.
Естетика
(грец. еstеtikos — чуттєво сприймане) — філософське вчення
про прекрасне, про художнє освоєння дійсності. Основні категорії Е.: «прекрасне",
«трагічне», «комічне». Основна проблема — специфічне оцінне ставлення людини
до дійсності.
Есхатологія (грец. еschatos — останній) — вчення про кінцеву долю людства і світу; складова
частина будь-якої релігії.
Етатизм (франц. etatisme, від etat
—держава) — активне втручання держави в економічну, політичну,
духовну та інші сфери суспільства.
Етика (лат. еtika — звичай, характер) — філософське вчення про мораль, походження і
природу моральних норм, спосіб їх функціонування в суспільстві; теорія моралі.
Закон —
об'єктивний, істотний, необхідний, сталий зв'язок або відношення між явищами.
Заперечення —
протиставлення твердженню (тезі) протилежного за змістом твердження (антитези).
Наприклад, теза «Ця подія — випадкова>>;
антитеза «Ця подія
— не випадкова».
Заперечення
заперечення — один з основних принципів діалектики
Гегеля, який полягає в тому, що друге заперечення (синтез) знімає протилежності
тези і антитези. (Ця подія і випадкова, і не випадкова.)
Зміст —
категорія філософії; те, що підлягає «формуванню» — елементи (складові) певної
системи (форми). В процесі пізнання відбувається формалізація змісту
(переведення його в графіки, формули).
Знак —
предмет, який для людини заміщує інший предмет. Завдяки знакам отримується,
зберігається і передається інформація.
Значення
—
зміст, пов'язаний з певними знаками, зокрема з мовними виразами.
Ідеал (фр. idea—поняття, уявлення) —
взірець досконалості, який є орієнтиром діяльності людини.
Ідеалізація —
один з методів наукового пізнання, який полягає в абсолютизації певних властивостей
предметів і перетворення Їх в ідеальні об'єкти, наприклад, абсолютно чорне
тіло тощо.
Ідеалізм
—
напрям у філософії, який первинним вважає ідеальне начало — Бога, дух, розум
тощо. Згідно з І. духовна субстанція є творцем світу. Відрізняють об'єктивний
(Платон, Гегель) і суб'єктивний (Берклі, Мах) щеалізми.
Ідеальне
—
протилежне матеріальному. До сфери ідеального відносяться поняття, цінності,
ідеї, Бог. Матеріальні речі характеризуються речовинністю, просторовістю,
часовістю, причинністю; ідеальне позбавлене цих рис. Відношення між ідеальними
предметами засноване на логічності.
Ідеологія —
сукупність поглядів нації, класу, суспільної групи на їх місце в світі, на
розвиток історії та ін. І. подібна світській релігії, вона цементує соціальну
одиницю, підносить її у власних очах.
Іманентний (лат. іттапепs — властивий, притаманний чомусь) —
внутрішньо притаманний предметам або явищам, той, що випливає з їх природи;
напрям у філософії, який проголошує об'єктивний світ іманентним (внутрішнім)
змістом свідомості суб'єкта.
Індетермінізм (лат. іп — не) — заперечення
детермінізму, причинності.
Індивідуалізм —
тип світогляду, сутність якого є абсолютизація позиції окремого індивіда в його
протиставленні суспільству.
Індукція (лат. іпсіисі.ю — наведення) — логічний
умовивід від часткового, одиничного до загального.
Інструменталізм
—
різновид прагматизму, прибічники якого вважають свідомість (за Дьюї, інтелект)
одним із засобів пристосування до мінливих умов середовища, а тому логічні
поняття, ідеї, наукові закони, теорії—лише інструменти (звідси й назва),
знаряддя, «ключі до ситуації", «плани дії".
Інтеграція (лат. іпіеgrаtіо — відновлення) — момент розвитку, який полягає в
поєднанні розрізненого в ціле.
Інтенція (лат. іtіепtiо — стремління) — спрямованість акту свідомості на
певний предмет. Наприклад, у сприйманні дерево, будинок, в міркуванні — числа,
в фантазії — русалки і т. ін.
Інтерсуб'єктивний — такий, що існує лише в межах
взаємодії суб'єктів. Інтерсуб'єктивними є, наприклад, моральні чи правові норми:
вони не суб'єктивні і не об'єктивні.
Інтроспекція (лат.
іпtrоsресtаrе —дивитися в середину) — спостереження за
перебігом власних психічних процесів. Один з допоміжних методів пізнання в
психології.
Інтуїтивізм —
течія у філософії, яка абсолютизує роль інтуїції в пізнанні (Шопенгауер,
Бергсон).
Інтуїція (лат.
іtіиеrі —уважно дивлюсь)
—
безпосереднє охоплення сутності предмета. В основі І. вроджена здатність
(талановитість), тривалий досвід, які допомагають осягнути сутність явища,
опускаючи опосередковані ланки.
Ірраціоналізм —
вчення, згідно з яким основою світу є щось нерозумне (воля, інстинкт), а
джерелом пізнання інтуїція, почуття..
Істина — адекватне відтворення дійсності в
пізнанні, відповідність знання дійсному стану речей (див. конвенціоналізм і
прагматизм). Гегель вважав, що І. є системою знання, яка постійно перебуває в
розвитку. Звідси поняття абсолютної (повної) і відносної (неповної) істини.
Інші філософи не сприймають цієї концепції істини.
Історизм — принцип пізнання, згідно з яким будь-яке
явище слід розглядати в розвитку. I. почав активно
пробиватися в науку після Дарвіна.
Історичний матеріалізм —
соціальна концепція марксизму, згідно з якою історичний розвиток суспільства
визначається економічними факторами. Взаємодія продуктивних сил і виробничих
відносин, згідно з Марксом, визначає основні етапи (формації) історії людства
— первісний лад, рабовласництво, феодалізм, капіталізм і майбутній комунізм.
Претендує на роль єдино наукової теорії суспільства.
Історичного коловороту теорія —
історичні концепції О. Шпенглера, А. Тойнбі та ін., згідно з якими існують
окремі ізольовані культури (єгипетська, вавилонська, китайська, індійська,
греко-римська, західноєвропейська, російська та ін.), що розвиваються по
циклу— дитинство, юність, зрілість, старість і занепад.
Історія філософи — галузь філософських знань,
предметом яких є закономірності та особливості пізнання відношення людини і
світу на різних етапах розвитку філософії.
Карма — в
буддизмі, джайнізмі та індуїзмі означає закон відплати за моральні вчинки в
минулому, який діє при перевтіленні після смерті людини в іншу істоту.
Картезіанство —
напрям у філософії у XVI І— XVIII ст„ теоретичною основою якого було вчення
Декарта (латинізоване ім'я — Картезіус), що обстоювало раціоналізм у теорії
пізнання та механістичний матеріалізм у поясненні явищ природи.
Категоричний імператив —
безумовний моральний обов'язок, веління. Термін, запроваджений Кантом. Суть
його Кант формулював так: поводься так, щоб правила твоєї поведінки могли стати
законом для діяльності всіх людей.
Категорії —
загальні структури або властивості
сущого — речей, процесів, живого, ідеальних предметів (всього, що утворює
світ; загальні форми мислення.
Каузальність (лат. саusа
— причина) — те ж. що і причинність.
Кількість
—
число, величина, чисельна визначеність: відмінність речей однієї якості (вага,
довжина) або міра сукупності речей однієїякості. Згідноз Гегелем, К. на певному
етапі переростає в якість.
Конвенціоналізм
—філософський напрям, згідно з яким наукові теорії та поняття є наслідком
довільної угоди (конвенції) між ученими, укладеної за принципом
«зручності>>, <<економії мислення».
Конечне
—
філософська категорія, яка характеризує обмеженість речей і процесів;
протяжність, яка почалась і закінчилась. Конечне діалектичне пов'язане з
безкінечним: містить безкінечність (його можна ділити до безкінечності) і,
навпаки, безкінечне складається з конечного.
Конфуціанство —
філософське вчення, яке у відношеннях людини і світу проголошує верховенство
добра, захищає непорушність установлених небом суспільних понять.
Космополітизм —
вчення, в основу якого покладено заклик відмовитися від національного
суверенітету, національних традицій і культури задля абстрактного поняття
вселюдської культури і традицій.
Креаціонізм
(лат. сrеаtіо — творення) —
вчення, що пояснює походження і різноманітність світу божественним творчим
актом.
Культура —
увесь, за винятком природи, мовно та символічно відтворений і
«репрезентований>> (штучний, позаприродний) світ, що охоплює різноманітність
видів, засобів і результатів активної творчої діяльності людини, спрямованої
на освоєння, пізнання і зміну навколишньої реальності та самої себе.
Лібералізм (лат. Ііеrаlіs —вільний) —
вільнодумство, переконання, що виступають проти традицій, звичаїв і догм. У
політиці Л. протистоїть консерватизму, в економіці виступає за вільну
конкуренцію проти втручання держави. Підкреслює цінність особистості.
Лінгвістична
філософія — напрям у сучасній філософії, який вважає головним
завданням аналіз буденної мови (Райл, Остін, пізній Вітгенштейн).
Логіка —
наука про закони та форми людського мислення. Арістотель відкрив основні її
закони: закон тотожності; закон несуперечності; закон ви-ключенаго третього.
Дотримання законів і правил Л. є запорукою істинного мислення.
Логос — у давньогрецькій
філософії — світовий розум, закон (Геракліт);
у неоплатоніків і
гностиків — думка і слово Бога.
Малі соціальні групи
(мікросоціальні спільноти) — спільноти, які об'єднують незначну кількість
людей (до кількох десятків) на основі безпосередніх тісних контактів, стійкого
спілкування, певних цінностей і норм поведінки.
Марксизм —
ідеологічна течія, яка охоплює філософію, політичну економію ; «теорію»
революційного перетворення буржуазногосуспільства в соціалістичне і
комуністичне (т. з. науковий соціалізм).
Матеріалізм — напрям в
історичному розвитку філософії, який вважає матерію першоосновою всього сущого,
намагається пояснити всі явища і процеси через матеріальні причини. Протистоїть
ідеалізму і релігії. М. Був притаманний давньогрецьким філософам
(Демокріт), Просвітництву XVII— XVIII ст. (Дідро. Ламетрі). Марксу.
Матерія — філософська категорія, протилежна ідеї.
ідеальному. Матеріальність речей чи процесів визначається їх речовинністю,
просторово-часовим буттям, причинними зв'язками з іншими речами і процесами. В
деяких філософських системах М. як неживе протиставляється живому.
Метафізика — умоглядне вчення про найзагальніші види
буття — світ, Бога й душу.
Метод — сукупність
правил дії (наприклад, набір і послідовність певних операцій), спосіб,
знаряддя, які сприяють розв'язанню теоретичних чи практичних проблем.
Механіцизм — спрощений підхід
до складних біологічних і соціальних явищ, який намагається зрозуміти їх на
основі законів механіки. Властивий мислителям XVII—XVIII ст.
Мислення — активний процес узагальнення й
опосередкованого відображення дійсності, який забезпечує розгортання на основ»
чуттєвих даних закономірних зв'язків цієї дійсності та вираження їх у системах
понять.
Міра — філософська категорія, яка відображає
співвідношення, гармонію кількісних і якісних ознак предмета. М.—це
протяжність (інтервал) кількісних змін, в межах якої якість залишається
незмінною. Бути в мірі означає не виходити за межу, не переходити в іншу
якість.
Містицизм (грец. mystika —
таємні обряди, таїнство) — релігійно-філософський світогляд, який вважає можливим
осягнення божественного (трансцендентного, надприродного) буття шляхом відходу
від світу і занурення в глибини власної свідомості, віра в можливість
безпосереднього спілкування з Богом через злиття з ним власної свідомості.
Характерний для багатьох релігійних культів, філософських вчень (Беме,
Сведенберг та ін.).
Міф (грец. mythos — сказання,
легенда) — світогляд родового і ранньо-класового суспільства, в якому одухотворені
й персоніфіковані природні сили та соціальні явища. Міфологічне відтворення
дійсності зумовлене низьким рівнем розвитку матеріального виробництва. В М.
синтетичне злиті зачатки науки, релігії, філософії, моралі, мистецтва. М. —
засіб духовного контролю роду над індивідом.
Мова — спеціалізована, інформаційно-знакова
діяльність із вираженя думки, мислення, свідомості.
Народний суверенітет — концентрована єдність повноважень
і пра-вочинності, сили і права, які поширюються на все населення і всю країну і
визначають зміст законів та порядок суспільного буття.
Натуралізм — філософський напрям, який вважає природу
універсальним принципом усього сущого.
Нація —
духовно-соціальний різновид стійкої людської спільності, що склалась історично
на певній території і характеризується глибоким внутрішнім відчуттям,
самоусвідомленням власної належності до певної етнічної групи та спільністю
мови, культури, побуту й звичаїв, історичних переживань, психічного складу,
антропологічних особливостей, економічних інтересів у творенні матеріальних
цінностей, території («життєвого простору>>).
Неоплатонізм — напрям античної
філософії, який систематизував учення Платона, поєднавши їх з ідеями
Арістотеля щодо єдиного абсолюту та ієрархічної будови буття.
Номіналізм
(лат. nomen —
ім'я) — філософське вчення, що заперечує онтологічне значення універсалій
(загальних понять), стверджуючи, що універсалії існують не в дійсності, а
тільки в мисленні.
Неопозитивізм
—
один із основних напрямів філософії XX ст., сучасна форма позитивізму.
Об'єкт
—
те, що пізнається (природа, суспільство,-люди на тощо). Об'єктивний
ідеалізм — філософська система, згідно з якою першоосновою
світу є духовна субстанція. Ця субстанція існує об'єктивно, незалежно від
суб'єкта. Представниками О.і. є Платон, Гегель, неотомісти.
Об'єктивність —
відтворення об'єкта за його власною мірою (вимірювання твердості, теплоти
об'єкта, тощо за певними еталонами). Характеризує відношення суб'єкта до
об'єкта.
Онтологія — вчення про першооснови буття.
Операціоналізм —
вчення, згідно з яким значення понять зводяться до сукупності операцій, за
допомогою яких воно було сформоване. Автор його професор Гарвардського
університету Персі Вільям Бріджмен.
Опис — етап наукового
пізнання, який полягає у фіксації даних експерименту, спостереження мовою
науки. Розрізняють емпіричне й теоретичне (напр., математичне) описування явищ.
Оцінка
—
ставлення людини (суспільства) до суспільних норм і цінностей, яке полягає в
схваленні чи осуді їх, а також в субординації їх за важливістю.
Очевидність —
вихідний принцип деяких філософських систем (Декарт, Гуссерль), який полягає в
прийнятті певних істин за безумовні та безсумнівні, побудові на них усієї
системи філософії. За Гегелем, будь-яке знання є безпосереднім (очевидним) і опосередкованим.
Панлогізм —
філософський принцип, за яким дійсність тлумачиться як логічне вираження ідеї,
саморозкриття спекулятивного поняття, як мисляча себе субстанція, «сам себе
пізнаючий розум» (Г. Гегель).
Пантеїзм —
філософське! релігійне вчення про присутність Бога у єстві самої природи,
ототожнення Бога з природою, розчинення Бога в природі, або, навпаки, природи у
Богові.
Парадокс (грец. рагаdосоs — несподіваний,
дивний) — в широкому розумінні — неочевидне висловлювання, істинність
якого встановлюється досить важко; в такому смислі парадоксальними вважають
будь-які неочіку-вані висловлювання, особливо коли неочікуваність їх смислу
виражена в дотепній формі. В логіці парадоксом називають висловлювання, які в
точному сенсі слова суперечать логічним законам.
Патристика
(лат. раtег— батько)— сукупність філософських доктрин християнських мислителів
(отців церкви) II—VII ст.
Первинні —
згідно з вченням матеріалістів XVII—XVIII ст. (Гоббса, Лок-ка)— якості,
притаманні самим речам і можуть бути описані механікою (протяжність, величина,
фігура).
Перервність (дискретність)— категорія діалектики, що
характеризує квантовість, дробність, порційність просторово-часових параметрів
речей, фізичних сил.
Перипатетики— учні та послідовники Арістотеля. Назва походить
від звички мислителя викладати своє вчення під час прогулянки в саду.
Персоналізм —
релігійно-філософська течія, яка вищою реальністю і цінністю вважає персону—
людину, Бога (американське відгалуження Бо-ун, Хокінг,
французьке—Муньє.Лакруа). Світ— сукупність духовних персон (на зразок
монадЛейбніца).
Підсвідоме —
одне з основних понять психоаналізу Фрейда, яким позначають психічні процеси,
що виникають і протікають поза свідомим контролем. Проявляється в снах,
обмовках та ін.
Пізнання —
процес цілеспрямованого відтворення дійсності в абстрактних образах (поняттях,
теоріях) людиною. Пов'язане з практичною діяльністю і зумовлене суспільним
буттям людини.
Піфагореїзм—
напрям у давньогрецькій філософії, який абсолютизував та обожнював поняия
числа і проголошував його першоосновою світу та сутністю речей.
Плюралізм (лат. р1иrа1іs — множинний) —
філософські вчення, які визнають множинність субстанцій (Демокріт, Лейбніц);
вчення, які визнають множинність поглядів на світ, істин. Характерний для
соціологічних течій Заходу.
Позитивізм (франц. роsitivisте — умовний, позитивний, побудований
на думці) — філософський напрям, який єдиним джерелом
істинного знання проголошує емпіричний досвід, заперечуючи пізнавальну цінність
філософських знань, теоретичного мислення.
Поняття — форма мислення, яка відображає загальні
історичні зв'язки, сутнісні ознаки явищ, поданих у їх визначеннях.
Постулат
(лат. роstиlаtит — вимога) —
вихіднетвердження, яке при побудові теорії приймається без доведення. Те ж, що
й аксіома.
Правова держава—держава, в
якій панує право, метою якої є утвердження правової форми і правового
характеру взаємовідносин (взаємних прав і обов'язків) між публічною владою та
підвладними структурами як суб'єктами права, визнання і надійне гарантування формальної
рівності та свободи всіх індивідів, прав і свобод людини і громадянина.
Правова рівність —
рівність вільних і незалежних суб'єктів права за загальним для всіх масштабом,
єдиною нормою та рівною мірою.
Правовий закон
—адекватне вираження права в його офіційному визнанні, загальнообов'язковості,
визначеності й конкретності.
Правосвідомість —
міра усвідомлення особою правових норм, правил, що діють у конкретному
суспільному середовищі.
Прагматизм
(грец. ргаgта
—справа, дія)—філософська течія, яка зводить суть понять, ідей, теорій до
практичних операцій підкорення навколишнього середовища і розглядає практичну
ефективність ідей як критерій їх істинності.
Праксеологія —
наукова дисципліна, що вивчає умови і методи ефективної практичної діяльності.
Практика —
цілеспрямована предметна діяльність людини щодо перетворення світу. Практична
діяльність — спосіб існування людини.
Причинність (каузальність) — взаємовідношення речей
і процесів матеріального світу, за якого одні (причини) породжують інші (наслідок).
Причинність основний принцип наукового пояснення світу, протистоїть диву (в
релігії) — явищу, яке не має природних причин. В історії філософії Юм і Кант, а
також неопозитивісти заперечують об'єктивність П., зводять її до суб'єктивної
форми упорядкування досвіду
Проблема —
форма знання, змістом якої є те, що не пізнане людиною, але потребує свого
пізнання.
Провіденціалізм — тлумачення історії як вияву волі
зовнішніх сил. Божого провидіння, остаточної перемоги добра над злом.
Прогрес —
зміни явищ у природі чи суспільстві від нижчого до вищого, від простого до
складного.
Просвітництво —
ідеологія молодої буржуазії XVIII ст.. яка продовжувала гуманістичні традиції
Відродження. Представники Поки, Вольтер. Монте-ск'є, Дідро, Руссо та ін.
Простір — одна з основних
ознак матеріальності речей: форми існування матерії, що фіксує їх протяжність
і порядок розташування. Субстан-ційна концепція простору і часу (Ньютон) визнає
можливість існування їх без матерії, реляційна (Лейбніц, Ейнштейн) вважає, що
простір і час є характеристиками матерії, які без неї не існують. Простір
взаємопов'язаний з часом, визначається через час і навпаки. Якісно відмінним
структурним рівням матерії притаманні якісно відмінні просторово-часові характеристики.
Протилежність — поняття, що
відображає такі відношення між сторонами взаємодії, за яких вони
взаємозумовлюють і взаємовиключаютьодна одну. Наприклад, полюси в електриці.
Психоаналіз
—
один із методів психотерапії та психологічне вчення, в основі якого лежить
визнання домінуючої ролі підсвідомого в житті людини.
Раціоналізм
(лат. гаїіолаїіз — розумний) — філософський напрям, який визнає центральну роль
в аналізі розуму, мислення.
Реалізм (лат. геаііз —
суттєвий, дійсний) — філософський напрям, згідно з яким загальні поняття (універсалії)
існують реально як сутності речей.
Редукція (лат. геоисйо —
висування назад, повернення до колишнього стану) — дії, процеси, які
призводять до спрощення структури будь-якого об'єкта.
Релігійна
свідомість
— система (сукупність) релігійних ідей, понять, принципів, міркувань,
аргументацій, концепцій, сенсом і значенням яких є здебільшого віра в
надприродне.
Релігійний
культ
(лат. cultus — поклоніння) —
один із основних елементів релігійного комплексу, система дій і засобів впливу
на надприродне.
Релігійні
організації
— об'єднання послідовників певного віросповідання, цілісність і єдність якого
забезпечується змістом віровчення та культу, системою організаційних принципів,
правил і ролей.
Релятивізм (лат. геlativus —
відносний) — підхід, який абсолютизує мінливість, суб'єктивність істини.
Притаманний суб'єктивістським напрямам філософії (софісти,
сенсуалісти-суб'єктивісти).
Рефлексія (лат. reflexio — вигин, відображення) — акт пізнання,
предметом якого є пізнавальна діяльність свідомості, «Я». Пізнання можна досліджувати
через результати — зміну наукових ідей, теорій — об'єктивний метод, або через
аналіз суб'єктивної діяльності пізнання — рефлексія. В цьому розумінні
використовується Декартом, Локком, Гуссерлем.
Розсудок — початковий
рівень мислення, де оперування абстракціями відбувається в межах певної
незмінної, наперед заданої схеми.
Розум
—
вищий рівень раціонального пізнання, якому властиві творче оперування
абстракціями та рефлексією, спрямованість на усвідомлення власних форм та передумов,
самопізнання.
Романтизм — філософська
течія, представники якої розглядали природу як художній витвір духу,
проповідували культ генія, відводили провідну роль у пізнанні мистецтву,
інтуїції.
Самосвідомість — здатність людини
поглянути на себе збоку, тобто ди-станціюватися від себе, побачити себе очима
інших.
Свідомість — відображення
дійсності у формах, пов'язаних (прямо чи опосередковано) з практичною
діяльністю. Можлива лише як суспільне явище, існує на основі мови.
Феноменологія розглядає С. як потік актів (сприймання, пригадування,
міркування та ін.), спрямовані на певні предмети (ін-тенціональність) і певним
чином організовані часовим потоком свідомості.
Свідомість
людини
— нова якість психічної діяльності, за якої дійсність відображається у формах
культури, тобто в штучних, неприродних формах, витворених людством у процесі
історичного розвитку, практичних настанов, які регулюють ставлення людини до
світу.
Світогляд— система
найзагальніших знань, цінностей, переконань, практичних настанов, які регулюють
ставлення людини до світу.
Свобода — одна з характерних
рис людини, яка полягає в тому, що вона (подібно до Бога) може діяти (чи не
діяти) з власної волі, не детермінуючись обставинами. С. є підставою
моральності людини. В політичній сфері розширення свобод передбачає посилення
відповідальності.
Семантика (грец. sетапtісоs — гой, що позначає) — розділ логіки, що
вивчає відношення виразів мови (знаків) до позначуваних ними об'єктів і
смислів, які вони виражають.
Семіотика (грец. semeiotike— вчення
про знаки) — наука про знакові системи. Основоположник — Ч. Пірс.
Сенсуалізм (лат. sensus — почуття, відчуття) — напрям у
гносеології, згідно з яким відчуття є єдиним джерелом пізнання. Представники
Локк, Берк-лі, Мах та ін. Поняття близьке за змістом емпіризму.
Середні (локальні)
соціальні групи
— спільності людей, які формуються за стратифікаційною, функціональною,
регіональною та іншими ознаками.
Силогізм (грец. sillogizm) — дедуктивний
умовивід, в якому з двох суджень (засновків) робиться висновок.
Силогістика — розділ
формальної логіки, що вивчає силогізми: дедуктивні умовиводи, в яких з двох
суджень, що називаються засновками, одержують зумовлене ними третє судження —
висновок.
Синтез — метод пізнання,
який полягає у поєднанні частин у ціле. Сім'я як мікросоціальна група —
соціально-біологічна спільнота, іцо існує на основі шлюбних зв'язків, кровної
спорідненості або всиновлення, яка регулює стосунки між чоловіком і дружиною,
батьками і дітьми й відповідає за виконання притаманних їй різноманітних
функцій.
Скептицизм (грец. skeptikos— гой, що розглядає, досліджує) — філософські
погляди, які сповідують сумнів у можливості досягнення істини, здійснення
ідеалів та ін.; давньогрецька філософська школа IV—III ст. до н. е., яка
сповідувала ці ідеї (Піррон. Секст Емпірик).
Соліпсизм (лат. solus — один, єдиний і ірsе — сам) — форма суб'єктивного
ідеалізму, в якій справжньою реальністю визнається лише суб'єкт, що мислить, а
все решта оголошується таким, що існує лишеу свідомості індивіда.
Софізм — хибний силогізм
(умовивід), якому надано видимість правильної форми для навмисного введення
співбесідника в оману.
Софісти — давньогрецькі
мислителі Уст. до н. е. (Протагор, (оргій та ін.), які вперше поставили людину
в центр філософського пізнання (людина —
міра
всіх речей). Суб'єктивізували і релятивізували істину, не гребували різними
засобами, щоб збити з пантелику суперника.
Соціальна
група— обмежена в розмірах спільність людей, виокремлених із
соціального цілого на основі специфіки діяльності, соціальної належності,
спільності відносин, цінностей, норм поведінки, що склались у межах історично
визначеного суспільства.
Соціальна
роль — сукупність дій, які мусить виконувати особа, маючи
певний статусу соціальній системі.
Соціальна
спільнота — реально існуюча сукупність індивідів, що
емпірично фіксується, відрізняється відносною цілісністю і є самостійним
суб'єктом соціальної дії.
Спіритуалізм (пат. spiritualism —духовний) —
інша назва ідеалізму, вчення, яке вважає, що основою світу є духовне начало.
Сприйняття —
цілісний образ предмета, безпосередньо даний у живому спогляданні в сукупності
всіх його сторін, синтез певних окремих відчуттів.
Стоїцизм
—напрям давньогрецької філософії епохи еллінізму, який, зосереджуючись на
етичних проблемах, проповідував незворушність, відсто-роненість від бід і
радощів життя.
Страта —
реальна, емпірично фіксована спільнота, що об'єднує людей на певних загальних
позиціях або на основі спільної справи, яка зумовлює конституювання даної
спільноти в соціальній структурі суспільства і протиставлення іншим соціальним
спільнотам.
Структура
—
закономірний зв'язок, усталене відношення між елементами системи (наприклад,
відношення між словами в реченні).
Структуралізм —
напрям у сучасній (переважно французькій) філософії, який вважає
структурно-функціональний метод головним методом філософії. Розглядає
структуру як вічне і незмінне, ігноруючи її розвиток. С. мав значний вплив у
соціології, етнографії, мовознавстві та інших науках. Представники К.
Леві-Стросс, М. Фуко та ін.
Суб'єктивізм —
філософський напрям, який пояснює все суще через наявність свідомості суб'єкта.
Суб'єктивний
ідеалізм — напрям у філософії, згідно з яким свідомість людини
є творцем об'єктивного світу. Існує сенсуалістичний суб'єктивний ідеалізм
(Берилі, Юм, Мах), який розглядає відчуття як суто суб'єктивне переживання,
заперечуючи його об'єктивні джерела, і трансцендентальний суб'єктивний
ідеалізм (Кант, Фіхте, неоканціанці, феноменологи, екзистенціалісти), згідно з
яким категоріальна (чи інша) структура свідомості є схемою конструювання світу.
Суб'єктивність —
нав'язування свого мірила об'єкта, не узгоджене з його властивостями
Субстанція (лат. substantia — сутність) —
незмінна першооснова всього сущого. Згідно з уявленням прихильників
субстанційної моделі світу С. породжує всі явища світу і є їх об'єднуючим
началом. Матеріалісти вважали субстанцією матерію, ідеалісти — Бога.
Судження —
форма мислення, яка відображає явища, процеси дійсності, їх зв'язки.
Суперечність —
порушення закону несуперечності, згідно з яким два судження, що суперечать одне
одному, не можуть бути одночасно істинними.
У філософії Гегеля
(діалектиці) С. розглядається як відношення між протилежностями і як джерело
руху, розвитку.
Сутність— внутрішні,
усталені, суттєві риси, які осягаються розумом. Одні філософи стверджують, що
людина здатна пізнати лише явище (Берклі, Юм, Кант, позитивісти), діалектики
ведуть мову про взаємозв'язок і взаємопроникнення явищ і сутності.
Схоластика (пат. scholasticos —ученний, шкільний) — філософське вчення,
в якому поєднані релігійно-філософські засновки з раціоналістичною методикою
та формально-логічними проблемами.
Сцієнтизм (лат. scientia — знання, наука) — абсолютизація науки (наукових
методів і цінностей) у філософії, соціології і суспільній свідомості взагалі.
Знецінює гуманістичні (релігійні, етичні, естетичні та ін.) цінності й розглядає
людину як біоробота. Поняття близьке за змістом до поняття «натуралізм".
Телеологія (грец. tеlоs — ціль) — вчення про мету,
доцільність, згідно з яким все для чогось призначене, має свою ціль.
Теологія — богослов'я,
вчення про Бога, система християнських догматів.
Теорія (грец. thеоrіа — спостереження, дослідження) — найрозвинутіша
форма наукового знання, яка дає цілісне, системне відображення закономірних та
сутнісних зв'язків певної сфери дійсності.
Геоцентризм
—
принцип, згідно з яким єдиний Бог проголошується абсолютним началом і центром
Всесвіту, що зумовлює собою буття і смисл існування всього живого.
Томізм — філософське
богословське вчення Ф. Аквінського і його послідовників. Наприкінці XIX ст.
трансформоване в неотомізм.
Трансцендентальне (лат. transcenendens — той, що виходить за межі) —поняття, яким в деяких філософських системах
позначаються правила (принципи) функціонування свідомості. В свідомості можна
вичле-нити індивідуальні чуттєві (психічні) акти та однакові для всіх людей правила,
схеми функціонування свідомості, які кантіанство та феноменологія називають
трансцендентальними. Вони, отже, є потойбічними щодо чуттєвого «матеріалу» свідомості.
Кант, зокрема, вважав трансцендентальними категоріальні схеми, за допомогою
яких синтезувався чуттєвий досвід.
Трансцендентальний
ідеалізм
— ідеалізм, який досліджує трансцендентальне — категорії, правила діяльності
свідомості як джерело конституювання об'єктивної дійсності.
Умовивід— форма мислення,
завдяки якій з попередньо здобутого знання з одного чи декількох суджень
виводиться нове знання теж у вигляді судження.
Універсали — загальні родові
поняття. Питання про природу У. було предметом дискусії між номіналістами і
реалістами.
Універсум — філософський
термін, що позначає всю буттєву реальність (як досяжну, так і недосяжну для
людини) у часі й просторі.
Утилітаризм (грец. utilitas — користь, вигода) — етичне вчення, згідно з
яким основу моральних вчинків людини складає вигода. Засновником У. є
французький просвітитель П. Гольбахта англійський філософ Є. Бентам.
Уявлення — узагальнений
чуттєво-наочний образ предмета, який справляв вплив на органи чуття в
минулому, але вже не сприймається зараз.
Фальсифікаціонізм — принцип
демаркації науки від «метафізики» (як альтернатива принципу верифічаціонізму),
згідно з яким універсальне твердження є істинним, якщо жодне одиничне
твердження, яке логічно випливає з нього, не є хибним. Запропонований К. Поппером.
Феномен (грец. рhаіпотепоп —
ге, що з'являється) — в буденній мові
—унікальне явище: у філософії —чуттєві дані, взяті безпосередньо, як самі по
собі. Наприклад, для художника яскравий захід сонця є Ф., і він сприймає його
як самоданість. Для вченого — це явище, за яким приховується певна
закономірність, сутність.
Феноменологія (грец. phaiпотепоп — ге. що з'являється) —
філософське вчення про феномен, який постає не чим іншим, як з'явою певної реальності,
Її самовияв і саморозкриття. Ф. не розкриває реальності, а засвідчує її такою,
якою вона є.
Фетишизм (фр. fetiche — амулет) —
викривлене відображення в суспільній свідомості певних явищ, за якого речі
наділяються не притаманними їм властивостями (фетишизація грошей, золота,
символів влади і т. ін.).
Філософія —
теоретичний світогляд, вчення, яке прагне осягнути все-загальне у світі, в
людині і суспільстві. Філософія вибудовується із сумнівів і обґрунтовувань,
доведень, живе у вільних дискусіях, а тому по-справжньому можлива лише в
демократичному суспільстві. Філософськими дисциплінами є метафізика,
онтологія, гносеологія, філософська антропологія, логіка, етика, естетика та
ін. Ф. вивчає всі феномени культури під кутом зору всезагальності. тобто їх
суті, місця та функції в культурі.
«Філософія
життя» — напрям у т. з. некласичній філософії кінця XIX —
початку XX ст., представники якого проголосили життя (в біологічній чи психологічній
формах) основним предметом філософії. Представники — Ніцше, Дільтей, Бергсон,
Фрейд.
Філософія
історії — сфера філософського знання про загальність і
сут-нісність історичного процесу, іманентну логіку розвитку суспільства.
Філософія
культури — філософське знання про сутнісні засади культури як
процесу й цілісності її архетики, закономірності та перспективи розвитку.
Філософія
права
— розділ філософії, що займається вивченням змісту права, його сутності й
поняття, форм існування й цінності, ролі у житті людини, держави, суспільства.
Філософія
релігії — сукупність актуальних і потенційних філософських установок щодо релігії
і Бога, філософське осмислення їхньої природи, сутності та сенсу.
Філософська
антропологія
— вчення про природу та сутність людини.
Форма —
зовнішній вияв предмета, певного змісту, внутрішня структура, певний порядок
предмета або перебігу процесу.
Формалізація
—
відображення змістового знання у формалізованій мові, яка створюється для
точного вираження думок з метою запобігання можливості неоднозначного
розуміння.
Цивілізація (лат. civilis — громадянський) — в широкому розумінні — те ж. що й культура;
у вужчому — певний рівень розвитку культури, який передбачає наявність
державності, письма, техніки тощо. Представники «філософії життя- (Шпенглер)
Ц. тлумачили як раціональні здобутки культури (бюрократію. науку, техніку), що
легко передаються від народу до народу і є свідченням занепаду культури.
Ціле— інтегроване
поєднання нових якостей, які не властиві окремим частинам, але виникають в
результаті їхньої взаємодії у певній системі зв'язків.
Цінність — значимість, яку
люди надають речам, явищам і яка складає основу ставлення до них (вибору,
надання переваги тощо). Цінність наявна лише в актах оцінки, коли вибирають,
вибудовують ієрархічну структуру цінностей. Цінності мотивують поведінку
людей. Проблему цінностей досліджували неокантіанці (Ріккерт). М. Вебер. М.
Шелер та ін.
Частина (або елемент) —
див. елемент.
Якість — сукупність ознак,
що вирізняють річ серед інших, відмінних від неї, і споріднює з подібними.