ТЕМА 3. Термічна обробка
чавунних деталейта деталей з кольорових металів і їх сплавів
1.Термічна обробка чавунних деталей
Багато деталей виробів виготовляється з
чавуну, який має високі ливарні властивості, оброблюваність, фізико-механічні
властивості при низькій вартості. Основними видами термічної обробки чавунних
деталей є:
§
відпал низькотемпературний
(штучне старіння) — проводиться при t = 500...600° С і
охолодження з піччю до t= 250o
С для зняття внутрішніх напружень, підвищення в'язкості, стабілізації розмірів
деталей;
■
відпал графітизуючий низькотемпературний з розпадом цементит-перліт —
виконується при 680...750° С, повільному охолодженні до 250o
С для покращення оброблюваності, зниження твердості, підвищення пластичності,
ударної в'язкості деталей, але при зниженні міцності;
■
відпал графітизуючий високотемпературний з розпадом вільного цементиту
та часткового чи повного цементиту-перліту проводиться при t =
850...950° С і повільному охолодженні
з піччю та витримці при температурі точки Aiдля покращення оброблюваності, зменшення твердості,
підвищення пластичності деталей;
■
нормалізація сірого чавуну з перетворенням аустеніту в перліт
здійснюється при t = 850...950° С і охолодженням на повітрі для
підвищення твердості, міцності та зносостійкості деталей;
■
нормалізація деталей з відбіленого чавуну з розпадом вільного цементиту
— проводиться при t =850...900° С і охолодженням на повітрі для
покращення оброблюваності, підвищення механічних властивостей, зменшення
твердості;
■
гартування чавунних деталей з перетворенням переохолодженого аустеніту
— робиться при t = 850...930° С і охолодженням у воді, маслі для
підвищення твердості до НВ 500, міцності та зносостійкості;
■
відпуск деталей з перетворенням залишкового аустеніту, мартенситу,
укрупнення карбідної фази — здійснюється при t = 250.. .500° Ста
витримкою на повітрі для зняття гартувальних напружень, підвищення в'язкості,
пластичності, границі витривалості;
■
старіння чавунних деталей — відбувається при t = 500...600o
С, швидкості нагрівання 30... 150o С/год., охолодження доt =
150...200еСзі швидкістю 20...50o С/год. протягом 3... 15
місяців (природне старіння) і застосовується для зняттявнутрішніх напружень і
забезпечення постійності форми та розмірів, а також при тривалій експлуатації.
Хіміко-термічна
обробка чавунних деталей значно розширила їх використання у виробах, підвищила
їх фізико-механічні властивості, дозволила навіть відмовитись від використання
дорогих легованих сталей. Способами такої обробки є азотування, алітування,
силіціювання та інші. Середовищами насичення дифузійних шарів чавунних деталей
є такі самі, як і для сталей. Подібні і режими хіміко-термічної обробки
чавунних та сталевих деталей. Але є й особливості. Одна з них — обмеження швидкостей
нагрівання та охолодження для запобігання утворенню тріщин і деформацій. Для
цього рекомендується повільне нагрівання чи охолодження у насичувальному
середовищі разом з піччю. Азотування деталей проводиться з сірих і високоміцних
чавунів, легованих хромом, нікелем, молібденом та іншими нітридотвірними елементами
для підвищення їх твердості до НВ600... 1000, корозійної та зносостійкості.
Такі деталі попередньо відпалюють для розкладу цементиту при t =
950... 1000o С з витримкою 4... 12 год. залежно від товщини
стінки. Після відпалу проводять термічне поліпшення, а саме гартування при t =800...850°С
в олії та за короткочасний відпуск. Азотування виконується при t =550...580oС
та охолодженням у печі. Тривалість обробки — 50...70 год. Антикорозійне
азотування здійснюється при t = 500...700oС
з витримкою 0,5... 1 год. Інколи азотування проводять у жевріючому розряді, що
забезпечує кращі властивості дифузійної варстви (твердіша, не крихка, краще
скріплена з дифузійнимшаром і т.п.). Алітування чавунних деталей проводять у порошкових сумішах фероалюмінію та оксиду алюмінію при t = 950... 1000°С протягом 2...6 год. Подібно виконують
хромування у твердому (витримки 10... 12 год.) або газовому (5 год.)
середовищі, при якому одержують високу твердість до НВ 1600, жаростійкість й
антикорозійність. Силіціювання також здійснюють при 1000... 1100° С з
витримкою 20...25 год. для одержання поверхневої варстви завглибшки 0,5...0,8
мм для деталей з ковкого чавуну і - 0,1 мм - сірого. Сульфідування
деталей з сірого чавуну проводиться при t = 550...600°С, витримкою до 3 год. і утворенням
сульфідної варстви завглибшки до 0,3 мм. За такої обробки у першу чергу
покращується оброблюваність деталей різанням.
2.Термічна
обробка деталей з кольорових металів і їх сплавів
Різні деталі виробів з кольорових
металів і їх сплавів піддаються відпалу, гартуванню та відпуску (старінню) з
метою підвищення їх механічних властивостей, одержання однорідної структури,
зменшення деформацій тощо. Відпал робиться для одержання рівноважного
стану сплаву, з якого виготовлена деталь, з однорідним хімічним складом. У
результаті гартування сплавів з кольорових металів на відміну від загартованої
сталі одержується нерівноважна структура та найменша твердість. Відпуск
робиться для покращення механічних властивостей загартованих деталей із сплавів
кольорових металів.
Термічна обробка деталей з мідних
сплавів передбачує відпал, гартування та відпуск. Так, температури відпалу
латунних та бронзових деталей, який проводиться для зменшення деформації та
отримання однорідної структури, для більшості латуней типу Л62...Л96,
ЛН65,5, ЛК60-1 становлять 600...700° С, бронзи - 600...750° С. Відпал
латунних деталей для запобігання розтріскуванню проводиться за дещо нижчої температури
— 270...300° С, але для гомогенізації — вже 750...770°С. Середній час відпалу
латунних деталей 1... 1,5 год., бронзових 4...6 хв. на 1 мм діаметра чи
товщини. Охолодження латунних деталей здійснюється на повітрі, бронзових — з
піччю чи на повітрі. Деталі з латуні не гартуються, гартуються лише з бронзи.
Температура їх гартування для Бр.Б2, БН1,7, БНТ1,9- 780...800° С,Бр.НА
14-3, Бр.НАб- 1,5 - 900° С,Бр.АЖНІО- 4-4Ш° С, а їх відпуску,
відповідно 340...370° С, 160...210° С, 200...240° С. Середній час нагріву та
витримки — 2...5 хв. на 1 мм січення, а часу відпуску — 4...7 хв. на 1 мм
перерізу.
Деталі з алюмінієвих сплавів є
найлегшими, вони мають досить високу міцність, інерційну та динамічну
стійкість. За технічними ознаками алюмінієві сплави поділяються на
деформовані та ливарні. Деформовані сплави бувають зміцнювані
танезміцню- ванітермічною обробкою. До першої групи відноситься авіаль,
дюралюміній та інші, до другої — сплавиАМц,АМ2, АМЗ, АМг5 тощо. Деталі
з алюмінієвих сплавів піддаються таким видам термічної обробки: відпалу,
гартуванню та штучному старінню. Так, температури відпалу деталей з ливарних
сплавів типу АЛІ, АЛ2...АЛ5
знаходяться в межах 225...345° С, витримка — 2...9 год., трохи вищу температуру
відпалу мають деформовані сплави типуАВ, Д1, Д6...АК8, В95— 340...440°С. Гартування вказаних типів сплавів виконується
в межах температур 430...540° С, часу витримки — 2... 15 год., температури
відпуску — 145...225°С, часу витримки 2... 15 год. Після відпуску їх твердість HB
60...95. Також дещо вищі температури
гартування та відпуску деталей з деформованих сплавів. З вказаних сплавів
виготовляють корпуси приладів, кронштейни, різні деталі судно- та
літакобудування, а з жароміцного сплавуAJI21— навіть блоки циліндрів двигунів, лопатки гвинтів і
побічні деталі.
Термічна обробка деталей з магнієвих
сплавів, які у 1,5 раза легші за алюмінієві, добре обробляються різанням,
порівняно міцні, складається з відпалу, гартування та старіння: Т1 — штучне старіння без попереднього
гартування, Т2 — відпал, Т4 - гартування,
Т6 — гартування з охолодженням на
повітрі та старіння, Т61 — гартування з охолодженням у воді та
старіння. Відпал деталей виконується в електричних печах з температурою
нагрівання ливарних сплавів 280...415° С, деформівних — 200...350°С, витримці
0,5 год. (лишеMJI6, Т6—
24...36 год.,MJ14, Т4 — 8... 16 год.), з охолодженням з піччю на повітрі.
Гартування таких деталей виконується за різних режимів. Так, деталі зі
сплаву МЛ4 гартуються від 380°
С з витримкою 8... 16 год.,MJI5— від 420°С і витримкою 24...32 год., МЛ9 і МЛ10— від 540°С і витримкою 8... 12 год. Старінню
підлягають деталі з ливарних сплавів при t =170...205°С і витримкою 4...16 год. Для захисту від
корозії деталі анодують з подальшим нанесенням лакофарбових покриттів.
У деталях з титанових сплавів
поєднуються висока міцність (σм = 785... 1470 МПа), добра
пластичність (δ = 12...25%) з двократно більшою питомою міцністю
(відношення границі міцності σм
до густини р). Такі деталі мають високу корозійну стійкість, жароміцність,
добре оброблюються тиском і зварюються. До їх недоліків можна віднести
складність обробки різанням і низькі антифрикційні властивості. Деталі з
титанових сплавів відпалюють, гартують і відпускають з метою усунення наклепу,
підвищення пластичності, вирівнювання складу, структури, фізико-механічних
властивостей.
Відпал неповний (рекристалізаційний) деталей з титанових
сплавів проводиться при 550...620°С протягом 0,5...2 год. з подальшим
охолодженням на повітрі. Тривалість такого відпалу становить 3...16 год. Повний
відпал виконують для зниження твердості, підвищення пластичності деталей при
670...800°С. Гартуванню підлягають лише сплави зі структурами α + βі β. Титанові α — сплави (ВТ5, ОТ4, ВТ20) термообробці не підлягають, а
деформівні титанові α + β(ВТ6С, ВТ9, ВТ14, ВТ16) і β(ВТ15,ІВТ1,
ТС6) зміцнюються гартуванням і подальшим старінням. Деталі з цих сплавів
через низьку теплопровідність мають малу прогартовуваність і тому
регламентуються допустимі швидкості нагрівання та охолодження для уникнення
утворення великих залишкових напружень, короблення та тріщин. Для забезпечення
рівномірного нагрівання деталі нагрівають повільно або східчасто у печах
аеродинамічного підігрівання. Температура гартуванняцих сплавів t =700...930°С, старіння — 450...600°С з витримкою 1…10
год. Фізико-механічні властивості деталей з α — сплавів: σм
= 686... 1080 МПа, δ = 10...20%, Н В 207...341, з α + βсплавів:: σм = 1080...1373 М Па, δ
=5... 10%, а з βсплавів:
σм = 1373... 1667 МПа, δ =4... 120%, HB 341 ...444. Деталі зі сплаві в титану використовуються
в авіабудуванні (каркаси і обшивки літаків, паливні баки, компресори),
суднобудуванні (обшиття суден, гребні гвинти і т.п.), хімічній промисловості
(реактори, випарні апарати, помпи) і т.д. Для корозійної стійкості застосовують
покриття деталей емалями та іншими металами. Широке застосування титанових
сплавів для різних деталей стримується лише їх високою вартістю.