Практичне заняття №7

Тема: Стандартизація електродвигунів основі експлуатаційних показників якості

Мета: ознайомитись з методами стандартизації виробів на основі експлуатаційних показників якості

 

Теоретичні відомості

Для цього двигуна основним показником якості є частота обертання якоря. Похибка частоти обертання якоря електродвигуна залежить від наступних функціональних параметрів: опору обмотки якоря Rя; падіння перехідної напруги на щітках ΔUщ; числа провідників обмотки якоря ω; магнітного потоку Ф в зазорі. Залежність між функціональними параметрами і експлуатаційними показником має наступний вигляд:

,

де Uнапруга живлення електродвигуна; І струм в обмотці якоря, ачисло пар паралельних гілок обмотки якоря, р - число пар полюсів електродвигуна.

 

Приклад розв’язування задачі

Задано наступні параметри двигуна: U=27 В; І=0,38 А, а=2, р=2, номінальні значення та граничні відхилення функціональних параметрів: Rя=(19,5±0,75) Ом; ΔUщ=(1,5±0,5) В; число витків ω=2700±9; Ф=(0,534×10-4±240·10-8) Вб. З цих даних визначимо граничні значення функціональних параметрів:

Rя mах=20,25 Ом; Rя min=18,75 Ом; ΔUщ mах=2 В; ΔUщ min=1 В;

ωmах=2709; ωmin=2691; Фmах=0,558·10-4 Вб, Фmin=0,510·10-4 Вб.

Визначимо найбільшу і найменшу граничні значення експлуатаційного показника (всі функціональні параметри зменшують):

; .

Номінальне значення експлуатаційного показника відповідає номінальним значенням функціональних параметрів:

.

Допуск експлуатаційного показника:

Тn=nтах-nmin=8252-6868=1384 хв-1.

Граничні відхилення експлуатаційного показника:

Enверх=nmах-nном=8252-7528=724 хв-1;

Enніжн=птах-nном=6868-7528=-660 хв-1.

Таким чином, експлуатаційний показник якості електродвигуна:

 хв-1.

Ці відхилення можна зменшити, зменшивши зазори, які впливають на амплітуду коливання магнітного потоку Ф, або застосувавши попереднє сортування щіток за значеннями перехідного опору, що впливає на ΔUщ.

 

 

 

 

Завдання до практичної роботи

 

Варіант

Технічні параметри двигуна

Функціональні параметри двигуна

Напруга, В

Струм, А

Число пар паралельних гілок обмотки якоря

Число пар полюсів електродвигуна

Опір обмотки якоря, Ом

Падіння перехідної напруги на щітках, В

Число провідників обмотки якоря

Магнітний потік в зазорі, Вб

1

25

0,35

2

2

15

0,5

2500

0,500·10-4

2

26

0,36

4

4

16

1,0

2600

0,510·10-4

3

27

0,37

2

6

17

1,5

2700

0,520·10-4

4

28

0,38

4

2

18

2,0

2800

0,530·10-4

5

29

0,39

2

4

19

0,5

2900

0,540·10-4

6

30

0,40

4

6

20

1,0

3000

0,550·10-4

7

31

0,41

2

2

21

1,5

3100

0,560·10-4

8

32

0,42

4

4

22

2,0

3200

0,570·10-4

9

33

0,43

2

6

23

1,5

3300

0,580·10-4