Практичне заняття № 2
Тема: Вивчення порядку роботи з
нормативними документами (база, вибір за
їх назвою, тематикою, типи)
Мета
заняття: ознайомитися з класифікатором і вказівником державних стандартів.
Набути навиків у пошуку стандартів за допомогою бібліографічних джерел.
Теоретичні відомості
Стандарти відіграють важливу роль для суспільства
взагалі, забезпечуючи певний рівень якості, безпеки виробів і послуг для
споживачів. Суспільство має потребу в одержанні товарів і послуг, які
пропонують високий рівень виконання і відсутність ризику для життя, здоров’я і
навколишнього середовища. Для досягнення цього розробляються стандарти, які
містять вимоги щодо безпеки і якості продукції, методів випробувань, певних
систем класифікації, термінів і визначень, управління якістю і екологією.
Стандарти забезпечують доступ до світових ринків і
підтримують якість. Вони становлять найбільш прийнятний компроміс між вимогами
якості під час імпортування товарів і інтересами країн, що експортують ці
товари. Очевидно, що вироби, які відповідають загальновизнаним стандартам,
можуть бути більш легко продані покупцям і мати більш високу ціну на світовому
ринку. Стандарти, таким чином, закладають основи для розвитку і зростання
виробництва, експорту продукції і водночас відповідають інтересам країн, що
імпортують і експортують.
Класифікатор стандартів – це
документ, призначений для побудови каталогів, вказівників міждержавних,
національних стандартів і інших нормативних документів, які відносяться до
стандартизації, що містяться у базах даних, бібліотеках і т.д.
В умовах глобалізації світової
економіки і посилення конкуренції застосування міжнародних стандартів на
продукцію і процедур оцінки її відповідності (випробувань, контролю,
сертифікації, акредитації), а також впровадження передових методів управління
якістю і екологією є єдино можливою мовою ведення сучасного бізнесу. Саме такий
підхід дозволяє успішно долати існуючі технічні бар’єри в міжнародній торгівлі.
На
національному рівні встановлені такі індекси НД:
ДСТУ
– національний стандарт;
ДСТУ-П
– пробний стандарт;
ДК
– державний класифікатор;
ДСТУ
ISO – гармонізований НД Міжнародної організації зі стандартизації;
ДСТУ
ІЕС – гармонізований НД Міжнародної електротехнічної комісії;
ДСТУ
EN – гармонізований НД Європейського комітету зі стандартизації;
ГОСТ
– міждержавний стандарт.
Для
інших рівнів уведенні такі індекси:
ГСТУ
– відомчий НД;
СОУ
– стандарт організації;
ТУУ
– технічні умови, що не є стандартом;
СТУ
– стандарт наукового, науково-технічного або інженерного
товариства
чи спілки.
Порядок виконання роботи
1) Ознайомитися і вивчити
класифікацію стандартів за допомогою класифікатора - бази даних за розділами
заданими викладачем. Під час цього слід звернути увагу на принцип поділу
стандартів на групи і підгрупи.
2) Вирішити завдання, видане
викладачем, за відомою позначкою документа, визначити його найменування,
розділ, групу і підгрупу, термін чинності, чи внесені зміни. Заповнити табл.
3.1.
Таблиця 3. 1
Параметри нормативних документів
Номер
нормативного документа |
Найменування |
Розділ |
Група |
Підгрупа |
Дата внесення
змін |
|
|
|
|
|
|
3) Визначити вид стандартів,
виданих викладачем. Заповнити табл. 3.2
Таблиця 3. 2
Види стандартів
Номер нормативного
документа |
Об’єкт стандартизації |
Область
розповсюдження |
Вид документа |
|
|
|
|
Запитання до самоконтролю
3.1) Які нормативні документи
існують у сфері стандартизації?
3.2) Що таке класифікатор
стандартів, для чого він використовується?
3.3) Які види стандартів Ви
знаєте?