В процесі експлуатації
автомобілів в атмосферу викидається велика кількість відпрацьованих газів (ВГ).
Склад відпрацьованих газів бензинових двигунів дуже складний. В наш час
виявлено вже біля 1200 компонентів ВГ.
Розглянемо основні
компоненти ВГ бензинових двигунів і межи їх концентрацій.
Азот N (74-77% по об’єму).
Кисень О (0,2-0,8%)
Водяна
пара Н2О (3-13,5%)
Діоксид
вуглецю (5-14%).
Оксид
вуглецю СО2 (0,1-10%).
Вуглеводні
(0,2-3,0%).
Оксиди азоту
(0-0,6%)
З’єднання
свинцю (0-60 мг/м3).
Перші чотири є
нетоксичними, хоча накопичення СО2
в атмосфері є небезпечним з точки зору виникнення парникового ефекту, що
обумовлено уловлюванням СО2 залишкової сонячної енергії.
Інші компоненти є
токсичними і негативно впливають на навколишнє середовище і здоров’я людини.
На сьогодні токсичність
відпрацьованих газів автомобілів з бензиновими двигунами регламентовано
вимогами ДСТУ 4276:2004 „Атмосфера Норми і методи вимірювання оксиду вуглецю та
вуглеводнів у відпрацьованих газах автомобілів з двигунами, що працюють на
бензині або газовому паливі”
Цей НД обмежує вміст СО
і СmСn у режимах мінімальної і
підвищеної частоти обертання колінчатого валу на холостому ході:
Якщо зазначення частот
не встановлене заводом-виробником, то приймаються такі значення:
n min
= 800 хв -1 + 100 хв -1
n підв
= 2200 хв -1 + 200 хв -1
Стандарт передбачає
контроль вмісту СО і СmСn в
таких випадках:
- в АТП та СТО під час
ТО, після ремонту та регулювання агрегатів, систем та вузлів, що впливають на
вміст цих компонентів
- на підприємствах, що виготовляють двигуни під
час випробувань готової продукції;
- під час технічних
оглядів автомобілів;
- при перевірці
автомобілів в дорожніх умовах.
Умови проведення
випробувань:
– в двигуні повинні бути застосовані бензин та мастильні
матеріали, передбачені документацією;
– автомобіль та його системи не повинні мати несправностей
та бути повністю укомплектованим;
– двигун
повинен бути прогрітим (якщо немає рекомендацій виробника Тох.
р. =60 0С;
Послідовність вимірювання:
– встановити перемикач передач в нейтральне положення та загальмувати
автомобіль стоянковим гальмом;
– зупинити
двигун;
– під’єднати тахометр;
– встановити зонд газоаналізатора у випускну трубу (занурити не менше
ніж на
– повністю
відкрити повітряну заслінку та запустити двигун;
– збільшити частоту обертання колін валу до n підв
і потримати 30с., для автомобілів
з нейтралізаторами – 2-5 хв;
– встановити n min і після стабілізації показань газоаналізатора,
але не пізніше 60 с виміряти вміст СО і СН;
– встановити n підв і після стабілізації показань газоаналізатора,
але не пізніше 60 с виміряти вміст СО і СН.
Граничні норми для автомобілів з бензиновими двигунами, не обладнаних
нейтралізаторами
Частота обертання |
Гранично допустимий вміст |
||
СО, % |
СmСn, млн. -1 причислі циліндрів |
||
до 4 включно |
Більше 4 |
||
n min |
3,5 (4,5) |
1200 |
2500 |
n підв |
2,0 |
600 |
1000 |
Граничні норми для автомобілів обладнаних
нейтралізаторами
Частота обертання |
Автомобілі з окислювальним нейтралізатором |
Автомобілі з трикомпонентним нейтралізатором |
||
СО, % |
СmСn, млн. -1 |
СО, % |
СmСn, млн. -1 |
|
N min |
1,0 |
600 |
0,5 |
100 |
N підв |
0,6 |
300 |
0,3 |
100 |
Для визначення вмісту СО
в ВГ використовують газоаналізатори:
“Інфраліт-
Найбільш універсальним є
прилад ФА (аналітприлад), який дозволяє виконувати
вимірювання СО і СmNn, а також
має вмонтований тахометр.
При експлуатації
автомобілів з дизельними двигунами в атмосферу викидаються відпрацьовані гази,
зміст яких аналогічний складу ВГ бензинового двигуна. Однак ВГ дизелів мають набагато менше
– СО (0,001-0,3%) – в бензинових до 10%;
– СmNn (0,001-0,03%) – в бензинових до
3%;
– NOх (0,005-0,2%) – в бензинових до
0,
Особливістю ВГ дизелів
відносно бензинових двигунів є те, що вони мають такий компонент , як сажа. При
роботі дизелів в атмосферу викидається до 17кг сажі на тону згорілого палива.
При недостачі кисню в
умовах високого тиску і температури виникає піроліз палива з виділенням чистого
вуглецю (сажі).
Кількість сажі в ВГ
зростає з збільшенням навантаження і збагаченням суміші.
Небезпечність сажі
полягає насамперед у тому, що на її поверхні адсорбуються шкідливі речовини ,
що містяться в відпрацьованих газах. При вдиханні разом з повітрям частинки
сажі глибоко проникають у дихальні шляхи , фіксуються там, тим самим підсилюючи
дію шкідливих речовин , які містяться в відпрацьованих газах. Крім того, сажа
шкідлива , як і будь-яка інша суміш твердих частинок у повітрі.
Кількісна характеристика
вмісту сажі в ВГ є їх димність.
Для автомобілів з
дизелями методи вимірювань і норми димності
визначаються . ДСТУ 4276:2004 „Атмосфера. Норми і методи вимірювання димності відцьованих газів
автомобілів з дизелями або газодизелями”
Цей НД обмежує димність ВГ дизелів в режимі вільного прискорення, що
нормується значенням натурального показника поглинання.
Стандарт передбачає
контроль димності в таких випадках:
- в АТП та СТО під час
ТО, після ремонту та регулювання агрегатів, систем та вузлів, що впливають на
вміст цих компонентів
- на підприємствах, що виготовляють двигуни під
час випробувань готової продукції;
- під час технічних
оглядів автомобілів;
- при перевірці
автомобілів в дорожніх умовах.
Умови проведення
випробувань:
–
в двигуні повинні бути застосовані паливо та
мастильні матеріали, передбачені документацією;
– автомобіль та його системи не повинні мати несправностей
та бути повністю укомплектованим;
– обмежувальний гвинт повної подачі палива повинен бути опломбованим;
– двигун
повинен бути прогрітим (якщо немає рекомендацій виробника Тдв
=60 - 100 0С для двигунів з рідинним охолодженням та Тдв до 120 0С для двигунів з повітряним
охолодженням;
Димність повинна
вимірюватись приладами (димомірами), які працюють на
принципі просвічування відпрацьованих газів.
Порядок перевірки:
1. Прогріти
двигун.
2. Встановити
приймальну трубку димоміру у випускну трубу.
3. Натискаючи
на педаль подачі палива встановлюють nmax.x.x.
витримують >30с. до стабілізації показань.
4. Провести
вимірювання:
– при 10-ти
кратному швидкому (1 сек),
але плавному натисненню на педаль подачі
палива до упору з інтервалом 15с. Замір
показників слід проводити при останніх 4-х циклах.
В якості показника
приймають середнє арифметичне значення за 4 останніми циклами, якщо значення
показника димності за циклами не відрізняються більше
ніж на 0,25 м-1.
Норми димності для
автомобілів (двигунів), які мають офіційне затвердження за Правилами ЄЕК ООН
24-03 або Директивою ЄС 72/306/ЄЕС не повинні перевищувати встановлених цими
документами норм для цих типів ДТЗ.
Якщо офіційне схвалення відсутнє, то гранично-допустимі
значення показника поглинання у режимі вільного прискорення є:
Об`єкт випробувань |
Гранично-допустиме значення К доп
, м-1 |
Автомобілі з дизелями: – без наддуву – з наддувом |
2,5 3,0 |
Автомобілі з газодизелями: – без наддуву – з наддувом |
1,7 2,0 |
Якщо димність
ВГ перевищує встановлені НД норми, то подальша експлуатація автомобілів
заборонена.
При діагностуванні димність ВГ застосовують також як діагностичний параметр.
Для цього димність заміряють крім режима
вільного прискорення заміряють і в інших режимах, наприклад в режимі
максимальної частоти обертання холостого ходу.
Причиною підвищеної димності ВГ дизелів є різні несправності систем двигуна. Однак різноманітність несправностей обумовлює різницю впливу на димність ВГ:
1) Дс.у.>N; Dn.max.=N;
– циклова подача
палива більше норми;
– неправильна робота
коректора паливопроводу;
– погане
розпилювання палива форсункою;
– збільшення теплових зазорів в клапанному механізмі;
– забруднення повітряного фільтру;
– заїдання повітряного
фільтра;
– заїдання рейки ПНВТ
або його приводу.
2) Дс.у.=N; Dn.max.>N;
– нерівномірність циклової
подачі палива по циліндрам;
– зменшення тиску
початку відкривання голки форсунки;
– попадання масла у
камеру згорання (синій дим):
а) знос ЦПГ;
б) залягання поршневих кілець ;
в) знос стержнів
впускних і випускних клапанів;
г) підвищений рівень рівень масла у повітрьоочищувачі.
3) Дс.у.>N; Dn.max.=N;
- неправильне встановлення кута випередження вприскування
палива;
– неспрацьовування
муфти випередження вприскування палива;
– зменшення паливних
зазорів клапанного механізму;
– зависання або
нещільне прилягання до седла клапанів Г.Р.М.;
– двигун розвиває
частоту обертання вищу номінальної;
– зависання голки
форсунки;
– негерметичність
нагнітальних клапанів ПНВТ через забруднення погнутості або вм’ятин;
– втрата компресії
двигуна.
Причиною білого диму
ВГ є:
– низька температура
охолоджуючої рідини;
– попадання води у
паливо.
Перевірка димності ВГ дизелів дозволяє с судити о наявності несправностей, однак конкретно виявити характер несправностей можна тільки за допомогою:
– роликових стендів тягових якостей (для імітації навантажувальних
режимів);
– дизель-тестерів (для
безпосереднього виявлення тих чи інших несправностей).