Тема 18. Порядок проведення експертизи
легкових
автотранспортних засобів
1. Показники якості
До
транспортних засобів належать легкові та вантажні автомобілі, автобуси,
самохідні машини, сконструйовані на смак автомобілі, мотоцикли всіх типів марок
і моделей, причепи, напівпричепи та мотоколяски.
Легковий автомобіль – пасажирський автомобільний транспортний засіб з числом місць для сидіння
не більше дев‘яти з місцем для водія включно.
Вимоги до легкових автомобілів ставляться як в цілому до автомобільного засобу. Вони повинні відповідати таким вимогам:
1. не загрожувати безпеці осіб,
які ними користуються або іншим учасникам руху;
2.рівень шкідливих речовин, що
виділяються ними, не повинен перевищувати встановлені законодавством значення;
3.не спричиняти нищенню доріг та
їх облаштуванню;
4.забезпечувати достатнє поле
огляду водієві, а також легке, зручне і повне користування засобами керування,
гальмування, сигналізації та освітлення дороги;
5.не спричиняти радіоелектричних
перешкод вище встановленого рівня.
Запасні
частини повинні відповідати вимогам нормативної та кон-структорської
документації і мати маркування для їх ідентифікації. Обладнання та пристрої
автомобільних транспортних засобів, насамперед ті, що сприяють безпеці та
охороні довкілля від негативних наслідків їх використання, повинні утримуватись
в належному технічному стані, діяти надійно і ефективно.
Автомобільні
технічні засоби та запасні частини до них підлягають обов‘язковій сертифікації
відповідно до закону.
Транспортні
засоби повинні бути зареєстровані згідно з вимогами постанови Кабінету
Міністрів України від 07.09.1998 р. № 1388 і повинні мати:
· свідоцтво про державну
реєстрацію, видане органом Державтоінспекції;
· талон про проходження
державного технічного огляду;
· тимчасовий реєстраційний талон,
виданий підрозділом ДАІ (якщо транспортний засіб переданий його власником у
встановленому порядку у користування і розпорядження ним іншій фізичній особі).
Технічний стан транспортних засобів повинен відповідати вимогам нормативних
документів:
· Закон України „Про дорожній
рух”;
· Правил дорожнього руху України;
· Положення про технічне
обслуговування і ремонт дорожніх транспортних засобів
автомобільного транспорту;
· Інструкцій заводів-виробників
дорожніх транспортних засобів.
Транспортні
засоби, що завозяться на територію України для продажу, підлягають митному
оформленню в порядку, встановленому чинним законодавством.
Вимоги
щодо показників якості транспортних засобів, маркування, приймання, зберігання
регламентуються стандартами, технічними умовами та іншою нормативною документацією.
У разі неповної комплектності і невідповідності якості автомобіля він підлягає уцінці і знімається з гарантії, про що інформується покупець.
Забороняється
продаж нових автомобілів з дефектами, котрі загрожують безпеці транспортного
руху, або за станом не відповідають діючим стандартам в Україні, а також, які
не пройшли передпродажної підготовки
[18].
Передпродажна
підготовка автомобілів проводиться кваліфікованими фахівцями господарюючого
суб‘єкта згідно з вимогами нормативної документації.
На всі
транспортні засоби особистого користування вітчизняного виробництва є ДСТУ,
ГОСТи і ТУ. У відповідності з ними і проводиться контроль якості. В стандартах
закладені вимоги до конструкції транспортних засобів кожної моделі, включаючи
основні параметри, розміри і показ-ники якості. Номенклатура показників якості
і властивості легкових автомобілів, що їх характеризують приводиться в табл.
3.1.
Таблиця 3.1
Номенклатура показників якості автомобіля
Назва показника якості |
Назва властивості,
що їх характеризує |
|
|
1.
Показники |
надійності |
|
|
1.1. Тип перевезень |
- |
|
|
1.2. Тип кузова |
- |
|
|
1.3. Місткість (число місць для сидіння, включаючи
місце водія) |
несуттєва властивість |
|
|
1.4. Тип трансмісії |
- |
|
|
1.5. Тип двигуна, число і розташування циліндрів
... |
характеристика двигуна |
|
|
1.6.Показники двигуна (ГОСТ 14846) |
енергетичні можливості двигуна |
|
|
1.6.1.Номінальна потужність, кВт (к. с.), при
частоті обертів колінчастого валу, хв.-1 |
|
||
1.6.2. Максимальний обертаючий момент, Н∙м |
|
||
1.6.3. Робочий об‘єм, л |
|
||
1.6.4. Сорт палива |
|
||
1.7. Показники маси |
несуттєва властивість |
|
|
1.7.1. Маса неспорядженого автомобіля, кг |
|
||
1.7.2. Маса спорядженого автомобіля, кг |
|
||
Назва показника якості |
Назва властивості,
що їх характеризує |
|
|
1.7.3. Повна конструктивна маса автомобіля, кг |
характеристика
конструкції |
|
|
1.8. Габаритні розміри автомобіля, мм |
|
||
1.8.1. Довжина |
|
||
1.8.2. Ширина |
|
||
1.8.3. Висота (без навантаження) |
|
||
1.9. Корисна довжина салону, мм |
ємність |
|
|
1.10. корисна ширина салону, мм |
|
|
|
1.11. База автомобіля (ГОСТ 22748), мм |
характеристика
конструкції |
|
|
1.12. Зовнішній мінімальний габаритний радіус
повороту автомобіля, м |
маневреність |
|
|
1.13.Коефіцієнт аеродинамічного протистояння |
аеродинамічність |
|
|
1.14.Розміри шин … |
автономність |
|
|
1.15. Ємність паливного баку, л |
|
|
|
1.16. Питома корисна площа салону, м2/людину |
комфортність |
|
|
1.17. Об‘єм вантажного відділення (кузова), м3 |
вантажомісткість |
|
|
1.18. Максимальна швидкість (ГОСТ22576), км/год. |
динамічні якості |
|
|
1.19.Час набирання швидкості від 0 до 100
км/год. |
|
||
1.20. Час набирання швидкості на IV I V передачах
на швидкості від 60 до 100 км/год., с |
динамічні якості |
|
|
2.
Показники |
надійності |
|
|
2.1. Ресурс до капітального ремонту або повний ресурс,
тис. км |
довговічності |
|
|
2.2. Встановлена безвідмовна коробка, тис. км |
|
||
2.3. Середня коробка на відмову, тис. км |
|
||
2.4. Корозійна стійкість кузова, роки |
довговічність |
|
|
2.5. Гарантійний термін експлуатації
(гарантійна коробка), роки (тис. км) |
гарантійні зобов‘язання |
|
|
3.Показники
економічного палива, енергії |
використання
сировини, матеріалів, трудових ресурсів |
|
|
3.1. Питома вага, км/м2 |
|
||
3.2. Розхід палива при русі з постійною швидкістю
90 км/год. (ГОСТ 20306), л/100 км |
характеристика конструкції, паливна економічність |
|
|
3.3. Розхід палива при русі з постійною
швидкістю 120 км/год. (ГОСТ 20306), л/100 км |
|
||
Назва показника якості |
Назва властивості,
що їх характеризує |
||
3.4. Розхід палива в міському циклі (ГОСТ
20306), л/100 км |
|
||
3.5. Загальний приведений розхід палива, л/100
км |
|||
4.
Показники |
ергономічні |
||
4.1. Рівень внутрішнього шуму при швидкості 100 км/год., ДБА |
акустичні умови в кабіні |
||
4.2. Рівень внутрішнього шуму (ГОСТ 27435), ДБА |
|
||
4.3. Максимальне зусилля на педалі гальмування,
Н |
відповідність силовим можливостям людини |
||
5.
Показники |
технологічності |
||
5.1. Питома оперативна працеємність (ГОСТ
21624), люд.-год./тис. км |
експлуатаційна технологічність та ремонтопридатність |
||
5.1.1. Технічне обслуговування |
|||
5.1.2. Технічний ремонт |
|||
5.2. Періодичність технічного обслуговування
(ГОСТ 21624) |
|||
6.
Показники |
екологічні |
||
6.1. Вміст шкідливих речовин у відпрацьованих
газах бензинових двигунів (ГОСТ 17.2.2.03), % |
ступінь забруднення оточуючого середовища |
||
6.2. Димність відпрацьованих газів дизельних
двигунів (ГОСТ 17.2.2.01), % |
|||
6.3. Рівень зовнішнього шуму, (ГОСТ 27436), ДБА |
|
||
7.
Показники |
безпечності |
||
7.1. Відповідність законодавчим вимогам щодо
безпечності конструкцій |
відповідність вимогам активної і пасивної безпечності |
||
2.
Нормативна база
При проведенні експертизи автотранспортних засобів, що імпортуються в
Україну, керуються законодавчою базою:
1. Конституцією України;
2. Законом України “Про внесення
змін до деяких законодавчих актів України щодо державної підтримки
автомобілебудівної промисловості України” від 15.11.2001 р. № 2779-ІІІ;
3.Положенням “Про порядок
проведення судової автотоварознавчої експертизи транспортних засобів” від
08.10.1999 р. № 689/3982;
4.Інструкцією “Про проведення
судових автотехнічних експертиз в експертних установах системи Міністерства
юстиції України” від 27.01.2001 р. № 9/5 (z 0167-01);
5. Постанова Кабінету Міністрів
України “Про мінімальну митну вартість імпортних автомобілів та шин до них” від
24.10. 1996 р. № 1282;
6. Правилами торгівлі
транспортними засобами і номерними агрегатами ” від 18.12.1995 р. № 168;
7. Листом ДМСУ “Щодо переліку
компонентів і складових машинокомплекту легкового автомобіля” від 29.04.2002 р.
№ 11/2-10-3906;
8. нормативні документи (ГОСТи,
ДСТУ, ТУУ), специфікації та технічні паспорти.
9.Положенням „Про порядок
проведення судової автотоварознавчої експертизи транспортних засобів” визначаються:
Закон України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо державної підтримки автомобілебудівної промисловості України” дає визначення терміну “машинокомплект” – це повний або част-ковий набір компонентів та складових частин, необхідних для виробництва одного автомобіля.
Окремі компоненти та складові машини можуть бути з‘єднані між собою довільним чином, у тому числі з використанням технологічних допоміжних деталей, а для зручності транспортування можуть бути згуртовані у партії залежно від виду упакування.
Одне упакування може містити декілька складових частин одного
найменування з партії машинокомплектів, або складові машини різних найменувань
по одній чи більше одиниць.
Якщо машинокомплект включає кузов автомобіля, то на ньому повинні бути встановлені не більше двох із таких складових компонентів:
· силовий агрегат;
· передня підвіска;
· задня підвіска;
· бензобак;
· система запалювання;
· трансмісія;
· система глушіння.
Пункт 11.18 в першому абзаці цього Закону постановляє, що до 1 січня 2008 року тимчасово звільняються від оподаткування операції із ввезенням на митну територію України відповідно до Закону України „Про стимулювання виробництва автомобілів в Україні” (535/97 –ВР) товарів (у тому числі машинокомплектів), які використовуються для будівництва та виробничої діяльності підприємств з випуску автомобілів [8].
Положенням „Про порядок проведення судової автотоварознавчої експертизи транспортних засобів” визначаються:
1. об‘єкти автотоварознавчого дослідження;
2. завдання автотоварознавчої експертизи;
3. вимоги до експерта-автотоварознавця;
4. порядок оформлення матеріалів для проведення автотоваро-знавчої експертизи.
Згідно цього Положення об‘єктами автотоварознавчого досліджен-ня є:
· автомобілі легкові, вантажні, спеціалізовані (пожежні, санітарні, вантажно-пасажирські, автолавки, автокрани тощо), автобуси, самоскиди, сідельні тягачі, трактори та інша сільськогосподарська та будівельна техніка;
· вело-, мототранспорт усіх видів;
· електромобілі, екскаватори, тролейбуси тощо;
· мотоколяски, мотонарти тощо;
· причіпний склад (причепи, напівпричепи, платформи, розпуски, трейлери тощо);
· деталі, вузли, агрегати вищевказаних транспортних засобів;
· відповідність інформації, що міститься у технічному паспорті та інших документах, наданих експертові (спеціалістові) даним, зазначеним на агрегатах (деталях) транспортних засобах [20].
Лист ДМСУ „Щодо переліку компонентів і складових машино-комплекту масового автомобіля” визначає машинокомплект масового автомобіля з двигуном внутрішнього згорання з іскровим запаленням з робочим об‘ємом циліндра більш як 3000 куб. см або з двигуном внутрішнього згорання поршневих з компресійним запалюванням (дизель) з робочим об‘ємом циліндрів більш як 2500 куб. см (зазначений перелік компонентів і складових частин, необхідних для виробництва одного автомобіля) [11].
Митне оформлення транспортних засобів, що ввозяться в Україну відповідно до” Порядку здійснення митного контролю та митного оформлення окремих транспортних засобів, що ввозяться громадянами на митну територію України”, проводиться зі сплатою всіх передбачених митних та інших обов‘язкових платежів у пунктах пропуску через митний кордон України безпосередньо при ввезенні цих транспортних засобів.
Юридичною підставою для проведення автотоварознавчої експертизи є постанова органу дізнання, слідчого або ухвала суду.
3.
Завдання
автотоварознавчої експертизи
До завдань автотоварознавчої експертизи відносяться:
визначення залишкової вартості транспортного засобу залежно від віку автомобіля, пробігу, його фактичного технічного стану, комплектності, додаткового обладнання;
визначення вартості деталей, вузлів та агрегатів транспорт- ного засобу;
визначення вартості відновлювального ремонту транспорт- ного засобу та матеріального збитку, заподіяного його власнику;
визначення величини витрат товарної вартості транспортного засобу під час аварійного пошкодження і набутих ремонтних дій з їх усунення;
визначення вартості транспортного засобу, агрегатів та деталей, що ввозяться на митну територію України.
Перед автотоварознавчою експертизою можуть ставитись і такі окремі завдання як:
· визначення року виготовлення транспортного засобу та належності комплектуючих деталей відповідній моделі транспортного засобу;
· встановлення типу, потужності та робочого об‘єму двигуна, типу кузова, шасі;
· визначення можливості взаємозаміни деталей, вузлів та агрегатів при переобладнанні транспортного засобу;
· визначення коду товарної номенклатури зовнішньо-економічної діяльності (УКТ ЗЕД).
Об‘єктами атотоварознавчого дослідження є:
· транспортні засоби;
· деталі, вузли, агрегати транспортного засобу;
· інформація, яка міститься у технічному паспорті транспортного засобу та інших документах, наданих експертові.
4. Оформлення актів досліджень
Акт експертизи виконується на бланках із заголовком, що містить такі атрибути як: назва відомства і (або) повна назва організації, що проводить експертизи, її юридична адреса, телефони (факс). Згаданий акт складається з трьох частин: вступної, дослідницької та висновків.
У вступній частині вказуються:
· назва експертизи, її номер, чи є вона додатковою, повторною, комплексною або комісійною;
· назва органу або особи, що призначила експертизу;
· відомості про експерта: посада, прізвище, ім‘я, по батькові, освіта, спеціальність (загальна і експертна), стаж роботи за цими спеціальностями, вчений ступінь, вчене звання.
Дослідницька частина акту включає:
час та місце проведення експертизи транспортного засобу;
відомості про осіб, що брали участь в огляді транспортного засобу;
ідентифікаційні дані зі свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу (з
технічного паспорта) або з копій вказаних документів, засвідчених у
встановленому порядку;
показники спідометра транспортного засобу;результати огляду на відповідність (невідповідність) номерів кузова, шасі, агрегатів до записів у свідоцтві про реєстрацію транспортного засобу (технічному паспорті) або в інших документах;
відомості про комплектність транспортного засобу;
відомості про оснащення транспортного засобу додатковим обладнанням;
відомості про виявлені при огляді дефекти, пошкодження та інші обставини, які мають значення для вирішення поставлених питань.
Акт експертизи підписується експертом. Якщо акт має додатки, їх також підписує експерт. Підписи експертів під висновками акту експертизи завіряються печаткою організації, що їх проводила, або відповідною печаткою для експертиз (додаток Д) [20].
Акт експертизи і додатки до нього складаються в двох примірниках, один з яких видається замовнику після реєстрації в книзі обліку виконання і сплати вартості експертиз, а другий (копія) зберігається у виконавця протягом терміну, що обумовлений для зберігання архівів (до 5-ти років). Копії довідок, що видаються приватним особам, підприємствам, закладам, організаціям та іншим установам зберігають півроку.
Якщо питання, що складають предмет товарознавчої оцінки автотранспортних засобів, вирішуються за проханням громадян, організацій, підприємств, установ, то за результатами їх вирішення складається Акт дослідження спеціаліста–автотоварознавця.
5. Огляд транспортного засобу
До початку огляду експерт знайомиться з наданими документами і фіксує наступні дані (якщо вони необхідні):
· прізвище, ім‘я та по батькові власника транспортного засобу (довіреної особи) або найменування власника-юридичної особи;
· адреса власника: поштова – для фізичної особи або юридич- на – для юридичної особи, номер його розрахункового рахунку та адреса банківської установи;
· дані з технічного паспорта (свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу): серія, номер, ким і коли виданий, на якій підставі.
Ідентифікаційні дані транспортного засобу – це:
· вид;
· марка;
· країна-виробник;
· країна-імпортер (для транспортного засобу іноземного виробництва, що був у вжитку);
· колір кузова;
· рік, місце випуску;
· номери двигуна, кузова, шасі (рами);
· державний номерний знак.
А також наявність відміток (дати) про заміну номерних агрегатів, пробіг за лічильником спідометра.
Починаючи безпосередньо огляд транспортного засобу з визначення пошкоджень, технічного стану та комплектності, експерт повинен перевірити і в обов‘язковому порядку зафіксувати:
· відповідність ідентифікаційних даних записам в наданих документах;
· відповідність транспортного засобу стандартній комплектності та наявності додаткового обладнання, оснащення.
По закінченні дослідження експерт ознайомлює зацікавлених осіб з результатами огляду .