Тема 8 |
Додаток до приміток до річної фінансової звітності «Інформація
за сегментами» |
1. Загальна характеристика та мета складання Додатку
Звітність
за сегментами призначена для відображення диверсифікованої діяльності
підприємства. Ця звітність дає можливість користувачам краще зрозуміти
діяльність підприємства, проаналізувати основні показники (доходи, витрати,
активи та зобов’язання) за кожним з основних видів його діяльності і
географічних регіонів, оцінити ризики та прибутки, характерні для підприємства.
Відповідно
до Положення (стандарту) 29 додаток до приміток до річної фінансової
звітності «Інформація за сегментами» складається підприємствами:
1) які зобов’язані оприлюднювати свою фінансову звітність
(крім малих підприємств, неприбуткових організацій, банків і бюджетних установ
та підприємств, які відповідно до законодавства складають фінансову звітність
за міжнародними стандартами фінансової звітності);
2) займають монопольне (домінуюче) становище на ринку продукції (товарів, робіт, послуг),
3) щодо продукції (товарів, робіт,
послуг) яких до початку звітного року прийнято рішення про державне регулювання цін, у тому числі підприємства, які здійснюють
виробництво, транспортування, постачання теплової енергії та надають послуги з
централізованого водопостачання та водовідведення.
Метою складання
додатку 6 є розкриття активів,
зобов’язань, доходів, витрат та фінансових результатів підприємства в розрізі
звітних сегментів – господарських або географічних.
2. Поняття та види звітних сегментів
Звітний сегмент – господарський або географічний сегмент, який визначений
підприємством за критеріями, наведеними у пунктах 6-9 Положення (стандарту) 29,
щодо якого має розкриватися у річній фінансовій звітності інформація.
Географічний сегмент –
відокремлювана частина діяльності підприємства з виробництва та/або продажу
певного виду (або групи) продукції (товарів, робіт, послуг) у конкретному
економічному середовищі, яка відрізняється від інших:
1) економічними і політичними
умовами географічного регіону;
2) взаємозв'язком між діяльністю в
різних географічних регіонах;
3) територіальним розташуванням
виробництва продукції (робіт, послуг) або покупців продукції (товарів, робіт,
послуг);
4) характерними для географічного
регіону ризиками діяльності;
5) правилами валютного контролю і
валютними ризиками в таких регіонах.
Господарський
сегмент – відокремлювана частина
діяльності підприємства з виробництва та/або продажу певного виду (або групи)
продукції (товарів, робіт, послуг), яка відрізняється від інших:
1) видом продукції (товарів, робіт,
послуг);
2) способом отримання доходу
(способом розповсюдження продукції, товарів, робіт, послуг);
3) характером виробничого процесу;
4) характерними для цієї діяльності
ризиками;
5) категорією покупців.
Залежно від сутності ризиків
та організаційної структури підприємства географічні сегменти поділяються на
два види:
- географічний виробничий сегмент виділяється за місцем
розташування виробництва продукції (робіт, послуг) підприємства;
- географічний
збутовий сегмент виділяється за місцем розташування основних ринків збуту та
покупців продукції (товарів, робіт, послуг) підприємства.
Формування звітних сегментів
здійснюється на основі виділених господарських і географічних сегментів та
шляхом об'єднання кількох подібних сегментів одного виду в окремий звітний
сегмент.
Подібними визнають сегменти, які мають протягом кількох звітних періодів однакові
(наближені) значення прибутку та відповідають більшості критеріїв визначення
господарського і географічного сегментів.
При об'єднанні господарських сегментів аналізуються особливості та призначення продукції (товарів,
робіт, послуг), характер виробничого процесу, категорія покупців, способи
отримання доходу (способи розповсюдження
продукції, товарів, робіт, послуг) тощо.
При об'єднанні
географічних сегментів враховуються особливості
регіональних економічних і геополітичних умов.
За
характером впливу на фінансовий результат діяльності підприємства звітні
сегменти поділяються на пріоритетні і допоміжні. У
фінансовій звітності інформація про пріоритетні звітні сегменти (господарські
або географічні) розкривається більш деталізовано.
Якщо
організаційна структуризація виробничих та інших відокремлених підрозділів
підприємства побудована за видами продукції, що виробляється, то пріоритетним
визнається господарський вид сегмента, а допоміжним – географічний.
Якщо
організаційна структуризація виробничих та інших відокремлених підрозділів
підприємства здійснювалася за регіонами, в яких підприємство функціонує, то
пріоритетним визнається географічний вид сегмента, а
допоміжним – господарський.
У разі
відсутності чітких переваг залежності фінансових результатів і ризиків
пріоритетним звітним сегментом визнається господарський сегмент, а допоміжним
– географічний.
Обліковою
політикою підприємства визначаються види сегментів, пріоритетний вид сегмента,
засади ціноутворення у внутрішньогосподарських розрахунках.
3. Визначення звітних сегментів
Господарський або географічний сегмент визначається звітним, якщо більша частина його доходу створюється від продажу
продукції (товарів, робіт, послуг) зовнішнім покупцям і одночасно показники
його діяльності відповідають одному з таких критеріїв:
1) дохід даного сегмента підприємства від реалізації продукції
зовнішнім покупцям і за внутрішньогосподарськими розрахунками підприємства
становить не менше ніж 10% загального доходу від продажу зовнішнім покупцям і за
внутрішньогосподарськими розрахунками всіх сегментів;
2) фінансовий результат даного сегмента становить не
менше ніж 10% сумарного фінансового результату всіх сегментів певного виду.
Якщо підприємство за різними сегментами у звітному періоді має одночасно різні
фінансові результати (прибутки та збитки), то звітним визначається сегмент,
фінансовий результат якого становить не менше ніж 10% більшої з двох абсолютних
величин – сумарного прибутку або сумарного збитку всіх сегментів даного виду;
3) балансова вартість активів даного сегмента становить не менше ніж 10%
загальної балансової вартості активів усіх сегментів певного виду.
При
невідповідності показників сформованих сегментів критеріям необхідно провести
подальше об'єднання двох або кількох подібних сегментів.
Господарські або географічні сегменти, які не відповідають
критеріям і які не можна включити до складу будь-якого звітного сегмента,
вважаються неподібними сегментами, показники яких у Додатку до приміток до річної фінансової звітності
включаються до складу нерозподіленої статті.
Дохід від операцій із зовнішніми покупцями всіх визначених
звітних сегментів інформація про які наводиться в Додатку до річної фінансової
звітності, має становити не менше ніж
75% загального доходу підприємства від операцій із зовнішніми покупцями.
Якщо
загальний дохід визнаних звітних сегментів менше такого рівня, то здійснюється
виділення додаткових сегментів з метою досягнення зазначеного рівня доходу,
навіть, якщо такі додаткові сегменти не будуть відповідати критеріям,
зазначеним у пункті 9 П(С)БО 29.