Практична робота №7
Тема: Визначення ефективної потужності двигуна
Мета роботи: Визначити ефективну
потужність двигуна трактора
Теоретичні відомості
Ефективна потужність - це корисна
потужність, яку розвиває двигун на колінчастому валу. Вона менша від
індикаторної на величину, що затрачається на тертя в циліндрах, в корінних та шатунних підшипниках, а також на
приведення в дію допоміжних механізмів двигуна. Величину ефективної потужності
можна визначити за формулою:
,
де - механічний
коефіцієнт корисної дії
двигуна (0,75—0,89);
- індикаторна потужність двигуна, кВт .
Слід зауважити, що для різних. двигунів
(при одному і тому ж числі обертів) має різні значіення, оскільки затрати на
тертя в двигуні змінюються в широких межах. Отже, ефективну потужність краще
визначати шляхом випробування двигуна на випробувальних стендах СТЕУ-28 (рис.7.1)
або СТЕУ-40, розрахованих на максимальну гальмову потужність при 1000 об/хв
колінчастого вала випробовуваного двигуна відповідно 66,24 і 95,68кВт (90 і 130
к. с.)
Рис. 7.1.
Електрогальмівний випробувальний стенд СТЕУ-28:
1 - чавунна плита; 2
- стояк: 3 - повзун; 4 - пристрій для встановлення двигунів; 5 - гвинт; 6 -
карданний вал; 7- редуктор; 8 - електродвигун-гальмо: 9 - ваговий механізм; 10
- колектор; 11 - регулювальний реостат; 12 - пристрій для заміру витрати палива
Хід роботи
Після встановлення на стенд випробовуваного
двигуна необхідно відрегулювати механізми та вузли, перевірити технічний стан
всього агрегату, ознайомитись з правилами техніки безпеки та порядком оформлення
первинної документації випробування двигуна.
Перед пуском стенда необхідно
перевірити положення електродів реостата, які повинні бути виведені з розчину
(1,5% кальцинованої соди). Потім запустити стенд, натиснувши на кнопку (при
цьому сигнальна лампочка на пульті приладів повинна загорітися).
Повертаючи рукоятку реостата
проти годинникової стрілки, занурити електроди й установити необхідне
навантаження, перевіривши покази вагового механізму.
Під час визначення ефективної
потужності двигуна треба враховувати коефіцієнт корисної дії редуктора (0,98)
гальмового стенда.
Оберти ротора електродвигуна
заміряють за допомогою електротахометра, а гальмовий момент - за допомогою вагового
механізму. Пряма передача редуктора використовується при випробуваннях
двигунів з 1100 – 2000 об/хв колінчастого вала, знижена - тихохідних двигунів
з 1000 об/хв і менше, а підвищена - швидкохідних, які мають більше 2000 об/хв.
При випробуванні тихохідних
двигунів рукоятка редуктора встановлюється у положення «А», швидкохідних -
«Б», в інших випадках - у положення «О». На кришці редуктора є номограма (рис.
7.2), за допомогою якої можна число обертів колінчастого вала двигуна (при
заданому режимі випробування) перераховувати на оберти вала електродвигуна.
Рис. 7.2. Номограма
для перерахунку числа обертів колінчастого вала двигуна на оберти вала
електродвигуна: 1 - при положенні рукоятки „А”;
2 - при положенні рукоятки „Б”; - швидкість обертання ротора електродвигуна;
- швидкість обертання вала випробуваного двигуна.
Результати дослідження заносяться
в таблицю 7.1.
Таблиця 7.1
Результати випробування двигунів
Марка двигуна |
Покази вагового механізму, Н |
Швидкість обертання ротора
стенда
|
Тривалість досліду, хв. |
Витрата палива, г |
|
на початку досліду |
В кінці досліду |
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ефективну потужність двигуна на
прямій передачі редуктора визначають за формулою:
, кВт
де Р - покази вагового механізму, Н; - швидкість обертання ротора
стенда, с-1.
Питому витрату палива
двигуном визначають за формулою:
, г*кВт*год
де,
- вага палива на початку і в кінці досліду, г;
- тривалість досліду, хв.
Із збільшенням навантаження на
двигун величина показу вагового механізму Р зростає, у зв'язку з чим,
відповідно, збільшується потужність до максимальної величини. В міру збільшення
навантаження оберти колінчастого вала двигуна і потужність зменшуються.
Найбільша величина потужності. називається
максимальною ефективною потужністю.
Зміст звіту по роботі
1. Теоретичні відомості.
2. Схема електрогальмівного
випробувального стенду СТЕУ-28.
3. Обрахунок ефективної
потужності двигуна та витрати пального.