Page 1

Практична робота №7

 

Тема:  Визначення  ефективної потужності двигуна

Мета роботи:     Визначити     ефективну    потужність    двигуна трактора

Теоретичні відомості

Ефективна потужність - це корисна потужність, яку розвиває двигун на колінчастому валу. Во­на менша від індикаторної на величину, що затрачається на тертя в циліндрах,  в корінних та шатунних підшипниках, а також на приведення в дію допоміжних механізмів двигу­на. Величину ефективної потужності можна визначити за формулою:

,

де - механічний   коефіцієнт     корисної     дії     двигуна (0,75—0,89);

    - індикаторна потужність двигуна, кВт .

Слід зауважити, що  для різних. двигунів (при одному і тому ж числі обертів) має різні значіення, оскільки затрати на тертя в двигуні змінюються в широких межах. Отже, ефективну потужність краще визначати шляхом випробування двигу­на на випробувальних стендах СТЕУ-28 (рис.7.1) або СТЕУ-40, розрахованих на максимальну гальмову потуж­ність при 1000 об/хв колінчастого вала випробовуваного двигуна відповідно 66,24 і 95,68кВт (90 і 130 к. с.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Рис. 7.1. Електрогальмівний випробувальний стенд СТЕУ-28:

1 - чавунна плита; 2 - стояк: 3 - повзун; 4 - пристрій для встановлення двигунів; 5 - гвинт; 6 - карданний вал; 7- редуктор; 8 - електродвигун-гальмо: 9 - ваговий механізм; 10 - колектор; 11 - регулювальний реостат; 12 - при­стрій для заміру витрати палива

 

Хід роботи

Після встановлення на стенд ви­пробовуваного двигуна необхідно відрегулювати механізми та вузли, перевірити технічний стан всього агрегату, ознайомитись з правилами техніки безпеки та порядком оформ­лення первинної документації випробування двигуна.

Перед пуском стенда необхідно перевірити положення електродів реостата, які повинні бути виведені з розчину (1,5% кальцинованої соди). Потім запустити стенд, натиснувши на кнопку (при цьому сигнальна лампочка на пуль­ті приладів повинна загорітися).

Повертаючи рукоятку реостата проти годинникової стрілки, занурити електроди й установити необхідне навантаження, перевіривши покази вагового механізму.

Під час визначення ефективної потужності двигуна треба враховувати коефіцієнт корисної дії редуктора (0,98) гальмового стенда.

Оберти ротора електродвигуна заміряють за допомогою електротахометра, а гальмовий момент - за допомогою ва­гового механізму. Пряма передача редуктора використову­ється при випробуваннях двигунів з 1100 – 2000 об/хв колін­частого вала, знижена - тихохідних двигунів з 1000 об/хв і менше, а підвищена - швидкохідних, які мають більше 2000 об/хв.

При випробуванні тихохідних двигунів рукоятка редук­тора встановлюється у положення «А», швидкохідних - «Б», в інших випадках - у положення «О». На кришці ре­дуктора є номограма (рис. 7.2), за допомогою якої можна число обертів колінчастого вала двигуна (при заданому режимі випробування) перераховувати на оберти вала електродвигуна.

Рис. 7.2. Номограма для перерахунку числа обертів колінчастого ва­ла двигуна на оберти вала електродвигуна: 1 - при положенні рукоятки „А”;  2 - при положенні рукоятки „Б”; - швидкість обертання ротора електродвигуна; - швидкість обертання вала ви­пробуваного двигуна.

 

Результати дослідження заносяться в таблицю 7.1.

Таблиця 7.1

Результати  випробування двигунів

Марка двигуна

Покази вагового механізму, Н

Швидкість обертання ротора стенда

, с-1

Тривалість досліду, хв.

Витрата палива, г

на початку досліду

В кінці досліду

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ефективну потужність двигуна на прямій передачі редуктора визначають за формулою:

, кВт

де Р - покази вагового механізму, Н; - швидкість обертання ротора
стенда,  с-1.

Питому витрату палива двигуном   визначають   за формулою:

, г*кВт*год

де, - вага палива на початку і в кінці досліду, г;  - тривалість досліду, хв.

Із збільшенням наван­таження на двигун вели­чина показу вагового механізму Р зростає, у зв'язку з чим, відповідно, збільшується потужність до максимальної величини. В міру збільшення навантаження оберти колінчастого вала двигуна і потужність зменшуються. Найбільша величина потужності. називається максимальною ефективною потужністю.

 

Зміст звіту по роботі

1. Теоретичні відомості.

2. Схема електрогальмівного випробувального стенду СТЕУ-28.

3. Обрахунок ефективної потужності двигуна та витрати пального.