Практична робота №5
Тема: Проведення технічного обслуговування
тракторів
Мета роботи: Отримати практичні
знання з технічного обслуговування тракторів
Теоретичні відомості
Технічне
обслуговування тракторів включає в себе систему заходів профілактичного характеру,
спрямованих на створення умов найповільнішого наростання спрацювань у
з'єднаннях і виключення можливостей технічних несправностей. Обслуговування
провадиться планово в суворо встановлені строки і передбачає такі види:
щозмінне технічне обслуговування (ЩТО),
проводять до початку зміни (через 8-10 год), перше технічне обслуговування (ТО-1), друге технічне обслуговування (ТО-2), третє технічне обслуговування (ТО-3) та сезоне
технічне обслуговування (СТО).
Цикл технічного обслуговування -
це найменший за повторюваністю період експлуатації трактора, протягом якого виконують
у визначеній послідовності встановлені види технічного обслуговування,
передбачені нормативно-технічною документацією. Періодичність технічного
обслуговування тракторів наведена в таблиці 1. Порядок
проведення технічних обслуговувань: 1-1-1-2-1-1-1-2-1-1-1-2-1-1-1-3. Таким
чином, цикл планового технічного обслуговування тракторів становить 960 год.
роботи двигуна під навантаженням.
Таблиця 1
Періодичність технічного обслуговування
тракторів на кг витраченого дизельного палива
Марка трактора або самохідного шасі |
ТО-1 |
ТО-2 |
ТО-3 |
Ремонти |
|||||||||||
Витрата палива, кг. |
Умовний еталонний гектар |
Витрата палива, кг. |
Умовний еталонний гектар |
Витрата палива, кг. |
Умовний еталонний гектар |
поточний |
капітальний |
||||||||
Витрата палива, кг. |
Умовний еталонний гектар |
Витрата палива, кг. |
Умовний еталонний гектар |
||||||||||||
К-701 |
2300 |
200 |
9200 |
800 |
36800 |
3200 |
73600 |
6400 |
220800 |
19200 |
|||||
К-700 |
1600 |
150 |
6400 |
600 |
25600 |
2400 |
51200 |
4800 |
153600 |
14400 |
|||||
Т-150 |
1200 |
120 |
4800 |
480 |
19200 |
1920 |
38400 |
3840 |
115200 |
11520 |
|||||
Т-150К |
1250 |
120 |
5000 |
480 |
20000 |
1920 |
40000 |
3840 |
120000 |
11520 |
|||||
Т-4А, Т-130 |
950 |
100 |
3800 |
400 |
15200 |
1600 |
30400 |
3200 |
91200 |
19600 |
|||||
ДТ-75М |
840 |
80 |
3360 |
320 |
13440 |
1280 |
26880 |
2560 |
70640 |
7680 |
|||||
Т-74, ДТ-75 |
650 |
70 |
2600 |
280 |
10400 |
1120 |
20800 |
2240 |
62400 |
6720 |
|||||
Т-70С |
500 |
60 |
2000 |
240 |
8000 |
960 |
16000 |
1920 |
48000 |
5760 |
|||||
МТЗ-80 (82) |
550 |
50 |
2200 |
200 |
8800 |
800 |
17600 |
1600 |
52800 |
4800 |
|||||
ЮМЗ-6Л |
400 |
40 |
1600 |
160 |
6400 |
640 |
12800 |
1280 |
38400 |
3840 |
|||||
Т-40 (Т-40А) |
350 |
40 |
1400 |
160 |
5600 |
640 |
11200 |
1280 |
33600 |
3840 |
|||||
Т-25, ДТ-20 |
180 |
25 |
720 |
100 |
2880 |
400 |
5760 |
800 |
17280 |
2400 |
|||||
Т-16М |
130 |
15 |
520 |
60 |
2040 |
240 |
4080 |
480 |
12240 |
1440 |
|||||
Періодичність
у годинах напрацювання для тракторів усіх марок |
|||||||||||||||
|
60 |
240 |
960 |
1920 |
5760 |
||||||||||
Згідно з ГОСТ 20793-81 для тракторів, рішення про
постановку на виробництво яких прийнято після
1 січня 1982 р., періодичність ТО-1 повинна становити 125 год.
наробітку, ТО-2 –500, ТО-3 –1000 год. напрацювання.
Допускається, залежно від умов експлуатації тракторів,
відхилення встановленої періодичності проведення технічних обслуговувань до ±10%. Якщо для трактора не передбачена
експлуатаційна обкатка, то до ТО-1 повинні бути включені роботи зазначенні в експлуатаційній документації заводу–виготівнику.
ЩТО включає зовнішнє очищення трактора і огляд вузлів, перевірку рівня масла в піддоні картера двигуна, охолоджуючої рідини
в радіаторі, яку за необхідності слід долити до заданого рівня, контроль роботоздатності
двигуна, рульового механізму, системи
освітлення та сигналізації, склоочисника і гальм.
Хід роботи
Проведення операцій технічного обслуговування
тракторів проводять згідно із технологічними картами. Технологічна карта для
перевірки роботи агрегатів трактора МТЗ-80 при ТО-1 наведена в таблиці 2.
Таблиця 2.
Технологічна карта для перевірки роботи агрегатів
трактора МТЗ-80
№ п/п |
Зміст робіт і технічні умови |
1 |
Після закінчення зміни перевірити роботу двигуна і покази
контрольно-вимірювальних приладів. За нормальної роботи двигуна покази приладів
повинні бути такими: масляного манометра — І—2 кг/см2;
масляного термометра — 70—90°С; водяного термометра — 75—95°С; амперметра — не більше 5а. При тиску масла менше 0,5 кг/см3, температурі масла більше
90°С, води вище 95°С робота на тракторі забороняється. |
2 |
Перевірити роботу приладів освітлення. При відповідних положеннях
вимикачів повинні вмикатись і вимикатись передні і задні фари, ламп щитка
приладів і плафона. |
3 |
Перевірити роботу звукового сигналу. При натисканні на його кнопку
повинен бути звучний, але недеренчливий звук. |
4 |
Перевірити регулювання механізмів керування силової передачі. Передачі у
випадку повністю вимкненої муфти зчеплення повинні легко переключатися. Довільне включення і виключення
шестерень коробки передач не допускається. Муфта зчеплення повинна легко вимикатись,
повністю від'єднувати двигун від трансмісії і забезпечувати плавне рушання
трактора. |
5 |
Оглянути і прослухати двигун. При положенні важеля подачі палива в
середній і в нижній частинах сектора прогрітий двигун повинен працювати
стійко, рівномірно, із вихлопом без диму. Під час роботи двигуна, при
переході з малих обертів на нормальні, не повинно бути дзвінких стуків у
верхній частині циліндрів. |
Продовження табл.2
6 |
Перевірити роботу гідравлічної системи. Для цього потрібно включити
гідронасос, довести температуру масла до 35—65°С і перевірити дію всіх
важелів розподільника. Важелі повинні надійно утримуватись в положеннях «підйом», «опускання»,
«плаваюче» й автоматично повертатись в нейтральне положення. При збільшенні
числа обертів колінчастого вала двигуна розподільник повинен працювати безшумно. |
7 |
Прослухати на ходу трактора роботу агрегатів силової передачі. При цьому
їх шестірні не повинні створювати різкого шуму і стуків; допускається
тільки рівномірний шум. |
8 |
Зупинити двигун і негайно перевірити на слух роботу ротора масляної
центрифуги. Ротор повинен обертатись за інерцією, створюючи затухаючий шум.
Вимкнути гідронасос. |
СТО тракторів виконують у періоди підготовки до осінньо-зимових умов при
температурі навколишнього повітря нижче -5 °С та
весняно-літніх - при температурі вище +5 °С. Його
поєднують з черговим технічним обслуговуванням.
При переході до експлуатації в осінньо-зимовий період
виконують такі роботи:
·
заправляють системи
охолодження рідиною, що не замерзає при низькій температурі, вмикають індивідуальний
підігрівник і встановлюють утеплювальні чохли, замінюють масла літніх сортів на зимове, відповідно до таблиці мащення, вимикають
радіатор системи мащення двигуна, встановлюють гвинт
сезонного регулювання реле-регулятора в положення «З» — зима;
·
доводять щільність
електроліту в акумуляторах до зимової норми, перевіряють роботоздатність
засобів, що полегшують пуск двигуна.
Виявлені несправності усувають. Систему живлення заправляють дизельним паливом зимових сортів.
При переході до експлуатації у весняно-літній період
виконують такі роботи:
·
знімають з трактора утеплювальні чохли; вмикають радіатор системи мащення двигуна; вимикають від системи охолодження індивідуальний підігрівник;
·
встановлюють гвинт
сезонного регулювання реле-регулятора в положення «Л» — літо;
доводять щільність електроліту в батареях акумуляторів до літньої норми;
·
зливають незамерзаючу
рідину із системи охолодження двигуна і, за
необхідності, видаляють накип з подальшою заправкою м'якою водою;
·
дозаправляють систему живлення
двигуна паливом літнього сорту.
Під час експлуатації тракторів в особливих умовах допускається зменшити періодичність ТО-1, ТО-2 і ТО-3, а також вводити
спеціальні роботи з технічного обслуговування складових частин, для
яких ці умови є важкими. До особливих умов використання тракторів належать пустелі, піщані
ґрунти, підвищена запиленість повітря та низька його температура, кам'янисті
ґрунти, високогірні райони.
Зміст звіту по роботі
1. Теоретичні відомості.