Практична робота № 3
Тема:
Газорозподільний і декомпресійний
механізм дизельного двигуна
1. Мета заняття
Вивчення будови і конструкції деталей газорозподільного і декомпресійного
механізмів дизеля Д-240 і СМД-62.
2. Обладнання робочого місця.
Натурні зразки
деталей, макети, плакати, діафільми.
3. Загальні відомості
В дизелях використовуються газорозподільні механізми з верхнім, нижнім
(підвісним) або боковими клапанами. Газорозподільний механізм служить для
впуску повітря і випуску відпрацьованих газів з циліндрів через впускні і
випускні клапани у відповідності з протіканням робочого циклу дизеля.
На клапани діють кулачки, які знаходяться на розподільчому валі. На протязі
циклу чотиритактного двигуна, за два оберти колінвала, кожен з клапанів повинен
відкритися по одному разу. Тому розподільчий вал за два оберти колінвала
повинен обернутися один раз.
Передатне відношення зубчатої передачі між колінчастим і розподільчими
валами становить 2:1.
Рис. 3.1. Схема механізмів газорозподілу:а - з верхнім розміщенням клапанів; б -
з нижнім розміщенням клапанів; 1- шестірня колінчастого вала: 2
- проміжна шестірня; 3- клапан;
4 - напрямна втулка клапана; 5 - пружина клапана; 6 - упорна тарілка пружини; 7 - коромисло; 8 - вісь коромисла; 9 - контргайка; 10 - регулювальний гвинт; 11 - штанга; 12 - штовхач; 13 - кулачок
розподільного вала; 14 - шестірня розподільного вала
В дизелях застосовують ГРМ з нижнім і верхнім розміщенням клапанів.
При верхньому розміщенні клапанів ГРМ складається з розподільчого вала з
кулачками, шестерні, зв'язаної з шестернею колінвала, штовхачів, клапанів,
пружин, коромисла і направляючих втулок для штовхачів.
При нижньому розміщенні клапанів
коромисло не використовується. Переважне застосування знайшло верхнє розміщення
клапанів.
Клапан складається із стержня 1
і головки (тарілки) 2. Для зменшення опору при впуску і випуску служить плавний
перехід від стержня до головки клапана.
Більшість головки клапанів плоскі І, тюльпаноподібні II.
Рис.3.2.
Конструктивні форми клапанів і способи їх кріплення: а - випускний клапан
форсованого двигуна; б - форми головок клапанів (І - плоска, ІІ
-тюльпаноподібна. ІІІ - випукла); в - способи кріплення пружин на клапанах; 1 -
стержень; 2 - головка; 3 - заглушка; 4 - тугоплавка наплавка головки; 5 -
металічний натрій; 6 - виточка для запобіжного кільця; 7 - кільцева проточка
під сухарики; 8 - опорна шайба; 9 - конічні сухарики; 10 - циліндричні
сухарики; 11 - конус на хвостовикові; 12-конічна втулка.
Випускні клапани для деяких двигунів (ЗІЛ-130 і ЗМЗ-53) виготовляють
полими. Заповнюють на 50-60% порожнини клапана легкоплавкою сумішшю 5 під час
роботи двигуна плавиться і інтенсивно змішується, і
покращує тепло відведення від головки до стержня клапана і тим самим запобігає
перегріву.
а)
б)
Рис.3.3. Загальні види і принципи
роботи штовханів, які обертаються з грибо подібною
(а) і сферичною (б) головкою
Розподільчий вал в свою чергу
пов'язаний зубчатою передачею з валом паливного насоса. Після того, як
поршень піднімається до ВМТ. відкривається впускний клапан і закривається в
момент досягнення НМТ.
Паливний насос подає паливо в
циліндр коли поршень повертається у ВМТ. Після згорання палива, коли поршень
піднімається вверх, відкривається випускний клапан і відпрацьовані гази
видавлюються із циліндра.
Тривалість відкритого стану
клапанів, виражена у градусах повороту колінчастого вала відносно мертвих точок,
називають фазами газорозподілу і характеризують круговою діаграмою.
Отже, у кінці такту випуску і на
початку впуску обидва клапани певний час відкриті разом. Це сприяє кращому
очищенню циліндра від продуктів згорання і наповненню його свіжим зарядом. Кут
повороту колінчастого вала, протягом якого відкриті обидва клапани, називають кутом перекриття фаз.
Рис.3.4. Фази газорозподілу працюючого двигуна
Для зменшення компресії (тиску) в
холодних дизельних двигунах та з метою полегшення прокручування колінчатого
вала при запуску дизеля, а також
при регулюваннях двигуна,
коли він прокручується вручну, (використовують
декомпресійний механізм. З його допомогою виконують також екстрену зупинку
двигуна.
Декомпресійний механізм
складається з рукоятки, штанги і коромисел, які діють на клапан, що
відкривається, і камера згорання з'єднується з атмосферою.
Рис.3.5.
Схеми декомпресійних механізмів, що діють на: а - коромисло; б - штовхач; 1 - валик;
2 - коромисло; 3 - штанга; 4 – штовхач
4. Порядок виконання роботи по вивченню ГРМ
1. На моделях, натурному зразку ГРМ і плакатах
вивчити кінематичні зв'язки колінчатого і розподільчого валів, розподільчого
вала і клапанів, розподільчого вала і насоса для подачі палива. Визначити і
записати передатні числа зубчатих передач. Встановити і записати способи
кріплення деталей на валу. Знайти мітки на шестернях колінчатого і
газорозподільного вала. Дати відповідь на запитання, чому вони повинні
співпадати при монтажі? Порівняти діаметри впускного і випускного клапанів. Для
чого вони мають різну величину діаметрів?
2. Ознайомитись із конструкцією шестерень, кулачкового вала, штовхача
штанги, коромисла, клапанів і сідла, клапанних пружин і направляючих втулок.
3. Намалювати схему ГРМ з верхнім (нижнім) розміщенням клапанів і вказати
на ній всі деталі механізму і зв'язки з колінчатим валом (рис. 3.1.).
4. Намалювати і пояснити призначення штовхачів, які обертаються (рис.3.2.).
5. Дайте відповіді на запитання:
1. З чого
складається газорозподільний механізм?
2. З чого складається
декомпресійний механізм?
3. Які види
головок клапанів?
4. Що таке кут перекриття фаз?
5. Що таке фази газорозподілу?
6. Для чого використовують
декомпресійний механізм?