Page 1

Практична  робота №2

Тема: Кривошипно-шатунний механізм (КШМ)

 

1. Мета заняття

Вивчити будову блок-циліндрів, гільз, картера, колінчастого вала, шатунів, поршнів, корінних та шатунних вальниць дизельних двигунів, тракторів Т-16М (Д-2І), Т-І5А (Д-21), Т-40 (Д-37М), МТЗ-80, МТЗ-82 (Д-240), МТЗ-50 (Д-50), К-700 (ЯМЗ-238), Т-150 (СМД-60), К-701 (ЯМЗ-240), Т-150К(СМД-62).

 

2. Оснащення робочого місця

Розрізи двигунів, стенди з деталями КШМ, макети.

 

3. Загальні відомості

Кривошипно-шатунний механізм (КШМ) призначений для перетворення зворотно-поступального руху поршня в обертовий рух колінчатого вала. КШМ складається з блок-картера циліндрів, головки циліндрів, поршнів з комплектом кілець, поршневих пальців, шатунів, колінчастого вала з корінними та шатунними вальницями і маховика.

 

 

Рис.2.1. Схеми кривошипно-шатунних механізмів: а   і   б  -  чотирьох   і   шестициліндрового   рядного  двигуна; в і г - шести- і вісьмициліндрових V-подібних двигунів

 

 Блок-картер виготовляється з сірого чавуну, гільзи - з легованого чавуну, який має високу стійкість проти спрацювання, поршні—із алюмінієвого сплаву, кільця - з високоякісного чавуну, пальці—із легованої

Рис.2.2.  Основні параметри і деталі одноциліндрового чотиритактного дизельного двигуна: 1-колінчастий вал; 2-шатун; 3-поршневий палець; 4-маслоз'смні кільця; 5-компресійні кільця; 6-поршень; 7-камера згорання; 8-випускний клапан; 9-форсунка; 10-впускний клапан; 11-трубопровід палива; 12-рубашка охолодження; 13-гільза циліндра (мокра); 14-картер; 15-днище картера

 

сталі, колінчатий вал—із вуглецевої сталі (або чавуну), вальниці - із алюмінієвого сплаву (СОС6-6, АСМ-НАМ), мідно-графітового композиту або бронзи свинцевої.

Циліндри - найбільш відповідальні елементи двигуна (рис.2.5). Внутрішня частина циліндра утворює робочу порожнину, яка обмежується його бічними стінами, головкою циліндра і днищем поршня. Бічні стіни циліндра одночасно служать направляючими поршня при його зворотно­поступальному русі, у зв'язку з тим внутрішню робочу поверхню — дзеркало циліндра — ретельно обробляють.

Циліндри нагріваються під впливом гарячих газів, а також внаслідок тертя поршня і поршневих кілець. Для того щоб температура стін була в допустимих межах, що забезпечують нормальні умови змазування і наповнення, застосовують рідинне або повітряне охолоджування циліндра.

Рис. 2.3. Гільзи циліндрів: а – будова гільзи; б – встановлення в блок-картер мокрої гільзи; в – встановлення в блок-картер сухої гільзи: 1 – канавки для ущільнювальних кілець; 2, 4 - посадочні пояски; дзеркало циліндра; 5 – буртик; 6 – гільза циліндра; 7 – рідинна сорочка охолодження; 8 – блок-картер; 9 – гумові ущільнювальні кільця; 10 – мідне ущільнювальне кільце; 11 – металоазбестова прокладка головки циліндрів

Головки циліндрів разом з їх стінами і днищами поршнів утворюють камери згоряння. Конструкція головки циліндрів залежить від форми камери згоряє, розташування клапанів, зовнішніх трубопроводів і системи охолоджування. Широко поширені карбюраторні двигуни з верхнім розташуванням клапанів, що мають півсферичні II (рис.2.4, а) камери згорання з двостороннім поперечним або одностороннім подовжнім розміщенням, а також клиновидні III (рис.2.4, а) камери з одностороннім розташуванням клапанів в ряд. Двоклапанні головки-циліндрів двигуна ЗІЛ-130 мають клиновидну, а двигуни ЗМЗ-53 — напівклиновидну камери згорання з одностороннім розташуванням клапанів в ряд.

Двигуни, що раніше випускалися з нижнім розташуванням клапанів (ЗІЛ-120, ЗМЗ-5І, ЗМЗ-52), мали відносно невисокі енергетичні і економічні показники через великі поверхні охолоджування камери згоряння, гідравлічних втрат при перетіканні газу з камери в циліндр, гірших антидетонаційних властивостей камери згоряння (мал.2.4, а, IV).

Конструкція головки циліндра дизелів залежить від способу сумішоутворення і типу камери згорання. В двигунах з безпосереднім уприскуванням Д-240, А-4І, А-01, СМД-60, всіх дизелів ЯМЗ і КамАЗ двухклапанні головки циліндрів Q верхнім розташуванням клапанів - мають порівняно просту форму: неподілені V і VI (рис.2.4, б) камери згоряє розміщують звичайно в поршні, форсунку розташовують вертикально або похило з незначним зсувом від осі циліндра.

Впускні канали в таких дизелях виконуються тангенціальними або гвинтовими для отримання інтенсивних повітряних вихорів.

 

 

 

 

 

Рис.2.4.  Форми камер згоряння: а – карбюраторних двигунів; б – дизелів: I – циліндрична; II – напівсферична; III – клинова; IV – зміщена (Г- подібна); V і  VI  - нероздільна; VII і VIII – роздільні;  1 – клапан; 2 – свічка запалювання; 3 – насос-форсунка; 4 – камера згоряння; 5 – форсунка; 6 – передкамера; 7 – основна камера; 8 – вихрова камера

 

Поршень служить для сприйняття тиску газів і передачі його через поршневий палець і шатун на кривошип колінчастого валу.

Поршень (рис.2.5, а) складається з днища І ущільнюючої частини 3 і направляючої частини (юбки) 4. На внутрішній стороні юбки є два масивні приливи — бобишки 8. Вони з'єднуються ребрами з днищем, збільшуючи тим самим міцність поршня. В бобишках виконані отвори для установки пальця 10, в яких проточені кільцеві канави для стопорних кілець 11. Днище разом з ущільнюючим поясом утворює головку поршня. На зовнішніх поверхнях головки і юбки проточені канави 12 а 9 для установки відповідно компресійних і маслоз'ємних кілець. Верхню частину поршня називають поясом ущільнювача, оскільки (розміщені тут поршневі кільця запобігають прориву газів через зазори між поршнем і циліндром. По колу канав 9 і 13 просвердлені крізні отвори 14 для відведення масла в картер двигуна.

 

Рис.2.5. Поршні: а-дизеля А-41; 1-днище; 2-камера згорання;
3-ущільнююча частина; 4-направляюча частина; 5-канал в стержні шатуна; 6-шатун: 7-нтулка верхньої головки шатуна; 8-бобишка; 9-канавка для маслоз'смного кільця, 10-поршневий палець; 11-штопорне кільце, 12-каінавка для компресійних кілець; 13-кільцева канавка; 14-отвір для стікання мастила; б-головки поршнів; 1-Д-144 і Д-21А1; 2-СМД-60, А-41 і А-01, всіх двигунів ЯМЗ і КамАЗ; З-Д-240 і Д-160; в-двигуни ЗМЗ-53

 

 

 

 

Рис.2.6. Форми поперечного перерізу замків і компресійних кілець: 1 - циліндр; 2-поршень; 3, 4, 5, 6-відповідно прямокутне, конусне, торсійне кільця, 7-трапецеподібне  кільце;  8,  9-прямий  і  косий  замки  кілець;   10 - прямий  замок  з фіксатором

 

Рис.2.7.   Шатун і шатунні підшипники: 1 – верхня головка; 2 - втулка верхньої головки; 3 - стержень; 4 - нижня головка; 5  -  вкладиш шатунного підшипника; 6 - кришка нижньої головки; 7 – шплінт; 8 – гайка;
9 - вус-фіксатор; 10 - шатунний болт; 11  - отвір  для  масла;12  - канавка  для  масла

 

4. Порядок виконання роботи

Змістовно вивчити блок, встановлення гільз циліндрів, канали системи подачі палива, охолодження і мащення, переднє і заднє ущільнення колінчастого вала та ущільнення гільз у верхній та нижній частинах, систему відводу мастила.

Пояснити, як вентилюється картер двигуна. Знайти мітки на кришках корінних та шатунних вальниць (мітка наноситься з протилежної сторони відносно розподільчого валу).

Замалюйте схему одноциліндрового чотирьохтактного двигуна лизеля, показавши на ній діаметр циліндра (D), хід поршня (S), верхню та нижню мертві точки (ВМТ і НМТ), об'єм камери згорання (Vc), робочий об'єм циліндра (Vp) і повний об'єм циліндра (Va). Вкажіть на схемі циліндр, поршень, ущільнюючі та маслоз'ємні кільця, шатун, поршневий палець, колінчастий вал, маховик, картер, системи подачі палива і відводу газів, систему охолодження, форсунку.

 

 

5. Дайте відповіді на запитання

1.Напишіть вираз для визначення робочого об'єму циліндра, повного об'єму циліндра, літражу двигуна, ступеня стиску.

2.Накресліть ескізи циліндрів двигуна з мокрими та сухими гільзами (рис.2.2).

3.Намалюйте схему поршня дизеля із зображенням канавок для компресійних та маслоз'смних кілець. Вкажіть камеру згорання, юбку, головку і днище поршня (рис.2.3).

4.Накресліть різні січення компресійних і маслоз'ємних кілець і охарактеризуйте їх роботу (рис.2.4).

5.Накресліть схему колінчастих валів чотири- і шестициліндрового двигунів.

6.Вкажіть для одного із двигунів величини зазорів між юбкою поршня і гільзою циліндра.

7.Накресліть шатун тракторного дизеля і вкажіть назви його елементів (рис.2.5).

8.Для чого на обох половинках нижньої головки шатуна ставлять мітки спареності?

9.Шаром якого матеріалу і якої товщини покриті або оброблені поверхні поршня, корінних та шатунних шийок, вкладишів корінних вольниць?

10.Який зазор між канавками поршня і компресійними кільцями?

11.Який зазор в замках кілець виключає їх заклинювання при нагріві двигуна?

12.Який зазор в шатунних і корінних вальницях ?