ЛАБОРАТОРНА
РОБОТА №9
Тема: Система мащення тракторних двигунів
Теоретичні відомості
Для зменшення сил
тертя, зниження витрати енергії і продовження терміну експлуатації деталей
використовують рідинне мащення. Тертя з повним роз'єднанням деталей шаром мастила
називають рідинним, з частковим роз'єднанням поверхонь, що труться - напіврідинним. а з молекулярним проміжком - граничним.
Мастило також
охолоджує деталі (відводить тепло), покращує систему ущільнення, виносить
продукти спрацювання і захищає деталі від корозії.
Мастило подається до
поверхонь, що труться під тиском, розбризкуванням і комбіновано.
Для тихохідних
тракторних двигунів використовують більш в'язкі мастила. При цьому в зонах
високих температур і високих навантажень вони більш в'язкі, ніж в холодних і
менш навантажених. Показники мастила - це його в'язкість і масляність
(липкість). В'язкість нормується в сантистоксах (ССТ) при температурі 100°С і
0°С.
Температура, при якій
мастило втрачає в'язкість називається температурою загусання.
Для дизелів
сільськогосподарських тракторів застосовують масла груп В, Г і Д. Масла групи
В – призначені для середньофорсованих двигунів, Г –
для високофорсованих двигунів, Д – для дизелів з надувом. Наприклад, марки моторних масел М-8В1 і М-10Г2
розшифровують таким чином:
М - моторне, 8-10 - кінематична в'язкість, мм2/с (сСт),
при 100 0С, В і Г – належність до групи масла; 1 – для карбюраторних двигунів:
2 - для дизелів, без індексу – універсальне масло (наприклад М-10Г). У зимових
і всесезонних сортах палива в’язкість вказують двома цифрами (дробом). В
позначеннях M4з/10Г або M6з/8Г, цифри 4
і 6 вказані в чисельнику позначають кінематичну в’язкість масла при температурі
мінус 180С: 4 – в’язкість не менша 1300 і не вища 2600 сСТ,
а
6 – в’язкість не менша 2600 і не вища 104000 сСТ.
Літера «з» в чисельнику означає, що масло містить загущуючі
присадки і призначене для використання в зимовий час або в якості всесезонного.
З'єднання доступні
для вологи, змащують солідолом. Графітне мастило використовують для ресорних опор.
Технічний вазелін найчастіше-застосовують при консервації.
Система мащення - це
сукупність пристроїв, які забезпечують подачу мастильного матеріалу до
поверхонь тертя, а також повернення його в піддон картера.
Накресліть схему і
вивчіть принцип роботи шестерної масляної помпи, приведеної на рис. 9.1., де В - всмоктуюча
порожнина; Н - нагнітаюча порожнина;
1 - корпус; 2 - ведена шестерня; 3 - маслоприйомник;
4 - ведуча шестерня;
5 - нагнітаючий канал; 6 - редукційний клапан; 7 - перепускний канал, через
який зливається надлишок мастила при підвищеному тиску в системі до 4...8кг/см2.
Рис.9.1. Схема роботи насоса: 1 - корпус; 2, 4 - відповідно ведена і
ведуча шестерні; 3 - сітчастий фільтр; 5 - канал нагнітання; 6, 8, 9 -
відповідно запірна кулька, пружина і регулювальний гвинт запобіжного клапана;
7 - отвір для перепуску оливи; Н і В - відповідно нагнітальна і всмоктувальна
порожнини |
Деякі рухомі з'єднання деталей
змащуються лише шляхом подачі оливи під тиском. Зниження тиску або його
надмірне підвищення негативно відбивається на технічному стані двигуна. Тиск у
магістралі залежить від частоти обертання колінчастого вала, температури оливи,
рівня спрацювання тертьових пар, опору фільтрів тощо. Щоб такі фактори не
порушували нормальну роботу системи мащення, її обладнано автоматично діючими
пристроями (клапанами).
Редукційний клапан 2
(рис.9.2) обмежує тиск, який створюється насосом із запасом. У деяких двигунах
олива рухається спочатку через фільтр, для нормальної роботи якого потрібний
досить високий тиск, а потім потрапляє у магістраль, де тиск має бути нижчим.
У такому разі редукційний клапан
насоса регулюється на значний тиск, а магістралі розміщується зливний клапан 8.
З одного боку на нього діє тиск оливи, з протилежного — сила пружини, яка
регулюється на певний тиск. Коли тиск у магістралі перевищить встановлений,
олива через клапан буде зливатися у піддон картера.
Замість зливного у деяких
двигунах застосовується диференційний клапан 9, який автоматично регулює подачу
оливи у систему. Плунжер клапана має кільцеву проточку А і пружину 10. Зверху
на плунжер діє тиск у магістралі, знизу – пружина.
Рис.9.2.
Загальна схема системи мащення двигуна: 1 - насос; 2 - редукційний клапан; 3 - оливоочисник; 4 - радіатор; 5 - клапан-термостат; 6 -
перепускний клапан; 7 - магістраль; 8 -
зливний клапан; 9 - диференційний клапан; 10 - пружина; А - кільцева проточка;
Б, В - канали
Тиск, що передається
безпосередньо з нагнітальної порожнини насоса каналом Б у проточку А, не
порушує рівноваги, оскільки площі торцевих поверхонь проточки однакові. Якщо
тиск у магістралі перевищить допустимий, клапан зміститься вниз, подолавши опір
пружини, і проточка А сполучить канали Б і В. Внаслідок цього деяка кількість
оливи від насоса буде зливатися по каналу В у піддон.
Перепускний клапан 6
розташований паралельно оливоочиснику 3. З одного
боку на нього діє тиск неочищеної оливи, з протилежного – тиск очищеної оливи і
сила пружини, відрегульованої на перепад (різницю) тисків до і після фільтра.
Коли опір фільтра перевищить цей перепад, клапан відкривається і частина
неочищеної оливи опиниться у магістралі. Отже, клапан запобігає аварійному
пошкодженню двигуна за рахунок підвищення спрацювання деталей.
Клапан-термостат 5
вмонтований паралельно радіатору. При циркуляції у системі
холодної оливи (з підвищеною в’язкістю)
опір у радіаторі
зростає. Коли він перевищить перепад тисків, на який відрегульовано пружину, клапан відкриється. Олива
надходитиме у магістраль, обминаючи радіатор.
Якщо до радіатора олива подається спеціальною
секцією насоса, її редукційний клапан діє як клапан-термостат. В зимовий час
масляний радіатор відключається.
Температура мастила в
системі +80...+95сС, тиск - 2,5...3,5кг/см2.
Для системи мащення
використовують лише ті мастила, які вказані в інструкції по експлуатації.
Догляд за системою
полягає в перевірці і підтриманні рівня мастила в піддоні картера,
постійному спостереженні за тиском
і температурою, в своєчасній
промивці фільтрів і заміні мастила в системі. В індивідуальному мащенні
паливного насоса, регулятора, помпи і т.д.
Перед пуском двигуна
перевірити рівень мастила і при необхідності долити мастило в блок-картер.
Після роботи перевірити
справність центрифуги на слух (ротор після зупинки повинен обертатись 30с).
Масляні фільтри
необхідно промивати через кожні 60 год., а ротор центрифуги через 60... 120год.
Обладнання робочого місця
Двигун внутрішнього
згоряння, натурні зразки, центрифуг, масляного фільтра, масляного насоса
Порядок виконання роботи
1. Вивчити систему мащення ДВЗ.
2. Розібрати на
деталі натурні зразки масляної центрифуги, вивчити конструкцію та зібрати
центрифугу.
3. Розібрати на
деталі натурні зразки масляного фільтра, вивчити конструкцію та зібрати
фільтр.
4. Розібрати на
деталі натурні зразки масляного насоса, вивчити конструкцію та зібрати
насос.