Page 1

ЛАБОРАТОРНА РОБОТА №7

 

Тема: Система живлення дизельних двигунів

 

Теоретичні відомості

 

Паливом для дизельних двигунів служать продукти переробки нафти - дизельне паливо, солярове масло. Про якість дизпалива судять по величині цетанового числа, яке повинне бути більше 40.

Температура спалаху палива при атмосферному тиску 310°С для звичайного палива і 230°С для арктичного дизельного палива.

Дизельне паливо випускається ДЛ (літнє), ДЗ (зимове), ДА (арктичне).

Температура застигання палива ДЗ - 45°С, ДА - 60°С.

Система живлення призначена для очищення і своєчасної окремої подачі палива і повітря в циліндри дизеля, а також для відводу відпрацьованих газів у зовнішнє середовище.

Залежно від функцій елементи системи живлення умовно поділяють на три групи: для подачі повітря; для подачі палива; для відведення з циліндрів відпрацьованих газів.

До системи живлення відноситься: паливний бак, паливопідкачуючий насос, фільтр грубої і тонкої очистки палива, паливний насос високого тиску, ручний і підкачуючий насос, форсунки, паливопроводи низького і високого тиску, впускний і випускний колектори, повітроочисник, турбокомпресор.

Система живлення працює так : підкачуючий насос забирає паливо з бака (рис. 7.1) і під тиском 0,15...0,30МПа (1,5...3кгс/см2) подає його в насос високого тиску. Паливо проходить подвійне очищення: при виході з бака проходить через фільтр грубої і тонкої очистки. Після виходу з фільтра тонкої очистки подається в насос високого тиску і під тискові 35МПа або 350кгс/см2 паливо надходить у форсунки, які розпилюють його в камерах згорання і забезпечують якісне змішування з повітрям, що знаходиться в циліндрах.

Надлишкове паливо з паливного насосу високого тиску повертається по паливопроводах в підкачуючий насос або в паливний бак (двигуни СМД-60, 62 та ін.) а з форсунок - у фільтр тонкої очистки або в бак.

Очищене повітря подається у циліндр під час такту впуску. При наступному такті воно стискується і нагрівається. Подача у це середовище струменя і дрібнорозпиленого палива призводить до створення паливоповітряної суміші та її самозаймання.

Ступінь та якість наповнення циліндрів двигуна повітрям визначають не тільки його потужність і паливну економічність, але й стійкість проти спрацюва ння деталей, у першу чергу -  циліндро-поршневої групи. Підвищення опору повітряного такту внаслідок забрудненості повітроочисника разом із зменшенням наповнення циліндрів і погіршенням ходу робочого процесу створює умови для можливості потрапляння у циліндри повітря з підвищеним вмістом пилу, що форсує спрацювання пар тертя.

 

Рис.7.1. Система живлення двигуна Д-254: 1  - паливний бак; 2,4,6,8 і 9 - паливопроводи низького тиску; 3 - фільтр грубої очистки; 5- паливний насос високого тиску; 7 - паливопровід високого тиску; 10 - фільтр тонкої  очистки; 11,12-  бачок і паливопровід елєктрофакельпого підігрівника; 13 - електрофакельний підігрівник; 14 - впускний  колектор;15 - зливний паливо провід; 16 - форсунка;
17 - головка циліндрів; 18 - глушник; 19,20-попередній та основний повітроочисники; 21-турбокомпресор;
22 - фільтрувальні елементи;
 23 - випускний колектор

 

Одним із засобів підвищення літрової потужності двигунів є збільшення щільності заряду повітря або суміші, що називають наддувом. Найефективнішим вважається газотурбінний наддув, оскільки відбувається не тільки за рахунок механічної роботи двигуна, але й завдяки частковій утилізації енергії відпрацьованих газів. У цьому випадку енергія газів перетворюється у механічну роботу, необхідну для стискання свіжого заряду в газовій турбіні. Внаслідок зростання маси повітряного заряду можна збільшити подачу палива, за рахунок чого підвищується потужність двигуна на 35–50% й одночасно на 4–6%  – його економічність.

Паливо впорскується у циліндри двигуна через форсунки під тиском, що у кілька разів перевищує тиск повітря у кінці такту стиску. При цьому швидкість струменя палива становить 150–400м/с. Внаслідок тертя з повітрям струмінь розпилюється. Сумішоутворення у дизельних двигунах відбувається за дуже короткий час, що ускладнює хід процесу.

Для одержання суміші, здатної швидко і повністю згоріти, потрібно, щоб паливо було добре розпилене і навколо кожної його частки було достатньо кисню для повного згоряння. Зважаючи на це, у циліндри дизеля вводять більше повітря, ніж теоретично необхідно (а=1,20—1,65). Зниження коефіцієнта надлишку повітря й підвищення середнього ефективного тиску і літрової потужності можна досягти шляхом вдосконалення сумішоутворення. Для цього погоджують форму камери згоряння з формою, розміром, кількістю і розміщенням паливних факелів, що випускаються форсункою; створюють у камері згоряння інтенсивні повітряні потоки, які сприяють змішуванню палива з повітрям; забезпечують тонкість й однорідність розпилювання палива та достатню далекобійність струменя.

 

Обладнання робочого місця

 

Дизельний двигун Д-240,  натурні зразки системи живлення, плакати, відеоролики системи живлення дизельного двигуна

 

Порядок виконання роботи

 

1. Вивчити на тракторі, на плакатах та відеороликах  вузли і агрегати системи живлення дизеля. Зверніть увагу на будову і конструктивне виконання фільтрів грубої і тонкої очистки палива, їх розміщення і кріплення.

2. Порівняйте фільтр грубої і тонкої очистки, з'ясуйте спосіб їх техогляду і заміни. Прослідкуйте шлях руху палива по паливопроводу від паливного бака до камери згорання.

3. Замалюйте схему живлення дизеля. Покажіть на схемі стрілками шляхи руху палива і повітря. Опишіть назви всіх основних вузлів і деталей , системи живлення двигуна Д-240.