Page 1

ЛАБОРАТОРНА РОБОТА №5

Тема: Система живлення карбюраторних двигунів

 

Теоретичні відомості

 

Система призначена для зберігання й очищення палива, очищення повітря, приготування з них горючої суміші, подачі її в потрібній кількості до циліндрів двигуна і відведення відпрацьованих газів. Складається з паливного бака 10 (рис.5.1),  фільтрів грубої (відстійник) 13 і тонкої 16 очистки палива, карбюратора 3, повітроочисника 2, паливного насоса 17, випускного трубопроводу 15 з глушником 14.

Паливо (бензин) всмоктується насосом з бака через фільтр-відстійник і подається через фільтр тонкої очистки до карбюратора. Повітря втягується у циліндр за рахунок розрідження, що утворюється при такті впуску. При цьому воно фільтрується у повітроочиснику і змішується у карбюраторі з паливом, тобто у циліндр через впускний колектор надходить паливоповітряна суміш, де вона, підпалена іскрою, згоряє. Відпрацьовані гази виштовхуються з циліндрів при випускних тактах через випускні колектор і трубу з глушником.

Для повного згоряння 1 кг бензину потрібно біля 15 кг повітря. Дійсна кількість повітря, що є компонентом горючої суміші, може бути як більше, так і менше наведеної. Тому склад горючої суміші характеризують коефіцієнтом надлишку повітря, що визначається відношенням дійсної кількості повітря, яка бере участь у згорянні бензину, до теоретично необхідної кількості повітря, тобто:

.

 

Рис.5.1. Система живлення двигуна автомобіля ЗІЛ-130: 1- канал підведення повітря; 2 - повітроочисник; 3-карбюратор: 4, 5 - рукоятки керування повітряною і дросельною заслінками; 6-педаль керування дросельними заслінками; 7 - паливо провід; 8 - покажчик рівня палива: 9-датчик покажчика; 10-паливний бак;
11 - кришка горловини бака; 12 - паливний кран: 13 - фільтр-відстійник:
14 - глушник; 15 - випускний трубопровід; 16 - фільтр тонкої очистки; 17 - паливний насос

Якщо згоряння 1кг бензину відбувається з 15кг повітря (=1), суміш називають нормальною. Двигун, який працює на такій суміші, може створювати близьку до максимальної потужність, але питома витрата палива дещо перевищуватиме номінальну.

Збіднена суміш отримується тоді, коли на 1кг бензину припадає до 16,5кг повітря. Потужність двигуна на збідненій суміші трохи знижується, але його робота буде економічною внаслідок повнішого згоряння палива при деякому надлишку повітря. Наступне зростання кількості повітря призводить до інтенсивного зниження потужності двигуна і зростання питомої витрати палива. Суміш не займається при>1,3.  Коли на 1кг бензину припадає до 13кг повітря, суміш називають збагаченою. Потужність двигуна при цьому максимальна, але через неповноту згоряння, палива витрачається більше. Наступне порушення співвідношення компонентів суміші у такому напрямі призводить до зниження потужності й перевитрати палива. Суміш з <0,5 у циліндрі не займається.

Основні режими роботи карбюраторного двигуна, для яких доцільно утворювати різні за складом горючі суміші, - пуск, холостий хід, середні й повні навантаження, різкий перехід від малих навантажень до великих.

Під час пуску двигуна (особливо холодного) карбюратор має готувати багату горючу суміш, оскільки частота обертання колінчастого вала мала, а стінки циліндрів холодні, тому випаровування суміші недостатнє (частина пари може навіть конденсуватися на холодних стінках циліндрів, змиваючи з них оливну плівку).

При роботі двигуна на холостому ходу та з малими навантаженнями суміш має бути збагаченою, оскільки на таких режимах циліндри недостатньо очищаються від продуктів згоряння, які збіднюють суміш.

У режимі середніх навантажень двигуна суміш має бути збідненою (економічною), а при повних завантаженнях – збагаченою (потужнісною). У разі, коли   потрібно   дуже   швидко   збільшити   потужність   двигуна,   може відбутися таке збіднення горючої суміші, що двигун зупиниться.

Отже, у карбюраторі має утворюватися горюча суміш відповідно до режиму роботи двигуна.

 

Обладнання робочого місця

 

Двигун ЗІЛ-130,  натурні зразки системи живлення, плакати, відеоролики.

 

Порядок виконання роботи

 

1.                      Вивчити на автомобілі, на плакатах та відеороликах  вузли і агрегати системи живлення карбюраторного двигуна. Зверніть увагу на будову і конструктивне виконання фільтрів чистки палива, їх розміщення і кріплення.

2.                      Прослідкуйте шлях руху палива по паливопроводу від паливного бака до камери згорання.