ЛАБОРАТОРНА РОБОТА № 4
Тема:
Перевірка і регулювання теплових зазорів клапанів газорозподільного
механізму
Теоретичні відомості
Тепловий зазор забезпечує
герметичну посадку клапана в сідло при тепловому розширенні під час роботи
двигуна.
Для
кожної моделі
двигуна встановлена оптимальна величина зазору у клапанних механізмах (табл.
4.1.).
У процесі експлуатації
внаслідок спрацювання або порушення регулювання величина теплового зазору може
змінюватися, відхиляючись від оптимальних значень. Як збільшення, так і
зменшення теплових зазорів негативно позначається на роботі газорозподільного
механізму і двигуна в цілому. При надто великих зазорах зростають ударні
навантаження і збільшується спрацювання деталей привода клапанів. При надто
малих зазорах не забезпечується герметичність камери згорання, двигун втрачає
компресію і не розвиває повної потужності, клапани перегріваються, що може
призвести до прогорання фасок. Таким чином, регулювання теплових зазорів
клапанів усуває передчасне спрацювання деталей газорозподільного механізму,
дозволяє відновити фази газорозподілу, підвищити наповнення циліндрів, їх
компресію і, в цілому, потужність двигуна.
Зазори перевіряють, і при
необхідності регулюють періодично під час виконання технічного обслуговування.
Табл. 4.1. Теплові зазори
у клапанних механізмах, мм
Двигуни |
Впускний клапан |
Випускний клапан |
МеМЗ-968, МеМЗ-969 |
0,08 |
0,10 |
ВАЗ-2102 - ВАЗ-2107, 412Е |
0,15 |
0,15 |
ЗМЗ-2401 |
0,35 - 0,4 - для випускник клапанів 1і 4
циліндрів; |
|
ЗМЗ-53, ЗИЛ-130, ЯМЗ-236, ЯМЗ-238 |
0,25-0,30 |
0,25-0,30 |
КамАЗ-740, КамАЗ-741 |
0,15-0,20 |
0,20-0,25 |
Теплові зазори у
газорозподільному механізмі регулюють на холодному
(15-20°С) двигуні при повністю закритих впускних і випускних клапанах. Зазор
вимірюють плоским щупом. Пластинки щупа, які за товщиною дорівнюють необхідному
зазору, повинні проходити в зазор при легкому натисканні. Якщо зазор заданий в
допустимих межах, щуп, товщина якого дорівнює нижньому значенню межі, повинен
входити в зазор легко, а рівний верхньому значенню межі - з легким зусиллям.
Обладнання робочого місця
Справні й пошкоджені
двигуни, щуп пластинчастий, пускова рукоятка, викрутка, комплект ключів.
Порядок виконання роботи
Двигун ЗИЛ-130.
1. Відокремити шланги
вентиляції картера, зняти повітряний фільтр, відокремити від карбюратора трубку
вакуумного регулятора розподільника запалювання і тросик привода дросельних
заслінок.
2. Зняти дві кришки
клапанного механізму.
3. Перевірити затягання
гайок кріплення головки циліндрів і, при необхідності, підтягнути їх (див.
попередню роботу).
4. Встановити поршень
першого циліндра у ВМТ такту стискання, сполучивши позначку ВМТ на ободі шківа
колінчастого вала (третій паз за напрямком обертання шківа) з ребром-покажчиком
на кришці розподільника шестерень.
Такт стискання можна
визначити одним з таких способів.
Викрутити свічку
запалення першого циліндра. Вставити звуковий сигналізатор (свисток) і повільно
повертати колінчастий вал пусковою рукояткою до початку появи свисту. Вийняти
свисток. Повертати вал до збігання позначок.
Викрутити свічку
запалювання і вставити в отвір для свічки паперову пробку. Повертати
колінчастий вал пусковою рукояткою до виштовхування паперової пробки, що
свідчить про знаходження поршня на такті стискання. Обертати колінчастий вал до
збігання позначок.
Зняти кришку
переривника-розподільника. Обертаючи колінчастий вал пусковою рукояткою,
стежити за наближенням бігунка до уявного місця підключення дроту від свічки
першого циліндра до кришки розподільника запалювання. Провертати вал до
збігання позначок.
5.
Перевірити пластинчастим щупом величину теплового зазору
у клапанах першого циліндра між торцем стержня клапана і носком коромисла. У
разі необхідності відрегулювати зазор. Для цього послабити контргайку
регулювального гвинта (рис. 4.1). Якщо зазор малий, викрутити регулювальний гвинт
до вільного проходження щупа в зазор. Вставити в зазор щуп необхідної товщини
і, обертаючи регулювальний гвинт викруткою, встановити необхідний зазор.
Утримуючи викруткою гвинт від повертання, затягнути контргайку. Перевірити
величину відрегульованого зазору.
|
Рис. 4.1. Регулювання
теплових зазорів газорозподільного механізму: 1 - регулювальний гвинт; 2 - контргайка
Щуп, який відповідає нижній межі зазору,
повинен входити в зазор вільно, верхній - з легким зусиллям.
6. Повторити операцію 5 для
впускних клапанів першого та третього циліндрів і випускного клапана другого
циліндра.
7. Провернувши колінчастий
вал на 360°, повторити операцію 5 для впускних клапанів другого і четвертого
циліндрів, випускних клапанів третього і четвертого циліндрів.
8. Встановити на місце дві
кришки клапанного механізму.
9. Приєднати до карбюратора
трубку вакуумного регулятора розподільника запалювання і тросик привода
дросельних заслінок. Встановити повітряний фільтр і приєднати шланги вентиляції
картера.
10.Запустити і прогріти
двигун до температури охолоджувальної рідини 80-90°С. Прослухати його роботу.
При правильно відрегульованих зазорах стукоту в клапанному механізмі не повинно
бути.
11.Зупинити двигун.
При положенні поршня
першого циліндра у ВМТ такту стискання (позначка ВМТ на ободі шківа - другий
паз за рухом) перевіряти й регулювати теплові зазори між торцем стержня клапана
і носком коромисла клапанів таких циліндрів: впускного і випускного першого
циліндра, випускного другого, впускного третього, випускного четвертого і
п’ятого, впускного сьомого і восьмого циліндрів. Потім колінчастий вал
повернути пусковою рукояткою на 360° (повний оберт). Перевірити і відрегулювати
зазор в інших клапанів.