ЛАБОРАТОРНА РОБОТА № 2
Тема: Визначення тиску в кінці
стискання (компресії) у циліндрах двигуна
Теоретичні відомості
Компресія (величина тиску
в кінці стискання) є показником – герметичності надпоршневого
простору циліндрів і характеризує технічний стан циліндрів, поршнів і поршневих
кілець, клапанів та їх сідел, а також прокладки головки блока. Величину тиску під
час стискання визначають за допомогою компресометра
(рис. 2.1).
Рис. 2.1. Компресометр 179:
1 - корпус; 2 - манометр;
3 - трубка; 4 - гумовий наконечник; 5 - золотник
Компресометр для карбюраторних
двигунів складається з манометра з’єднаного із металевою трубкою, на яку
насаджено конусний гумовий наконечник, що притискується до отвору для свічки
запалювання карбюраторного двигуна. У кінці трубки вкручений зворотний клапан,
який фіксує стрілку манометра при вимірюванні тиску і повертає її у початкове
полонення.
Компресометр для вимірювання тиску при
стисканні у циліндрах дизельного двигуна має конструктивні відмінності. Корпус
із впускним клапаном виконаний окремо від манометра і з’єднаний з ним гнучким
шлангом. У дизельних двигунах компресометр
встановлюють у стакан головки циліндра замість форсунки і затискують скобою
кріплення.
У карбюраторних двигунах
компресію перевіряють на прогрітому двигуні, обертаючи колінчастий вал
стартером з частотою 150-180 об/хв, яка
забезпечується лише справною акумуляторною батареєю.
У дизельних двигунах
компресію перевіряють також на прогрітому двигуні, який працює на малій частоті
обертання колінчастого вала у режимі холостого ходу (500-600 об/хв). Тиск у кінці такту стискання у циліндрах повинен
відповідати даним, наведеним у табл.2.1, а різниця показників у циліндрах не
повинна перевищувати 0,1 МПа для карбюраторних і 0,2 МПа для дизельних двигунів. Значне зниження тиску кінця
стискання (на 30-40 %) вказує
на пошкодження кілець або на залягання їх у поршневих канавках.
Обладнання робочого місця
Справні й пошкоджені
двигуни, компресометр, свічковий ключ.
Порядок виконання роботи
Карбюраторний двигун.
1.
Запустити двигун і прогріти його до температури
охолоджувальної рідини не менше 80°С.
2. Зняти наконечники
проводів високої напруги із свічок циліндрів й надіти їх на штирі, з’єднані з
корпусом автомобіля, для запобігання пробоїв кришки переривника-розподільника.
3. Відгвинтити всі свічки
запалювання.
4. Повністю відкрити
повітряну і дросельну заслінки.
5. Вставити наконечник компресометра в отвір для свічки першого циліндра і щільно
притиснути його.
6. Протягом 3-5 с прокручувати
колінчастий вал двигуна стартером і зафіксувати максимальний тиск у циліндрі на
шкалі манометра компресометра.
7. Вийняти наконечник компресометра із свічкового отвору, відкрити випускний клапан, випустити повітря і закрити клапан.
8. Повторити операції 5 - 7 ще
двічі й визначити середнє арифметичне значення максимального тиску стиснення у
першому циліндрі.
9. Повторити операції 5 - 8
для кожного з інших циліндрів двигуна.
10. Порівняти одержані
значення з даними табл. 2.1.
11. При значному (30-40 %) зниженні тиску стискання для
виявлення причини повторити операції 5-8, попередньо заливши в циліндр, що
досліджується, через отвір для свічки 30-40 см3 моторного масла.
Якщо тиск підвищиться, то є нещільності у циліндро-поршневій
групі (спрацювання циліндрів, пошкодження або пригоряння кілець), якщо тиск залишиться
таким, як і був, - порушилася герметичність клапанів або прокладки головки
блока.
12. Встановити свічки
запалювання на місце, надіти на них наконечники проводів високої напруги,
закрити дросельну заслінку.
Дизельний
двигун.
1. Запустити двигун і
прогріти його до температури охолоджувальної рідини не менше 80°С.
2. Заглушити двигун.
3. Відпустити скобу
кріплення і зняти форсунку першого циліндра.
4. На штуцер першої секції
паливного насоса високого тиску одіти шланг з бензиностійкої
гуми й опустити його кінець у посудину для збирання палива, яке надходитиме з
секції насоса при перевірці компресії.
5. Вставити у стакан головки
першого циліндра (до отвору для форсунки) корпус компресометра
і закріпити його скобою.
6. Запустити двигун і
записати тиск, який показує манометр компресометра при
малій частоті обертання колінчастого вала.
7. Зупинити двигун.
8. Порівняти одержані
значення з даними табл. 2.1.
Табл. 2.1. Тиск у кінці
такту стискання в циліндрах.
Двигуни |
Тиск, МПа |
Двигуни |
Тиск, МПа |
МеМЗ-968, МеМЗ-969 ВАЗ-2101, ВА3-2107 412Е |
0,62-0,65 1,2 1 |
ЗМЗ-2401 ЗМЗ-53 ЗИЛ-130 ЯМЗ-236-238, КамАЗ-740/741 |
0,8-1 0,75-0,8 3 |
9. Відпустити скобу
кріплення і вийняти корпус компресометра із стакана
головки першого циліндра.
10. У разі значного (до 40%) зниження тиску стискання для
виявлення причини повторити операції 5 – 9, попередньо заливши в циліндр через отвір для форсунки
40 – 50 см3 моторного
масла. Якщо тиск підвищиться, значить є нещільності у циліндро-поршневій
групі, якщо залишиться таким же - порушилася герметичність клапанів або
прокладки головки блока.
11. Встановити форсунку на місце, закріпити її скобою і
приєднати провід високого тиску.
12. Повторити операції 3-11 для кожного з інших циліндрів
двигуна.