Page 1

ЛАБОРАТОРНА РОБОТА № 2

 

Тема: Визначення тиску в кінці стискання (компресії) у циліндрах двигуна

 

Теоретичні відомості

 

Компресія (величина тиску в кінці стискання) є показником – герметичності надпоршневого простору циліндрів і характеризує технічний стан циліндрів, поршнів і поршневих кілець, клапанів та їх сідел, а також прокладки головки блока. Величину тиску під час стискання визначають за допомогою компресометра (рис. 2.1).

 

Описание: 2

Рис. 2.1. Компресометр 179:

1 - корпус; 2 - манометр; 3 - трубка; 4 - гумовий наконечник; 5 - золотник

 

Компресометр для карбюраторних двигунів складається з маномет­ра з’єднаного із металевою трубкою, на яку насаджено конусний гумовий наконечник, що притискується до отвору для свічки запалювання карбюраторного двигуна. У кінці трубки вкручений зворотний клапан, який фіксує стрілку манометра при вимірюванні тиску і повертає її у початкове полонення.

Компресометр для вимірювання тиску при стисканні у циліндрах дизельного двигуна має конструктивні відмінності. Корпус із впускним клапаном виконаний окремо від манометра і з’єднаний з ним гнучким шлангом. У дизельних двигунах компресометр встановлюють у стакан головки циліндра замість форсунки і затискують скобою кріплення.

У карбюраторних двигунах компресію перевіряють на прогрітому двигуні, обертаючи колінчастий вал стартером з частотою 150-180 об/хв, яка забезпечується лише справною акумуляторною батареєю.

У дизельних двигунах компресію перевіряють також на прогрітому двигуні, який працює на малій частоті обертання колінчастого вала у режимі холостого ходу (500-600 об/хв). Тиск у кінці такту стискання у циліндрах повинен відповідати даним, наведеним у табл.2.1, а різниця показників у циліндрах не повинна перевищувати 0,1 МПа для карбюраторних і 0,2 МПа для дизельних двигунів. Значне зниження тиску кінця стискання (на 30-40 %) вказує на пошкодження кілець або на залягання їх у поршневих канавках.

 

Обладнання робочого місця

 

Справні й пошкоджені двигуни, компресометр, свічковий ключ.

 

Порядок виконання роботи

 

Карбюраторний двигун.

1.   Запустити двигун і прогріти його до температури охолоджувальної рідини не менше 80°С.

2.   Зняти наконечники проводів високої напруги із свічок циліндрів й надіти їх на штирі, з’єднані з корпусом автомобіля, для запобігання пробоїв кришки переривника-розподільника.

3.   Відгвинтити всі свічки запалювання.

4.   Повністю відкрити повітряну і дросельну заслінки.

5.   Вставити наконечник компресометра в отвір для свічки першого циліндра і щільно притиснути його.

6.   Протягом 3-5 с прокручувати колінчастий вал двигуна стартером і зафіксувати максимальний тиск у циліндрі на шкалі манометра компресометра.

7.   Вийняти наконечник компресометра із свічкового отвору, відкрити випускний    клапан, випустити повітря і закрити клапан.

8.   Повторити операції 5 - 7 ще двічі й визначити середнє арифметичне значення максимального тиску стиснення у першому циліндрі.

9.   Повторити операції 5 - 8 для кожного з інших циліндрів двигуна.

10. Порівняти одержані значення з даними табл. 2.1.

11. При значному (30-40 %) зниженні тиску стискання для виявлення причини повторити операції 5-8, попередньо заливши в циліндр, що досліджується, через отвір для свічки 30-40 см3 моторного масла. Якщо тиск підвищиться, то є нещільності у циліндро-поршневій групі (спрацювання циліндрів, пошкодження або пригоряння кілець), якщо тиск залишиться таким, як і був, - порушилася герметичність клапанів або прокладки головки блока.

12. Встановити свічки запалювання на місце, надіти на них наконечники проводів високої напруги, закрити дросельну заслінку.

Дизельний двигун.

1.   Запустити двигун і прогріти його до температури охолоджувальної рідини не менше 80°С.

2.   Заглушити двигун.

3.   Відпустити скобу кріплення і зняти форсунку першого циліндра.

4.   На штуцер першої секції паливного насоса високого тиску одіти шланг з бензиностійкої гуми й опустити його кінець у посудину для збирання палива, яке надходитиме з секції насоса при перевірці компресії.

5.   Вставити у стакан головки першого циліндра (до отвору для форсунки) корпус компресометра і закріпити його скобою.

6.   Запустити двигун і записати тиск, який показує манометр компресометра при малій частоті обертання колінчастого вала.

7.   Зупинити двигун.

8.   Порівняти одержані значення з даними табл. 2.1.

 

Табл. 2.1. Тиск у кінці такту стискання в циліндрах.

 

Двигуни

Тиск, МПа

Двигуни

Тиск, МПа

МеМЗ-968,

МеМЗ-969

ВАЗ-2101,

ВА3-2107

412Е

 

0,62-0,65

 

1,2

1

ЗМЗ-2401

ЗМЗ-53

ЗИЛ-130

ЯМЗ-236-238,

КамАЗ-740/741

0,8-1

0,75-0,8

 

 

3

9.   Відпустити скобу кріплення і вийняти корпус компресометра із стакана головки першого циліндра.

10. У разі  значного (до 40%) зниження тиску стискання для виявлення причини повторити операції 5 – 9, попередньо заливши в циліндр через отвір для форсунки
40 – 50 см3 моторного масла. Якщо тиск підвищиться, значить є нещільності у циліндро-поршневій групі, якщо залишиться таким же - порушилася герметичність клапанів або прокладки головки блока.

11. Встановити форсунку на місце, закріпити її скобою і приєднати провід високого тиску.

12. Повторити операції 3-11 для кожного з інших циліндрів двигуна.