ЛАБОРАТОРНА РОБОТА № 15
Тема: Перевірка і регулювання кутів встановлення направляючих
коліс
Теоретичні відомості
Для оцінки керованості автомобіля важливо знати співвідношення кутів повороту
коліс. Нормативні значення кутів напрямних коліс
наведені в табл. 15.1.
Таблиця 15.1. Нормативні значення кутів встановлення
напрямних коліс
Автомобілі |
Кут розвалу коліс |
Поздовжній нахил
шворня (осі повороту) |
Сходження коліс |
Максимальний кут повороту напрямних коліс, град |
|||
град |
мм |
||||||
правого |
лівого |
||||||
М-2140 |
0°15'–1°15' |
0°20' – 1°50' |
0°05' – 0°15' |
1–2 |
35–37 |
35–37 |
|
ВАЗ-2101- ВАЗ-2107 |
0°10'– 0°50' |
3°30' – 4°30' |
0°07' – 0°14' |
2–4 |
– |
– |
|
ГАЗ-24 |
0°30'– 0°30 |
1– 0° |
0°10' – 0°20' |
1,5–3 |
41–43 |
41–33 |
|
ГАЗ-53А |
0°45'— 1°15' |
2–3° |
0°14' – 0°36' |
1,5–3 |
34 |
34 |
|
ЗИЛ- 130 |
1° |
2°30' |
0°16' – 1°04' |
2–5 |
34 |
36 |
|
КамАЗ-5320 |
1° |
3° |
– |
2–5 |
45 |
45 |
Якщо колесо котиться з кутом встановлення, який більший
від нормативного значення кута розвалу, то зовнішня
частина покришки інтенсивно спрацьовується і набуває
конічної форми, якщо менший – спрацьовується
внутрішня частина. При русі коліс з відхиленням від
нормативних значень кута сходження виникає бічне
проковзування, яке збільшує спрацювання протекторів. Аналогічне явище виникає при неправильній роботі рульової
трапеції, коли немає необхідного співвідношення кутів
повороту внутрішнього і зовнішнього коліс. При цьому,
спрацьовані кромки елементів малюнка протектора набувають гострих кутів, які розпізнаються на дотик.
Найпростішим приладом для замірювання сходження передніх
коліс є телескопічна лінійка КИ-650 (рис.15.1).
При замірюванні сходження лінійку встановлюють спереду коліс у горизонтальній площині, яка проходить через осі їх обертання. Наконечники лінійки впираються у покришку біля краю обода. Потім автомобіль перекочують вперед, поки лінійка не займе симетричного положення
за передньою віссю. Переміщення шкали відносно покажчика визначає величину сходження коліс. Сходження
коліс регулюють зміною довжини поперечної рульової
тяги. На автомобілях з розрізною передньою віссю
сходження регулюють зміною довжини правої і лівої тяг на однакову величину.
Рис.15.1. Лінійка КИ–650 для перевірки сходження коліс:
1 – рухома труба; 2 – гвинт; 3 – шкала; 4 –
зовнішня труба; 5 – проміжна труба; 6 – фіксатор; 7 – подовжувач; 8 –
контактний наконечник; 9 – пружина; 10 – ланцюжок
Кути встановлення напрямних коліс легкових автомобілів можна
проконтролювати приладом «Оптикон», який складається з проектора із штативами для кріплення на
ободі диска (два комплекти), двох розсувних штанг із шкалами, двох штативів з рухомими шкалами і висувними стержнями, двох поворотних
майданчиків з кутовими шкалами (рис. 15.2).
Рис. 15.2. Схема вимірювання кутів встановлення направляючих коліс приладом «Оптикон»: а –
сходження; б – розвалу; 1 – проектор; 2
– розсувні штанги; 3 – штатив; 4 рухомі шкали; 5 – стержні; 6 – поворотні
площадки; 7
– установочні мітки
Обладнання
робочого місця
Автомобіль, встановлений на канаві або підйомнику, телескопічна лінійка
КИ-650, прилад для діагностування кутів встановлення
напрямних коліс «Оптикон», комплект
ключів та інструментів.
Порядок виконання роботи
Перевірка і регулювання сходження напрямних коліс.
1.Відрегулювати підшипники
маточин коліс, усунути люфт у шарнірах рульових тяг, маятникових важелів і
довести тиск у шинах до нормального.
2. Встановити передні колеса автомобіля на рівній
горизонтальній ділянці у положення для руху по прямій.
3. Встановити телескопічну лінійку між передніми колесами
так, щоб її наконечники впиралися у боковини покришок
спереду осей обертання коліс на висоті, яка дорівнює радіусу колеса.
4.Сумістити нульову поділку шкали рухомого наконечника лінійки
із стрілкою.
5. Перекотити автомобіль вперед так, щоб лінійка
опинилася позаду осі коліс на висоті, яка дорівнює радіусу колеса.
6. За шкалою лінійки визначити величину сходження коліс і
порівняти її з нормативними значеннями (див. табл. 15.1). Зняти лінійку. У разі
необхідності відрегулювати сходження.
7. Послабити стяжні болти обох наконечників тяги рульової
трапеції.
8. Обертаючи тягу газовим ключем, відрегулювати
сходження.
9. Затягнути гайки стяжних болтів.
10. Перевірити сходження, як зазначено у пунктах 2–5.
Рис. 15.3. Положення проектора приладу «Оптикон» при вимірюванні розвалу і сходження направляючих коліс
Перевірка і регулювання
кута розвалу. Для цього встановити: передні колеса
у положення для руху по прямій; проектор у рухомій каретці штатива так, щоб
його світовий промінь був паралельний площині обертання колеса (див. рис. 15.3);
рухомі шкали перпендикулярно світловому променю
на відстані
рис.15.2, б). Повертаючи проектор, опустити світловий
промінь на числову вісь шкали і визначити кути розвалу коліс. Одержані значення
порівняти з нормативними (див. табл. 15.1).
Зняти прилад, за необхідності відрегулювати кути розвалу
коліс. Для цього послабити гайки болтів і болти кріплення осі верхніх важелів.
Встановити (для збільшення кута розвалу) або зняти (для
зменшення кута) рівну кількість прокладок у
передній і задній частинах кріплення осі верхніх важелів. При встановленні по
одній прокладці товщиною
Перевірка і
регулювання сходження коліс. Для цього встановити розсувні штанги паралельно поперечній осі автомобіля на
відстані
(див. табл. 15.1).