Page 1

ЛАБОРАТОРНА РОБОТА 12

 

Тема: Перевірка і регулювання натягу паса приводе вентилятора.

 

Теоретичні відомості

 

Під час роботи двигуна пас вентилятора (на більшості автомобілів цим же пасом здійснюється привод генератора) поступово витягується, натяг його зменшується і він починає ковзати по шківу. Внаслідок зниження швидкості обертання вентилятора і вала водяного насоса через проковзування паса двигун перегрівається. Проковзування пасів викликає також її перегрівання й розшарування. Слабкий натяг паса призводить до неповного заряджан­ня акумулятора, надмірний - збільшує навантаження на підшипники вала водяного насоса і переднього підшипника генератора, внаслідок чого вони швидко спрацьовуються. Сильний натяг пасів призводить до швидкого їх витягування й руйнування.

Таким чином, періодична перевірка і, за необхідності, регулювання натягу паса привода вентилятора є невід’ємною частиною обслуговування автомобіля, спрямованою на підтримання його в роботоздатному стані. Натяг паса вентилятора (інших пасів привода) визначають за величиною (стрілою) прогину при натисканні на середину ведучої вітки з відповідним зусиллям. Для прикладу на рис 12.1. зображена схема перевірки натягу приводних пасів двигуна ЗИЛ-130.

Для перевірки натягу пасів привода вентилятора водяного насоса та інших агрегатів застосовують пристрій КИ-8920 (рис. 12.2.).

Описание: 3 004

Рис. 12.1. Схема приводних пасів двигуна ЗИЛ-130:

1 - шків колінчастого вала; 2 - шків генератора; 3 - шків компресора; 4 - шків водяного насоса і вентилятора; 5 - шків насоса гідропідсилювача руля

 

При перевірці натягу паса встановлюють упорний кінець штока перпендикулярно до середини однієї з його віток так, щоб вусики скоби прилягали до бічної поверхні паса. Під дією прикладеного від руки навантаження шток, долаючи опір пружини, перемішується на відстань, величина якої прямо пропорційна прикладеному зусиллю. Переміщення штока передається повзуну.

Після припинення дії навантаження пружина повертає шток у початкове положення, а повзун, за яким ведеться відлік показів, залишається у положенні, що відповідає кінцевому значенню прикладеного навантаження. Навантаження визначають за показниками шкали сектора. У процесі вимірювання сектори під дією паса, що прогинається, повертаються на кут, пропорційний його прогину.

Показники відраховуються за однією із шкал сектора, залежно від міжцентрової відстані між шківами. Сектори у положенні кінцевого прогину фіксуються пружиною. У початкове положення їх повертають вручну.

У табл. 12.1. наведені дані щодо призначення пасів привода різних двигунів і технічні параметри (зусилля натиснення на пас і його прогин при цьому), які визначають правильність регулювання.

 

Описание: 3 005

 

Рис. 12.2. Пристрій КИ-8920 для перевірки натягу приводних пасів:

1    - повзун; 2 - корпус; 3 - упор пружини; 4 - гвинт; 5 - напрямна; 6 - фіксувальний гвинт; 7 - пружина; 8 - шток; 9, 10 - сектори; 11 - вісь-гвинт; 12 - установочна скоба

 

Табл. 12.1. Приводні паси агрегатів двигуна

 

Двигун

Пас

Спосіб натягу

Прогин паса, мм

Прикладене

зусилля, Н

ЗИЛ-130

Привод вентилятора і генератора

Зміною положення генератора

8-14

40

 

Привод вентилятора і насоса гідро-підсилювача рульового керування

Зміною положення насоса гідро- підсилювача

8-14

40

 

Привод компресора

Зміною положення компресора

5-8

40

 

Привод водяного насоса

Зміною кількості регулювальних прокладок на шківі водяного насоса

10-15

30

 

Обладнання робочого місця

 

Справні й пошкоджені двигуни, комплект ключів, пристрій для перевірки натягу пасів привода вентилятора, компресора і генератора (КИ-8920, КИ-І3918).

 

Порядок виконання роботи

1.   Послабити затягання гайки болта кріплення генератора до натяжної планки.

2.   Послабити затягання гайки болта (гайок болтів) кріплення генератора до кронштейна.

3.   За допомогою монтажної лопатки перемістити генератор (від двигуна) і зафіксувати його нове положення, затягнувши гайку болта кріплення генератора до натяжної планки.

4.   Перевірити правильність регулювання. Якщо натяг паса відрегульо­вано правильно, затягнути гайку болта (гайки болтів) кріплення генератора до кронштейна. У протилежному випадку регулювання повторити.