ЛАБОРАТОРНА РОБОТА №
11
Тема: Визначення теплового стану та герметичності системи охолодження
двигуна
Теоретичні відомості
Про тепловий стан системи
охолодження свідчить перегрівання двигуна, при якому температура
охолоджувальної рідини перевищує оптимальні значення (80-95°С). Температуру
реєструють покажчиком, встановленим на щитку приладів. Датчик покажчика міститься
в сорочці охолодження двигуна. На сучасних автомобілях, як правило,
застосовуються системи охолодження закритого типу з надлишковим тиском, які
дозволяють підвищувати температуру кипіння до І00°С і більше. На деяких
автомобілях є електролампочки аварійного перегрівання з датчиками,
встановленими в сорочці, головки блока або у верхніх бачках радіатора. Лампочки
загоряються при температурі охолоджувальної рідини 115 °С (ЗИЛ-130).
Ефективність роботи радіатора можна перевірити за різницею температур
охолоджувальної рідини у верхньому і нижньому бачках, яка повинна бути у межах
8-12°С.
Обладнання
робочого місця
Справні й пошкоджені
двигуни, термометри, комплекти ключів.
Порядок
виконання роботи
Візуальна перевірка стану
системи охолодження та її герметичності, теплового стану двигуна.
1. Перевірити рівень
охолоджувальної рідини (антифризи марок 40, 65, ТОСОЛ А 40, ТОСОЛ А 65) у
радіаторі (розширювальному бачку) на холодному двигуні через її значне об’ємне
розширення при підвищенні температури. При наявності у системі охолоджування
розширювального бачка рівень антифризу не повинен опускатися нижче позначки
(оптимальний рівень - на 3-
За відсутності у системі
охолодження розширювального бачка воду зливають до нижнього торця горловини
радіатора. На випадок застосування антифризу рівень потрібно знизити через
значне об’ємне розширення низькозамерзаючих рідин при
нагріванні. У систему охолодження заливають
2. Перевірити герметичність
системи охолодження (наявність підтікання внаслідок несправності або
пошкодження шлангів і місць з'єднання, сальника водяного насоса, прокладок,
пробки радіатора, радіатора тощо). Усунути вказані
недоліки.
3. Перевірити справність
привода і штока жалюзі радіатора. Усунути пошкодження.
4. Перевірити стан пасів
вентилятора. Забруднені й замаслені
паси протерти ганчіркою, змоченою у неетильованому
бензині. Не допускається пошкодження пасів (розшарування, розриви) тощо.
5. Запустити й прогріти
двигун, проконтролювати його тепловий стан за показами покажчика температури.
6. Перевірити ефективність
роботи радіатора, змірявши температуру верхнього і нижнього бачків радіатора.
Допустима різниця температур становить 8 - 12 °С.
6. Візуально перевірити
герметичність системи охолодження прогрітого до робочої температури двигуна.
7. Заглушити двигун.