Page 1

ЛАБОРАТОРНА РОБОТА № 1

 

Тема: Прослуховування двигуна

 

Теоретичні  відомості

 

У процесі експлуатації двигуна його деталі (поршні, вкладиші, пальці тощо) спрацьовуються. В результаті знижується потужність, погіршується паливна економічність, підвищується токсичність відпрацьованих газів.

Для визначення стану кривошипно-шатунного і газорозподільного механізмів двигун прослуховуються за різної частоти обертання колінчастого вала. Двигун, як і будь-який інший механізм, при нормальній роботі характеризується певним акустичним фоном. Якщо виникають пошкодження, то змінюється акустичний фон. За характером стукоту або шуму і місцем його появи визначають пошкодження.

Прослуховують двигун за допомогою стетоскопів (рис.1.1.), в яких мембрана (КИ-1154) або двотранзисторний підсилювач низької частоти з п’єзокристалічним датчиком і батареям живленням ("Екранас") підсилюють звуки.

Характерні зони прослуховування двигуна зображені на рис. 1.2. Стуки прослуховують на прогрітому двигуні. У разі сумарного спрацювання поршня і циліндра 0,3 - 0,4 мм стукіт поршня по циліндру відчутний при роботі непрогрітого двигуна на обертах холостого ходу. Стукіт сухий, клацаючий, який зменшується в міру прогрівання двигуна. За значного спрацювання стукіт прослуховується і на прогрітому двигуні, що недопустимо.

Стукіт корінного підшипника з’являється при зазорі 0,1 – 0,2 мм. Стукіт сильний, глухий, низького тону, добре чутний при різкій зміні частоти обертання колінчастого вала двигуна, а також під навантаженням. При відключенні свічки будь-якого циліндра сила стукоту корінних підшипників практично не змінюється. У разі значного спрацювання у підшипниках стукіт чути за постійної частоти обертання колінчастого вала.

Стукіт шатунного підшипника різкіший і дзвінкіший, ніж стукіт корінних підшипників, прослуховується при різкій зміні частоти обертання або під навантаженням. Почерговим відключенням свічок циліндра можна встановити, який шатун має підвищений зазор у нижній головці. Якщо при відключенні свічки будь-якого циліндра стукіт зменшується або зникає, то це свідчить про підвищене спрацювання шатунного підшипника у цьому циліндрі.

Стукіт поршневого пальця з’являється при зазорі 0,1 мм між пальцем і втулкою головки шатуна або отвору для пальця у бобишці поршня. Стукіт дзвінкий, металевий, добре чутний у разі різкої зміни частоти обертання колінчастого вала двигуна. Місце виникнення стукоту пальця визначають аналогічно місцю виникнення стукоту шатунного підшипника. Якщо при відключенні свічки запалювання будь-якого циліндра стукіт зменшується або зникає, то саме в цьому циліндрі стукає палець.

Стукіт клапанів виникає у разі збільшення теплових зазорів між клапанами й коромислами газорозподільного механізму внаслідок спрацювання цих деталей або неточного регулювання зазору. Стукіт дзвінкий, металевий, високого тону, добре чутний на будь-якій частоті обертання колінчастого вала.

 

Рис. 1.1. Стетоскопи:

а - електронний "Екранас"; б - КИ-1154; 1 - дріт; 2 - елементи живлення; 3 - корпус-ручка; 4 - перетворювач; 5 - стержень; 6 - телефон-навушник

 

Рис. 1.2. Зони прослуховування двигуна:

1 - клапанів; 2 - поршневих пальців; 3 - підшипників розподільного вала;
4 - корінних підшипників; 5 - розподільних шестерень

 

Сильні металеві стуки, які підсилюються при збільшені частоти обертання колінчастого вала, свідчать про пошкодження пружин клапанів або заїдання клапанів. У разі збільшення зазору у підшипниках розподільного вала прослуховуються сильні періодичні стуки.

У випадку значного спрацювання розподільних шестерень виникають часті стуки середнього тону, які зливаються в загальний шум. Збільшений осьовий зазор колінчастого вала і розподільного вала викликає глухий стукіт колінчастого вала і стукіт розподільних шестерень.

 

Обладнання робочого місця

 

Справні й пошкоджені двигуни, стетоскопи "Екранас", КИ-1154.

 

Порядок виконання роботи

 

1.   Повторити матеріал щодо будови двигуна. Вивчити конструкцію і принцип дії стетоскопів, схему зон прослуховування двигуна, ознайомитися з двигуном (двигунами), що перевіряється.

2.   Запустити пошкоджений (№ 1) і справний (№ 2) двигуни.

3.   На не прогрітому двигуні № 1 стетоскопами і без них прослухати зону 3
(рис. 1.2.) на малій частоті обертання холостого ходу.

4.   Прогріти двигуни до температури охолоджувальної рідини 80-85О С.

5.   Прослухати зону 3 і визначити, зник чи залишився стукіт, який чутно на непрогрітому двигуні.

6.   Прослухати двигун № 1 на слух і із стетоскопом на різній частоті обертання колінчастого вала, у тому числі на перехідних режимах. При необхідності відключити свічки запалювання в циліндрах, закорочуючи їх на масу. Визначити причину і місце виникнення стуків. Для порівняння прослухати двигун № 2 на різних режимах частоти.

7.   Заглушити двигуни.