ЛАБОРАТОРНА РОБОТА № 1
Тема: Прослуховування
двигуна
Теоретичні відомості
У процесі експлуатації
двигуна його деталі (поршні, вкладиші, пальці тощо) спрацьовуються. В
результаті знижується потужність, погіршується паливна економічність,
підвищується токсичність відпрацьованих газів.
Для визначення стану
кривошипно-шатунного і газорозподільного механізмів двигун прослуховуються за
різної частоти обертання колінчастого вала. Двигун, як і будь-який інший
механізм, при нормальній роботі характеризується певним акустичним фоном. Якщо
виникають пошкодження, то змінюється акустичний фон. За характером стукоту або
шуму і місцем його появи визначають пошкодження.
Прослуховують двигун за
допомогою стетоскопів (рис.1.1.), в яких мембрана (КИ-1154) або двотранзисторний підсилювач низької частоти з п’єзокристалічним датчиком і батареям живленням ("Екранас") підсилюють звуки.
Характерні
зони прослуховування двигуна зображені на рис. 1.2. Стуки прослуховують на
прогрітому двигуні. У разі сумарного спрацювання поршня і циліндра 0,3 -
Стукіт корінного підшипника
з’являється при зазорі 0,1 –
Стукіт шатунного
підшипника різкіший і дзвінкіший, ніж стукіт корінних підшипників, прослуховується
при різкій зміні частоти обертання або під навантаженням. Почерговим
відключенням свічок циліндра можна встановити, який шатун має підвищений зазор
у нижній головці. Якщо при відключенні свічки будь-якого циліндра стукіт
зменшується або зникає, то це свідчить про підвищене спрацювання шатунного
підшипника у цьому циліндрі.
Стукіт
поршневого пальця з’являється при зазорі
Стукіт
клапанів виникає у разі збільшення теплових зазорів між клапанами й коромислами
газорозподільного механізму внаслідок спрацювання цих деталей або неточного
регулювання зазору. Стукіт дзвінкий, металевий, високого тону, добре чутний на
будь-якій частоті обертання колінчастого вала.
Рис. 1.1. Стетоскопи:
а - електронний "Екранас"; б -
КИ-1154; 1 - дріт; 2 - елементи живлення; 3 - корпус-ручка; 4 -
перетворювач; 5 - стержень; 6 - телефон-навушник
Рис. 1.2. Зони
прослуховування двигуна:
1 - клапанів; 2 - поршневих пальців; 3 -
підшипників розподільного вала;
4 - корінних підшипників; 5 - розподільних шестерень
Сильні металеві стуки,
які підсилюються при збільшені частоти обертання колінчастого вала, свідчать
про пошкодження пружин клапанів або заїдання клапанів. У разі збільшення зазору
у підшипниках розподільного вала прослуховуються сильні періодичні стуки.
У випадку значного спрацювання
розподільних шестерень виникають часті стуки середнього тону, які зливаються в
загальний шум. Збільшений осьовий зазор колінчастого вала і розподільного вала
викликає глухий стукіт колінчастого вала і стукіт розподільних шестерень.
Обладнання робочого місця
Справні й пошкоджені
двигуни, стетоскопи "Екранас", КИ-1154.
Порядок
виконання роботи
1. Повторити матеріал щодо
будови двигуна. Вивчити конструкцію і принцип дії стетоскопів, схему зон
прослуховування двигуна, ознайомитися з двигуном (двигунами), що перевіряється.
2. Запустити пошкоджений (№
1) і справний (№ 2) двигуни.
3. На не прогрітому двигуні
№ 1 стетоскопами і без них прослухати зону 3
(рис. 1.2.) на малій частоті обертання холостого ходу.
4. Прогріти двигуни до
температури охолоджувальної рідини 80-85О С.
5. Прослухати зону 3 і
визначити, зник чи залишився стукіт, який чутно на непрогрітому двигуні.
6. Прослухати двигун № 1 на
слух і із стетоскопом на різній частоті обертання колінчастого вала, у тому
числі на перехідних режимах. При необхідності відключити свічки запалювання в
циліндрах, закорочуючи їх на масу. Визначити причину
і місце виникнення стуків. Для порівняння прослухати двигун № 2 на різних
режимах частоти.
7. Заглушити двигуни.