Глосарій

Автономна система побудови плану рахунків – модель організації обліку, яка передбачає виокремлення двох автономних систем рахунків відповідно до цілей фінансового та управлінського обліку. Зв’язок між цими системами здійснюється за допомогою парних контрольних рахунків одного й того самого найменування.

Альтернативні (можливі) витрати – це втрачена вигода, коли вибір одного варіанта рішення зумовлює відмову від іншого варіанта альтернативного рішення, який також забезпечував одержання певної вигоди.

Аналіз «витрати–обсяг–прибуток»  – це аналіз поведінки витрат, в основі якого лежить взаємозв’язок витрат, виручки (доходу), обсягу виробництва і прибутку, це інструмент управлінського планування і контролю.

База розподілу витрат – показник, пропорційно до якого непрямі витрати розподіляються за носіями витрат.

Виробничі накладні витрати – це витрати виробничих підрозділів, які не мають безпосереднього зв’язку з виробничим процесом, а пов’язані лише з його обслуговуванням і створенням для нього необхідних умов.

Витрати спожиті ресурси чи витрачені кошти для одержання бажаного результату.

Витрати на продукцію – це витрати, пов’язані з виробництвом продукції або придбанням товарів для реалізації.

Витрати періоду – це витрати, що не включаються у собівартість запасів і розглядають як витрати того періоду, в якому вони були здійснені.

Вичерпані (спожиті) витрати – це витрати звітного періоду, що призводять до зменшення активів або збільшення зобов’язань у процесі поточної діяльності для отримання доходу у звітному періоді.

Відхилення – це різниця між бюджетними й фактичними показниками.

Директ-костинг (система змінних витрат) це система обчислення собівартості тільки на основі прямих (змінних) виробничих витрат.

Диференційний аналіз  – метод оцінки наслідків впровадження тієї чи іншої альтернативи на підставі порівняння диференційних доходів та витрат.

Диференціальні витрати – додаткові витрати, що пов’язані з додатковим виготовленням або реалізацією продукції.

Диференціальні доходи – додаткові доходи, отримані внаслідок зростання обсягу продажу.

Дійсні (реальні) витрати – це витрати, які зумовлюють зменшення активів або збільшення зобов’язань і вимагають сплати грошей або витрачання інших активів.

Допоміжне виробництвочастина виробничого процесу, що забезпечує його енергією, технологічним устаткуванням робочих місць, а також здійснює ремонт і відновлення основних засобів.

Життєвий цикл виробу  – період часу від початку розроблення виробу до моменту зникнення на нього спо­живчого попиту.

Загальна система обліку – модель організації обліку доходів та витрат, за якої здійснюється періодичний облік запасів, поелементний облік витрат, а облік доходів ведеться за напрямами їх отримання.

Замовлення – заявка клієнта на певну кількість спеціально виготовлених для нього виробів.

Зведений облік – система узагальнення витрат виробництва за статтями витрат у розрізі цехів, переділів, видів продукції (робіт, послуг) і в цілому по підприємству з метою підготовки інформації для обчислення собівартості окремих видів продукції і всієї викупленої продукції підприємства, а також з метою розподілу понесених підприємством витрат між готовою продукцією і незавершеним виробництвом. Існує в двох варіантах – напівфабрикатному і безнапівфабрикатному.

Змінні витрати – це витрати, що змінюються прямо пропорційно до зміни обсягу діяльності (або іншого фактора витрат).

Змішані витрати – це витрати, які містять в собі як постійні, так і змінні елементи.

Інтегрована система обліку – модель організації обліку доходів та витрат, яка передбачає взаємодію рахунків фінансового та управлінського обліку в єдиній системі рахунків та забезпечує калькулювання собівартості окремих видів продукції та контроль витрат на їх виробництво.

Інтегрована система побудови плану рахунків – модель організації обліку, за якої рахунки фінансового та управлінського обліку кореспондують у межах єдиної системи.

Калькулювання – науково обґрунтоване визначення собівартості продукції підприємства, її окремих видів та одиниць за статтями витрат.

Калькулювання життєвого циклу виробу вимірювання й накопичення всіх фактичних витрат, пов'язаних із певним виробом упродовж його життєвого циклу.

Калькулювання змінних витрат метод калькулювання, що передбачає включення до собівартості продукції лише змінних виробничих витрат.

Калькуляційна одиниця – вимірник об’єкта калькуляції, який застосовується під час визначення його собівартості.

Калькуляція – розрахунок собівартості продукції.

Калькуляція нормативна – розрахунок нормативної собівартості на основі чинних норм затрат.

Класифікація витрат – групування витрат за певною ознакою для використання в оперативному управлінні і формуванні собівартості продукції.

Коефіцієнт маржинального доходу – це відношення маржинального доходу від реалізації одиниці продукції до її ціни.

Комбінація продажу – співвідношення окремих видів продукції у загальному обсязі продажу.

Конверсійні витрати – це витрати на обробку сировини для перетворення її на готовий продукт.

Контрольовані витрати – це такі витрати, рівень яких керівник може контролювати або змінювати своїми діями (рішеннями).

Кошторис – це фінансовий план, що містить інформацію про очікувані витрати (для центру витрат) на очікуваний прибуток (для центру прибутку).

Критична точка – це та, у якій сумарний обсяг виручки рівний сумарним витратам; це точка, починаючи з якої компанія починає заробляти прибуток. Критичну точку також називають точкою беззбитковості або порогом рентабельності.

Маржинальний дохід це різниця між доходом від реалізації продукції і сумою змінних затрат. Він є проміжним фінансовим результатом, який повинен забезпечити покриття постійних витрат і отримання прибутку.

Маржинальний прибуток – це перевищення виручки від реалізації над усіма змінними витратами, пов’язаними з даним обсягом продажу.

Маржинальні витрати – це витрати на виробництво додаткової одиниці продукції понад досягнутий рівень, тобто це сума змінних витрат з розрахунку на одиницю продукції.

Метод вищої-нижчої точки – це метод визначення функції витрат на підставі припущення, що змінні витрати є різницею між загальними витратами за найвищого та найнижчого рівнів діяльності.

Метод калькулювання – науково обґрунтована сутність прийомів, які застосовуються під час калькулювання собівартості продукції (як усієї товарної продукції, так і окремих її видів).

Метод нормативних витрат – метод оцінки матеріальних цінностей, який базується на застосуванні норм затрат на одиницю продукції (робіт, послуг), встановлених підприємством з урахуванням нормальних рівнів використання матеріальних цінностей, праці, виробничих потужностей та чинних цін.

Накладні витрати – це витрати на продукцію, які не можуть бути віднесені до певного об’єкта обліку витрат економічно доцільним методом.

Напівзмінні витрати – це витрати, що змінюються, але не прямо пропорційно до зміни обсягу діяльності (або іншого фактора витрат).

Напівпостійні витрати – це витрати, що змінюються ступінчасто при зміні обсягу діяльності.

Невиробничі накладні витратице витрати на утримання центрального апарату управління підприємством (адміністративні витрати), комерційні та деякі інші витрати.

Невичерпані (неспожиті) витрати – це збільшення зобов’язань або зменшення активів у процесі поточної господарської діяльності для отримання доходу у майбутньому.

Неконтрольовані витрати – це витрати, які керівник не може контролювати та на які не може впливати своїми рішеннями.

Непрямі витрати – це витрати, що не можуть бути віднесені безпосередньо до певного об’єкта обліку витрат прямим методом.

Нерегульовані витрати – витрати, на величину яких не може впливати певний центр відповідальності (підрозділ).

Нерелевантні витрати – це витрати, які не можуть бути змінені в результаті прийнятого управлінського рішення, тобто минулі витрати.

Норма максимально допустимі витрати конкретного виду ресурсів на виробництво одиниці продукції (робіт, послуг).

Нормативні затрати – заздалегідь визначені затрати для досягнення цілей в умовах ефективного виробництва, розраховані на основі норм та нормативів витрачання всіх видів ресурсів.

Об’єкт калькуляції – це вид продукції, робіт, послуг, виробництво, програма, завдання, собівартість яких визначають.

Об’єкт управлінського обліку – виробничі ресурси, що забезпечують корисну працю людей у процесі господарської діяльності підприємства, а також господарські процеси та їх результати, що складають у сукупності виробничу діяльність підприємства.

Облік за центрами відповідальності – це система бухгалтерського обліку, яка забезпечує відображення, накопичення, аналіз і представлення інформації про витрати та результати і дає змогу оцінювати діяльність окремих центрів відповідальності та їх керівників.

Обов’язкові постійні витрати – постійні витрати, що визначаються потужністю підприємства.

Основні витрати – це прямі витрати на продукцію, без яких саме виробництво продукції стає неможливим.

 

Передбачення витрат – прогнозування майбутніх витрат для різних рівнів (умов) діяльності.

Переділ – частина технологічного процесу (сукупність технологічних операцій), яка завершується отриманням готового напівфабрикату, що може бути відправлений на наступний переділ або реалізований на сторону.

Переплетена система обліку – модель організації обліку доходів та витрат, яка передбачає відокремлене ведення рахунків фінансового та управлінського обліку, а взаємозв’язок між ними здійснюється за допомогою спеціальних контрольних рахунків.

Поведінка витрат – це характер реагування витрат на зміни у діяльності підприємства.

Постійні витрати – це витрати, які залишаються незмінними в разі зміни обсягу діяльності (або іншого фактора витрат).

Предмет управлінського обліку – сукупність об’єктів у процесі всього циклу управління виробництвом.

Простий «директ-костинг», заснований на використанні в обліку даних тільки при змінних (операційних) витратах.

Прямі витрати – це витрати, які можуть бути віднесені безпосередньо до певного об’єкта обліку витрат економічно доцільним методом.

Регульовані витрати – витрати,  на величину яких впливає певний центр відповідальності (підрозділ).

Релевантна інформація – інформація про доходи та витрати, яка може вплинути на рішення, що приймається.

Релевантний діапазонце обсяг діяльності, в межах якого сума постійних витрат не змінюється.

Релевантний підхід – дає змогу в процесі прийняття управлінського рішення зосередити увагу лише на релевантній інформації, що при значному обсязі інформації дозволяє полегшити та прискорити процес прийняття найкращого рішення.

Релевантні (очікувані) витрати – це витрати, що можуть бути змінені внаслідок прийняття управлінських рішень, тобто майбутні витрати.

Релевантні витрати і доходи – це очікувані майбутні витрати та доходи, які відрізняються відповідно до альтернативних варіантів.

Розвинутий «директ-костинг» при якому в собівартість поряд із змінними витратами включаються і прямі постійні витрати з виробництва та реалізації продукції.

Сегмент – це будь-який прибутковий підрозділ всередині організації.

Середні витрати – це середня арифметична собівартість одиниці продукції, розрахована відношенням загальної суми витрат до кількості одиниць виготовленої продукції.

Середньозважений маржинальний дохід – сума величин маржинального доходу різних виробів, зважених за допомогою комбінації продажу їх.

Система обліку і калькулювання – система обліку, що забезпечує калькулювання і контроль собівартості об’єктів витрат.

Система «якраз вчасно»комплексна система управлін­ня запасами та виробництвом, що полягає у виробництві або закупівлі потрібних товарів, матеріалів чи компонентів відповідної якості та кількості точно у необхідний момент.

Собівартість продукції (робіт, послуг) це виражені у грошовій формі поточні витрати підприємства на її виробництво і збут.

Стратегічний управлінський облік  – це система управлінського обліку, спрямована на прийняття стратегічних управ­лінських рішень.

Технологічні змінні витрати – змінні витрати, що виникають внаслідок безпосереднього зв'язку між споживанням ресурсів і випуском продукції.

Точка беззбитковості – це обсяг реалізації (діяльності), при якому доходи підприємства дорівнюють його витратам, а прибуток відповідно дорівнює нулю.

Управлінський облік – процес виявлення, вимірювання, нагромадження, аналізу, підготовки та передачі інформації, яка використовується управлінською ланкою для планування і контролю виробничих ситуацій та оцінки можливих тенденцій розвитку всередині організації.

Фактор витрат – це діяльність, яка впливає на витрати.

Функція витрат – це математичний опис взаємозв’язку між витратами та їх факторами.

Центр відповідальності – структурний підрозділ, за результатами діяльності якого встановлюється персональна відповідальність менеджера.

Цільова собівартість – обчислена довгострокова собівартість продукції (послуг), яка дає компанії змогу досягти бажаного прибутку в разі реа­лізації цієї продукції (послуг).

Цільова ціна очікувана ціна продукції (послуги), яку готові сплатити за нього потенційні покупці.

Цільове калькулюванняце стратегія, за якою спершу визначають прийнятну ціну нового виробу та його граничну собівартість, а вже потім проектують сам виріб, реалізація якого забезпечить досягнення певної мети.