МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

 

Ковельський промислово-економічний коледж Луцького НТУ

 

Випускна методична комісія зі спеціальності  «Обслуговування програмних систем і комплексів»

 

 «ЗАТВЕРДЖУЮ»

Заступник директора з

навчальної роботи

_______________Ілюшик І. М.

 «______»______________2018р

 

 

 

 

 

РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

 

 «Тестування програмних систем і комплексів»

 

Спеціальність 5.05010101 «Обслуговування програмних систем і комплексів»

Відділення  (денне)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2018 навчальний рік

Робоча програма навчальної дисципліни «Тестування програмних систем і комплексів» для студентів  ІV курсу за спеціальностю 5.05010101 «Обслуговування програмних систем і комплексів».

 

 

 

Розробник програми: Мелещук Людмила Віталіївна, викладач вищої категорії

 

Робоча програма обговорена і схвалена на засіданні випускної методичної комісії зі спеціальності «Обслуговування програмних систем і комплексів».

 

 

Протокол від  «______»_________2018 року №_____

 

 

 

Голова випускної методичної комісії зі спеціальності «Обслуговування програмних систем і комплексів»

 

____________________ Присада О.В.

                                                                                       

 

 


1. Опис навчальної дисципліни

 

Найменування показників

Галузь знань, спеціальність, освітньо-кваліфікаційний рівень

Характеристика навчальної дисципліни

денна форма навчання

заочна форма навчання

Кількість кредитів –3

Галузь знань

«Інформатика та обчислювальна  техніка»

Нормативна

 

 

Розділів – 3

Загальна кількість годин – 108

Спеціальність

5.05010101 «Обслуговування програмних систем і комплексів».

 

Рік підготовки

4-й

 

 

 

Семестр

7-й

8-й

 

 

 

 

 

Для денної форми навчання:

Аудиторних – 58 год.; самостійної роботи студента – 50 год

Аудиторних годин

26 год

32год

 

 

Лекцій

16год

10 год.

 

 

Практичних

10 год

22  год.

 

 

Самостійна робота

20 год

30 год.

 

 

Освітньо-кваліфікаційний рівень: молодший спеціаліст

 

 

Вид контролю:

Залік

Залік

 

 

 

 

 

 

 

2. Мета та завдання навчальної дисципліни

Метою дисципліни є вивчення  сучасних  парадигм  та  технологій  забезпечення  якості програмного забезпечення при його розробці, дати студентам знання та навички, необхідні для практичної діяльності, пов’язаної з тестуванням програмних систем і комплексів.

При вивченні дисципліни на практичних заняттях  особливу увагу приділено вивченню інструментальних засобів організації тестування програмних модулів та вивченню особливостей та принципів створення тестових систем.

 

Основними завданнями вивчення дисципліни «Тестування програмних систем і комплексів» є:

Ø оволодіння  студентами  методами  тестування, верифікації і валідації;

Ø вивчення студентами підходів до створення звітності по проблемах  при  розробці  програмного  забезпечення;

Ø ознайомлення  студентів  з  сучасними статистичними методами та інструментальними засобами контролю якості.

 

     Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні:

знати:

v  методи побудови тестів;

v  автоматизовані засоби тестування;

v  стандарти якості програмного забезпечення;

v  методи верифікації й валідації;

v  статистичні підходи до контролю якості;

v  процеси інспекції і рецензування.

         вміти:

v  аналізувати процес розробки програмного забезпечення з метою оцінки якості;

v  здійснювати ефективні і кваліфіковані інспекції;

v  використовувати статистичні методи для оцінювання щільності дефектів та імовірності відмови програмного забезпечення (ПЗ);

v  проектувати і реалізовувати плани з комплексного тестування;

v  застосовувати різноманітні методи тестування ефективно і кваліфіковано.

 

3. Програма навчальної дисципліни

Розділ 1. Якість програмного забезпечення.

Розділ 2. Теоретичні основи тестування програмних систем і комплексів.

Розділ 3. Засоби та технології тестування.

4. Структура навчальної дисципліни

 

з/п

 

 

 

Назва розділу

 

 

 

 

Аудиторні заняття

Самостійна робота  (год.)

Всього

(год.)

Лекції

(год.)

Практичні

заняття          (год.)

Всього (год.)

1.

Якість програмного забезпечення.

8

8

16

14

30

2.

Теоретичні основи тестування програмних систем і комплексів.

8

2

10

6

16

3.

Засоби та технології тестування.

 

10

22

32 

30

62

 

Всього

26

32

58

50

108

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Теми практичних занять

 

з/п

Назва теми

Кількість

годин

1.

Оцінка якості програмного забезпечення.

4

2.

Використання метрик коду для аналізу якості програмного забезпечення.

4

3.

Колективне інспектування программного забезпечення

2

4.

Модульне тестування

4

5.

Тестування веб-застосувань

4

6.

Тестування програми стратегією «чорного ящика», використовуючи метод еквівалентного розбиття

4

7.

Тестування програми стратегією «чорного ящика», використовуючи метод аналізу граничних значень

4

8.

Тестування програми стратегією «чорного ящика», використовуючи метод аналізу причинно - наслідкових зв'язків

4

9.

Тестування програми стратегією «чорного ящика», використовуючи метод  припущення про помилку

2

 


 

6. Тематичне планування навчальної дисципліни

за-нять

№ груп і дата проведення занять

Назва тем  за програмою, тем окремих занять

К-ть год

Вид занять

Навчально-методична література

Самостійна робота студентів

К-ть год

Форма контролю

Література для самостійного опрацювання

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Розділ 1. Якість програмного забезпечення

1.

 

 

 

Тема 1.1 Основи якості програмного забезпечення.

 Аспекти визначення якості та її атрибути. Концепції і культура якості. Характеристика дефектів. Значення і вартість якості.

2

вступна лекція

Дастин Э., Рэшка Дж., Пол Дж. Автоматизированное тестирование программного обеспечения.: Пер.с англ.-М.: Изд-во: Лори, 2003. – 592.

 

 

 

 

2

 

Тема 1.2 Вимоги до якості ПЗ.  Фактори впливу. Гарантоздатність. Метрики якості

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

лекція з елементами

бесіди

Сидоров М.О., Безверха М.А. Якість програмного забезпечення та тестування: Підручник - К.: НАУ, 2010. - 282 с.

 

 

Матриця «Дім якості». Базові ідеї моделі «розгортання» якості.

2

Поточний

Сидоров М.О., Безверха М.А. Якість програмного забезпечення та тестування: Підручник - К.: НАУ, 2010. - 282 с.

 

3

 

Тема 1.3 Моделі якості Класифікація моделей якості. Методи оцінки значень показників моделей якості.

 

2

лекція з елементами

бесіди

Сидоров М.О., Безверха М.А. Якість програмного забезпечення та тестування: Підручник - К.: НАУ, 2010. - 282 с.

 

Процеси по забезпеченню якості.

2

Поточний

Сидоров М.О., Безверха М.А. Якість програмного забезпечення та тестування: Підручник - К.: НАУ, 2010. - 282 с.

 

4

 

Тема 1.4 Основні напрямки забезпечення правильності програмних  систем. Формальні методи доведення програм. Процес верифікації і валідації.

2

лекція з елементами

бесіди

Дастин Э., Рэшка Дж., Пол Дж. Автоматизированное тестирование программного обеспечения.: Пер.с англ.-М.: Изд-во: Лори, 2003. – 592

Стандарти в інженерії якості. Стандарти ISO.

2

Поточний

Сидоров М.О., Безверха М.А. Якість програмного забезпечення та тестування: Підручник - К.: НАУ, 2010. - 282 с.

 

5.

 

Практична робота №1

Оцінка якості програмного забезпечення.

2

Практичне заняття

Інструктивна картка

Попередня оцінка складності програми на етапі визначення  архітектури.

2

Поточний

Сидоров М.О., Безверха М.А. Якість програмного забезпечення та тестування: Підручник - К.: НАУ, 2010. - 282 с.

 

6.

 

Практична робота №1

Оцінка якості програмного забезпечення.

2

Практичне заняття

Інструктивна картка

Сертифікація програмного забезпечення в Україні.

2

Поточний

Сидоров М.О., Безверха М.А. Якість програмного забезпечення та тестування: Підручник - К.: НАУ, 2010. - 282 с.

 

7.

 

Практична робота №2

Використання метрик коду для аналізу якості програмного забезпечення.

2

Практичне заняття

Інструктивна картка

Основні напрямки забезпечення правильності програмних систем

2

Поточний

Сидоров М.О., Безверха М.А. Якість програмного забезпечення та тестування: Підручник - К.: НАУ, 2010. - 282 с.

 

8.

 

Практична робота №2

Використання метрик коду для аналізу якості програмного забезпечення.

2

Практичне заняття

Інструктивна картка

Метод рекурсивних індукцій Дж. Маккарті.

2

Поточний

Сидоров М.О., Безверха М.А. Якість програмного забезпечення та тестування: Підручник - К.: НАУ, 2010. - 282 с.

 

Розділ 2. Теоретичні основи тестування програмних систем і комплексів

9.

 

 Тема 2.1 Основи тестування програмного забезпечення. Термінологія тестування. Поняття дефекту, збою та відмови. Концепція, організація і фази тестування

2

лекція з елементами

бесіди

Дастин Э., Рэшка Дж., Пол Дж. Автоматизированное тестирование программного обеспечения.: Пер.с англ.-М.: Изд-во: Лори, 2003. – 592.

Метрики підрахунку дефектів.

2

Поточний

Сидоров М.О., Безверха М.А. Якість програмного забезпечення та тестування: Підручник - К.: НАУ, 2010. - 282 с.

 

10.

 

Тема 2.2 Критерії вибору тестів.  Методи, види, рівні та цілі тестування. Структурні, функціональні, стохастичні, мутаційні критерії тестів.

2

Лекція з елементами бесіди

 

Зв'язок тестування з іншими видами діяльності.

2

Поточний

Сидоров М.О., Безверха М.А. Якість програмного забезпечення та тестування: Підручник - К.: НАУ, 2010. - 282 с.

 

11.

 

Практична робота № 3

Колективне інспектування программного забезпечення

2

Практичне заняття

Інструктивна картка

Розробка, що управляється тестуванням.

2

Поточний

 

12.

 

Семестрова контрольна робота

2

Контроль та корекція знань

Навчально-методична картка заняття. Завдання на контрольну роботу

 

 

 

 


13.

 

Підсумкове заняття

2

 

 

 

 

 

 

 

 

Всього

26

 

 

 

20

 

 

Розділ 3. Засоби та технології тестування

1.

 

Тема 3.1 Модульне, системне та регресійне  тестування. Тестування «білого» та «чорного» ящика.

2

Лекція з елементами бесіди

Сидоров М.О., Безверха М.А. Якість програмного забезпечення та тестування: Підручник - К.: НАУ, 2010. - 282 с

Тестування методом «сірого» ящика

2

Поточний

Сидоров М.О., Безверха М.А. Якість програмного забезпечення та тестування: Підручник - К.: НАУ, 2010. - 282 с.

 

2.

 

Тема 3.2 Техніки тестування. Техніки, що базуються на досвіді й інтуїції. Спеціалізоване тестування. Дослідне тестування.

2

Лекція з елементами бесіди

Сидоров М.О., Безверха М.А. Якість програмного забезпечення та тестування: Підручник - К.: НАУ, 2010. - 282 с.

 

Техніки, що базуються на специфікації.

2

Поточний

Дастин Э., Рэшка Дж., Пол Дж. Автоматизированное тестирование программного обеспечения.: Пер.с англ.-М.: Изд-во: Лори, 2003. – 592.

3.

 

 Практична робота № 1

Модульне тестування.

2

Практичне заняття

Інструктивна картка

Тести на основі скінченого автомату.

2

Поточний

Сидоров М.О., Безверха М.А. Якість програмного забезпечення та тестування: Підручник - К.: НАУ, 2010. - 282 с.

 

4.

 

 Практична робота № 1

Модульне тестування.

2

Практичне заняття

Інструктивна картка

Техніки, орієнтовані на коді.

2

Поточний

Сидоров М.О., Безверха М.А. Якість програмного забезпечення та тестування: Підручник - К.: НАУ, 2010. - 282 с.

 

5.

 

Практична робота № 2

Тестування веб-застосувань.

2

Практичне заняття

Інструктивна картка

Проблема оракула

2

Поточний

Сидоров М.О., Безверха М.А. Якість програмного забезпечення та тестування: Підручник - К.: НАУ, 2010. - 282 с.

 

6.

 

Практична робота № 2

Тестування веб-застосувань.

2

Практичне заняття

Інструктивна картка

Тести на основі потоків даних.

2

Поточний

Сидоров М.О., Безверха М.А. Якість програмного забезпечення та тестування: Підручник - К.: НАУ, 2010. - 282 с.

 

7.

 

Тема 3.4 Процес тестування, документування та аналіз результатів. Управління процесом тестування.

2

Лекція з елементами бесіди

Сидоров М.О., Безверха М.А. Якість програмного забезпечення та тестування: Підручник - К.: НАУ, 2010. - 282 с.

 

Використання спеціфікацій вимог до використання тестів.

2

Поточний

Сидоров М.О., Безверха М.А. Якість програмного забезпечення та тестування: Підручник - К.: НАУ, 2010. - 282 с.

 

8.

 

Практична робота № 3

Тестування програми стратегією «чорного ящика», використовуючи метод еквівалентного розбиття.

 

2

Практичне заняття

Інструктивна картка

Внутрішні та незалежні команди.

2

Поточний

Сидоров М.О., Безверха М.А. Якість програмного забезпечення та тестування: Підручник - К.: НАУ, 2010. - 282 с.

 

9.

 

Практична робота № 3

Тестування програми стратегією «чорного ящика», використовуючи метод еквівалентного розбиття.

 

2

Практичне заняття

Інструктивна картка

Генерація сценаріїв тестування.

2

Поточний

Сидоров М.О., Безверха М.А. Якість програмного забезпечення та тестування: Підручник - К.: НАУ, 2010. - 282 с.

 

10.

 

Практична робота № 4

Тестування програми стратегією «чорного ящика», використовуючи метод аналізу граничних значень.

 

2

Практичне заняття

Інструктивна картка

Визначити процес інспекції коду, навести ролі і приклади використання.

 

2

Поточний

Сидоров М.О., Безверха М.А. Якість програмного забезпечення та тестування: Підручник - К.: НАУ, 2010. - 282 с.

 

11.

 

Практична робота № 4

Тестування програми стратегією «чорного ящика», використовуючи метод аналізу граничних значень.

 

2

Практичне заняття

Інструктивна картка

Зв'язок тестування з іншими видами діяльності.

 

2

Поточний

Сидоров М.О., Безверха М.А. Якість програмного забезпечення та тестування: Підручник - К.: НАУ, 2010. - 282 с.

 

12.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Практична робота № 5

Тестування програми стратегією «чорного ящика», використовуючи метод аналізу причинно - наслідкових зв'язків.

2

Практичне заняття

Інструктивна картка

Повторне використання й шаблони тестів.

2

Поточний

Сидоров М.О., Безверха М.А. Якість програмного забезпечення та тестування: Підручник - К.: НАУ, 2010. - 282 с.

 

13.

 

Практична робота № 5

Тестування програми стратегією «чорного ящика», використовуючи метод аналізу причинно - наслідкових зв'язків.

2

Практичне заняття

Інструктивна картка

Визначення об’єктів тестування

 

2

Поточний

Сидоров М.О., Безверха М.А. Якість програмного забезпечення та тестування: Підручник - К.: НАУ, 2010. - 282 с.

 

14.

 

Практична робота № 6

Тестування програми стратегією «чорного ящика», використовуючи метод  припущення про помилку.

2

Практичне заняття

Інструктивна картка

Розробка тест-стратегії

2

Поточний

Сидоров М.О., Безверха М.А. Якість програмного забезпечення та тестування: Підручник - К.: НАУ, 2010. - 282 с.

 

15.

 

Семестрова контрольна робота

2

Контроль та корекція знань

Навчально-методична картка заняття. Завдання на контрольну роботу

Генерація сценаріїв тестування

 

2

Поточний

Сидоров М.О., Безверха М.А. Якість програмного забезпечення та тестування: Підручник - К.: НАУ, 2010. - 282 с.

 


16.

 

Підсумкове заняття

2

 

 

 

 

 

 

 

 

Всього

32

 

 

 

 

 

 

 

 

Разом

58

 

 

 

 

 

 


7. Методи навчання

У процесі вивчення дисципліни «Тестування програмних систем і комплексів» застосовуються такі методи навчання:

За типом пізнавальної діяльності:

ü пояснювально-ілюстративний;

ü репродуктивний;

ü проблемного викладу;

ü логіки пізнання:

ü аналітичний;

ü індуктивний;

ü дедуктивний;

За основними етапами процесу:

ü формування знань;

ü формування умінь і навичок;

ü застосування знань;

ü узагальнення;

ü закріплення;

ü перевірка;

За системним підходом:

ü стимулювання та мотивація;

ü контроль та самоконтроль.

За джерелами знань:

ü словесні – розповідь, пояснення, лекція;

ü наочні – демонстрація, ілюстрація.

За рівнем самостійної розумової діяльності:

ü проблемний;

ü частково-пошуковий;

ü дослідницький;

ü метод проблемного викладання.

 

 

8. Методи контролю

Тести, самостійні роботи, контрольні роботи, робота за комп'ютером, поточне оцінювання студентів.

 

9. Методичне забезпечення

Навчально-методична документація з дисципліни «Тестування програмних систем та комплексів»:

ü навчальний план;

ü програма навчальної дисципліни;

ü робоча програма навчальної дисципліни;

ü комплект завдань для атестації;

ü методичні вказівки до виконання самостійної роботи для студентів ІV курсу за спеціальностю «Обслуговування програмних систем і комплексів»;

ü перелік питань для складання заліку;

ü навчальна література з дисципліни «Тестування програмних систем та комплексів»;

ü методичні посібники для викладача з дисципліни «Тестування програмних систем та комплексів»;

ü дидактичний матеріал.

 

10. Критерії оцінювання навчальних досягнень студентів

Оцінювання якості знань студентів, в умовах організації навчального процесу здійснюється шляхом поточного, підсумкового контролю.

Поточний контроль – це оцінювання навчальних досягнень студента  (рівень теоретичних знань та практичні навички з тем) під час проведення аудиторних занять, організації самостійної роботи, на консультаціях (під час відпрацювання пропущених занять чи за бажання підвищити попереднє оцінювання) та активності студента на занятті.

Поточний контроль реалізується у формі опитування, перевірки практичних завдань, експрес-контролю, контролю засвоєння навчального матеріалу, запланованого на самостійне опрацювання студентом тощо.

Форми участі студентів у навчальному процесі, які підлягають поточному контролю:

ü участь у дискусіях, інтерактивних формах організації заняття.

ü письмові завдання (тестові, контрольні, творчі роботи, реферати тощо);

ü  самостійне опрацювання тем;

ü  підготовка тез, конспектів навчальних або наукових текстів;

ü систематичність роботи на заняттях, активність під час обговорення питань.

 

Критеріями оцінки є:

 усні відповіді:

ü повнота розкриття питання;

ü логіка викладання, культура мови;

ü емоційність та переконаність;

ü використання основної та додаткової літератури;

ü аналітичні міркування, уміння робити порівняння, висновки;

виконання письмових завдань:

ü повнота розкриття питання;

ü цілісність, системність, логічність, уміння формулювати висновки;

ü акуратність оформлення письмової роботи.

 

Максимальна оцінка за заняття5

Атестації підлягають основні результати вивчення теми (розділу). Атестація виставляється на підставі результатів опанування студентами  матеріалу теми впродовж її вивчення з урахуванням поточних оцінок, різних видів навчальних робіт (самостійних, творчих, контрольних робіт) та навчальної активності студентів.

Семестрове оцінювання здійснюється за результатами тематичного оцінювання з урахуванням динаміки особистих навчальних досягнень студентів з дисципліни протягом семестру, важливість теми, тривалість її вивчення. Семестрова оцінка може підлягати коригуванню. У разі підвищення оцінки виставляється скоригована оцінка.

 

5

(відмінно)

Виставляють у тому разі, якщо студент виявив: всебічні, систематизовані, глибокі знання програмного матеріалу; вміння вільно виконувати завдання; засвоєння основної та додаткової літератури, що передбачена програмою, на рівні творчого використання.

4

(добре)

Виставляють у тому разі, якщо студент виявив: повне знання програмного матеріалу; успішне виконання завдань; засвоєння основної літератури, що передбачена програмою, на рівні аналогічного відтворення.

3

(задовільно)

Виставляють у тому разі, якщо студент виявив: повні знання основного програмного матеріалу в обсязі, що є необхідним для подальшого навчання та роботи; здатність упоратися з виконанням завдань, які передбачено програмою, на рівні репродуктивного відтворення.

2

(незадовільно)

Відповідь неправильна, студент виявляє незнання основних понять дисципліни.

 

 

 

11. Рекомендована література

Основна література

1. Дастин Э., Рэшка Дж., Пол Дж. Автоматизированное тестирование программного обеспечения.: Пер.с англ.-М.: Изд-во: Лори, 2003. – 592 с.

2.  Канер  С.,  Фолк  Дж.,  Нгуен  Е.К.  Тестирование  программного  обеспечения.

Фундаментальные  концепции  менеджмента  бизнес-приложений:  Пер.  с  англ.    К.: Издательство «Диасофт», 2001. – 544 с.

3.  Лаврищева  Е.М.,  Петрухин  В.А.  Методы  и  средства  инженерии  программного обеспечения: Учебник. – М.: МФТИ(ГУ), 2006. – 304 с.

4.  Соммервилл  И.  Инженерия  программного  обеспечения,  6-е изд.:  Пер.  с  англ.  – М.: Вильямс, 2002. – 624 с.: ил.

5. Тамре Л. Введение в тестирование программного обеспечения.: Пер. с англ. – М.: Издательский дом «Вильямс», 2003. - 368 с.

6.  Шафер  Д.,  Фарелл  Р.,  Шафер  А.  Управление  программными  проектами:

достижение оптимального качества при минимуме затрат.: Пер. с англ. – М.: Издательский дом «Вильямс», 2003. - 1136 с.

 

Додаткова література

1. Буч Г. Объектно-ориентированное проектирование с примерами применения. Пер. с англ. – М.: Конкорд, 1992, - 406 с.

8. ДСТУ 2850-94. Програмні засоби ЕОМ. Показники і методи оцінювання якості. 

2. ДСТУ 2462-94. Сертифікація. Основні поняття, терміни та визначення.

3. Калбертсон Р., Браун К., Кобб Г. Быстрое тестирование.: Пер. с англ. – М.:

Издательство: Вильямс, 2002. - 384 с.

 

12. Інформаційні ресурси

 

www.nbuv.gov.ua

Національна бібліотека України ім. І.І. Вернадського

www.britannica.com

Он-лайн енциклопедія «Британіка»

www.uk.wikipedia.org

Україномовна версія он-лайн енциклопедія «Вікіпедія»