8.1 Розвиток
штрихового кодування
·
Як показує закордонний досвід, одним з найбільш
широко застосовуваних способів швидкого і точного введення даних у комп’ютерні
системи є використання технології штрихового кодування, що є, різновидом
технології автоматичної ідентифікації даних.
Термін «технологія автоматичної ідентифікації» широко
використовується в закордонній літературі і визначається як сукупність методів і
засобів розпізнавання
автоматизованою системою інформації про об’єкти на основі відмітних
(ідентифікуючих) ознак, що йому належать. До технологій автоматичної ідентифікації відносяться також технології, де
використовуються радіоетикетки, магнітні смуги, смарт-карти, оптичне розпізнавання
знаків, розпізнавання знаків на основі магнітного чорнила та інше. Найбільше поширення одержала технологія
автоматичної ідентифікації об’єктів із застосуванням штрихових кодів.
Штрихове кодування вперше використано в США на
залізничному транспорті для ідентифікації вагонів ще в 50-і роки XX століття.
Розвиток комп'ютерної та мікропроцесорної техніки дав поштовх для широкого
використання штрихового кодування продукції, починаючи з 70-х років минулого
століття. В 1973 p. в США був прийнятий перший універсальний код для товарної
продукції, а в 1977 р. — Європейська система кодування EAN (European
Articl Numbering), яка
отримала широке застосування, як в Європі, так і за її межами. Зараз у
більшості країн світу наявність штрихового коду на пакуванні продукції стало
обов'язковим. Це дало змогу систематизувати та автоматизувати інформацію щодо
продукції. Зараз в міжнародній торгівлі кодується понад 85 % продукції.
Кодування продукції дає змогу:
пришвидшити складання замовлень на
продукцію;
враховувати її поступлення та витрати до
багатьох замовників;
автоматизувати оформлення документації;
ведення бухгалтерського обліку;
керувати складуванням продукції;
регулювати її виготовлення та
відвантаження;
вести банківські та контрольні операції.
В роздрібній торгівлі використання кодів
продукції та комп'ютерної техніки значно збільшило продуктивність праці та
підняло рівень обслуговування покупців і споживачів продукції.
Штриховий код складається з послідовних
паралельних між собою темних штрихів та світлих проміжків різної ширини.
Розміри штрихів і проміжків стандартизовані та призначені для їх автоматичного
відліку спеціальними оптичними пристроями, які перетворюють закодовану таким
чином інформацію щодо продукції та передають її на вхід комп'ютерів.
Найпоширенішими
серед кодів EAN є 13 та 8-розрядні цифрові коди, структура яких подана на рис.
9, 10, номінальні розміри штрихової позначки EAN-13 — на рис. 11. Найвужчий
штрих з проміжком прийнято за одиницю. В технології штрихового кодування важливе місце
займає поняття символіки – стандартної системи представлення даних у вигляді
штрихового коду. Кожна символіка встановлює свої особливі правила побудови коду
(рис. 12).
Рис. 9. – Структура штрих кодової
позначки EAN-13 |
Рис. 10. –
Структура штрих кодової позначки EAN-8 |
Рис. 11. – Номінальні розміри штрих
кодової позначки EAN- |
Рис. 12. – Структура
коду ЕАN-13 |
Кожна цифра (чи розряд) складається з двох
штрихів і двох проміжків. 13-розрядний цифровий код містить: код країни, код
фірми (підприємства)-виробника, код продукції та контрольне число. Асоціацією
EAN коди різним країнам присвоюються централізовано та вносять в ліцензію на
право використання цифрового коду. Код фірми чи підприємства видається
відповідними національними (державними) органами, а код продукції складають
самі виробники продукції. Державний орган, який розробляє коди підприємств та
вносить їх в державний банк даних зобов'язаний надавати підприємствам належну
допомогу з впровадження штрихового кодування продукції та її автоматизованої
ідентифікації.
Торгівля не має права
реалізації продукції без штрихових кодів, а касові апарати мають мати
спеціальні пристрої для зчитування інформації з штрихових кодів.
·
Впровадження
обов'язкового штрихового кодування продукції дає змогу здійснити одне з
положень Закону щодо захисту прав споживачів на отримання необхідної та
достовірної інформації щодо купованої ним продукції. Однак інформація,
закладена в штриховому коді є недостатньою для встановлення основних показників
якості продукції. Тому для цього розширюють перелік обов'язкових вимог стандартів,
які підтверджуються сертифікацією продукції. Зараз до обов'язкових вимог
сертифікації відносять тільки безпечність продукції, а не гарантію її
придатності за призначенням чи її надійність, довговічність, економічність
тощо. З цією метою використовують певне розширення обов'язкової сертифікації
для деяких видів продукції. Наприклад, під час сертифікації продуктів дитячого
харчування перевіряють не тільки її безпечність, а й харчову корисність.
·
Переважно коди країні
присвоюються Міжнародною асоціацією ЕА. Список кодів країн для штрихового коду
ЕА:
№ з/п |
Код |
Країна |
1
|
00-09 |
США і
Канада (UСС) |
2
|
20 – 29 |
Резерв
ЕАN |
3
|
30-37 |
Франція
(GЕNСOD) |
4
|
400-440 |
Німеччина
(ССG) |
5
|
45,49 |
Японія
(Dіstrіbutіоn Соde Сеntеr) |
6
|
50 |
Велика
Британія (АNА Ltd) |
7
|
520 |
Греція
(HELLСАN) |
8
|
380 |
Болгарія
(ССІ оf Вulgаrіа) |
9
|
460-461 |
Російська
Федерація (UNISСАN) |
10
|
54 |
Бельгія
і Люксембург (ІСОDІF) |
11
|
560 |
Португалія
(СОDІРОR) |
12
|
57 |
Данія
(ЕАN Denmаrk) |
13
|
600-601 |
Південна
Африка (SААNА) |
14
|
690-691 |
Китай (Аrtiсе Numbering Сеntrе оf Сhinа) |
15
|
590 |
Польща
(Ваr Соdinq Сеntrе оf Роlаnd) |
16
|
70 |
Норвегія
(ЕАN Nоrgе) |
17
|
729 |
Ізраїль
(Іsrаеl Соdinq Аssociation) |
18
|
73 |
Швеція
(ЕАN Sweden) |
19
|
76 |
Швейцарія
(ЕАN Schweiz, Suisse, Svizzеrа) |
20
|
80-83 |
Італія
(ІNDІСОD) |
21
|
84 |
Іспанія
(АЕСОD) |
22
|
859 |
Чехія
(ЕАN Сzech) |
23
|
858 |
Словаччина
(ЕАN Slovakіа) |
24
|
869 |
Туреччина
(Union оf Соmmerсе оf Тurkеу) |
25
|
90-91 |
Австрія
(ЕАN Аustrіа) |
26
|
93 |
Австралія
(ЕАN Аustraliа) |
27
|
482 |
Україна
(ЕАN Ukrainе) |
28
|
64 |
Фінляндія
(Сеntral Сhambеr оf Соmmеrсе) |
29
|
498 |
Гонконг
(НКАNА) |
30
|
474 |
Естонія
(ЕАN Еsstonіа) |
31
|
475 |
Латвія
(ЕАN Latvia) |
32
|
476 |
Литва
(ЕАN Lithuania) |
33
|
789 |
Бразилія
(АВАС) |
34
|
880 |
Південна
Корея (Коrеа Агticle Numbering Сentre) |
35
|
977 |
Періодичні
видання (ІSSN) |
36
|
987-979 |
Книги
(ІSBN). Квитанції. Купони |
37
|
858 |
Словаччина
(ЕАN Slovakіа) |
·
Необхідно зазначити, що код ЕАN не класифікує
товар, а тільки ідентифікує його. Ніякий інший товар, що має оборот в
міжнародній торгівлі, не може мати такий же код. Міжнародною Асоціацією
Товарної Нумерації (ЕАN Іnternational) рекомендовані
такі штрихові коди:
ü для кодування одиниць споживання штрихкодовими
позначками – код ЕАN13 (ЕАN8);
ü для кодування одиниць постачання штрихкодовими
позначками DUN14 та DUN16 - код ITF.
Застосування цих кодів в Україні
регламентується відповідними ДСТУ 314695 та ДСТУ 314795.
№ з/п |
Штрихові коди залежно від їх структури поділяються на: |
Найпоширенішими у економічно розвинутих країнах є
такі штрихові коди: |
1
|
цифрові і абетково-цифрові |
Код «2
з 5 Indastrial» |
2
|
дискретні |
Код “2
з 5 Маtгіх” |
3
|
безперервні |
Код “2 з
5 з чергуванням” чи Код ІТF (Іnterleaved Two of Five) |
4
|
двонапрямні |
Код 39 |
5
|
контролепридатні |
Код 93 |
6
|
з фіксованою довжиною коду |
Код Codabar |
7
|
зі змінною довжиною коду |
Код 128 |
8
|
із різною інформаційною щільністю |
Код ЕАN
(Еuropean Аrticlе Numbеr) |
9
|
- |
Код UРС
(Uniform Product Соde) |
10
|
- |
Код 49 |