8.1 Розвиток штрихового кодування

 

·        Як показує закордонний досвід, одним з найбільш широко застосовуваних способів швидкого і точного введення даних у комп’ютерні системи є використання технології штрихового кодування, що є, різновидом технології автоматичної ідентифікації даних.

 

Термін «технологія автоматичної ідентифікації» широко використовується в закордонній літературі і визначається як сукупність методів і засобів розпізнавання автоматизованою системою інформації про об’єкти на основі відмітних (ідентифікуючих) ознак, що йому належать. До технологій автоматичної ідентифікації відносяться також технології, де використовуються радіоетикетки, магнітні смуги, смарт-карти, оптичне розпізнавання знаків, розпізнавання знаків на основі магнітного чорнила та інше. Найбільше поширення одержала технологія автоматичної ідентифікації об’єктів із застосуванням штрихових кодів.

Штрихове кодування вперше використано в США на залізничному транспорті для ідентифікації вагонів ще в 50-і роки XX століття. Розвиток комп'ютерної та мікропроцесорної техніки дав поштовх для широкого використання штрихового кодування продукції, починаючи з 70-х років минулого століття. В 1973 p. в США був прийнятий перший універсальний код для товарної продукції, а в 1977 р. — Європейська система кодування EAN (European Articl Numbering), яка отримала широке застосування, як в Європі, так і за її межами. Зараз у більшості країн світу наявність штрихового коду на пакуванні продукції стало обов'язковим. Це дало змогу систематизувати та автоматизувати інформацію щодо продукції. Зараз в міжнародній торгівлі кодується понад 85 % продукції. Кодування продукції дає змогу:

*     пришвидшити складання замовлень на продукцію;

*     враховувати її поступлення та витрати до багатьох замовників;

*     автоматизувати оформлення документації;

*     ведення бухгалтерського обліку;

*     керувати складуванням продукції;

*     регулювати її виготовлення та відвантаження;

*     вести банківські та контрольні операції.

В роздрібній торгівлі використання кодів продукції та комп'ютерної техніки значно збільшило продуктивність праці та підняло рівень обслуговування покупців і споживачів продукції.

Штриховий код складається з послідовних паралельних між собою темних штрихів та світлих проміжків різної ширини. Розміри штрихів і проміжків стандартизовані та призначені для їх автоматичного відліку спеціальними оптичними пристроями, які перетворюють закодовану таким чином інформацію щодо продукції та передають її на вхід комп'ютерів.

Найпоширенішими серед кодів EAN є 13 та 8-розрядні цифрові коди, структура яких подана на рис. 9, 10, номінальні розміри штрихової позначки EAN-13 — на рис. 11. Найвужчий штрих з проміжком прийнято за одиницю. В технології штрихового кодування важливе місце займає поняття символіки – стандартної системи представлення даних у вигляді штрихового коду. Кожна символіка встановлює свої особливі правила побудови коду (рис. 12).

 

Рис. 9. – Структура штрих кодової позначки EAN-13

Рис. 10. – Структура штрих кодової позначки EAN-8

 

Рис. 11. – Номінальні розміри штрих кодової позначки EAN-13, мм

 

 

Рис. 12. – Структура коду ЕАN-13

 

 

Кожна цифра (чи розряд) складається з двох штрихів і двох проміжків. 13-розрядний цифровий код містить: код країни, код фірми (підприємства)-виробника, код продукції та контрольне число. Асоціацією EAN коди різним країнам присвоюються централізовано та вносять в ліцензію на право використання цифрового коду. Код фірми чи підприємства видається відповідними національними (державними) органами, а код продукції складають самі виробники продукції. Державний орган, який розробляє коди підприємств та вносить їх в державний банк даних зобов'язаний надавати підприємствам належну допомогу з впровадження штрихового кодування продукції та її автоматизованої ідентифікації.

Торгівля не має права реалізації продукції без штрихових кодів, а касові апарати мають мати спеціальні пристрої для зчитування інформації з штрихових кодів.

 

·        Впровадження обов'язкового штрихового кодування продукції дає змогу здійснити одне з положень Закону щодо захисту прав споживачів на отримання необхідної та достовірної інформації щодо купованої ним продукції. Однак інформація, закладена в штриховому коді є недостатньою для встановлення основних показників якості продукції. Тому для цього розширюють перелік обов'язкових вимог стандартів, які підтверджуються сертифікацією продукції. Зараз до обов'язкових вимог сертифікації відносять тільки безпечність продукції, а не гарантію її придатності за призначенням чи її надійність, довговічність, економічність тощо. З цією метою використовують певне розширення обов'язкової сертифікації для деяких видів продукції. Наприклад, під час сертифікації продуктів дитячого харчування перевіряють не тільки її безпечність, а й харчову корисність.

·        Переважно коди країні присвоюються Міжнародною асоціацією ЕА. Список кодів країн для штрихового коду ЕА:

 

№ з/п

Код

Країна

       1        

00-09

США і Канада (UСС)

       2        

20 – 29

Резерв ЕАN

       3        

30-37

Франція (GЕNСOD)

       4        

400-440

Німеччина (ССG)

       5        

45,49

Японія (Dіstrіbutіоn Соde Сеntеr)

       6        

50

Велика Британія (АNА Ltd)

       7        

520

Греція (HELLСАN)

       8        

380

Болгарія (ССІ оf Вulgаrіа)

       9        

460-461

Російська Федерація (UNISСАN)

     10       

54

Бельгія і Люксембург (ІСОDІF)

     11       

560

Португалія (СОDІРОR)

     12       

57

Данія (ЕАN Denmаrk)

     13       

600-601

Південна Африка (SААNА)

     14       

690-691

Китай (Аrtiсе Numbering Сеntrе оf Сhinа)

     15       

590

Польща (Ваr Соdinq Сеntrе оf Роlаnd)

     16       

70

Норвегія (ЕАN Nоrgе)

     17       

729

Ізраїль (Іsrаеl Соdinq Аssociation)

     18       

73

Швеція (ЕАN Sweden)

     19       

76

Швейцарія (ЕАN Schweiz, Suisse, Svizzеrа)

     20       

80-83

Італія (ІNDІСОD)

     21       

84

Іспанія (АЕСОD)

     22       

859

Чехія (ЕАN Сzech)

     23       

858

Словаччина (ЕАN Slovakіа)

     24       

869

Туреччина (Union оf Соmmerсе оf Тurkеу)

     25       

90-91

Австрія (ЕАN Аustrіа)

     26       

93

Австралія (ЕАN Аustraliа)

     27       

482

Україна (ЕАN Ukrainе)

     28       

64

Фінляндія (Сеntral Сhambеr оf Соmmеrсе)

     29       

498

Гонконг (НКАNА)

     30       

474

Естонія (ЕАN Еsstonіа)

     31       

475

Латвія (ЕАN Latvia)

     32       

476

Литва (ЕАN Lithuania)

     33       

789

Бразилія (АВАС)

     34       

880

Південна Корея (Коrеа Агticle Numbering Сentre)

     35       

977

Періодичні видання (ІSSN)

     36       

987-979

Книги (ІSBN). Квитанції. Купони

     37       

858

Словаччина (ЕАN Slovakіа)

 

·      Необхідно зазначити, що код ЕАN не класифікує товар, а тільки ідентифікує його. Ніякий інший товар, що має оборот в міжнародній торгівлі, не може мати такий же код. Міжнародною Асоціацією Товарної Нумерації (ЕАN Іnternational) рекомендовані такі штрихові коди:

ü для кодування одиниць споживання штрихкодовими позначками – код ЕАN13 (ЕАN8);

ü для кодування одиниць постачання штрихкодовими позначками DUN14 та DUN16 - код ITF.

Застосування цих кодів в Україні регламентується відповідними ДСТУ 314695 та ДСТУ 314795.

 

№ з/п

Штрихові коди залежно від їх структури поділяються на:

Найпоширенішими у економічно розвинутих країнах є такі штрихові коди:

       1        

цифрові і абетково-цифрові

Код «2 з 5 Indastrial»

       2        

дискретні

Код “2 з 5 Маtгіх

       3        

безперервні

Код “2 з 5 з чергуванням” чи Код ІТF (Іnterleaved Two of Five)

       4        

двонапрямні

Код 39

       5        

контролепридатні

Код 93

       6        

з фіксованою довжиною коду

Код Codabar

       7        

зі змінною довжиною коду

Код 128

       8        

із різною інформаційною щільністю

Код ЕАN (Еuropean Аrticlе Numbеr)

       9        

-

Код UРС (Uniform Product Соde)

     10       

-

Код 49