ГЛОСАРІЙ

 

Автомобільна дорога, вулиця (дорога)- частина території, в тому числі в населеному пункті, призначена для руху транспортних засобів і пішоходів, з усіма розташованими на ній спорудами (мостами, шляхопроводами, естакадами, надземними і підземними пішохідними переходами) та засобами організації дорожнього руху, і обмежена по ширині зовнішнім краєм тротуарів чи краєм смуги відводу. Цей термін включає також спеціально побудовані тимчасові дороги, крім довільно накатаних доріг (колій).

Безпечна дистанція - відстань до транспортного засобу, що рухається попереду по тій самій смузі, яка у разі його раптового гальмування або зупинки дасть можливість водієві транспортного засобу, що рухається позаду, запобігти зіткненню без здійснення будь-якого маневру.

Автомобільні дороги державного значення - автомобільні дороги загального користування, до яких належать міжнародні, національні та регіональні автомобільні дороги, які позначені відповідними дорожніми знаками.

Банкет – призма трикутного поперечного перебігу, відсипана з ґрунту, вийнятого з нагірних ровів, яка збільшує площину поперечного перерізу нагірного рову.

Безпека дорожнього руху - це комплекс та система правил, заходів і засобів, що забезпечують умови безпечного дорожнього руху, які спрямовані на захист і збереження життя і здоров'я активним та пасивним учасникам дорожнього руху, а також, захист і збереження довкілля та майна.

Безпечний інтервал - відстань між боковими частинами транспортних засобів, що рухаються, або між ними та іншими об'єктами, за якої гарантована безпека дорожнього руху.

Безпечна швидкість - швидкість, за якої водій має змогу безпечно керувати транспортним засобом та контролювати його рух у конкретних дорожніх умовах.

Велосипедна доріжка— виконана в межах дороги чи поза нею доріжка з покриттям, що призначена для руху на велосипедах. Велосипедна доріжка — це або частина дороги загального користування, або самостійна дорога, призначена виключно для руху велосипедів.

Вертикальна розмітка  - наноситься у вигляді ліній на елементи дорожніх споруд, що представляють небезпеку для руху з метою попередження наїзду на них транспортних засобів.

Видимість у напрямку руху - максимальна відстань, на якій з місця водія можна чітко розпізнати межі елементів дороги та розміщення учасників руху, що дає змогу водієві орієнтуватися під час керування транспортним засобом, зокрема для вибору безпечної швидкості та здійснення безпечного маневру.

Водовідвідні споруди – поздовжні рови (кювети, кювети-резерви і резерви), призначені для відведення від земляного полотна поверхневої води.

Вулиця - частина території населеного пункту, яка призначена для пропуску всіх видів міського наземного транспорту і пішоходів, відводу поверхневих вод, прокладання підземних інженерних мереж, розміщення зелених насаджень і пристроїв наземного облаштування.

Горизонтальна розмітка (ГР)  - наноситься на дорожнє покриття у вигляді подовжніх і поперечних ліній і інших видів розмітки: острівці, написи, вказівні стріли.

Динамічний габарит транспортного засобу – смуга руху по ширині, окреслена крайніми точками лівої та правої сторін транспортного засобу.

Дорожнє покриття - твердий, стійкий до зносу матеріал, який викладають на шляхах з метою полегшення пересування і перевезення товарів.

Дорожні знаки застережливі - інформують водія про наближення до небезпечної ділянки дорогі і характер небезпеки.

Дорожні знаки пріоритету - встановлюють черговість проїзду перехресть, перетинів проїзної частин або вузьких ділянок доріг.

Дорожні знаки забороняючи - вводять або відміняють певні обмеження в русі.

Дорожні знаки приписуючи - показують обов'язкові напрями руху або дозволяють деяким категоріям учасників руху по проїжджій частині або окремим її ділянкам, а також вводять або відміняють окремі обмеження.

Дорожні знаки інформаційно-вказівні - вводять або відміняють певний режим руху, а також інформують учасників дорожнього руху про розташування населених пунктів, різних об'єктів, територій, де діють спеціальні правила.

Дорожні знаки сервісу - інформують учасників дорожнього руху про розташування об'єктів обслуговування.

Дорожні знаки додаткової інформації - уточнюють або обмежують дії знаків, разом з якими вони встановлені.

Дорожньо-транспортна пригода - подія, що сталася під час руху транспортного засобу, внаслідок якої загинули або поранені люди чи завдані матеріальні збитки.

Дорожні умови - сукупність факторів, що характеризують (з урахуванням пори року, періоду доби, атмосферних явищ, освітленості дороги) видимість у напрямку руху, стан поверхні проїзної частини (чистота, рівність, шорсткість, зчеплення), а також її ширину, величину похилів на спусках і підйомах, віражів і заокруглень, наявність тротуарів або узбіч, засобів організації дорожнього руху та їх стан.

Зелені насадження - це сукупність деревних, чагарникових і трав'янистих рослин на визначеній території.

Засліплення - фізіологічний стан водія внаслідок дії світла на його зір, коли водій об'єктивно не має можливості виявити перешкоди чи розпізнати межі елементів дороги на мінімальній відстані.

Зупинка - припинення руху транспортного засобу на час до 5 хвилин або більше, якщо це необхідно для посадки (висадки) пасажирів чи завантаження (розвантаження) вантажу.

Конфліктні точки - місця виникнення конфліктних ситуацій де перетинаються, зливаються або розділяються траєкторії руху потоків.

Кювет-резерв – розширений заглиблений кювет, який влаштовують при розробці ґрунту для спорудження насипу (якщо на відстані до 2 км немає виїмки); його ширину визначають кількістю потрібного ґрунту, а глибина становить не більше, ніж 1,5 м; внутрішній укіс кювету-резерву є продовженням укосу насипу; різниця відміток бровки земляного полотна і дна кювету-резерву становить менш як 4м.

Інтенсивність руху - це кількість транспортних засобів, які проходять через січення дороги х–х протягом заданого проміжку часу.

Маршрутні транспортні засоби (транспортні засоби загального користування) - автобуси, мікроавтобуси, тролейбуси, трамваї і таксі, що рухаються за встановленими маршрутами та мають визначені місця на дорозі для посадки (висадки) пасажирів.

Миттєва швидкість руху - це швидкість руху одиничного авто­мобіля в даному місці і в даний час.

Наведена інтенсивність руху - це сукупність інтенсивностей руху транспортних засобів різного типу з урахуванням відповідних наведених коефіцієнтів для цих типів. Так як в змішаному потоці автомобілів транспортні засоби різного типу займають різну площу дороги і мають різні динамічні характеристики, то для порівнянності оцінок, кількість транспортних засобів певного типу призводять до легкового автомобілю за допомогою коефіцієнтів приведення.

Нагірний рів – призначений для перехоплення поверхневих вод з укосів і відведення їх у найближчі понижені місця; влаштовують нагірні рови при косогірності більше 1:10.

Небезпека для руху - зміна дорожньої обстановки (у тому числі поява рухомого об'єкта, який наближається до смуги руху транспортного засобу чи перетинає її) або технічного стану транспортного засобу, яка загрожує безпеці дорожнього руху і змушує водія негайно зменшити швидкість або зупинитися. Окремим випадком небезпеки для руху є рух у межах смуги транспортного засобу іншого транспортного засобу назустріч загальному потоку.

Недостатня видимість - видимість дороги в напрямку руху менше 300 м у сутінках, в умовах туману, дощу, снігопаду тощо.

Нерегульований пішохідний перехід - перехід, на якому немає регулювальника, світлофори відсутні або вимкнені чи працюють у режимі миготіння жовтого сигналу.

Обгін - випередження одного або кількох транспортних засобів, пов'язане з виїздом на смугу зустрічного руху.

Обмежена оглядовість - видимість дороги в напрямку руху, яка обмежена геометричними параметрами дороги, придорожніми інженерними спорудами, насадженнями та іншими об'єктами, а також транспортними засобами.

Обрізи – крайні смуги між водовідвідними спорудами та межами смуг відведення землі під дорогу; призначені для влаштування об’їзного шляху, складання будівельних матеріалів, розміщення декоративного і снігозахисного насадження, а інколи – упорядкованих майданчиків для відпочинку тощо.

Організація дорожнього руху - комплекс наукових, інженерних і організаційних заходів, які забезпечують необхідний рівень ефективності та безпеки транспортного і пішохідного руху.

Основний такт світлофора – час горіння дозволяючих або забороняючих сигналів.

Перевага- право на першочерговий рух стосовно інших учасників дорожнього руху.

Перехрестя - місце перехрещення, прилягання або розгалуження доріг на одному рівні, межею якого є уявні лінії між початком заокруглень країв проїзної частини кожної з доріг. Не вважається перехрестям місце прилягання до дороги виїзду з прилеглої території.

Питома інтенсивність руху - це рівень інтенсивності по одній смузі дороги.

Пішохід - особа, яка бере участь у дорожньому русі поза транспортними засобами і не виконує на дорозі будь-яку роботу.

Пішохідний перехід - ділянка проїзної частини або інженерна споруда, призначена для руху пішоходів через дорогу.

Пішохідна доріжка - доріжка з покриттям, призначена для руху пішоходів, виконана в межах дороги чи поза нею.

План траси - проекція траси на горизонтальну площину.

Поздовжній профіль дороги - розріз земельного полотна вертикальною площиною, проведеною через вісь дороги.

Поперечний профіль - розріз дороги вертикальною площиною перпендикулярною до її поздовжньої осі.

Проїзна частина - елемент дороги, призначений для руху нерейкових транспортних засобів. Дорога може мати декілька проїзних частин, межами яких є розділювальні смуги.

Проміжний такт світлофора – час горіння сигналів, при яких здійснюється передача права руху наступній групі транспортних засобів.

Пропускна здатність дороги -  максимальне число авто­мобілів, яке може пропустити ділянка дороги в одиницю часу в од­ному або двох напрямках у розглянутих погодно-кліматичних і до­рожніх умовах.

Регульований пішохідний перехід – перехід, рух по якому регулюється світлофором чи регулювальником.

Режим руху – закономірна зміна в часі і просторі таких характеристик руху як траєкторія, швидкість, прискорення, інтервали і дистанції між транспортними засобами і між учасниками руху.

Розділювальна смуга - виділений конструктивно або за допомогою суцільних ліній дорожньої розмітки елемент автомобільної дороги, який розділяє суміжні проїзні частини. Розділювальна смуга не призначена для руху або стоянки транспортних засобів. За наявності на розділювальній смузі тротуару по ньому дозволяється рух пішоходів.

Розмітка – лінії, написи і інші позначення на проїзній частині і елементах дорожніх споруд, що встановлюють порядок руху або інформують водіїв і пішоходів про умови руху.

Світлофори – технічні засоби організації дорожнього руху, призначені для почергового пропуску учасників руху через певну ділянку вулично-дорожньої мережі, а також для позначення небезпечних ділянок доріг.

Середня швидкість транспортного потоку - це статистичне зна­чення швидкості руху для всіх автомобілів транспортного потоку.

Склад транспортного потоку — процентний вміст транспортних засобів даного типу в транспортному потоці.

Смуга відводу – ділянка землі, відведена під будівництво дороги, на якій розміщують усі перелічені елементи дороги і дорожніх споруд.

Смуга руху - поздовжня смуга на проїзній частині завширшки щонайменше 2,75 м, що позначена або не позначена дорожньою розміткою і призначена для руху нерейкових транспортних засобів.

Такт – період, протягом якого не змінюється поєднання включених сигналів світлофора.

Транспортні дослідження - це сукупність видів діяльності, за до­помогою яких збирається інформація про дорожній або інший вид транспорту.

Транспортний потік - це впорядкований транспортною мережею рух транспортних засобів.

Траса - повздовжня вісь автомобільної дороги, прокладеної на поверхні землі.

Тротуар - елемент дороги, призначений для руху пішоходів, який прилягає до проїзної частини або відокремлений від неї газоном.

Узбіччя - виділений конструктивно або суцільною лінією дорожньої розмітки елемент автомобільної дороги, який прилягає безпосередньо до зовнішнього краю проїзної частини, розташований з нею на одному рівні та не призначений для руху транспортних засобів. Узбіччя може використовуватися для зупинки і стоянки транспортних засобів, руху пішоходів, мопедів, велосипедів (за відсутності тротуарів, пішохідних, велосипедних доріжок або у разі неможливості пересуватися по них), гужових возів (саней).

Фаза – сукупність основного та проміжного тактів.

Червоні лінії - геодезична межа, що відділяє вулицю від території забудови, і встановлюється у відповідності з генеральним планом міста.

Цикл світлофора – час, протягом якого проходить повна зміна послідовності фаз.

Шляхопровід - інженерна споруда мостового типу над іншою дорогою (залізницею) в місці їх перетину, що забезпечує рух по ній на різних рівнях та дає можливість з'їзду на іншу дорогу.

Щільність транспортного потоку - просторова характеристика, що визначає ступінь обмеженості руху на смузі дороги. Її вимірюють числом транспортних засобів, що припадають на 1 км протяжності дороги.