Форма № Н - 3.04
Луцький національний технічний університет
Кафедра міського будівництва та господарства
“ЗАТВЕРДЖУЮ”
Завідувач
кафедри
________________Боярчук Б. А.
“______”_______________2016 року
“ОРГАНІЗАЦІЯ ТА БЕЗПЕКА ДОРОЖНЬОГО
РУХУ”
Галузь знань 19 – "Будівництво та архітектура"
Спеціальність 192 "Будівництво та
цивільна інженерія"
Освітньо-кваліфікаційний
рівень - магістр
факультет будівництва та дизайну
2016 – 2017 навчальний рік
УДК 656.11
Робоча програма з дисципліни “Організація та безпека дорожнього
руху” для студентів спеціальності 192 "Будівництво та
цивільна інженерія".
Розробник:
Дзюбинська О.В., асистент кафедри МБГ
Робочу програму схвалено на засіданні кафедри міського
будівництва та господарства
Протокол від _____вересня 2016 року № ___
Завідувач кафедри міського
будівництва та господарства
_______________________ Боярчук
Б.А.
Перезатверджено:
Протокол від «____» _____________ 201__ року № ____
Завідувач кафедри міського будівництва та господарства
_________________
Протокол від «____» _____________ 201__ року № ____
Завідувач кафедри міського будівництва та господарства
___________________
Протокол від «____» _____________ 201__ року № ____
Завідувач кафедри міського будівництва та господарства
___________________
Протокол від «____» _____________ 201__ року № ____
Завідувач кафедри міського будівництва та господарства
___________________
Протокол від «____» _____________ 201__ року № ____
ÓДзюбинська О.В.,
Луцький НТУ, 2016 рік
Найменування
показників |
Галузь
знань, напрям підготовки, освітньо-кваліфікаційний рівень |
Характеристика
навчальної дисципліни |
||
денна форма навчання |
заочна форма навчання |
|||
Кількість кредитів: Денна форма - 4 Заочна форма - 4 |
Галузь знань 19 Будівництво та
архітектура |
Вибіркова дисципліна |
||
Напрям підготовки: 192 "Будівництво та цивільна
інженерія" |
||||
Модулів – 1 |
|
Рік підготовки: |
||
Змістових модулів – 2 |
2016-2017 й |
2016-2017 й |
||
Загальна кількість годин: денна форма -120 заочна форма - 120 |
Семестри |
|||
9-й |
11-й |
|||
Лекції |
||||
Тижневих годин для денної форми навчання: аудиторних – 2 – 2, самостійної роботи студента - 5 |
Освітньо-кваліфікаційний
рівень: магістр |
30 год. |
8 |
|
Практичні |
||||
15 |
4 |
|||
Лабораторні |
||||
- |
- |
|||
Самостійна робота |
||||
75 |
108 |
|||
Індивідуальні завдання
: - |
||||
Вид контролю: екзамен |
||||
2. Мета та завдання навчальної дисципліни
2.1. Мета
дисципліни – підготовка фахівців в галузі організації та безпеки дорожнього
руху для самостійного рішення професійних задач. Магістр міського будівництва
та господарства має вміло поєднувати теоретичну підготовку з дисципліни та
вміння виконувати розрахунки із застосуванням практичних методів оцінки стану
системи “транспортні потоки - дорожні умови ” для прийняття рішень з її
оптимізації.
2.2. Основні завдання вивчення дисципліни: навчити
студентів вирішувати задачі з регулювання руху транспортних потоків; оптимізації дорожніх мереж з врахуванням
особливості заданої місцевості; оцінки рівня безпеки дорожнього руху та пошуку необхідних шляхів
її підвищення.
2.3. Вимоги до вмінь і знань студентів
В
результаті вивчення дисципліни студенти повинні знати:
-
методи кількісного та
якісного аналізу ДТП;
-
основні види конфліктних
точок;
-
методи визначення рівня
безпеки на ділянках ВДММ
-
основні принципові схеми
організації дорожнього руху
-
заходи підвищення безпеки
за допомогою ОДР.
В
результаті вивчення дисципліни студенти повинні вміти:
-
визначати пропускну
здатність ділянки дороги та перехрестя;
-
визначати мінімально
необхідне число смуг на підходах до перехрестя;
-
аналізувати конфліктні
точки, визначення ймовірності кількості ДТП;
-
розробляти схеми
організації руху;
-
розраховувати режими роботи
світлофорної сигналізації;
-
оцінювати затримки руху.
-
визначати рівень безпеки на
ділянці дороги та перехресті.
3. Програма навчальної дисципліни
Модуль 1. 10 семестр.
Змістовий модуль 1. Учасники і основні
характеристики дорожнього руху (ДР). Пропускна здатність вулично-дорожньої
мережі (ВДМ). Транспортні засоби і безпека дорожнього руху (БДР).
Тема 1: Нормативні документи і діяльність організацій в
галузі організації дорожнього руху.
Тема 2: Система “транспортні потоки – дорожні умови”
(ТП-ДУ).
Тема 3: Характеристики транспортних засобів (ТЗ) та ДУ.
Тема 4: Основні характеристики ДР.
Тема
5: Основна діаграма ТП. Пропускна здатність ВДМ.
Тема
6: ДТП їх облік і аналіз.
Тема 7: Види безпеки, зв’язані з ДР.
Змістовий модуль 2. Дорожні умови та
організація дорожнього руху.
Тема 8: Вплив
профілю дороги на характеристики ДР
Тема 9:Перетини автодоріг.
Тема
10: Вплив експлуатаційних умов на БДР.
Тема
11:Оцінка аварійності автодоріг і вулиць.
Тема 12: Основні принципи ПДР.
Тема 13: Технічні засоби пасивного регулювання ДР.
Тема 14: Технічні засоби активного регулювання ДР.
Світлофорне регулювання.
Тема 15: ОДР на перетинах ВДМ. Особливості ОДР у містах.
4. Структура навчальної дисципліни
Назви
змістових модулів і тем |
Кількість
годин |
|||||||||||
денна
форма |
Заочна
форма |
|||||||||||
усього |
у тому
числі |
усього |
у тому
числі |
|||||||||
л |
п |
лаб |
інд |
с.р. |
л |
п |
лаб |
інд |
с.р. |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
10
семестр |
||||||||||||
Змістовий
модуль 1. Учасники і основні характеристики дорожнього руху (ДР). Пропускна
здатність вулично-дорожньої мережі (ВДМ).
Транспортні засоби і безпека дорожнього руху (БДР). |
||||||||||||
Тема 1: Нормативні документи і діяльність
організацій в галузі організації дорожнього руху. |
10 |
2 |
1 |
- |
1 |
6 |
10 |
- |
- |
- |
- |
10 |
Тема 2: Система
“транспортні потоки – дорожні умови” (ТП-ДУ). |
10 |
2 |
1 |
- |
- |
7 |
10 |
- |
- |
- |
- |
10 |
Тема 3: Характеристики
транспортних засобів (ТЗ) та ДУ. |
10 |
2 |
1 |
- |
1 |
6 |
10 |
1 |
1 |
- |
- |
8 |
Тема
4: Основні характеристики ДР. |
10 |
2 |
1 |
- |
1 |
6 |
10 |
1 |
1 |
- |
- |
8 |
Тема 5:
Основна діаграма ТП. Пропускна здатність ВДМ. |
10 |
2 |
1 |
- |
- |
7 |
10 |
1 |
|
|
|
9 |
Тема 6: ДТП їх облік і аналіз. |
10 |
2 |
1 |
- |
- |
7 |
10 |
|
|
|
|
10 |
Тема 7:
Види безпеки, зв’язані з ДР. |
10 |
2 |
1 |
- |
1 |
6 |
10 |
1 |
|
- |
- |
9 |
Разом за змістовим модулем 1 |
70 |
14 |
7 |
- |
4 |
45 |
70 |
4 |
2 |
- |
- |
64 |
Змістовий
модуль 2. Дорожні умови та організація дорожнього руху. |
||||||||||||
Тема 8: Вплив профілю дороги на характеристики ДР |
10 |
2 |
1 |
- |
1 |
6 |
10 |
1 |
- |
- |
- |
9 |
9:Перетини автодоріг. |
10 |
2 |
1 |
|
|
7 |
10 |
- |
|
|
|
10 |
Тема 10:
Вплив експлуатаційних умов на БДР. |
10 |
2 |
1 |
|
|
7 |
10 |
1 |
1 |
|
|
8 |
Тема 11:Оцінка
аварійності автодоріг і вулиць. |
10 |
2 |
1 |
- |
1 |
6 |
10 |
1 |
1 |
- |
- |
8 |
Тема 12: Основні
принципи ПДР. |
10 |
2 |
1 |
- |
- |
7 |
10 |
|
1 |
- |
- |
9 |
Тема 13: Технічні
засоби пасивного регулювання ДР. |
10 |
2 |
1 |
- |
- |
7 |
10 |
|
- |
- |
- |
10 |
Тема 14: Технічні
засоби активного регулювання ДР. Світлофорне регулювання. |
10 |
2 |
1 |
- |
1 |
6 |
10 |
|
- |
- |
- |
10 |
Тема 15: ОДР на
перетинах ВДМ. Особливості ОДР у містах. |
10 |
2 |
1 |
- |
1 |
6 |
10 |
- |
- |
- |
- |
10 |
Разом за змістовим модулем 2 |
80 |
16 |
8 |
- |
4 |
52 |
80 |
4 |
2 |
- |
- |
74 |
5.
Теми практичних
занять
№ з/п |
Назва
теми |
Кількість годин с/з |
1 |
Методи та пристрої обліку інтенсивності ДР. Вибірковий облік
інтенсивності руху. |
1/- |
2 |
Визначення
розрахункової пропускної здатності проїзної частини вулиці. |
2/- |
3 |
Визначення
розрахункової пропускної здатності пішохідної частини вулиці. |
2/1 |
4 |
Проведення
експертизи ДТП. |
2/1 |
5 |
Аналіз
видимості дороги. |
2/- |
6 |
Оцінка безпеки руху на перетинах автодоріг. |
2/1 |
7 |
Аналіз ОДР на перетині вулиць міста. |
2/1 |
8 |
Визначення
часу проходження автомобілем магістралі міста. |
2/- |
|
Разом |
15/4 |
6.
Самостійна робота
№ з/п |
Назва
теми |
Кількість Годин
с/з |
1 |
Діючі
нормативні документи з ОДР та БДР. |
6/10 |
2 |
Система
керування БДР засобами дорожньої служби. |
7/10 |
3 |
Динамічний габарит за шириною ТЗ на
повороті. |
6/8 |
4 |
Попередження
ДТП у транспортних підприємствах. |
6/8 |
5 |
Медогляд та
надання медичної допомоги при ДТП. |
7/9 |
6 |
Основні
питання, що виясняються при ДТП. |
7/10 |
7 |
Динаміка ДТП
та їх наслідків в Україні. |
6/9 |
8 |
Обстеження
доріг і стану діючого маршруту. |
6/9 |
9 |
Запобіжні
заходи при слизькості покриття у зимовий час. |
7/10 |
10 |
Забезпечення
БДР утриманням міських доріг. |
7/10 |
11 |
Вплив ДУ на
аварійність |
6/10 |
12 |
Світловідбивні знаки і розмітка. |
7/9 |
13 |
Технічні
засоби організації дорожнього руху |
7/10 |
14 |
Основні
принципи автоматизованої системи управління ДР. |
6/10 |
15 |
ПДР України. |
6/10 |
|
Разом |
75/108 |
9. Методи навчання
Курс
“Організація та безпека дорожнього руху” для спеціальності 192 –
"Будівництво та цивільна інженерія" читається протягом
9-го семестру.
Курс передбачає:
–
лекції ;
–
практичні заняття;
–
самостійну роботу студентів.
По закінченню вивчення дисципліни студенти складають екзамен.
При
вивченні курсу “Організація та безпека дорожнього руху”
враховується взаємозв’язок з такими навчальними дисциплінами: планування міст і
транспорт, міські вулиці і дороги.
9. Методи контролю
При
вивченні студентами дисципліни передбачається три види контролю: поточний,
модульний і підсумковий.
Поточний контроль здійснюється під час виконання
студентами позааудиторних та аудиторних
практичних та графічних робіт. На виконання позааудиторних
робіт встановлюються відповідні терміни. Найвищим числом балів оцінюється
робота, яка виконана у встановлений термін, без помилок і на високому рівні
згідно вимог діючих державних стандартів. Оцінка знижується при наявності
помилок в розрахунках, недостатній якості графіки, невідповідності вимогам
державних стандартів, недостатньої якості знань із даної теми. Роботи із
значними помилками повертаються студенту для виправлення на термін до одного
тижня без зниження оцінки. Оцінка за роботу, виконану після встановленого терміну, перераховується із
коефіцієнтом 0,7.
Виконання аудиторних практичних
занять супроводжується необхідними консультаціями викладача. На оцінку
аудиторної роботи впливає наявність помилок, графічний рівень і відповідність
державним стандартам в оформленні роботи.
Модульний
контроль здійснюється у вигляді виконання контрольних завдань або відповіді на
тестові запитання.
Семестровий контроль здійснюється: у вигляді
екзамену в кінці 7-го семестру (при умові проходження студентом всіх етапів поточного
і модульного контролю) шляхом письмової відповіді на теоретичні запитання та
розв’язку практичних задач. Під час екзамену оцінюються теоретичні знання та
вміння володіти набутими навиками при розв’язанні задач. На оцінку впливає
наявність помилок у розв’язанні практичних задач і повнота відповіді на теоретичні запитання.
10. Розподіл балів, які отримують
студенти на іспиті 9 семестр
Контроль |
|||||||||||||||||||
Змістовий
модуль №1 |
Змістовий
модуль №2 |
Е |
С |
||||||||||||||||
Поточний контроль |
МодулКР |
Поточний контроль |
Модул КР |
|
|
||||||||||||||
Т1 |
Т2 |
Т3 |
Т4 |
Т5 |
Т6 |
Т7 |
|
Т18 |
Т9 |
Т10 |
Т11 |
Т12 |
Т13 |
Т14 |
Т15 |
|
|
||
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
2 |
30 |
2 |
3 |
2 |
3 |
2 |
3 |
2 |
3 |
30 |
60 |
100 |
|
Шкала
оцінювання: національна та ECTS
Сума
балів за всі види навчальної діяльності |
Оцінка
ECTS |
Оцінка
за національною шкалою |
|
для
екзамену, курсового проекту (роботи), практики |
для
заліку |
||
90 – 100 |
А |
відмінно |
зараховано |
82-89 |
В |
добре |
|
74-81 |
С |
||
64-73 |
D |
задовільно
|
|
60-63 |
Е |
||
35-59 |
FX |
незадовільно
з можливістю повторного складання |
не
зараховано з можливістю повторного складання |
0-34 |
F |
незадовільно
з обов’язковим повторним вивченням дисципліни |
не
зараховано з обов’язковим повторним вивченням дисципліни |
11. Методичне забезпечення
|
Назва бібліографічного
джерела |
К-сть примір-ників у бібліотеці |
Назва бібліотеки |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Організація
дорожнього руху. Конспект лекцій для
студентів спеціальності 6.06010103 ”Міське будівництво та господарство”
денної та заочної форм навчання / О.В. Дзюбинська. Луцьк: РВВ ЛНТУ, 2012. –
136 с.
|
Бібл. каф. Бібл. унів |
|
2. |
Організація
дорожнього руху. Методичні вказівки до виконання курсового проекту для
студентів спеціальності 6.09210103 ”Міське будівництво та господарство денної
та заочної форм навчання / О.В.Дзюбинська. Луцьк:
РВВ ЛНТУ, 2011. - 24с.
|
Бібл. каф. Бібл. унів. |
|
3. |
Організація
дорожнього руху. Методичні вказівки до виконання практичних робіт для
студентів спеціальності: 6.09210103 ”Міське будівництво та господарство
денної та заочної форм навчання / О.В.Дзюбинська.
Луцьк: РВВ ЛНТУ, 2011. - 40с.
|
25 |
Бібл. унів. |
4. |
Організація дорожнього руху: навчальний посібник /
О.В. Дзюбинська, М.В.
Смаль. – Луцьк: РВВ Луцького НТУ, 2015. – 392 с. |
5 |
Бібл. каф. Бібл. унів |
5. |
Організація
та безпека дорожнього руху. Конспект лекцій для студентів спеціальності
8.06010103 «Міське будівництво та господарство» денної та заочної форм
навчання / О.В.Дзюбинська. Луцьк: РВВ ЛНТУ, 2015. -
200с.
|
25 |
Бібл. каф. Бібл. унів |
12. Рекомендована література
Базова
№ |
Назва бібліографічного
джерела |
К-сть примірників у бібліотеці |
Назва бібліотеки |
|
|
|
|
1 |
Дмитриченко М.Ф. Системологія на транспорті.
Підручник у 5 кн. / Під заг.
ред. Дмитриченка М.Ф.– Кн.
ІV: Організація дорожнього руху / М.Ф. Дмитриченко,
Е.В. Гаврилов, В.К. Доля, О.Т. Лановий, І.Е. Линник
В.П. Поліщук. - К.: Знання України, 2006 р.- 504 с. |
3 |
Бібл. універ |
2 |
Поліщук В.П.
Організація та регулювання дорожнього руху:
Підручник / В. П. Поліщук; О. О. Бакуліч, О. П.
Дзюба, В. І. Єресов та ін. — К., 2014. — 467 с. |
3 |
Бібл. універ |
3 |
Собакарь А.О., Холмянський Я.Д., Тараненко С.М. Основи
безпеки дорожнього руху: Навч. посіб. / За ред. В.М. Бесчастного. – К.: Знання, 2007. – 312с. |
3 |
Бібл. універ. |
4 |
Лобашов О. О. Практикум з дисципліни
“Організація дорожнього руху”: навч. посіб. ⁄ О. О. Лобашов.,
О. В. Прасоленко. – Х. : ХНАМГ, 2011. – 221 с. |
3 |
Бібл. універ |
5 |
Левашев А.Г. Проектирование регулируемых пересечений: Учеб. Пособие / Левашев А.Г.
Михайлов А.Ю. Головных И.М – Иркутск: Изд-во ИрГТУ, 2007. – 208 с. |
3 |
Бібл. універ |
6 |
Организация дорожного движения:
Учебник / Я.В.Хомяк. – К.
Вища шк., 2006. – 271 с. |
3 |
Бібл. універ |
7 |
Коноплянко
В.И. Организация и безопасность
дорожного движения: Учебник.– М.: Транспорт, 1991, - 183 с. |
3 |
Бібл. універ. |
8 |
Посацький Б.С. Основи урбаністики: Навч.
Посібник. – У 2 ч. – Ч.2 Розпланування та забудова міст. – Львів: Вид-во НУ
“Львівська політехніка”, 2005. – 244 с. |
3 |
Бібл. універ. |
9 |
Городские улицы и дороги: Учебник.
– 2-е изд. – М.: Стройиздат,
1982. – 399 с. |
3 |
Бібл. універ. |
10 |
Васильев М.В., Дубровицкий С.М. Автомобильные дороги: Учебник.
– М.: Транспорт, 2002. – 186 с. |
3 |
Бібл. універ. |
11 |
Бабков
В.Ф. Дорожные условия и безопасность движеня. Уч. пос. – 3-е изд. – М.:
Транспорт, 1982. –288 с. |
3 |
Бібл. універ. |
12 |
Д.В.Зеркалов та ін. Безпека руху автомобільного транспорту: Довідник. – К:
Основа, 2002. – 360 с. |
3 |
Бібл. універ |
13 |
Гончаренко
Ф.П. Керування безпекою руху засобами дорожньої служби: Монографія. – К.,
1999. – 280 с. |
3 |
Бібл. універ |
14 |
Білятинський О.А., Старовойда В.П. Проектування
капітального ремонту і реконструкції доріг: Підручник. – К.: Вища освіта,
2003. – 343 с. |
3 |
Бібл. універ |
Допоміжна |
|||
15 |
Довідник ”Інженерний захист та
освоєння територій” / За ред. В. С. Ніщука. – К.:
Основа, 2000.- 344 с. |
2 |
Бібл. універ. |
16 |
Бойчук
В.С. Довідник дорожника. – К.: Урожай, 2002. – 560 с. |
2 |
Бібл. універ. |
13 |
ДБН
360-92**. Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень. - К.: Укрархбудінформ,
1992.- 107 с. |
2 |
Бібл. універ. |
14 |
ДБН
В.2.3-5-2001. Споруди транспорту.
Вулиці та дороги
населених пунктів. - К.: Укрархбудінформ, 2001. – 50 с. |
2 |
Бібл. універ. |
15 |
ДБН В.2.3-4-2000. Споруди транспорту.
Автомобільні дороги. - К.: Укрархбудінформ, 2000.- 117 с |
2 |
Бібл. універ. |
16 |
Правила
дорожнього руху України. – К.: Школа, 2016. – 88 с.. |
2 |
Бібл. універ. |
13. Інформаційні ресурси
Програмне забезпечення, яке використовується в
навчальному процесі, розташовано на 10-и персональних комп’ютерах (ПК) в
ауд.П12.
№ п/п |
Назва |
Наявність |
Місце знаходження |
|
навчання |
контроль |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
AutoCAD
2014 |
є |
10 сем. |
(П12) |