Тема 5. Особливості розвитку сучасного ринку туристичних послуг в умовах глобалізації

 

Питання для обговорення

1.    В чому полягає специфіка інституційного регулювання сучасного ринку туристичних послуг?

2.    Які теоретичні концепції обґрунтовують глобальну інституціоналізацію туристичної галузі?

3.    Розкрийте парадигмальні засади транснаціоналізації туристичної індустрії.

4.    Які інституції формують сучасну туристичну послугу?

5.    Охарактеризуйте рівень капіталізації галузі у світовому економічному просторі.

 

Термінологічний словник

Міжнародний туризм – це реалізація комплексу туристичних послуг на території країни, в яких споживач є іноземним громадянином, причому отримання зазначених послуг є основним цільовим призначенням перебування споживача, де він веде оплачувану діяльність.

Індустрія туризму – це система взаємопов’язаних сфер діяльності, до яких відноситься проживання в готелях визначеної категорії та харчування, транспортне та екскурсійне обслуговування, надання страхових послуг та послуг туристичних агенцій.

Індустрія гостинності – це сфера підприємництва, що  складається з таких видів обслуговування, які спираються на принципи гостинності, зокрема щедрість, дружність по відношенню до гостей, релігійна, расова, мовна толерантність тощо.

Туристичні послугицепослуги суб'єктів туристичної діяльності щодо розміщення, харчування, транспортного, інформаційно–рекламного обслуговування, а також послуги закладів культури, спорту, побуту, розваг тощо, спрямовані на задоволення потреб туристів.

Туристичний продукт – комплекс туристичних послуг, необхідних для задоволення потреб туриста під час його подорожі.

Попит на ринку міжнародного туризму – це кількість туристичного продукту на ринку, яку платоспроможні туристи готові купити за певною ціною протягом певного періоду часу. Попит на світовому ринку туристичних послуг є мобільним, еластичним, сезонним, комплексним, а також неоднорідним, індивідуальним, територіально відділеним від туристичної пропозиції.

Пропозиція – це кількість туристичних продуктів на ринку, які можуть або мають намір продати за певною ціною протягом певного періоду часу виробники. Пропозиція на світовому ринку туристичних послуг, як правило, є немобільною, негнучкою, територіально відокремленою від потенційних  споживачів. Детермінантами пропозиції виступають: платоспроможний попит, кількість виробників туристичних послуг, рівень розвитку туристичної галузі в цілому, рівень використання потенціалу туристичних ресурсів, ціна (обсяг пропозиції зростає при зростанні ціни).

Готельний ланцюг — об'єднання декількох готельних підприємств, яке колективно провадить бізнес і перебуває під безпосереднім контролем одного керівництва.

Внутрішній туризм – тимчасовий виїзд громадян конкретної країни з постійного місця проживання в рамках національних кордонів цієї країни для відпочинку, задоволення пізнавальних інтересів, занять спортом та з іншою туристичною метою.

Інструменти регулювання міжнародної туристичної діяльності – це правові акти й офіційні документи, спрямовані на установлення певного порядку, норм, правил, принципів і підходів у здійсненні туристичної діяльності. Вони слугують цілями інформації, орієнтації, просування та реалізації на практиці заявлених і проголошених ідей, принципів, концепцій і стратегій.

 

Тести

1. Яка з перерахованих характеристик відрізняє турпослугу від інших послуг на ринку:

1) нерозривність виробництва і споживання;

2) відтворює у собі риси певної місцевості;

3) неможливість зберігання;

4) правильні відповіді 2, 3;

5) наявність юридичних суб’єктів бізнес-діяльності.

2. Які країни є лідерами по залученому туристичному потоку?

1) Франція;

2) США;

3) Китай;

4) Італія;

5) всі відповіді вірні.

3. Яка з перерахованих ознак характеризує турпослугу:

1) приймає форму товару;

2) можна придбати за місцем проживання;

3) можна спожити лише у місці виробництва;

4) реалізується лише резидентам;

5) правильні відповіді 1, 2.

 

4. Що не відноситься до різновидів міжнародного туризму відповідно до кількості утримувачів туристичних послуг?

1) індивідуальний;

2) сімейний;

3) пригодницький;

4) груповий;

5) колективний.

5. Що не відноситься до напрямів господарської діяльності туристичних агенцій:

1) доставка туристів до країни;

2) забезпечення харчуванням;

3) медичне обслуговування;

4) забезпечення роботою;

5) супровід до місця розташування.

 

Питання для самоперевірки

1.    Як співвідносяться між собою рівень туристичної привабливості, що визначений туристичним потоком та обсяги капітальних вкладень?

2.    На основі яких факторів сформувалися сучасні центри туристичних потоків, як змінюється їх географічна структура в сучасних умовах?

3.    Розкрийте механізми регулювання ринку туристичних послуг у світовому масштабі та на національному рівні.

4.    Яким є рівень транснаціоналізації туристичної сфери України?

5.    Які фактори формують сучасний рівень конкурентоспроможності туристичної індустрії України та як його підвищити?