МЕП – це такі виконавчі механізми, вихідний вал яких здійснює лінійне поступальне переміщення з постійною швидкістю. Такі виконавчі механізми використовуються для приводу клапанів, шиберів, клінкетів при обмежених значеннях переміщень і зусиль.
1 – тип механізму:
МЕО – однооборотні важільні механізми;
МЕОФ – однооборотні фланцеві механізми.
2 – номінальний обертальний момент на вихідному валі, Nm.
Можливі значення: 6,3; 10; 12,5; 16; 25; 32; 40; 100; 250; 630; 1600; 2500; 4000; 10000.
3 – номінальний час повного ходу: 10; 12,5; 15; 25; 30; 37; 63; 160.
4 – повний хід вихідного валу (оберти): 0,25; 0,63.
5 – позначення блоку сигналізації положення вихідного валу (тип давача):
І – індуктивний (БСПІ);
Р – реостатний (БСПР, БСПР - || ВТ6);
У – струмів (БСПТ, БСПТ - || ВТ6);
М – блок кінцевих вимикачів (БКВ, БСП - || ВТ6).
6 – категорія вибухонебезпечності для вибухозахищених виконань (підгрупа і температурний клас - || ВТ4.
7 – рік розробки (дві останні цифри): 02; 01; 00; 99; 98 і т.д.
8 – додаткова інформація:
Без позначення – однофазна напруга живлення;
К – трьохфазна напруга живлення;
Б – виконання з здавачем напруги і вбудованим блоком живлення;
А – виконання для АС.
9 – кліматичне виконання і категорія розміщення по ГОСТ 15150: У2; У3.1; УХЛ2; Т2; Т3 і т.п.
За типом електродвигуна МЕП можуть комплектуватися двигунами: трифазними асинхронними з U=220/380 50 Гц і однофазними асинхронними.
На кінематичній схемі зображено:
1. Електродвигун.
2. Магнітні гальма, що служать для компенсації моменту інерції двигуна (редуктора і т. п.) при зупинці. Гальма включаються паралельно одній з обмоток живлення.
3. Циліндричний редуктор, який розрахований на відповідний обертовий номінальний момент.
4. Ручний аварійний привод.
5. Вихідний вал редуктора.
6. Вихідний вал виконавчого механізму, що з’єднується з давачами положення, яких повинно бути не менше двох.
7. Кінцеві вимикачі. Вони призначені для зупинки двигуна в крайніх положеннях, для узгодження переміщення вихідного вала ВМ з робочим ходом РО, а також для сигналізації положення вала.
8. Давачі положення, яких повинно бути не менше двох, можуть бути реостатні з опором 100 Ом відповідної потужності та індуктивні трансформаторні перетворювачі, які використовуються для ВМ з малими переміщеннями вихідного вала.
Виконавчі механізми типу МЕП використовуються для всіх регулюючих органів, при умові узгодження вихідного зусилля вала з перестановочним зусиллям регулюючого органу. Для керування виконавчими механізмами використовуються безконтактні пускачі (для малих і середніх потужностей), дистанційні давачі положення і засоби сигналізації. Засоби керування двигунами повинні бути реверсивними. Для потужних ВМ, крім вказаних елементів, має місце обмежувач моменту вала електродвигуна.
1. Визначити конструктивне узгодження елементів ВМ.
2. Засвоїти електричну схему вмикання.
3. Визначити конструктивні характеристики:
4.4 Схема електрична ВМ типу МЕП з трифазним двигуном
Для однофазного двигуна схема відрізняється лише характером вмикання самого електродвигуна.
1. Для визначення робочого переміщення вмикають ВМ і за шкалою вказівника вихідного вала визначають лінійне переміщення в мм та час перестановки РО з одного крайнього положення в інше.
2. Для визначення передаточного відношення ручного приводу натискають маховик ручного приводу і переставляють вихідний вал з одного крайнього положення в інше, зафіксувавши при цьому кількість обертів.
де h – переміщення,n – кількість обертів.
3. Переміщуючи з допомогою ручного приводу шток ВМ заміряти положення штока та стан контактів кінцевих вимикачів і сигналізації. Дані вимірювань занести в таблицю 1.
Таблиця 1
Результати вимірювань
4. Згідно з отриманими даними визначити, які із контактних перемикачів слід використати як кінцеві вимикачі, а які як сигналізуючі положення контактів.
5. Зробити висновки стосовно відповідності конструктивних характеристик паспортним. У випадку невідповідності здійснити регулювання ВМ.
1. Поясніть будову ВМ типу МЕП.
2. Для приводу яких РО використовують ВМ типу МЕП.
3. Як узгоджують переміщення вихідного вала ВМ з ходом РО?
4. Які існують давачі положення вихідного вала ВМ типу МЕП?
5. Для чого необхідні давачі положення і як їх використовують?
6. Зобразіть тягову характеристику МЕП.
7. Поясніть марки ВМ.
8. Поясніть схему реверсу однофазного двигуна.
9. Поясніть схему керування ВМ.